Toυ Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου
Η Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους θεώρησε «πνευματικά ωφέλιμο» να απαντήσει στους σκανδαλισθέντες και απογοητευθέντες πιστούς Ορθοδόξους από τη συμπεριφορά ηγουμένων και μοναχών κατά την εκεί επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυρ. Μητσοτάκη. Εξέδωσε Ανακοίνωση, την οποία υπογράφουν «άπαντες οι εν τη Συνάξει Αντιπρόσωποι και Προϊστάμενοι των είκοσιν Ιερών Μονών του Αγίου Όρους Άθω». Την ευθύνη δηλαδή της αντιμετώπισης του Κυρ. Μητσοτάκη ανέλαβαν τελικά όλες οι Αγιορειτικές Μονές.
Στην αρχή της Ανακοίνωσης γράφεται ότι για την επίσκεψη του πρωθυπουργού στο Άγιον Όρος και την υποδοχή που του επιφυλάχθηκε «υπήρξαν σχόλια, τα οποία ήσαν παγιδευμένα σε μία θεώρηση περισσότερο ανθρώπινη παρά εκκλησιαστική». Σε αυτά οι είκοσι Μονές αντέδρασαν με την Ανακοίνωση, που, όπως γράφεται, «με εκκλησιαστικό λόγο, ταπεινό, διακριτικό, εμπνευσμένο από την Παράδοση» εκθέτουν ταυτόχρονα την πραγματικότητα όπως έχει. Για τα σχόλια αδικεί η Ιερά Κοινότητα όσους τα έγραψαν. Η αντιμετώπιση ήταν καθαρά εκκλησιαστική. Ως προς την Ανακοίνωσή της, εκφράζεται μια γενική άποψη, που θεωρητικώς ισχύει, αλλά όχι στην περίπτωση Μητσοτάκη.
Η Ιερά Κοινότητα έγραψε για την εκ μέρους της αντιμετώπιση της επίσκεψης του Πρωθυπουργού: «Το Άγιον Όρος υποδέχεται πάντας με διάκριση και προσευχή, διότι είναι χώρος μετανοίας, όχι καταγγελίας, όπου δεν κυριαρχεί η οργή της εποχής, αλλά η ησυχία της προσευχής». Σε αυτά ουδείς έχει να αντείπει. Μόνο που δεν έχουν καμία σχέση με το θέμα. Είναι πράγματι χώρος μετανοίας το Άγιον Όρος, αλλά όχι μόνο για τους μοναχούς κατοίκους του. Και οι προσκυνητές οφείλουν να έχουν επίγνωση της πνευματικότητας του τόπου. Αν δεν έχουν πρέπει να τους υποδειχθεί. Και ως προς τη διάκριση, οι Αγιορείτες γέροντες μας έχουν μάθει ότι είναι μια αγία αρετή, που όμως η ποιότητά της εξαρτάται από την πνευματικότητα αυτού που την εφαρμόζει και πως είναι αμάρτημα το να κρύβεται πίσω από τη διάκριση το συμφέρον και η εκκοσμίκευση.
Η Ανακοίνωση της Ιεράς Κοινότητας προχωρεί σε εκκλησιαστικά επιχειρήματα για να αποδείξει το ορθό της εκ μέρους της αντιμετώπισης του Κυρ. Μητσοτάκη. Χρησιμοποιεί χωρία της Καινής Διαθήκης και ειδικότερα από τις επιστολές του Αποστόλου Παύλου, για να πείσει ότι ορθώς αποδόθηκαν οι τιμές στον πρωθυπουργό, ο οποίος στα θέματα του γάμου, της οικογενείας και της τεκνοποιίας κατέλυσε βιαίως τη διδασκαλία της Εκκλησίας, όπως η ίδια τόνισε στην Ανακοίνωσή που είχε εκδώσει το 2024! Γράφει συγκεκριμένα: «Ο Απόστολος Παύλος δεν μας εδίδαξε να προσευχόμαστε για τους ηθικούς ή τους δίκαιους άρχοντες, αλλά για όλους όσοι κατέχουν εξουσία, όπως ήρεμον και ησύχιον βίον διάγωμεν, εν πάση ευσεβεία και σεμνότητι;». Ο κάθε χριστιανός πράγματι προσεύχεται για τους άρχοντές του, να τους φωτίζει ο Θεός. Και για τους Καλλιγούλα και Νέρωνα… Αλλά αυτό τί σημαίνει; Ότι οφείλουν οι χριστιανοί να προσκυνούν τα είδωλα;… Η Ανακοίνωση αναφέρεται και στον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο, που συνιστά «οι χριστιανοί να προσεύχονται για τους βασιλείς, ακόμη και τους ασεβείς». Ουδεμία αντίρρηση, αλλά πρέπει να συμφωνούν και με τα εγκλήματά τους;…
Τα επιχειρήματα της Ανακοίνωσης της Ιεράς Κοινότητας δεν έχουν καμία σχέση με την επίσκεψη του πρωθυπουργού στο Άγιον Όρος. Στην περίπτωση άλλα είναι τα ορθά παραδείγματα: Η στάση του Κυρίου έναντι των αρχόντων των Εβραίων: Αρχιερέων, Γραμματέων, Φαρισαίων και γενικά του Συνεδρίου. Των Αποστόλων Πέτρου και Ιωάννου ενώπιον του Συνεδρίου, του πρωτομάρτυρα Αγίου Στεφάνου ενώπιον του Συνεδρίου, του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου έναντι του Ηρώδη και της Ηρωδιάδος, του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου έναντι της Αυτοκράτειρας Ευδοξίας, του Αγίου Αμβροσίου έναντι του Αυτοκράτορα Θεοδοσίου, του Μεγάλου Βασιλείου έναντι του Επάρχου Μοδέστου, των εκατομμυρίων Μαρτύρων και Νεομαρτύρων, έως και τα αυταρχικά κομμουνιστικά και ισλαμικά καθεστώτα. Ακόμη και των Αγιορειτών μοναχών έναντι του Αυτοκράτορα Μιχαήλ Η΄ του Παλαιολόγου, ο οποίος επειδή δεν δέχθηκαν την ψευτοένωση με τους παπικούς, του 1274, που εκείνος προώθησε, έστειλε στρατό στο Άγιον Όρος. Πολλοί από τους Αγιορείτες μοναχούς μαρτύρησαν, αφού υπέστησαν φρικτά βασανιστήρια.
Στο τέλος της αναφοράς για την επίσκεψη του πρωθυπουργού σημειώνεται στην Ανακοίνωση της Ιεράς Κοινότητας: «Εδώ σημειώνεται ότι βεβαίως και ετονίσθη προς τον κ. πρωθυπουργό η πικρία και ο προβληματισμός των Αγιορειτών για τα πρόσφατα νομοθετήματα, τα οποία προκαλούν ανησυχία στη συνείδηση του πιστού λαού, καθ’ όσον θεωρούνται ως απειλή προς το ορθόδοξο ήθος του ελληνικού λαού και την αξία του ανθρωπίνου προσώπου και εξεφράσθη η ευχή να επικρατήση πνεύμα σεβασμού προς την πνευματική ταυτότητα του Γένους».
Αυτά που αναφέρει η Ανακοίνωση ανανεώνουν, επί το ηπιότερο, αυτήν που είχε εκδοθεί το 2024 από την διπλή Ιερά Σύναξη του Αγίου Όρους μετά την ψήφιση του Νόμου για τον «γάμο» των ομοφυλοφίλων. Τότε γράφτηκε ότι με τον εν λόγω Νόμο « διαλύεται όχι η ανθρώπινη οικογένεια, αλλά ολόκληρη η ανθρώπινη ύπαρξη», και τονιζόταν ότι είναι «μεγάλο έγκλημα». Γράφτηκε επίσης το 2024 ότι δεν θίγεται μόνο το Ευαγγέλιο και η ελληνική κοινωνία, αλλά αποδομείται το σύμπαν». Τώρα, μετά 1,5 χρόνο η Ιερά Κοινότητα γράφει πως «τα πρόσφατα νομοθετήματα θεωρούνται απειλή στο ορθόδοξο ήθος…». Προσοχή: Δεν είναι, αλλά θεωρούνται. Και δεν πρέπει να αλλάξει ο Νόμος, αλλά «εκφράζεται η ευχή». Ο λόγος της Εκκλησίας μετατράπηκε σε διπλωματική δήλωση…
Για τα 100 εκατομμύρια χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ των Ι. Μονών του Αγίου Όρους, τα οποία ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός προ της επισκέψεώς του σε αυτό, τα δικαιολογεί η Ιερά Κοινότητα με το ότι τα έχει ανάγκη για τα έργα συντηρήσεως και αποκατάστασεως των κτιρίων. Πράγματι υπάρχουν ανάγκες. Όμως ουδείς νομίζω εκ των Αγιορειτών πατέρων θα υποστηρίξει ότι έτσι εξαγοράστηκαν οι συνειδήσεις τους….
Με την ανακοίνωση του 2024 οι Αγιορείτες πατέρες έδειξαν ότι αντιλαμβάνονται το κακό που έγινε στον Ορθόδοξο Ελληνισμό, με το «γάμο» των ομοφυλοφίλων. Αλλά, μετά την προ ημερών ανακοίνωση, ο πρωθυπουργός και τα λόμπις των ΛΟΑΤΚΙ, γνωρίζουν πως πλέον μπορούν να περάσουν οποιονδήποτε Νόμο και να καταστρέψουν την παράδοση και την κληρονομιά μας χωρίς καμία πρακτική αντίδραση από τους ηγέτες των Ορθοδόξων Χριστιανών της Πατρίδος μας.
Είναι αξιομνημόνευτο ότι οι Αγιορείτες πατέρες ακολούθησαν ακριβώς την ίδια μέθοδο έναντι της ενεργείας του πρωθυπουργού με τον Οικουμενικό Πατριάρχη και τον Αρχιεπίσκοπο της Εκκλησίας της Ελλάδος. Μια ανακοίνωση και μετά όχι μόνο σιωπή, αλλά και εγκάρδια σχέση με αυτόν και τους υπουργούς του…. Σα να μη συνέβη τίποτε…Αλλά αυτό δεν είναι διαποίμανση, δεν είναι προστασία του ποιμνίου. Μιας και η Ιερά Κοινότητα αναφέρθηκε στον Απόστολο Παύλο, αυτός στον μαθητή του Τιμόθεο συνιστά, μεταξύ των άλλων, ο επίσκοπος και, κατ’ επέκταση, πας κληρικός, να είναι «διδακτικός» προς το ποίμνιό του, δηλαδή να διδάσκει και αν χρειάζεται να λαμβάνει τα μέτρα που προβλέπονται από τους Ιερούς Κανόνες. Σημείωση: Η αναφερόμενη στην Ανακοίνωση κατά μόνας συζήτηση με τον πρωθυπουργό και η κατ’ αυτήν «έκφραση πικρίας και προβληματισμού για τον γάμο των ομοφυλοφίλων» φαίνεται ως εμπαιγμός προς τους έμφρονες πιστούς, απάδουσα προς το αγιορειτικό ήθος.
Μπρος στα όσα αναφέρονται στην πρόσφατη Ανακοίνωση της Ιεράς Κοινότητας, για να δικαιολογήσει το εκ μέρους της βαρύτατο σφάλμα που διαπράχθηκε έναντι της Ορθοδοξίας και του Ελληνισμού – κυρίως του μελλοντικού – στην αντιμετώπιση του πρωθυπουργού, κατά την εκεί επίσκεψή του, καλύτερα θα ήταν να σιωπήσει . Στην περίπτωση ισχύει το «κρείττον το σιγάν του λαλείν». Και για όλους μας ισχύει το του Ηλία Μηνιάτη:
« Χριστιανέ, καθώς η πίστις σου είναι αληθινή και αγία, αν δεν είναι και η ζωή σου καλή και αγία, μην ελπίζεις να σωθείς. Πρέπει να ζεις καθώς πιστεύεις και τότε ευχαρίστει τον Θεό…πως είσαι χριστιανός τόσο κατά την πίστη, όσο και κατά τη ζωή και όχι κατά την πίστη μόνο. Τότε έλπιζε να σωθείς και να απολαύσεις της Βασιλείας των Ουρανών».