Του Αλεξάνδρου Π. Κωστάρα, Ομότιμου Καθηγητή Νομικής Σχολής Πανεπιστημίου Θράκης

Η παραβολή του Σπορέως, που διαβάζεται κάθε χρόνο τέτοια εποχή στις Εκκλησίες, σηματοδοτεί την έναρξη της λειτουργίας των Κατηχητικών Σχολείων. Με τον τρόπο αυτό έχουμε μια ευθυγράμμιση της εν λόγω παραβολής όχι μόνο με τη φυσική σπορά που επιτελούν αυτή την περίοδο οι αγρότες στα χωράφια τους, αλλά και με τη μεταφορική «σπορά» που καλείται να πραγματοποιήσει η Εκκλησία στους πνευματικούς «αγρούς» της, για να «καλλιεργήσει» σωστά το «γεώργιον» του Χριστού.Παραμελημένους αγρούς γεμάτους αγριάδες και ξερόχορτα μπορεί να συναντήσει κάποιος πολλούς στη φύση, διότι έπαψαν να ασχολούνται για διάφορους λόγους εκείνοι που τους φρόντιζαν προηγουμένως. Τέτοιους όμως χέρσους «αγρούς», όσο κι αν ψάξει κανείς, δεν θα τους βρει πουθενά στους κόλπους της Εκκλησίας, διότι είναι ασύμβατοι με την αποστολή της. Εκκλησία με «ακαλλιέργητους» πνευματικούς «αγρούς» είναι νεκρή Εκκλησία, που δεν έχει καμιά σχέση με την ευκληματούσα «Αμπελο» του Κυρίου, στην οποία τα ξερά «κλήματα» κόβονται και ρίχνονται στη φωτιά για να καούν, αφού ο Χριστός είναι Θεός ζώντων και όχι νεκρών.

Από τους πολλούς «αγρούς» που «καλλιεργεί» πνευματικά η Εκκλησία ξεχωριστή σπουδαιότητα έχει ένας «αγρός», τον οποίο «καλλιεργεί» παράλληλα και η Πολιτεία, διότι προσφέρεται για «πολυκαλλιέργειες». Είναι ο «αγρός» της νεολαίας, που έχει πολύ «αφράτο» και συνεπώς ιδιαίτερα «γόνιμο» «έδαφος». Αρκεί ο «σπόρος» που ρίχνει κάποιος επάνω σε αυτόν να είναι «μεστός» και όχι «κούφιος». Την «καλλιέργεια» αυτού του «αγρού» την έχει αναθέσει η Εκκλησία στο Κατηχητικό Σχολείο, που καλείται να «σπείρει» τον Λόγο του Θεού στις τρυφερές καρδιές των παιδιών. Να τα διδάξει αυτά που δεν θέλει να τους μάθει η Πολιτεία, διότι αποβλέπει σε άλλες διδαχές ή δεν μπορεί να τους τα μεταδώσει, όπως πρέπει η χριστιανική οικογένεια, μέσα στην οποία μεγαλώνουν. Εργο του Κατηχητικού είναι να μιλήσει στα χριστιανόπουλα με λόγια απλά και κατανοητά για τη μοναδικότητα που έχει στη  ζωή μας ο Χριστός. Να τα πάρει από το χέρι και να τους δείξει όλα τα Μυστήρια που Τον περιβάλλουν: Το Μυστήριο της Ενανθρωπίσεως του Υιού του Θεού, που μας εξηγεί, γιατί ο Χριστός είναι Θεάνθρωπος και γιατί, αφού αποφάσισε να κατεβεί στη γη, δεν ήλθε με συνοδεία Αγγέλων και με τη δόξα της Θεϊκής Του Λάμψης, αλλά δέχθηκε να γεννηθεί σε μια φτωχική και ταπεινή Φάτνη. Να τα εισαγάγει ύστερα στο Σταυρό-Αναστάσιμο Μυστήριο που επισφραγίζει το Θείον Πάθος και μας δείχνει τον Χριστό να πεθαίνει επάνω στον Σταυρό ως Ανθρωπος, αλλά να ανασταίνεται μετά από τρεις ημέρες ως Θεός, όπως ακριβώς είχε προαναγγείλει στους Μαθητές και στους ακροατές των λόγων Του.

Για να έχει όμως απήχηση στην ευφάνταστη σκέψη των παιδιών η διδαχή του Κατηχητικού, πρώτιστο καθήκον αυτού είναι να πείσει τα παιδιά, που έχουν γαλουχηθεί με τα παραμύθια, ότι η Βασιλεία του Θεού, την οποία αποκάλυψε ο Χριστός στον κόσμο, δεν είναι παραμύθι σαν όλα εκείνα που άκουγαν, όταν ήσαν ακόμη νήπια. Το πέρασμα του Χριστού από τη γη είναι μια αληθινή ιστορική εμπειρία, που δεν τη βεβαιώνουν μόνο τα Ευαγγέλια των Μαθητών Του, αλλά και οι ακροατές των Λόγων Του, οι οποίοι δια της παραδόσεως μεταφέρουν από γενεά σε γενεά όσα είδαν ως αυτόπτες και άκουσαν ως αυτήκοοι μάρτυρες, αφού ο Χριστός έζησε ανάμεσά τους, κήρυξε το Ευαγγέλιό Του στους ανθρώπους και έδειξε τη θαυματουργό Του δύναμη που διέθετε ως Θεός. Τα Πάθη και η Σταυρική Του Θυσία δεν είναι απλά μια σκληρή και άδικη τιμωρία ενός αθώου από κάποιους κακούς ανθρώπους ενός εφιαλτικού μύθου. Ούτε η Ανάστασή Του έργο κάποιας καλής μάγισσας που συμπόνεσε τον Χριστό και θέλησε να τον επαναφέρει στη ζωή. Ολα όσα υπέστη ο Χριστός είναι τμήματα του σχεδίου της Θείας Οικονομίας, το οποίο  εκτελούσε ο Ιδιος, αφού δέχθηκε να μας λυτρώσει από το προπατορικό αμάρτημα, να φορτωθεί τις δικές μας αμαρτίες, να πεθάνει για μας επάνω στον Σταυρό και με την Ανάστασή Του να σπάσει τα δεσμά του θανάτου που μέχρι τότε τον φοβόμασταν όλοι. Ανεβαίνοντας δε με την Ανάληψή Του στους Ουρανούς, μας έδειξε πού είναι ο Θρόνος Του και πώς μπορούμε να φτάσουμε σε αυτόν.

Μέσα από τη διδαχή του Λόγου του Χριστού, αρχικά στα μικρά παιδιά και ύστερα στους εφήβους, το Κατηχητικό Σχολείο δεν θέλει να μεταδώσει στους μαθητές του μια απλή θρησκευτική πίστη στον Χριστό. Θέλει να «σπείρει» και στη συνέχεια να «βοτανίσει» μέσα στις ψυχές τους τον Λόγο του Ευαγγελίου, που έφερε στον κόσμο ο Χριστός. Να πείσει τα παιδιά να κάνουν τον Χριστό βίωμα στη ζωή τους και τον Σταυρό Του, είτε τον φορούν στο στήθος είτε τον έχουν «χαραγμένο» στην καρδιά τους, να τον χρησιμοποιούν ως «ταυτότητα» στις σχέσεις τους με τους άλλους ανθρώπους, γνωρίζοντας ότι ανάλογα με τη χρήση αυτής της «ταυτότητας» θα γίνονται αφορμή να δοξάζεται ή να βλασφημείται το όνομα του Θεού. Θα τους δείξει ακόμη το Κατηχητικό Σχολείο ότι η αληθινή αγάπη προς τον Θεό δεν εκδηλώνεται μόνο με τις προσευχές και τις άλλες πράξεις λατρείας, αλλά πρωτίστως με την έμπρακτη αγάπη προς τον συνάνθρωπό μας, έτσι ώστε να μη μπορούμε να καυχηθούμε ότι αγαπούμε τον Θεό, εάν έχουμε μίσος ή έχθρα στην ψυχή μας για κάποιους συνανθρώπους μας. Για να «καρπίσει» ο Λόγος του Θεού στις ψυχές των παιδιών, πρέπει το Κατηχητικό μετά τη «σπορά» να κάνει σωστά το «βοτάνισμα» αφαιρώντας από τον «αγρό» τα «ζιζάνια» που τον «πνίγουν». Ιδιαίτερη χρησιμότητα στο έργο του Κατηχητικού Σχολείου έχει η ανυπέρβλητη παιδαγωγική του Παύλου, με την οποία ο Μέγας αυτός Κήρυκας του Ευαγγελίου έχει «χαρτογραφήσει» όλες τις «διαδρομές» της ζωής μας.

Με όλα αυτά γίνεται, νομίζω, φανερό ότι το Κατηχητικό Σχολείο είναι εξαιρετικά χρήσιμο, ιδιαίτερα στη σημερινή εποχή, διότι εκπληρώνει την πολύ σπουδαία αποστολή να φτιάχνει σωστούς κοινωνούς. Δεν είναι μόνο «φυτώριο» θεογνωσίας. Είναι επί πλέον Σχολείο αγωγής και ήθους για τους μαθητές των πρώτων τουλάχιστον βαθμίδων της εκπαίδευσης, αφού προσφέρει σε αυτούς εκείνο ακριβώς που τους στερεί η Πολιτεία, η οποία με τα εκπαιδευτικά της προγράμματα έχει ρίξει όλο το βάρος στα γνωστικά γράμματα και έχει παραμελήσει εντελώς το ζήτημα της ηθικής και πολιτικής αγωγής των παιδιών στα σχολεία. Στο έργο του Κατηχητικού Σχολείου πρέπει να προσβλέπει με εμπιστοσύνη η παραδοσιακή οικογένεια, η δε Εκκλησία να φροντίζει να συντηρεί αυτή την εμπιστοσύνη επιλέγοντας με  σχολαστικότητα και ιδιαίτερη προσοχή εκείνους, στους οποίους αναθέτει το λειτούργημα του κατηχητή.

«Κιβωτός της Ορθοδοξίας»

Γίνετε συνοδοιπόροι μας στην γνώση και την ενημέρωση. Στείλτε στο info@poimin.gr άρθρα, φωτογραφίες, βίντεο ή κάτι που πιστεύετε ότι αξίζει να μοιραστείτε τόσο με εμάς όσο και με τους αναγνώστες μας.

Πρόσφατα Άρθρα

Μεγαλοσχημία Μοναχής στην Ι. Μ. Αγ. Τριάδος Μελιταίας Δομοκού

Στην  Ιερά Μονή Αγίας Τριάδος Μελιταίας Δομοκού μετέβη για τέταρτη φορά από την ενθρόνιση του  ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών, όπου ετέλεσε την...

Στον θεομητορικό Ναό Ευαγγελιστρίας Φελλού ιερούργησε ο Μητροπολίτης Σύρου

Στον θεομητορικό Ναό Ευαγγελιστρίας Φελλού ιερούργησε σήμερα το πρωί ο Σεβασμιώτατος κ. Δωρόθεος Β’, με τη λειτουργική συμμετοχή του Εφημερίου, Πρωτοπρ. Παναγιώτη Μανιδάκη, την...
video

Μάθε ποιος έχει Πνεύμα Άγιο – Το Ευαγγέλιο της Κυριακής

Μάθε ποιος έχει Πνεύμα Άγιο. Ο Άγιος Σεραφείμ του Σάρωφ έλεγε, το πόσο σημαντικό είναι να αποκτήσουμε το Άγιο Πνεύμα μέσα στην ψυχή μας,...

Αρχιερατική Θεία Λειτουργία στην Ιτέα Πηγών Άρτης

Το Σάββατο 19 Ιουνίου 2021, το πρωί, στον ενοριακό Ιερό Ναό Αγίου Βασιλείου και Αγίου Γεωργίου, στο χωριό Ιτέα Πηγών Άρτης, λειτούργησε ο Σεβασμιώτατος...

Σερρών Θεολόγος: Η Πατρίδος μας ακόμα και σήμερα ευρίσκεται στην δίνη ενός επικίνδυνου κυκλώνα

Με ιδιαίτερη συγκίνηση και μέσα σε κλίμα εθνικής περηφάνειας τιμήθηκε, το πρωί του Σαββάτου 19 Ιουνίου 2021, η 108η επέτειος της τριήμερου μάχης Λαχανά-Κιλκίς...

Πεντηκοστή: Η Δωρεά του Αγίου Πνεύματος

Τοῦ Σεβ/του Μητροπολίτου Αὐλῶνος ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ Mr. Th. ΚΥΡΙΑΚΗ Η΄ ΑΠΟ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ Πράξ. 2, 1-11 ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗ: Η ΔΩΡΕΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ «Καί ἐν τῷ συμπληροῦσθαι τήν...

Ποιμαντική επίσκεψη του Μητροπολίτη Σύρου στην Άνδρο

Την Άνδρο επισκέπτεται από σήμερα ο Σεβασμιώτατος κ. Δωρόθεος Β’ , ο οποίος το απόγευμα τέλεσε τον Εσπερινό και την Ακολουθία των Κολλύβων, μνημονεύσας...

Ο Έξαρχος του Παναγίου Τάφου στη Λάρισα και στον Τύρναβο

Εθιμοτυπική επίσκεψη με την ευκαιρία και των ονομαστηρίων του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας κ. Ιερωνύμου, πραγματοποίησε στη Μητρόπολή μας, ο Πανοσιολ. Αρχιμ. κ. Ραφαήλ, Έξαρχος...

Ἐξόδιος Ἀκολουθία Μοναχοῦ Θεοδοσίου ἀδελφοῦ τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Νικολάου Βαρσῶν

Τήν Παρασκευή 18 Ἰουνίου 2021, τελέσθηκε ἡ Ἐξόδιος Ἀκολουθία τοῦ Μοναχοῦ Θεοδοσίου (Βλάχου), ἀδελφοῦ τῆς Ἱερᾶς καί παλαιφάτου Μονῆς Ἁγίου Νικολάου Βαρσῶν Μαντινείας. Τό πρωί...
video

Ο Μητροπολίτης Δημητριάδος σε 60’’ – Αύριο είναι Κυριακή της Πεντηκοστής (video)

Παρακολουθήστε το σύντομο βιντεάκι που ετοίμασε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού κ.Ιγνάτιος, με αφορμή την Κυριακή της Πεντηκοστής, αναφερόμενος και στο ειδεχθές έγκλημα...

«Ψυχοσάββατα», μέρες αφιερωμένες στις ψυχές των κεκοιμημένων

 Αρχιμανδρίτης του οικουμενικού θρόνου π. Μελχισεδέκ Αμπελικάκης Τι είναι το Ψυχοσάββατο και πόσα Ψυχοσάββατα έχει η Εκκλησία μας; κάθε Σάββατο είναι αφιερωμένο στους κεκοιμημένους. Όπως...

Κλῆρος καί ἐκκοσμίκευση

ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη «Ὁ Ἱερέας εἶναι ὁ ἀγγελιοφόρος, ὁ κήρυκας τοῦ θείου νόμου. Οἱ ἄνθρω­ποι ἀπό αὐτόν ζητοῦν νά μάθουν τόν θεῖον νόμον» (Μαλ....

ΚΖ΄ Παύλεια : «Το μυστήριο της Εξομολόγησης στον καιρό της πανδημίας». Ημερίδα Πνευματικών

Στο πλαίσιο των ΚΖ´ Παυλείων την Πέμπτη 17 Ιουνίου το πρωί στον υπό κατασκευή Ιερό Ναό του Αγίου Λουκά του Ιατρού στην Ιερά Μονή...

Ιερατική Σύναξη στην Ιερά Μητρόπολη Κορίνθου

Με την παρουσία όλων των Κληρικών της Ι. Μητροπόλεως μας πραγματοποιήθηκε σήμερα Πέμπτη, 17 Ιουνίου 2021, η 34η Ιερατική Σύναξη, στον Ι. Καθεδρικό Ναό...

Η Λιτανεία του Απ. Παύλου στην Καβάλα στην διακριτική ευχέρεια του Χαρδαλιά

Από το Γραφείο Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων της Ιεράς Μητροπόλεως Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου και σε συνέχεια κοινής συνεντεύξεως τύπου που παρεχώρησαν ο Σεβ....