• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
Κυριακή, 24 Αυγούστου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Α´καί Β´Βασιλειῶν «Ἄκου ἕνα βιβλίο»

28 Μαρτίου 2020
in Άκου ένα βιβλίο
Α´καί Β´Βασιλειῶν  «Ἄκου ἕνα βιβλίο»
Share on FacebookShare on Twitter

Εἶναι ἀλήθεια ὅτι οἱ ἄνθρωποι, καί ἰδιαίτερα οἱ νέοι, ἐνημερώνονται γιά πολλά ἀπό τά θέματα πού τούς ἀπασχολοῦν μέσω διαδικτύου. Μέ τήν πληκτρολόγηση μίας καί μόνο λέξης στίς μηχανές ἀναζήτησης ἔχουν μπροστά τους ὁποιαδήποτε πληροφορία γιά ὁποιοδήποτε θέμα. Ἐκεῖ βρίσκει κάποιος πληροφορίες γιά ἁπλά, καθημερινά ζητήματα, ἀλλά καί γιά ἄλλα, πού ἀφοροῦν στήν ἴδια τήν ζωή του, στήν ὕπαρξή του, στίς ἀπορίες του σχετικά μέ τό Θεό καί τά μέλλοντα. Ἔτσι ἀπό καιρό προσπαθοῦμε νά ἀνεβάζουμε γραπτά κείμενα γιά τήν κατήχηση τῶν ἀνθρώπων πού ἔχουν τέτοια ἐνδιαφέροντα, ἀλλά καί γιά ἕναν γενικότερο προβληματισμό. Ὁ λόγος τῆς Ἐκκλησίας εἶναι ἀναγκαῖο νά βρίσκεται ἐκεῖ πού οἱ ἄνθρωποι ψάχνουν. Ἡ φωνή τῆς Ἀλήθειας εἶναι ἀνάγκη νά βρεθεῖ  δίπλα τους. Ὅμως οἱ συνθῆκες τῆς καθημερινότητας, πολλές φορές, δέν δίνουν τήν δυνατότητα οὔτε κἄν νά διαβάσει ὁ ἄνθρωπος γιά λίγη ὥρα, ἔστω καί μέσω διαδικτύου. Αὐτή ἡ σκέψη μᾶς ἔκανε νά προχωρήσουμε σέ μιά σειρά ὁμιλιῶν μέ τόν τίτλο «Ἄκου ἕνα βιβλίο». Μέ τόν τρόπο αὐτό μπορεῖ κάποιος πράγματι νά ἀκούσει ἀποσπάσματα γραπτῶν θεολογικῶν ἤ ἱστορικῶν κειμένων ἐπενδυμένων μέ μουσική ὑπόκρουση.   Λοιπόν κάθε Σάββατο «ἄκου ἕνα βιβλίο»

«Ἄκου ἕνα βιβλίο»

μέ τόν ἀρχιμανδρίτη Ἰάκωβο Κανάκη

Ἡ ἀνάγνωση τῆς Ἁγίας Γραφῆς δέν εἶναι μιά ἁπλῆ καί τυπική ὑπόθεση. Εἶναι μελέτη! Εἶναι μιά προσπάθεια νά μπεῖς στήν οὐσία τοῦ κειμένου, νά ἀνακαλύψεις δηλαδή τόν Θεό. Δέν πρόκειται γιά μιά στεῖρα ἐγκεφαλική λειτουργία ἀλλά γιά καρπό τῆς πνευματικῆς ζωῆς. Ὅμως, γιά τήν ἀνακάλυψη τοῦ Λόγου μέσα στά κείμενα, ἐκτός τοῦ φωτισμοῦ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ὁ μελετητής προσεγγίζει τό κείμενο «ἀνθρώπινα» χρησιμοποιώντας καί τά μέσα πού ἡ ἐπιστήμη διαθέτει. Συχνά ἡ ἐπιστημονική ἔρευνα μᾶς προσφέρει σημαντικά στοιχεῖα ἀκόμα καί γιά τήν ἴδια τήν ἑρμηνεία λέξεων, ἐννοιῶν, φράσεων ἤ περικοπῶν.

Ἡ γνώση τῶν στοιχείων γιά τήν συγγραφή τῶν Ἱερῶν Κειμένων «τοποθετοῦν» τόν ἀναγνώστη χρονικά καί οὐσιαστικά. Πότε γράφτηκε τό κείμενο; Ποῦ γράφθηκε; Ποιός εἶναι ὁ συγγραφέας του; Ποιός ὁ σκοπός τῆς συγγραφῆς; Εἶναι μερικά ἀπό τά ἐρωτήματα πού θέτει ὁ ἐρευνητής καί ζητοῦν ἀπάντηση.

Στήν προσπάθειά μας νά προσεγγίσουμε τά βιβλία τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης καί νά τά παρουσιάσουμε μέ τρόπο συνοπτικό ἔχουμε φθάσει στά βιβλία Α´καί Β´Βασιλειῶν.

Τί περιγράφουν τά βιβλία;

Τά Α´καί Β´ Βασιλειῶν ὅπως καί τά Γ´ καί Δ´ Βασιλειῶν, Τωβίτ καί Ἰουδίθ ἀναφέρουν τά «περί τῆς ἀναδύσεως καί τελικῆς καταρρεύσεως τῆς Ἑβραϊκῆς μοναρχίας (1025-931 π.Χ.)». Τόν 11ο αἰώνα π.Χ. οἱ κοινωνικές συνθῆκες, πού χαρακτηρίζουν τήν συνομοσπονδία τῶν 12 φυλῶν, ἔγιναν πιό δύσκολες μέ συνέπεια ἡ ζωή τῶν Ἰσραηλιτῶν νά καταστεῖ δυσκολώτερη. Ὁ λαός ἦταν δυσαρεστημένος μέ τήν ἀρχηγία τῶν Κριτῶν καί ζητοῦσαν ἀλλαγή. Ζήτησαν «ἕναν βασιλιά γιά νά τούς κυβερνήσει, γιά νά εἶναι καί αὐτοί ὅπως ὅλοι» (Α´Βασ.8,5.20.). Αὐτό τό αἴτημα τοῦ λαοῦ ἔχει βαθειές ρίζες, ἀφοῦ ἡ αἴτηση γιά βασιλιά ἀποτελοῦσε ἀπόρριψη τῆς θεοκρατικῆς κυβέρνησης τοῦ Θεοῦ διά τῶν Κριτῶν Του (βλ. Α´Βασ.8, 7-9). Ὅμως δέν ἦταν ἡ διακυβέρνηση ἀπό τούς Κριτές ἡ αἰτία τοῦ προβλήματος ἀλλά ἡ ἀπιστία καί ἡ ἀνυπακοή τῶν Ἰσραηλιτῶν.

Τά θέματα τῶν βιβλίων εἶναι πολλά καί θά ἀναφερθοῦν στήν συνέχεια.

Θά ξεκινήσουμε ἀπό τό ὄνομα τῶν βιβλίων. Ἀρχικά, τά βιβλία αὐτά ἀποτελοῦσαν στό πρωτότυπο ἑβραϊκό κείμενο ἕνα ἑνιαῖο ἔργο, μέ τόν τίτλο «Σαμουήλ». Ἀργότερα ὅμως χωρίστηκαν καί μετωνομάστηκαν σέ Α´καί Β´Βασιλειῶν. Οἱ λόγοι τοῦ χωρισμοῦ εἶναι πιθανόν δύο: α) Ἐπειδή ἦταν ἀδύνατο στούς ἀρχαίους κυλίνδρους νά χωρέσει σέ ἔκταση τό διπλάσιο Ἑλληνικό κείμενό τους καί β) ἐπειδή ὑπῆρχε εὐκολία τοῦ χωρισμοῦ τοῦ κειμένου λόγω τῶν φυσικῶν διακοπῶν τῆς διήγησης. Τό ὄνομα «Σαμουήλ» πιθανόν νά εἶχε ὑποστηριχθεῖ εἴτε ἐπειδή πρόκειται γιά τό πρόσωπο πού ἐγκατέστησε τήν μοναρχία καί μάλιστα μετεῖχε στήν ἐξέλιξη τῶν γεγονότων περί τοῦ θέματος, εἴτε ἐπειδή εἶναι πιθανή ἡ συγγραφή τοῦ βιβλίου ἀπό τόν ὁμώνυμο προφήτη καί κριτή. Οἱ ὑποθέσεις αὐτές ὅμως δέν μποροῦν νά σταθοῦν διότι στό ἴδιο τό βιβλίο ἀναφέρεται ὁ θάνατος τοῦ Σαμουήλ. Ἡ ὀνομασία «Βασιλειῶν» ἐπικράτησε ἐπειδή στά βιβλία περιγράφεται ἡ ἱστορία τῶν σπουδαίων βασιλέων Σαούλ καί Δαβίδ.

Ὡς πρός τόν χρόνο, τά γεγονότα τῶν βιβλίων τοποθετοῦνται χρονικά μετά τήν διάσπαση τοῦ ἑνωμένου Ἰσραηλιτικοῦ βασιλείου (922 π.Χ.) καί πρίν τήν κατάλυση τοῦ βορείου βασιλείου τοῦ Ἰσραήλ (722 π.Χ.). Νά ἀναφέρουμε ἀκόμη ὅτι τό πρωτότυπο ἑβραϊκό κείμενο παρουσιάζει μεγάλες φθορές καί χρειάζεται νά ἀποκατασταθεῖ μέ τήν βοήθεια τῶν ἀρχαίων μεταφράσεων καί εἰδικά τῶν Ο´.

Θά προχωρήσουμε στίς βασικές θεολογικές ἰδέες καί ἔννοιες τοῦ βιβλίου. Εἰσαγωγικά νά ποῦμε ὅτι ἡ διδασκαλία ἀφορᾶ κυρίως στόν Δαβίδ, τόν ἐνδοξότερο βασιλιά τῶν Ἰσραηλιτῶν, ἀπό τήν γενιά τοῦ ὁποίου θά προέλθει ὁ ἀναμενόμενος Μεσσίας. Πιό εἰδικά περί τῶν θεμάτων ἀναφέρεται ὁ καθηγητής κ.Καλαντζάκης, τά ὁποῖα θέματα συμπυκνώνει στά ἑξῆς: α) Περί προφητισμοῦ, β) περί μεσσιανισμοῦ, γ) περί βασιλείας, δ) περί τοῦ τοπικοῦ καί οὐκουμενικοῦ Θεοῦ, ε) περί τοῦ Γιαχβέ ὡς κυρίου τῆς ζωῆς καί τοῦ θανάτου καί στ) περί τῆς συλλογικότητας στήν θρησκεία τοῦ Ἰσραήλ. Θά γίνει σύντομη ἀναφορά στό καθένα ἀπό αὐτά.

Α) Ἡ θρησκεία τοῦ Ἰσραήλ ἔχει κάτι ἰδιαίτερο, τήν ὕπαρξη τῆς θείας Ἀποκάλυψης. Μέσω θαυμαστῶν γεγονότων, μέσω ἐνυπνίων καί κυρίως μέσω τῆς προφητείας φανερώνεται τό θέλημα τοῦ Θεοῦ (Α´Βασ.14,18). Ἡ προφητεία ἀρχικά σχετιζόταν μέ τούς χρησμούς, ὅπως γιά παράδειγμα γίνεται στόν Σαούλ καί τόν Δαβίδ (Α´Βασ.14,18). Παρατηρεῖται χρήση τῶν ἀντικειμένων «οὐρίμ» καί «θουμίμ», τά ὁποῖα ἦταν κλῆροι καί ἰσοδυναμοῦσαν μέ τήν ἄρνηση καί τήν κατάφαση. Αὐτό γινόταν μέχρι τήν ἐμφάνιση τῶν προφητῶν δηλαδή μετά τήν βασιλεία τοῦ Δαβίδ. Οἱ προφῆτες θά γίνουν τότε οἱ ἐκφραστές τῆς προφητείας, οἱ ὁποῖοι θά βιώνουν προσωπικά τήν ἀποκάλυψη τοῦ Θεοῦ στήν ζωή τους καί θά γίνονται «τό στόμα τοῦ Θεοῦ» στήν γῆ.

Β) Μιά ἄλλη σημαντική ἔννοια πού ἀπαντᾶ στά Α´καί Β´Βασιλειῶν εἶναι ὁ μεσσιανισμός. Σύμφωνα μέ αὐτόν ὁ κάθε βασιλιάς καθιερώνεται στό ἀξίωμά του καί γίνεται «χριστός τοῦ Κυρίου» καί χαρακτηρίζεται ὡς μεσσίας. Ὁ λαός γνώρισε πολλούς τέτοιους μεσσίες ἀλλά ἐνδόμυχα ἀναζητοῦσε κάποιον ἄλλον, κάποιον καινούργιο πού θά ἀνέβαζε τό κράτος ψηλά. Δέν ἦταν ὅμως ὁ ἴδιος μεσσίας πού κήρυτταν οἱ προφῆτες, Ἐκεῖνος δηλαδή ὁ πνευματικός μεσσίας, πού θά προσέφερε τήν ἐσωτερική ἐλευθερία καί λύτρωση τῶν ἀνθρώπων.

Γ) Τό ἐπόμενο θέμα πού βρίσκουμε στά βιβλία πού μελετοῦμε εἶναι τό περί τοῦ θεσμοῦ τῆς βασιλείας. Γιά νά τό ποῦμε μέ ἁπλότητα: «Ὁ θεσμός τῆς βασιλείας δέν ἦταν τό θέλημα τοῦ Θεοῦ». Ὁ Θεός ἤθελε ὁ λαός του νά κατευθύνεται ἀπό τόν Ἴδιο, χωρίς μεσάζοντες. Ὅμως ὁ λαός ζήτησε βασιλιά καί ὁ Θεός συγκατατέθηκε στό αἴτημά του αὐτό. Ἔγινε βέβαια μέ κάποια καθυστέρηση ἀλλά ὄχι χωρίς λόγο. Ἦταν «σκόπιμη» ἡ καθυστέρηση γιατί οἱ βασιλεῖς θεωροῦνταν προσωποποίηση τῶν θεοτήτων. Αὐτό ἴσχυε ὅμως γιά τόν εἰδωλολατρικό κόσμο. Στούς ἰσραηλίτες δέν ὑπάρχει τέτοια προσέγγιση, ἀλλά ἀντίθετα ὁ βασιλιάς εἶναι ἕνας ἁπλός ἄνθρωπος, ἐκλεγμένος βεβαίως ἀπό τόν Θεό, πού ἀπό τήν μιά σέβεται καί λατρεύει τό Θεό καί ἀπό τήν ἄλλη θυσιάζεται γιά τό καλό τοῦ λαοῦ πού ὑπηρετεῖ. Ὅταν δέν εἶχε τέτοια συμπεριφορά ἔχανε τόν θρόνο του (Α´Βασ. 16,1).

Δ) Σημαντικό θέμα πού βλέπουμε στά ὑπό ἐξέταση βιβλία εἶναι ἡ παρουσία τοῦ Θεοῦ, ὡς ἀποκλειστικοῦ καί οἰκουμενικοῦ. Στούς Ἰσραηλίτες ὁ Θεός πιστεύεται ὡς ἀποκλειστικός μέ τήν ἔννοια ὅτι εὐλογήθηκε ἀπό τόν Ἴδιο καί ὅτι στό διάβα τῶν αἰώνων εὐεργετήθηκε ἀπό Αὐτόν. Ὅμως, παράλληλα μέ τήν πεποίθηση αὐτή, ἀναπτύσσεται ἡ ἰδέα ὅτι εἶναι Θεός πού μεριμνᾶ γιά ὅλον τόν κόσμο, ὅπως χαρακτηριστικά ἀναφέρεται: «…αὐτός κρινεῖ ἄκρα γῆς…» (Α’ Βασ.2,10).

Ε) Παρόμοια μέ τήν προηγούμενη ἔννοια εἶναι καί ἡ ἰδέα ὅτι ὁ Θεός εἶναι «ὁ Κύριος τῆς ζωῆς καί τοῦ θανάτου». Αὐτός δημιουργεῖ τήν ζωή ἀλλά ὁ Ἴδιος εἶναι πού ἐπιφέρει καί τόν θάνατο ὅταν κυριαρχεῖ ἡ ἀσέβεια καί ἡ ἀπιστία. Παρ᾽ὅλη τήν παντοδυναμία Του δέν ἐνεργεῖ αὐθαίρετα ἀλλά ζητᾶ τήν ἀνθρώπινη συνέργεια.

Στ) Ἡ τελευταία ἔννοια πού ἐντοπίζεται στά βιβλία Α´ καί Β´ Βασιλειῶν ἀφορᾶ στήν συλλογικότητα. Πρόκειται μέ ἁπλᾶ λόγια γιά τήν ἰδέα κατά τήν ὁποία ὅταν κάποιος ἰσραηλίτης ἔσφαλε τότε λάμβαναν ὅλοι οἱ ἀπογονοί του τήν ἐνοχή καί τήν τιμωρία. Αὐτό γινόταν γιατί ὁ κάθε ἰσραηλίτης θεωροῦσε τόν ἐαυτό του ὡς μέλος τῆς ὅλης κοινότητας. Ἔτσι, «εἴτε ὡς οἰκογένεια καί φυλή, εἴτε ὡς κοινότητα ἔφερε ἀπόλυτα τήν εὐθύνη γιά τίς πράξεις, καλές ἤ κακές, τῶν μελῶν της». Στήν ἰδέα αὐτή θά ἀντισταθεῖ ὁ Δαβίδ, ὁ ὁποῖος δέν θέλησε νά τιμωρηθεῖ ὁ λαός του γιά τά δικά του ἁμαρτήματα. Κύριοι ὅμως ἐκφραστές τῆς προσωποποίησης τῆς ἁμαρτίας εἶναι οἱ προφῆτες Ἰερεμίας καί Ἰεζεκιήλ.

Μετά τήν συνοπτική αὐτή προσέγγιση τῶν ἐννοιῶν στά βιβλία τῶν Βασιλειῶν μποροῦμε νά καταγράψουμε τήν μεγάλη ἀλήθεια πού παρατηρεῖται καί στά ὑπόλοιπα βιβλία τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης. Ἡ Καινή Διαθήκη εἶναι αὐτή πού χρησιμοποιεῖ τά κείμενα τῆς Παλαιᾶς καί μάλιστα δίνοντάς τους χριστολογικό προσδιορισμό. Ἔτσι, γιά παράδειγμα, ἡ πρός Ἑβραίους Ἐπιστολή (1,5) ὅπως καί ἡ Β´πρός Κορινθίους (6,10) ἐφαρμόζουν τό Β´ Βασ.7,14 στό Χριστό καί στούς χριστιανούς. Καί οἱ Εὐαγγελιστές χρησιμοποίησαν τήν φράση «υἱός Δαβίδ» στά ἱερά κείμενά τους (Ματθ.9,27. Μαρκ.10,47. Λκ.18,38).

Ἐκτός τῶν παραπάνω, ὅποιος ἐπιθυμεῖ περαιτέρω ἔρευνα τῶν βιβλίων μπορεῖ νά ἀναττέξει στούς παρακάτω Πατέρες ἐκκλησιαστικούς συγγραφεῖς:

Ὠριγένης (PG 12,992-1028) Δίδυμος Ἀλεξανδρεύς (PG 39, 116-120), Κύριλλος Ἀλεξανδρείας (PG 69,679-698), Θεοδώρητος Κύρου (PG 80, 527-596), Προκόπιος Γάζης (PG 87, 1079-1120) καί Θεόδωρος Πρόδρομος (PG 133, 1147-58).

Τέλος, ἄς θυμόμαστε τήν βασική ἀλήθεια περί τοῦ σκοποῦ τῆς συγγραφῆς τῶν βιβλίων:

«Ἡ ἱστορία τῶν βιβλίων αὐτῶν, μεταφέροντας τό ἐνδιαφέρον της ἀπό τό θέμα τῆς Θεοκρατίας σ᾽ἐκεῖνο τῆς Μοναρχίας καί ἀπό τόν τελευταῖο κριτή καί προφήτη Σαμουήλ στόν πρῶτο βασιλιά Σαούλ, καταλήγει στό Δαβίδ, στόν ὁποῖο δείχνει ἰδιαίτερη εὔνοια. Τήν εὔνοια αὐτή προβάλλει ὁ συγγραφέας προκειμένου νά καταστήσει σαφές ὅτι ὁ Θεός, ἀναγνωρίζοντας στό πρόσωπο τοῦ Δαβίδ τόν ἐκλεκτό δοῦλο του, οὐσιαστικά ἐμπιστεύεται τή βασιλική του δυναστεία, στήν ὁποία ὡς ἐκ τούτου ἐναποθέτει τίς μεσσιανικές προσδοκίες τοῦ λαοῦ του, πού ἐστιάζονται σ᾽ἕνα νέο δαβιδικό ἀπόγονο μέ αἰώνια βασιλική ἐξουσία».

Πρόσφατα Άρθρα

Απόδοση Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο μαρτυρικό Κομμένο Άρτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Απόδοση Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο μαρτυρικό Κομμένο Άρτης

23 Αυγούστου 2025

Το πρωί του Σαββάτου 23 Αυγούστου 2025, ετελέσθη η Θεία Λειτουργία για την Απόδοση της Εορτής της Κοιμήσεως της Υπεραγίας...

Read more
Μέγα πλήθος προσκυνητών στο Μοναστήρι της Παναγίας Ξενιάς
Εκκλησία της Ελλάδος

Μέγα πλήθος προσκυνητών στο Μοναστήρι της Παναγίας Ξενιάς

23 Αυγούστου 2025

Με την συμμετοχή χιλιάδων προσκυνητών από όλη την Θεσσαλία και το εξωτερικό, πραγματοποιήθηκε, το διήμερο 22-23/8, η μεγάλη Πανήγυρις της...

Read more
Με λαμπρότητα ἑορτάσθηκε ἡ Ἀπόδοσις τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου στὴν Ἱ. Μ. Μεγάλης Παναγίας Σάμου
Εκκλησία της Ελλάδος

Με λαμπρότητα ἑορτάσθηκε ἡ Ἀπόδοσις τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου στὴν Ἱ. Μ. Μεγάλης Παναγίας Σάμου

23 Αυγούστου 2025

Με την δέουσα λαμπρότητα και κατάνυξη πανηγύρισε ἡ Ἱ. Μ. Μεγάλης Παναγίας (1586) την ἑορτή τῆς Ἀποδόσεως τῆς Κοιμήσεως τῆς...

Read more
Οδύνη ψυχής και πόνος καρδίας…
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Ολοκλήρωση τῶν Ἐργασιῶν τῆς Ἱερᾶς Ἐπαρχιακῆς Συνόδου τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Αὐστραλίας

23 Αυγούστου 2025

Ὁλοκληρώθηκαν οἱ ἐργασίες τῆς Ἱερᾶς Ἐπαρχιακῆς Συνόδου τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Αὐστραλίας, ἡ ὁποία συνῆλθε ἀπό τήν 21η ἕως καί σήμερα, 23η...

Read more
Ἀπόδοση τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου στήν Ναυπακτία
Εκκλησία της Ελλάδος

Ἀπόδοση τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου στήν Ναυπακτία

23 Αυγούστου 2025

Τό διήμερο, 22 καί 23 Αὐγούστου 2025, ἑορτάστηκε στήν Ἱερά Μητρόπολη Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου ἡ Ἀπόδοση τῆς Ἑορτῆς τῆς...

Read more
Απόδοση εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο  Προσκύνημα Παναγίας Δεμερλιωτίσσης 
Εκκλησία της Ελλάδος

Απόδοση εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο  Προσκύνημα Παναγίας Δεμερλιωτίσσης 

23 Αυγούστου 2025

Την Παρασκευή 22 Αυγούστου 2025 και ώρα 8:00 μ.μ., επί τη αποδόσει της εορτής της Κοιμήσεως και της εις ουρανούς...

Read more
Ανακοινωθέν αποφάσεων ΔΙΣ μηνός Νο­εμ­βρίου
Εκκλησία της Ελλάδος

Συνέρχεται την Δευτέρα η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος

22 Αυγούστου 2025

Συνέρχεται την Δευτέρα 25 και την Τρίτη 26 Αυγούστου 2025 η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, της 168ης...

Read more
Προσκυνηματική Εκδρομή του Γραφείου Νεότητας της Ι.Μ. Κίτρους στην Αλβανία και στην Βόρεια Ήπειρο
Εκκλησία της Ελλάδος

Προσκυνηματική Εκδρομή του Γραφείου Νεότητας της Ι.Μ. Κίτρους στην Αλβανία και στην Βόρεια Ήπειρο

23 Αυγούστου 2025

Το Γραφείο Νεότητας της Ιεράς Μητροπόλεως Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος διοργάνωσε από 17 έως 21 Αυγούστου Εκπαιδευτική και Προσκυνηματική Εκδρομή...

Read more
Λαμπρός εορτασμός  του Αγίου Νεομάρτυρος Μανουήλ του Κρητός στη Μύκονο
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Καταρτίστηκαν τὰ Τριπρόσωπα γιὰ Καμπέρα καὶ Βοηθὸ Ἐπίσκοπο

23 Αυγούστου 2025

Συνεχίστηκαν σήμερα, Παρασκευή 22 Αὐγούστου 2025, οἱ ἐργασίες τῆς Ἱερᾶς Ἐπαρχιακῆς Συνόδου τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Αὐστραλίας, ἡ ὁποία ἤδη συνεδριάζει, ἐκτάκτως,...

Read more
Συνάντηση  Μητρ. Δημητριάδος με τους Δ/ντές Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Συνάντηση Μητρ. Δημητριάδος με τους Δ/ντές Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας

23 Αυγούστου 2025

Με τους Δ/ντές Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας κ.κ. Γεώργιο Πολύζο και Σωκράτη Σαβελίδη, συναντήθηκε σήμερα στο γραφείο του στο...

Read more
Εκκλησία της Ελλάδος

9ο Πανελλήνιο Συνέδριο Υπευθύνων Ιερέων Νεότητος και Στελεχών Νεότητος των Ιερών Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος

23 Αυγούστου 2025

Κατόπιν της από 12ης Ιουνίου 2025 Συνοδικής Αποφάσεως, η Συνοδική Επιτροπή επί της Χριστιανικής Αγωγής και της Νεότητος διοργανώνει το...

Read more
Ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας καλωσόρισε τον νέο Γενικό Πρόξενο της Ελλάδος στο Σύδνεϋ
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας καλωσόρισε τον νέο Γενικό Πρόξενο της Ελλάδος στο Σύδνεϋ

21 Αυγούστου 2025

Τον νέο Γενικό Πρόξενο της Ελλάδος στο Σύδνεϋ, κ. Γεώργιο Σκέμπερη, καλωσόρισε εγκαρδίως ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας κ.κ. Μακάριος. Ο...

Read more
ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΒΑΣΣΗΣ ΜΕ ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ ΣΥΓΧΟΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΣΤΗΝ ΕΔΕΣΣΑ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΒΑΣΣΗΣ ΜΕ ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ ΣΥΓΧΟΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΣΤΗΝ ΕΔΕΣΣΑ

23 Αυγούστου 2025

Με ιεροπρέπεια και κατάνυξη εορτάσθηκε η μνήμη της αγίας μάρτυρος Βάσσης της Εδεσσαίας στον πανηγυρίζοντα φερώνυμο ιερό ναό της Έδεσσας....

Read more
Αρχιερατική Λειτουργία στον Άγιο Δημήτριο Πετα (Κυράτσα) Άρτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Αρχιερατική Λειτουργία στον Άγιο Δημήτριο Πετα (Κυράτσα) Άρτης

22 Αυγούστου 2025

Την Πέμπτη 21 Αυγούστου 2025, ετελέσθη το 40θήμερο μνημόσυνο του μακαριστού Ιερέως Ελευθερίου Μπόβολου, στον Ενοριακό Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου,...

Read more
Στους τόπους του Αγίου Κοσμά ο Δημητριάδος Ιγνάτιος με προσκυνητές
Εκκλησία της Ελλάδος

Στους τόπους του Αγίου Κοσμά ο Δημητριάδος Ιγνάτιος με προσκυνητές

22 Αυγούστου 2025

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η πενθήμερη προσκυνηματική εκδρομή της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος και Αλμυρού στους τόπους όπου έδρασε, δίδαξε και...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

«Zητεῖτε πρῶτον τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ»
Κηρύγματα

Το μήνυμα της Κυριακής ΙΑ΄ Ματθαίου

19 Αυγούστου 2023

Του Πρωτοσυγκέλλου της Ι.Μ. Φωκίδος, Γέροντος Νεκταρίου Μουλατσιώτη Αγαπητοί μου αδελφοί. Ο Ευαγγελιστής Ματθαίος μετά την σεληνιαζόμενη κοινωνία που μας...

Η παραβολή των μυρίων ταλάντων

Ἡ παραβολὴ τοῦ ἀγνώμονος δούλου

19 Αυγούστου 2023
Η παραβολή των μυρίων ταλάντων

«Πᾶσαν τὴν ὀφειλὴν ἐκείνην ἀφῆκά σοι, ἐπεὶ παρεκάλεσάς με»

22 Αυγούστου 2020
Η παραβολή των μυρίων ταλάντων

Συνυπεύθυνη η οικογένεια – Κυριακή ΙΑ΄ Ματθαίου

22 Αυγούστου 2020
Το ξύλο της ζωής και ως Πρωτευαγγέλιο

Το μήνυμα της Κυριακής – (Των μυρίων ταλάντων)

31 Αυγούστου 2019
Η παραβολή των μυρίων ταλάντων

Η παραβολή των μυρίων ταλάντων

20 Αυγούστου 2017

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ Γράφει ὁ Ἱεροκῆρυξ Ἀρχιμ. Νικάνωρ Καραγιάννης

16 Νοεμβρίου 2023

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ ΜΑΤΘΑΙΟΥ-Περί σκληροκαρδίας (Αγ. Λουκά Κριμαίας)

19 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ’ ΜΑΤΘΑΙΟΥ, Ευαγγ. Aνάγνωσμα: Ματθ. 18:23-35 (19-8-2012)

19 Αυγούστου 2014

Κυριακή ΙΑ’ Ματθαίου το έλεος και η συγγνώμη Ματθ. 18, 23-35

19 Αυγούστου 2014

Κυριακή ΙΑ΄ Ματθαίου – Η συγχωρητικότητα Ευαγγελικό Ανάγνωσμα: Ματθ. 18, 23-35

19 Αυγούστου 2014

Κυριακή ΙΑ” Ματθαίου

19 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (Α΄ΚΟΡ. θ΄ 2-12)

19 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ- 19 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2012 (Ματθ. ιη΄ 23-35)

19 Αυγούστου 2014

Κυριακὴ ΙΑ’ ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΙ ΕΡΓΑΤΕΣ Ἀπὸ τὸν πατέρα Παναγιώτη

16 Νοεμβρίου 2023

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (Μθ. 18, 23-35)

19 Αυγούστου 2014

Κυριακή ΙΑ’ Ματθαίου (Ματθ., ιη’ 23 – 35) Αρχιμανδρίτου Ιωήλ Κωνστάνταρου

19 Αυγούστου 2014

Κυριακὴ ΙΑ΄ Ματθαίου – Δύο αριθμοὶ. +Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου

16 Νοεμβρίου 2023

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ’ ΜΑΤΘΑΙΟΥ Πρὸς Κορ. Α’ θ’ 2-12

16 Νοεμβρίου 2023

«ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ»

19 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (Ματθ. ιη΄, 23 – 35) “Δούλε πονηρέ, ούκ έδει και σέ ελεήσαι τόν σύνδουλον σου, ώς καί εγώ σε ήλέησα; Ο Ελεήμων Θεός και οι ανελεήμονες άνθρωποι

19 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ – 12 Αυγούστου 2007

19 Αυγούστου 2014
Το Ευαγγέλιο της Χαράς!

Πνευματικοί λόγοι από την αυριανή Ευαγγελική περικοπή

11 Αυγούστου 2018

Κυριακή ΙΑ Ματθαίου «Μακροθύμησον ἐπ΄ἐμοί καί πάντα σοι ἀποδώσω» εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Πάφου

16 Νοεμβρίου 2023

Κυριακή ΙΑ Ματθαίου Μιχαήλ Χούλης, Χριστιανική ζωή σημαίνει μακροθυμία και συγχώρηση (Η παραβολή του άσπλαχνου δούλου)

19 Αυγούστου 2014

Κυριακή ΙΑ Ματθαίου Η δύναμη της προσευχής εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος και Αλμυρού

19 Αυγούστου 2014

Κυριακή ΙΑ΄ Ματθαίου – Η αλληλοσυγχώρηση Ελληνορθόδοξη Κοινότητα Απ. Βαρνάβα

19 Αυγούστου 2014

Κυριακή ΙΑ Ματθαίου Ἔδει καί σέ ἐλεῆσαι…, ὡς καί ἐγώ σέ ἠλέησα» εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Χίου

16 Νοεμβρίου 2023

Κυριακή ΙΑ’ Ματθαίου – Η παραίτηση από τα δικαιώματά μας του Αρχιμανδρίτου Καλλίνικου Νικολάου

19 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ ΜΑΤΘΑΙΟΥ – ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΩΝ ΔΑΝΕΙΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΟΦΕΙΛΩΝ

16 Νοεμβρίου 2023
Next Post
Πορεία προς τη Γεσθημανή- 5ο Βήμα

Πορεία προς τη Γεσθημανή- 5ο Βήμα

Πορεία προς την Γεσθημανή- 10ο Βήμα

Πορεία προς την Γεσθημανή- 10ο Βήμα

Διάσωσον ἀπό κινδύνους τούς δούλους σου Θεοτόκε

Η Παναγία σαν μάνα φροντίζει τους μοναχούς

«Τήν ἐν πρεσβείαις ἀκοίμητον Θεοτόκον καί μεσιτείαις ἀμετάθετον ἐλπίδα»

Ἡ Κοίμησις τῆς Θεοτόκου καί οἱ εὐεργεσίες της (Οἱ ἄπιστοι ἀντιλογίες καί ἐχθρικά διακείμενοι στόν Υἱόν της)

῾Ικετεύω, Παρθένε, ...τῆς ἀθυμίας τήν ζάλην, διασκεδᾶσαι μου...

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist