• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Τρίτη, 21 Οκτωβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ η καθιέρωση της εορτής, το νόημά της και ο Μεγάλος Αγιασμός

5 Ιανουαρίου 2023
in Θεοφάνεια, Κηρύγματα, Πνευματικές Διδαχές
ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ η καθιέρωση της εορτής, το νόημά της και ο Μεγάλος Αγιασμός
Share on FacebookShare on Twitter

Με την εορτή των Θεοφανείων ολοκληρώνεται ένας πλούσιος λατρευτικός κύκλος που η Εκκλησία μας τον ονόμασε «Άγιο Δωδεκαήμερο». Τα γεγονότα που εορτάζονται είναι η κατά σάρκα Γέννηση (25 Δεκεμβρίου), η Περιτομή (1 Ιανουαρίου) και η Βάπτιση (6 Ιανουαρίου) του Χριστού (Ματθ. 2ο και 3ο κεφ.)

Αρχικά οι γιορτές του Δωδεκαημέρου ήταν μία, τα Θεοφάνεια, η οποία είναι η παλαιότερη Δεσποτική εορτή και από τον 4ο αιώνα αρχίζουν και υπάρχουν περιπτώσεις χωριστού εορτασμού των εορτών  Χριστουγέννων και των Θεοφανείων όπως μας πληροφορούν ο Μ. Βασίλειος και ο Γρηγόριος ο Θεολόγος. Για τις εορτές και τις λατρευτικές τελετές των εορτών των δύο πρώτων αιώνων και για τον λόγο και τον ορισμό σε συγκεκριμένη ημέρα των εορτών μας πληροφορούν ο Ιγνάτιος Αντιοχείας, ο Κλήμης Ρώμης και άλλοι χριστιανοί συγγραφείς του 2ου και 3ου αιώνα. Σ’ αυτά, λοιπόν, τα κείμενα φαίνεται ότι οι Χριστιανοί γιόρτασαν την ίδια μέρα Χριστούγεννα και Θεοφάνεια καλύπτοντας, κυρίως, τρεις γιορτές που είναι α) η φανέρωση του Θεού ως βρέφους στους ανθρώπους γενικά, β) η φανέρωση του Θεού στους Μάγους ειδικά και γ) η φανέρωση της Αγίας Τριάδος στον Ιορδάνη.

 Από τον 4ο αιώνα όμως και μετά η Εκκλησία αποφασίζει να χωρισθούν οι εορτές για να δώσει θρησκευτικό και σωτηριολογικό περιεχόμενο και να αντιταχθεί στις δυο μεγάλες ειδωλολατρικές που ήταν στην μεν Δύση ο Θεός-Ήλιος στην δε Ανατολή οι Επιφάνειες. Η προέλευση, πιθανότατα, είναι εξωβιβλική: είναι γνωστό, ότι αιγύπτιοι λάτρεις ενός μυστηριακού θρησκεύματος εόρταζαν την εμφάνιση του Χρόνου ή Κρόνου μέσα από τα νερά του Νείλου στις 6 Ιανουαρίου. Αυτή ήταν μια από τις πολλές ειδωλολατρικές «Επιφάνειες». Είναι φανερό ότι οι Χριστιανοί ξεκίνησαν στην Αίγυπτο να δίνουν τη δική τους απάντηση για το ποια είναι η πραγματική «Επιφάνεια» του Θεού μέσα από τα νερά: αυτή του βαπτιζομένου Ιησού. Με το παράδειγμά Του και την εντολή Του αργότερα για βάπτιση των πιστευόντων όχι μόνο πλέον «εν ύδατι» (όπως στην θρησκευτική πρακτική πολλών ανατολικομεσογειακών θρησκειών, όπου το λιγοστό νερό θεωρείται πάντα θεόσταλτο καθαρτήριο), αλλά και «εν Πνεύματι», ο Χριστός αναδείκνυε τη μοναδική ιστορική «Επιφάνεια» του Θεού σε μια ιστορία ευθύγραμμη, που δεν επαναλαμβάνεται. Αντίθετα, η «Επιφάνεια» των νερών ή του θεού-Ηλίου (solis invicti) στη Δύση, κατά το χειμερινό ηλιοστάσιο, ήταν η αποθέωση της κυκλικής φυσικής ροής του κόσμου.

Στη Ρώμη είχε αρχίσει από τις πρώτες δεκαετίες του 4ου αιώνα (περί το 330-340) ο εορτασμός των Χριστουγέννων ως απάντηση στα ειδωλολατρικά Βρουμάλια ή Σατουρνάλια, που ήταν η λατρεία του αναγεννώμενου Ηλίου, όταν (περισσότερο εμφανώς στα βορειότερα κλίματα) άρχιζε να ξαναμεγαλώνει η μέρα, μετά το χειμερινό ηλιοστάσιο. Οι Χριστιανοί στη λατρεία του «ξαναγεννημένου Ήλιου» του φυσικού κύκλου, απαντούσαν με τη γέννηση του «νοητού Ηλίου της Δικαιοσύνης». Περί το 375 άρχισαν να εορτάζονται τα Χριστούγεννα και στη Συρία και το 386 ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος, πρεσβύτερος στην Αντιόχεια, εξέφρασε στο Λόγο του «Εις την γενέθλιον ημέρα του Σωτήρος» τη χαρά του, που επιτέλους η 25η Δεκεμβρίου μπήκε επίσημα στο εορτολόγιο της πόλης. Μέχρι το 432 η εορτή είχε φθάσει και στην Αλεξάνδρεια.

Εκτός της κύριας ονομασίας της εορτής, ο κόσμος γνωρίζει την Βάπτιση του Κυρίου μας ως εορτή των Θεοφανείων ή των Φώτων. Το γνωστό σε όλους μας απολυτίκιο της Εορτής περιγράφει ακριβώς και δικαιολογεί τις δύο αυτές ονομασίες. Σας το παραθέτουμε σε μετάφραση:

«Όταν βαπτιζόσουν στον Ιορδάνη, Κύριε, φανερώθηκε η προσκύνηση της Τριάδας, η φωνή του Πατέρα το επικύρωνε, καθώς σε ονόμαζε Υιό αγαπητό. Και το Πνεύμα με μορφή περιστεριού βεβαίωνε την αλήθεια του Λόγου. Δόξα σε Εσένα, Χριστέ Θεέ, που φανερώθηκες και φώτισες τον κόσμο» (Απολυτίκιο Θεοφανείων «Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου σου, Κύριε…»).

Άρα, λοιπόν, ονομάζεται Θεοφάνεια επειδή η Αγία Τριάδα γίνεται αντιληπτή από τον άνθρωπο με τα αισθητήρια όργανά του, δηλ. με τα μάτια και τα αυτιά του. Και ονομάζεται Φώτα επειδή, όπως λέει στο τέλος το Απολυτίκιο της Εορτής, ήλθε ο Χριστός για να φωτίσει τον κόσμο, μπολιάζοντάς τον και πνευματικά δια του Βαπτίσματος και του Χρίσματος. Την παραμονή των Θεοφανείων, την νύκτα γίνονταν οι βαπτίσεις των Κατηχουμένων χριστιανών έτσι ώστε την επομένη ημέρα των Θεοφανείων οι νεοφώτιστοι να κοινωνήσουν. Πηγαίνοντας προς το Βαπτιστήριο, κρατούσαν στα χέρια τους λαμπάδες συμβολίζοντας τον φωτισμό της ψυχής. Εξ αιτίας όλων αυτών των λαμπάδων και του φωτός η εορτή ονομάσθηκε και Φώτα.

Γνωρίζουμε όλοι μας το ιστορικό γεγονός της Βαπτίσεως έτσι όπως το περιγράφει ο Ευαγγελιστής Ματθαίος στο 3ο κεφάλαιο του Ευαγγελίου του (στιχ. 13-17). Ο Χριστός βαπτίσθηκε για τους εξής λόγους, όπως μας τους παραθέτει ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός:

1ον Για να καθαρίσει από την αμαρτία το ανθρώπινο σώμα ολόκληρης της ανθρωπότητας αλλά και του καθενός μας προσωπικά.

2ον Για να συντρίψει τα κεφάλια των δρακόντων που έμεναν στο νερό, όπως πίστευαν οι αρχαίοι πολιτισμοί.

3ον Για να πνίξει στο νερό πάθη και αδυναμίες, επειδή οι Εβραίοι πίστευαν στην καταστρεπτική ιδιότητα του νερού.

4ον Για να αγιάσει και να ευλογήσει τον Ιωάννη τον Πρόδρομο και Βαπτιστή.

5ον Για να εκπληρώσει τον εβραϊκό Νόμο που όριζε ότι ο Μεσσίας έπρεπε να αρχίσει την δημόσια δράση του με βάπτισμα.

6ον Για να αποκαλύψει στους ανθρώπους το μυστήριο της Αγίας Τριάδος.

7ον Για να εισαγάγει στην Εκκλησία τον τύπο του Βαπτίσματος.

Η σημασία του Ιορδάνη ποταμού

Αυτές τις ημέρες ακούμε στίχους από τους Ψαλμούς του Δαβίδ που λένε «ο Ιορδάνης εστράφη εις τα οπίσω», ένα γεγονός που συνέβη κατά την Βάπτιση του Κυρίου μας όταν και ανεστράφη η ροή του ποταμού. Ο ποταμός Ιορδάνης ξεκινάει από δύο πηγές, την Ιόρ και την Δάν. Αυτά τα δύο μικρά ποτάμια ενώνονται και σχηματίζουν τον Ιορδάνη που χύνεται τελικά στην Νεκρά Θάλασσα. Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος μας αναφέρει πως ο Ιορδάνης ποταμός συμβολίζει την απαρχή του ανθρωπίνου γένους από τον Αδάμ και την Εύα (Ιορ και Δαν). Η πορεία τους οδηγεί προς την νέκρωση που συμβολίζεται με την Νεκρά Θάλασσα. Ήλθε όμως ο Χριστός και με την Βάπτισή του ανέστρεψε τη ροή του ποταμού και των ανθρώπων που πλέον δεν τρέχουν προς τον θάνατο, αλλά προς την αφθαρσία και την αιωνιότητα.

Ο Μέγας Αγιασμός

Σ’ ότι αφορά τον Αγιασμό υπάρχουν κάποιες παρανοήσεις ή λαθεμένες ευλαβείς παραδόσεις και γι’ αυτό κρίνουμε σκόπιμο προς άρση των παρεξηγήσεων να παρουσιασθεί η ορθή διδασκαλία περί του Αγιασμού.

1. Κατ’ αρχήν είναι λάθος η διάκριση του Αγιασμού που τελείται την 5η και 6η Ιανουαρίου σε Μικρό και Μεγάλο Αγιασμό. Και τις δύο ημέρες τελείται ο Μεγάλος Αγιασμός και το Τυπικό της Εκκλησίας μας ορίζει την τέλεση Μεγάλου Αγιασμού μόνο κατ’ αυτές τις δύο ημέρες. Μικρός Αγιασμός ονομάζεται ο αγιασμός της πρώτης κάθε μήνα και σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση τελείται. Η τέλεση του Μεγάλου Αγιασμού και την παραμονή των Θεοφανείων είναι νεότερη συνήθεια με μοναδικό σκοπό την εξυπηρέτηση των πιστών σε αγροτικές και απομακρυσμένες περιοχές.

2. Ο Μέγας Αγιασμός μπορεί να φυλάσσεται στα σπίτια στο εικονοστάσι, όπως αναφέρει και το κείμενο των ευχών της Ακολουθίας «για να τον έχουν όλοι όσοι τον λαμβάνουν προς θεραπεία των παθών, προς αγιασμό των σπιτιών και για οποιαδήποτε πνευματική ωφέλεια». Το ίδιο αναφέρει και ο Ιωάννης  ο Χρυσόστομος στον Λόγο του για την εορτή των Θεοφανείων.

3. Δεν νηστεύουμε την παραμονή των Θεοφανείων για να πιούμε τον Μεγάλο Αγιασμό. Δεν μαρτυρείται πουθενά αυτό από την παράδοση και την πράξη της Εκκλησίας μας. Άλλωστε, αυτό αποδεικνύεται ότι ο Αγιασμός και των δύο ημερών είναι ο ίδιος αλλά ο πιστός δεν νηστεύει την παραμονή της 5ης Ιανουαρίου. Η νηστεία αφορούσε τον ομαδικό βαπτισμό που γινόταν την νύκτα της 5ης Ιανουαρίου όπου νήστευε όλη η Εκκλησία για να υποδεχθεί τους νεοφωτίστους, οι οποίοι κοινωνούσαν στα Θεοφάνεια.

4. Σε καμία περίπτωση ο Μέγας Αγιασμός δεν συγκρίνεται με την Θεία Κοινωνία και δεν μπορεί να την υποκαταστήσει, διότι η Θεία Κοινωνία είναι το Σώμα και το Αίμα του Χριστού και ο Μέγας Αγιασμός είναι αγιασμένο νερό. Πρωταρχικός σκοπός των Χριστιανών την ημέρα των Θεοφανείων πρέπει να είναι πρώτα να κοινωνήσουν και έπειτα να πάρουν τον Αγιασμό.

Η Εκκλησία μας προσφέρει τον Μεγάλο Αγιασμό στους χριστιανούς έτσι ώστε ο πιστός να χαριτώνεται, να αγιάζεται και να παίρνει δύναμη στον πνευματικό του αγώνα. Απαιτείται, όμως, από όλους μας, κληρικούς και λαϊκούς, προσοχή στην τήρηση και στην ερμηνεία των Ιερών Παραδόσεων ούτως ώστε να αποφεύγονται παρερμηνείες και παρεξηγήσεις.

✥ Αρχιμ. Ειρηναίος Λαφτσής 

Πρωτοσύγκελλος Ι.Μ. Αλεξανδρουπόλεως

Βοηθήματα: 

1. Βαλληνδρά Ν., Μητροπολίτου πρ. Πατρών, Περί του Μεγάλου Αγιασμού και της Χρήσεως Αυτού, Αθήνα 1999.

2. Τρεμπέλα Π., Δογματική τ. 3, Εκδόσεις Αδελφότητος Θεολόγων «Ο Σωτήρ», Αθήνα 2003.

3. Του ιδίου, Μικρόν Ευχολόγιον τ. β΄, Εκδόσεις Αδελφότητος Θεολόγων «Ο Σωτήρ», Αθήνα 1998.

4. Φουντούλη Ι., Απαντήσεις εις Λειτουργικάς Απορίας τ. Α-Ε, Εκδόσεις Αποστολικής Διακονίας, Αθήνα 1997.

5. Κωνσταντίνου Θ. Παπαδάκη, Δρος Θεολογίας, «Ευκαιρίας δοθείσης», Εκδόσεις Παράκλησις, Ι.Μ. Νεαπόλεως, 2008.

6. Παλαιοδιαθηκικά αναγνώσματα της ημέρας των Θεοφανείων.

7. Ύμνοι από την ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού.

8. Ομιλίες περί της Εορτής των Θεοφανείων Μεγάλου Βασιλείου, Ιωάννου Χρυσοστόμου, Ιωάννου Δαμασκηνού.

Πρόσφατα Άρθρα

Διοικητικές ανακατατάξεις – προαγωγές στην Ιερά Μητρόπολη Βεροίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Διοικητικές ανακατατάξεις – προαγωγές στην Ιερά Μητρόπολη Βεροίας

20 Οκτωβρίου 2025

Η Ιερά Μητρόπολις Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας ανακοινώνει ότι ο σεπτός Ποιμενάρχης μας κ. Παντελεήμων, μετά την εκλογή και χειροτονία...

Read more
ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΗ Θ.ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΔΟΞΟΛΟΓΙΑ ΣΤΑ 113α ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΩΝ ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΗ Θ.ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΔΟΞΟΛΟΓΙΑ ΣΤΑ 113α ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΩΝ ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ

20 Οκτωβρίου 2025

Την Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2025, ημέρα μνήμης του αγίου Μεγαλομάρτυρος Αρτεμίου και του οσίου Γερασίμου του εν Κεφαλληνία αλλά και...

Read more
ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ  ΚΑΙ ΣΥΓΚΙΝΗΤΙΚΗ ΒΡΑΒΕΥΣΗ ΤΟΥ ΑΓΓΕΛΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΚΑΙ ΣΥΓΚΙΝΗΤΙΚΗ ΒΡΑΒΕΥΣΗ ΤΟΥ ΑΓΓΕΛΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ

20 Οκτωβρίου 2025

Την Κυριακή, 19 Οκτωβρίου 2025, το απόγευμα, στο Πολιτιστικό-Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως Χαλκίδος, παρουσία του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας, Μητροπολίτου Χαλκίδος...

Read more
Ἐκδήλωση πρός τιμήν τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου Ἱεροθέου στό Πνευματικό Κέντρο Ρουμελιωτῶν
Εκκλησία της Ελλάδος

Ἐκδήλωση πρός τιμήν τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου Ἱεροθέου στό Πνευματικό Κέντρο Ρουμελιωτῶν

20 Οκτωβρίου 2025

Τό ἀπόγευμα τῆς Κυριακῆς, 20 Ὀκτωβρίου 2025, τό Πνευματικό Κέντρο Ρουμελιωτῶν (ΠΚΡ), ἡ Ἀδελφότητα Ναυπακτίων Νομοῦ Ἀττικῆς «Ὁ Ἔπαχτος» καί...

Read more
Οι «Λαμπρές Βυζαντίου Ακτίνες» φώτισαν τα φετινά «ΠΑΤΡΙΑ»
Εκκλησία της Ελλάδος

Οι «Λαμπρές Βυζαντίου Ακτίνες» φώτισαν τα φετινά «ΠΑΤΡΙΑ»

20 Οκτωβρίου 2025

Τα «ΠΑΤΡΙΑ», σημείο αναφοράς για τον τόπο μας, τη μνήμη και την πολιτιστική του συνέχεια επισφράγισαν και φέτος με το...

Read more
Δοξολογία στην Άρτα για τον Άγιο Αρτέμιο προστάτη της Αστυνομίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Δοξολογία στην Άρτα για τον Άγιο Αρτέμιο προστάτη της Αστυνομίας

20 Οκτωβρίου 2025

Με κάθε επισημότητα και θρησκευτική κατάνυξη ετελέσθη το πρωί της Δευτέρας, 20 Οκτωβρίου 2024, η καθιερωμένη Δοξολογία στον Μητροπολιτικό Ιερό...

Read more
Δοξολογία για τον προστάτη της Ελληνικής Αστυνομίας Άγιο Αρτέμιο στη Βέροια
Εκκλησία της Ελλάδος

Δοξολογία για τον προστάτη της Ελληνικής Αστυνομίας Άγιο Αρτέμιο στη Βέροια

20 Οκτωβρίου 2025

Τη Δευτέρα 20 Οκτωβρίου το πρωί στον Ιερό Ναό των Αγίων Αναργύρων Βεροίας τελέστηκε Δοξολογία με την ευκαιρία της εορτής...

Read more
Μοναχική Κουρά από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Πειραιώς κ. Σεραφείμ.
Εκκλησία της Ελλάδος

Μοναχική Κουρά από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Πειραιώς κ. Σεραφείμ.

20 Οκτωβρίου 2025

Σε κλίμα ιεράς κατανύξεως και μοναστικής λαμπρότητας τελέστηκε την Παρασκευή 17 Οκτωβρίου 2025 από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Πειραιώς κ. Σεραφείμ...

Read more
Η χειροτονία του Επισκόπου Ταλαντίου Θεολόγου
Εκκλησία της Ελλάδος

Η χειροτονία του Επισκόπου Ταλαντίου Θεολόγου

20 Οκτωβρίου 2025

Με εκκλησιαστική λαμπρότητα και συγκινησιακή ατμόσφαιρα τελέστηκε σήμερα Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2025, στον Μητροπολιτικό Ναό Αθηνών, η εις Επίσκοπον Χειροτονία...

Read more
Με λαμπρότητα εορτάστηκε η 81η επέτειος της Απελευθέρωσης της Νάξου
Εκκλησία της Ελλάδος

Με λαμπρότητα εορτάστηκε η 81η επέτειος της Απελευθέρωσης της Νάξου

20 Οκτωβρίου 2025

Την Κυριακή 15-10-2025 ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Καλλίνικος, μετέβη στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Ζωοδόχου Πηγής Νάξου, όπου χοροστάτησε στον...

Read more
Εκδημία Μητροπολίτου του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας
Συνοπτικός

Η αλλεργία των Αρχιερέων στην αλήθεια της ασθένειας

19 Οκτωβρίου 2025

Αν υπάρχει ένα πράγμα στο οποίο οι αρχιερείς μας παραμένουν σταθεροί διαχρονικά, αυτό είναι η... αλλεργία τους στην αλήθεια, όταν...

Read more
Τα ονομαστήρια του Μητροπολίτου Εδέσσης Ιωήλ
Εκκλησία της Ελλάδος

Τα ονομαστήρια του Μητροπολίτου Εδέσσης Ιωήλ

19 Οκτωβρίου 2025

Με την συμμετοχή πλειάδος Αρχιερέων, κληρικών, μοναχών και πιστών εορτάσθηκε η μνήμη του αγίου και ενδόξου προφήτου Ιωήλ και τα...

Read more
Χειροτονία νέου Διακόνου στον Άγιο Γεώργιο Τυμφρηστού
Εκκλησία της Ελλάδος

Χειροτονία νέου Διακόνου στον Άγιο Γεώργιο Τυμφρηστού

19 Οκτωβρίου 2025

Ένα ιστορικό πνευματικό γεγονός έλαβε χώρα σήμερα στην ορεινή ακριτική Δυτική Φθιώτιδα, καθώς ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών όχι...

Read more
Ο Άγιος Αρτέμιος ο Μεγαλομάρτυρας
Πνευματικές Διδαχές

Ο Άγιος Αρτέμιος ο Μεγαλομάρτυρας

19 Οκτωβρίου 2025

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ  Θεολόγου – Καθηγητού Πολλοί άγιοι της Εκκλησίας μας κατείχαν υψηλά αξιώματα στις κρατικές υπηρεσίες των χωρών τους....

Read more
Άγιος Γεράσιμος – Ο θησαυρός της Κεφαλονιάς
Πνευματικές Διδαχές

Άγιος Γεράσιμος: Ο νέος ασκητής της Κεφαλλονιάς

19 Οκτωβρίου 2025

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου - Καθηγητού Ο μοναχισμός είναι ένας από τους δύο δρόμους που μπορεί να επιλέξει ο Χριστιανός...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

«Zητεῖτε πρῶτον τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ»
Κυριακή Γ' Λουκά

ΘΕΟΣ ΚΑΙ ΠΑΤΕΡΑΣ ΜΑΣ «Ὁ Θεός καί πατήρ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ οἶδεν…»

19 Οκτωβρίου 2025

ΘΕΟΣ ΚΑΙ ΠΑΤΕΡΑΣ ΜΑΣ «Ὁ Θεός καί πατήρ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ οἶδεν…» (Β΄ Κορ. 11, 31) Μητροπολίτου Αὐλῶνος...

Aποστολικό Μηνυμα της Κυριακής Γ΄ Λουκά

18 Οκτωβρίου 2025
Η δράση του π. Αὐγουστίνου Καντιώτη τα χρόνια της Κατοχής (1942-46) στη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Κυριακή Γ΄ Λουκά – Έπαινος χηρών

18 Οκτωβρίου 2025
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς

Κυριακή Γ΄ Λουκά –Ο Μεγάλος Παιδαγωγός

18 Οκτωβρίου 2025
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς

Κυριακή Γ΄ Λουκά – Η έννοια της ζωής και του θανάτου

18 Οκτωβρίου 2025
«Ἡ ἀσθένεια εὐεργετική στήν ζωή τοῦ ἀνθρώπου»

«Ἡ ἀσθένεια εὐεργετική στήν ζωή τοῦ ἀνθρώπου»

18 Οκτωβρίου 2025
Η ευσπλαχνία του Τριαδικού Θεού στον άνθρωπο

Ο θάνατος στην οικογένεια – Κυριακή Γ’ Λουκά

18 Οκτωβρίου 2025
Το μήνυμα της Κυριακής Γ΄ Λουκά

Το μήνυμα της Κυριακής Γ΄ Λουκά

5 Οκτωβρίου 2024
Οι επισκέψεις του Θεού στη Ζωή μας

«Καὶ ἰδὼν αὐτὴν ὁ Κύριος ἐσπλαγχνίσθη ἐπ᾿ αὐτῇ καὶ εἶπεν αὐτῇ· μὴ κλαῖε»

5 Οκτωβρίου 2024
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς

Ο Ευαγγελιστής Λουκάς

17 Οκτωβρίου 2023
Οι επισκέψεις του Θεού στη Ζωή μας

Οι επισκέψεις του Θεού στη Ζωή μας

5 Οκτωβρίου 2019
Η ευσπλαχνία του Τριαδικού Θεού στον άνθρωπο

Η ευσπλαχνία του Τριαδικού Θεού στον άνθρωπο

5 Οκτωβρίου 2019
Το μήνυμα της αναστάσεως του υιού της χήρας στην πόλη Ναΐν

Το μήνυμα της αναστάσεως του υιού της χήρας στην πόλη Ναΐν

16 Νοεμβρίου 2023
Next Post
Ὁ Μητροπολίτης Καστορίας μέ τόν Ἀρχηγό τοῦ Γ.Ε.Σ. στήν Κρυσταλλοπηγή

Ὁ Μητροπολίτης Καστορίας μέ τόν Ἀρχηγό τοῦ Γ.Ε.Σ. στήν Κρυσταλλοπηγή

Εκοιμήθη εν Κυρίω ο Ηγούμενος της Ιεράς Μονής  Τατάρνης γέρων Δοσίθεος

Εκοιμήθη εν Κυρίω ο Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Τατάρνης γέρων Δοσίθεος

Η Πρωτοχρονιάτικη εκδήλωση του Γραφείου Νεότητας της Ι.Μ. Σπάρτης

Η Πρωτοχρονιάτικη εκδήλωση του Γραφείου Νεότητας της Ι.Μ. Σπάρτης

Σύναξη Εκκλησιαστικών Επιτροπών στην Ι.Μ. Διδυμοτείχου

Σύναξη Εκκλησιαστικών Επιτροπών στην Ι.Μ. Διδυμοτείχου

Ευλογία Βασιλόπιτας για Φοιτητές στην Μητρόπολη Άρτης

Ευλογία Βασιλόπιτας για Φοιτητές στην Μητρόπολη Άρτης

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist