• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
Σάββατο, 23 Αυγούστου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ η καθιέρωση της εορτής, το νόημά της και ο Μεγάλος Αγιασμός

5 Ιανουαρίου 2023
in Θεοφάνεια, Κηρύγματα, Πνευματικές Διδαχές
ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ η καθιέρωση της εορτής, το νόημά της και ο Μεγάλος Αγιασμός
Share on FacebookShare on Twitter

Με την εορτή των Θεοφανείων ολοκληρώνεται ένας πλούσιος λατρευτικός κύκλος που η Εκκλησία μας τον ονόμασε «Άγιο Δωδεκαήμερο». Τα γεγονότα που εορτάζονται είναι η κατά σάρκα Γέννηση (25 Δεκεμβρίου), η Περιτομή (1 Ιανουαρίου) και η Βάπτιση (6 Ιανουαρίου) του Χριστού (Ματθ. 2ο και 3ο κεφ.)

Αρχικά οι γιορτές του Δωδεκαημέρου ήταν μία, τα Θεοφάνεια, η οποία είναι η παλαιότερη Δεσποτική εορτή και από τον 4ο αιώνα αρχίζουν και υπάρχουν περιπτώσεις χωριστού εορτασμού των εορτών  Χριστουγέννων και των Θεοφανείων όπως μας πληροφορούν ο Μ. Βασίλειος και ο Γρηγόριος ο Θεολόγος. Για τις εορτές και τις λατρευτικές τελετές των εορτών των δύο πρώτων αιώνων και για τον λόγο και τον ορισμό σε συγκεκριμένη ημέρα των εορτών μας πληροφορούν ο Ιγνάτιος Αντιοχείας, ο Κλήμης Ρώμης και άλλοι χριστιανοί συγγραφείς του 2ου και 3ου αιώνα. Σ’ αυτά, λοιπόν, τα κείμενα φαίνεται ότι οι Χριστιανοί γιόρτασαν την ίδια μέρα Χριστούγεννα και Θεοφάνεια καλύπτοντας, κυρίως, τρεις γιορτές που είναι α) η φανέρωση του Θεού ως βρέφους στους ανθρώπους γενικά, β) η φανέρωση του Θεού στους Μάγους ειδικά και γ) η φανέρωση της Αγίας Τριάδος στον Ιορδάνη.

 Από τον 4ο αιώνα όμως και μετά η Εκκλησία αποφασίζει να χωρισθούν οι εορτές για να δώσει θρησκευτικό και σωτηριολογικό περιεχόμενο και να αντιταχθεί στις δυο μεγάλες ειδωλολατρικές που ήταν στην μεν Δύση ο Θεός-Ήλιος στην δε Ανατολή οι Επιφάνειες. Η προέλευση, πιθανότατα, είναι εξωβιβλική: είναι γνωστό, ότι αιγύπτιοι λάτρεις ενός μυστηριακού θρησκεύματος εόρταζαν την εμφάνιση του Χρόνου ή Κρόνου μέσα από τα νερά του Νείλου στις 6 Ιανουαρίου. Αυτή ήταν μια από τις πολλές ειδωλολατρικές «Επιφάνειες». Είναι φανερό ότι οι Χριστιανοί ξεκίνησαν στην Αίγυπτο να δίνουν τη δική τους απάντηση για το ποια είναι η πραγματική «Επιφάνεια» του Θεού μέσα από τα νερά: αυτή του βαπτιζομένου Ιησού. Με το παράδειγμά Του και την εντολή Του αργότερα για βάπτιση των πιστευόντων όχι μόνο πλέον «εν ύδατι» (όπως στην θρησκευτική πρακτική πολλών ανατολικομεσογειακών θρησκειών, όπου το λιγοστό νερό θεωρείται πάντα θεόσταλτο καθαρτήριο), αλλά και «εν Πνεύματι», ο Χριστός αναδείκνυε τη μοναδική ιστορική «Επιφάνεια» του Θεού σε μια ιστορία ευθύγραμμη, που δεν επαναλαμβάνεται. Αντίθετα, η «Επιφάνεια» των νερών ή του θεού-Ηλίου (solis invicti) στη Δύση, κατά το χειμερινό ηλιοστάσιο, ήταν η αποθέωση της κυκλικής φυσικής ροής του κόσμου.

Στη Ρώμη είχε αρχίσει από τις πρώτες δεκαετίες του 4ου αιώνα (περί το 330-340) ο εορτασμός των Χριστουγέννων ως απάντηση στα ειδωλολατρικά Βρουμάλια ή Σατουρνάλια, που ήταν η λατρεία του αναγεννώμενου Ηλίου, όταν (περισσότερο εμφανώς στα βορειότερα κλίματα) άρχιζε να ξαναμεγαλώνει η μέρα, μετά το χειμερινό ηλιοστάσιο. Οι Χριστιανοί στη λατρεία του «ξαναγεννημένου Ήλιου» του φυσικού κύκλου, απαντούσαν με τη γέννηση του «νοητού Ηλίου της Δικαιοσύνης». Περί το 375 άρχισαν να εορτάζονται τα Χριστούγεννα και στη Συρία και το 386 ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος, πρεσβύτερος στην Αντιόχεια, εξέφρασε στο Λόγο του «Εις την γενέθλιον ημέρα του Σωτήρος» τη χαρά του, που επιτέλους η 25η Δεκεμβρίου μπήκε επίσημα στο εορτολόγιο της πόλης. Μέχρι το 432 η εορτή είχε φθάσει και στην Αλεξάνδρεια.

Εκτός της κύριας ονομασίας της εορτής, ο κόσμος γνωρίζει την Βάπτιση του Κυρίου μας ως εορτή των Θεοφανείων ή των Φώτων. Το γνωστό σε όλους μας απολυτίκιο της Εορτής περιγράφει ακριβώς και δικαιολογεί τις δύο αυτές ονομασίες. Σας το παραθέτουμε σε μετάφραση:

«Όταν βαπτιζόσουν στον Ιορδάνη, Κύριε, φανερώθηκε η προσκύνηση της Τριάδας, η φωνή του Πατέρα το επικύρωνε, καθώς σε ονόμαζε Υιό αγαπητό. Και το Πνεύμα με μορφή περιστεριού βεβαίωνε την αλήθεια του Λόγου. Δόξα σε Εσένα, Χριστέ Θεέ, που φανερώθηκες και φώτισες τον κόσμο» (Απολυτίκιο Θεοφανείων «Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου σου, Κύριε…»).

Άρα, λοιπόν, ονομάζεται Θεοφάνεια επειδή η Αγία Τριάδα γίνεται αντιληπτή από τον άνθρωπο με τα αισθητήρια όργανά του, δηλ. με τα μάτια και τα αυτιά του. Και ονομάζεται Φώτα επειδή, όπως λέει στο τέλος το Απολυτίκιο της Εορτής, ήλθε ο Χριστός για να φωτίσει τον κόσμο, μπολιάζοντάς τον και πνευματικά δια του Βαπτίσματος και του Χρίσματος. Την παραμονή των Θεοφανείων, την νύκτα γίνονταν οι βαπτίσεις των Κατηχουμένων χριστιανών έτσι ώστε την επομένη ημέρα των Θεοφανείων οι νεοφώτιστοι να κοινωνήσουν. Πηγαίνοντας προς το Βαπτιστήριο, κρατούσαν στα χέρια τους λαμπάδες συμβολίζοντας τον φωτισμό της ψυχής. Εξ αιτίας όλων αυτών των λαμπάδων και του φωτός η εορτή ονομάσθηκε και Φώτα.

Γνωρίζουμε όλοι μας το ιστορικό γεγονός της Βαπτίσεως έτσι όπως το περιγράφει ο Ευαγγελιστής Ματθαίος στο 3ο κεφάλαιο του Ευαγγελίου του (στιχ. 13-17). Ο Χριστός βαπτίσθηκε για τους εξής λόγους, όπως μας τους παραθέτει ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός:

1ον Για να καθαρίσει από την αμαρτία το ανθρώπινο σώμα ολόκληρης της ανθρωπότητας αλλά και του καθενός μας προσωπικά.

2ον Για να συντρίψει τα κεφάλια των δρακόντων που έμεναν στο νερό, όπως πίστευαν οι αρχαίοι πολιτισμοί.

3ον Για να πνίξει στο νερό πάθη και αδυναμίες, επειδή οι Εβραίοι πίστευαν στην καταστρεπτική ιδιότητα του νερού.

4ον Για να αγιάσει και να ευλογήσει τον Ιωάννη τον Πρόδρομο και Βαπτιστή.

5ον Για να εκπληρώσει τον εβραϊκό Νόμο που όριζε ότι ο Μεσσίας έπρεπε να αρχίσει την δημόσια δράση του με βάπτισμα.

6ον Για να αποκαλύψει στους ανθρώπους το μυστήριο της Αγίας Τριάδος.

7ον Για να εισαγάγει στην Εκκλησία τον τύπο του Βαπτίσματος.

Η σημασία του Ιορδάνη ποταμού

Αυτές τις ημέρες ακούμε στίχους από τους Ψαλμούς του Δαβίδ που λένε «ο Ιορδάνης εστράφη εις τα οπίσω», ένα γεγονός που συνέβη κατά την Βάπτιση του Κυρίου μας όταν και ανεστράφη η ροή του ποταμού. Ο ποταμός Ιορδάνης ξεκινάει από δύο πηγές, την Ιόρ και την Δάν. Αυτά τα δύο μικρά ποτάμια ενώνονται και σχηματίζουν τον Ιορδάνη που χύνεται τελικά στην Νεκρά Θάλασσα. Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος μας αναφέρει πως ο Ιορδάνης ποταμός συμβολίζει την απαρχή του ανθρωπίνου γένους από τον Αδάμ και την Εύα (Ιορ και Δαν). Η πορεία τους οδηγεί προς την νέκρωση που συμβολίζεται με την Νεκρά Θάλασσα. Ήλθε όμως ο Χριστός και με την Βάπτισή του ανέστρεψε τη ροή του ποταμού και των ανθρώπων που πλέον δεν τρέχουν προς τον θάνατο, αλλά προς την αφθαρσία και την αιωνιότητα.

Ο Μέγας Αγιασμός

Σ’ ότι αφορά τον Αγιασμό υπάρχουν κάποιες παρανοήσεις ή λαθεμένες ευλαβείς παραδόσεις και γι’ αυτό κρίνουμε σκόπιμο προς άρση των παρεξηγήσεων να παρουσιασθεί η ορθή διδασκαλία περί του Αγιασμού.

1. Κατ’ αρχήν είναι λάθος η διάκριση του Αγιασμού που τελείται την 5η και 6η Ιανουαρίου σε Μικρό και Μεγάλο Αγιασμό. Και τις δύο ημέρες τελείται ο Μεγάλος Αγιασμός και το Τυπικό της Εκκλησίας μας ορίζει την τέλεση Μεγάλου Αγιασμού μόνο κατ’ αυτές τις δύο ημέρες. Μικρός Αγιασμός ονομάζεται ο αγιασμός της πρώτης κάθε μήνα και σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση τελείται. Η τέλεση του Μεγάλου Αγιασμού και την παραμονή των Θεοφανείων είναι νεότερη συνήθεια με μοναδικό σκοπό την εξυπηρέτηση των πιστών σε αγροτικές και απομακρυσμένες περιοχές.

2. Ο Μέγας Αγιασμός μπορεί να φυλάσσεται στα σπίτια στο εικονοστάσι, όπως αναφέρει και το κείμενο των ευχών της Ακολουθίας «για να τον έχουν όλοι όσοι τον λαμβάνουν προς θεραπεία των παθών, προς αγιασμό των σπιτιών και για οποιαδήποτε πνευματική ωφέλεια». Το ίδιο αναφέρει και ο Ιωάννης  ο Χρυσόστομος στον Λόγο του για την εορτή των Θεοφανείων.

3. Δεν νηστεύουμε την παραμονή των Θεοφανείων για να πιούμε τον Μεγάλο Αγιασμό. Δεν μαρτυρείται πουθενά αυτό από την παράδοση και την πράξη της Εκκλησίας μας. Άλλωστε, αυτό αποδεικνύεται ότι ο Αγιασμός και των δύο ημερών είναι ο ίδιος αλλά ο πιστός δεν νηστεύει την παραμονή της 5ης Ιανουαρίου. Η νηστεία αφορούσε τον ομαδικό βαπτισμό που γινόταν την νύκτα της 5ης Ιανουαρίου όπου νήστευε όλη η Εκκλησία για να υποδεχθεί τους νεοφωτίστους, οι οποίοι κοινωνούσαν στα Θεοφάνεια.

4. Σε καμία περίπτωση ο Μέγας Αγιασμός δεν συγκρίνεται με την Θεία Κοινωνία και δεν μπορεί να την υποκαταστήσει, διότι η Θεία Κοινωνία είναι το Σώμα και το Αίμα του Χριστού και ο Μέγας Αγιασμός είναι αγιασμένο νερό. Πρωταρχικός σκοπός των Χριστιανών την ημέρα των Θεοφανείων πρέπει να είναι πρώτα να κοινωνήσουν και έπειτα να πάρουν τον Αγιασμό.

Η Εκκλησία μας προσφέρει τον Μεγάλο Αγιασμό στους χριστιανούς έτσι ώστε ο πιστός να χαριτώνεται, να αγιάζεται και να παίρνει δύναμη στον πνευματικό του αγώνα. Απαιτείται, όμως, από όλους μας, κληρικούς και λαϊκούς, προσοχή στην τήρηση και στην ερμηνεία των Ιερών Παραδόσεων ούτως ώστε να αποφεύγονται παρερμηνείες και παρεξηγήσεις.

✥ Αρχιμ. Ειρηναίος Λαφτσής 

Πρωτοσύγκελλος Ι.Μ. Αλεξανδρουπόλεως

Βοηθήματα: 

1. Βαλληνδρά Ν., Μητροπολίτου πρ. Πατρών, Περί του Μεγάλου Αγιασμού και της Χρήσεως Αυτού, Αθήνα 1999.

2. Τρεμπέλα Π., Δογματική τ. 3, Εκδόσεις Αδελφότητος Θεολόγων «Ο Σωτήρ», Αθήνα 2003.

3. Του ιδίου, Μικρόν Ευχολόγιον τ. β΄, Εκδόσεις Αδελφότητος Θεολόγων «Ο Σωτήρ», Αθήνα 1998.

4. Φουντούλη Ι., Απαντήσεις εις Λειτουργικάς Απορίας τ. Α-Ε, Εκδόσεις Αποστολικής Διακονίας, Αθήνα 1997.

5. Κωνσταντίνου Θ. Παπαδάκη, Δρος Θεολογίας, «Ευκαιρίας δοθείσης», Εκδόσεις Παράκλησις, Ι.Μ. Νεαπόλεως, 2008.

6. Παλαιοδιαθηκικά αναγνώσματα της ημέρας των Θεοφανείων.

7. Ύμνοι από την ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού.

8. Ομιλίες περί της Εορτής των Θεοφανείων Μεγάλου Βασιλείου, Ιωάννου Χρυσοστόμου, Ιωάννου Δαμασκηνού.

Πρόσφατα Άρθρα

Απόδοση Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο μαρτυρικό Κομμένο Άρτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Απόδοση Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο μαρτυρικό Κομμένο Άρτης

23 Αυγούστου 2025

Το πρωί του Σαββάτου 23 Αυγούστου 2025, ετελέσθη η Θεία Λειτουργία για την Απόδοση της Εορτής της Κοιμήσεως της Υπεραγίας...

Read more
Μέγα πλήθος προσκυνητών στο Μοναστήρι της Παναγίας Ξενιάς
Εκκλησία της Ελλάδος

Μέγα πλήθος προσκυνητών στο Μοναστήρι της Παναγίας Ξενιάς

23 Αυγούστου 2025

Με την συμμετοχή χιλιάδων προσκυνητών από όλη την Θεσσαλία και το εξωτερικό, πραγματοποιήθηκε, το διήμερο 22-23/8, η μεγάλη Πανήγυρις της...

Read more
Με λαμπρότητα ἑορτάσθηκε ἡ Ἀπόδοσις τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου στὴν Ἱ. Μ. Μεγάλης Παναγίας Σάμου
Εκκλησία της Ελλάδος

Με λαμπρότητα ἑορτάσθηκε ἡ Ἀπόδοσις τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου στὴν Ἱ. Μ. Μεγάλης Παναγίας Σάμου

23 Αυγούστου 2025

Με την δέουσα λαμπρότητα και κατάνυξη πανηγύρισε ἡ Ἱ. Μ. Μεγάλης Παναγίας (1586) την ἑορτή τῆς Ἀποδόσεως τῆς Κοιμήσεως τῆς...

Read more
Οδύνη ψυχής και πόνος καρδίας…
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Ολοκλήρωση τῶν Ἐργασιῶν τῆς Ἱερᾶς Ἐπαρχιακῆς Συνόδου τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Αὐστραλίας

23 Αυγούστου 2025

Ὁλοκληρώθηκαν οἱ ἐργασίες τῆς Ἱερᾶς Ἐπαρχιακῆς Συνόδου τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Αὐστραλίας, ἡ ὁποία συνῆλθε ἀπό τήν 21η ἕως καί σήμερα, 23η...

Read more
Ἀπόδοση τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου στήν Ναυπακτία
Εκκλησία της Ελλάδος

Ἀπόδοση τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου στήν Ναυπακτία

23 Αυγούστου 2025

Τό διήμερο, 22 καί 23 Αὐγούστου 2025, ἑορτάστηκε στήν Ἱερά Μητρόπολη Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου ἡ Ἀπόδοση τῆς Ἑορτῆς τῆς...

Read more
Απόδοση εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο  Προσκύνημα Παναγίας Δεμερλιωτίσσης 
Εκκλησία της Ελλάδος

Απόδοση εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο  Προσκύνημα Παναγίας Δεμερλιωτίσσης 

23 Αυγούστου 2025

Την Παρασκευή 22 Αυγούστου 2025 και ώρα 8:00 μ.μ., επί τη αποδόσει της εορτής της Κοιμήσεως και της εις ουρανούς...

Read more
Ανακοινωθέν αποφάσεων ΔΙΣ μηνός Νο­εμ­βρίου
Εκκλησία της Ελλάδος

Συνέρχεται την Δευτέρα η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος

22 Αυγούστου 2025

Συνέρχεται την Δευτέρα 25 και την Τρίτη 26 Αυγούστου 2025 η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, της 168ης...

Read more
Προσκυνηματική Εκδρομή του Γραφείου Νεότητας της Ι.Μ. Κίτρους στην Αλβανία και στην Βόρεια Ήπειρο
Εκκλησία της Ελλάδος

Προσκυνηματική Εκδρομή του Γραφείου Νεότητας της Ι.Μ. Κίτρους στην Αλβανία και στην Βόρεια Ήπειρο

23 Αυγούστου 2025

Το Γραφείο Νεότητας της Ιεράς Μητροπόλεως Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος διοργάνωσε από 17 έως 21 Αυγούστου Εκπαιδευτική και Προσκυνηματική Εκδρομή...

Read more
Λαμπρός εορτασμός  του Αγίου Νεομάρτυρος Μανουήλ του Κρητός στη Μύκονο
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Καταρτίστηκαν τὰ Τριπρόσωπα γιὰ Καμπέρα καὶ Βοηθὸ Ἐπίσκοπο

23 Αυγούστου 2025

Συνεχίστηκαν σήμερα, Παρασκευή 22 Αὐγούστου 2025, οἱ ἐργασίες τῆς Ἱερᾶς Ἐπαρχιακῆς Συνόδου τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Αὐστραλίας, ἡ ὁποία ἤδη συνεδριάζει, ἐκτάκτως,...

Read more
Συνάντηση  Μητρ. Δημητριάδος με τους Δ/ντές Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Συνάντηση Μητρ. Δημητριάδος με τους Δ/ντές Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας

23 Αυγούστου 2025

Με τους Δ/ντές Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας κ.κ. Γεώργιο Πολύζο και Σωκράτη Σαβελίδη, συναντήθηκε σήμερα στο γραφείο του στο...

Read more
Εκκλησία της Ελλάδος

9ο Πανελλήνιο Συνέδριο Υπευθύνων Ιερέων Νεότητος και Στελεχών Νεότητος των Ιερών Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος

23 Αυγούστου 2025

Κατόπιν της από 12ης Ιουνίου 2025 Συνοδικής Αποφάσεως, η Συνοδική Επιτροπή επί της Χριστιανικής Αγωγής και της Νεότητος διοργανώνει το...

Read more
Ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας καλωσόρισε τον νέο Γενικό Πρόξενο της Ελλάδος στο Σύδνεϋ
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας καλωσόρισε τον νέο Γενικό Πρόξενο της Ελλάδος στο Σύδνεϋ

21 Αυγούστου 2025

Τον νέο Γενικό Πρόξενο της Ελλάδος στο Σύδνεϋ, κ. Γεώργιο Σκέμπερη, καλωσόρισε εγκαρδίως ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας κ.κ. Μακάριος. Ο...

Read more
ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΒΑΣΣΗΣ ΜΕ ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ ΣΥΓΧΟΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΣΤΗΝ ΕΔΕΣΣΑ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΒΑΣΣΗΣ ΜΕ ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ ΣΥΓΧΟΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΣΤΗΝ ΕΔΕΣΣΑ

23 Αυγούστου 2025

Με ιεροπρέπεια και κατάνυξη εορτάσθηκε η μνήμη της αγίας μάρτυρος Βάσσης της Εδεσσαίας στον πανηγυρίζοντα φερώνυμο ιερό ναό της Έδεσσας....

Read more
Αρχιερατική Λειτουργία στον Άγιο Δημήτριο Πετα (Κυράτσα) Άρτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Αρχιερατική Λειτουργία στον Άγιο Δημήτριο Πετα (Κυράτσα) Άρτης

22 Αυγούστου 2025

Την Πέμπτη 21 Αυγούστου 2025, ετελέσθη το 40θήμερο μνημόσυνο του μακαριστού Ιερέως Ελευθερίου Μπόβολου, στον Ενοριακό Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου,...

Read more
Στους τόπους του Αγίου Κοσμά ο Δημητριάδος Ιγνάτιος με προσκυνητές
Εκκλησία της Ελλάδος

Στους τόπους του Αγίου Κοσμά ο Δημητριάδος Ιγνάτιος με προσκυνητές

22 Αυγούστου 2025

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η πενθήμερη προσκυνηματική εκδρομή της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος και Αλμυρού στους τόπους όπου έδρασε, δίδαξε και...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

«Zητεῖτε πρῶτον τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ»
Κηρύγματα

Το μήνυμα της Κυριακής ΙΑ΄ Ματθαίου

19 Αυγούστου 2023

Του Πρωτοσυγκέλλου της Ι.Μ. Φωκίδος, Γέροντος Νεκταρίου Μουλατσιώτη Αγαπητοί μου αδελφοί. Ο Ευαγγελιστής Ματθαίος μετά την σεληνιαζόμενη κοινωνία που μας...

Η παραβολή των μυρίων ταλάντων

Ἡ παραβολὴ τοῦ ἀγνώμονος δούλου

19 Αυγούστου 2023
Η παραβολή των μυρίων ταλάντων

«Πᾶσαν τὴν ὀφειλὴν ἐκείνην ἀφῆκά σοι, ἐπεὶ παρεκάλεσάς με»

22 Αυγούστου 2020
Η παραβολή των μυρίων ταλάντων

Συνυπεύθυνη η οικογένεια – Κυριακή ΙΑ΄ Ματθαίου

22 Αυγούστου 2020
Το ξύλο της ζωής και ως Πρωτευαγγέλιο

Το μήνυμα της Κυριακής – (Των μυρίων ταλάντων)

31 Αυγούστου 2019
Η παραβολή των μυρίων ταλάντων

Η παραβολή των μυρίων ταλάντων

20 Αυγούστου 2017

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ Γράφει ὁ Ἱεροκῆρυξ Ἀρχιμ. Νικάνωρ Καραγιάννης

16 Νοεμβρίου 2023

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ ΜΑΤΘΑΙΟΥ-Περί σκληροκαρδίας (Αγ. Λουκά Κριμαίας)

19 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ’ ΜΑΤΘΑΙΟΥ, Ευαγγ. Aνάγνωσμα: Ματθ. 18:23-35 (19-8-2012)

19 Αυγούστου 2014

Κυριακή ΙΑ’ Ματθαίου το έλεος και η συγγνώμη Ματθ. 18, 23-35

19 Αυγούστου 2014

Κυριακή ΙΑ΄ Ματθαίου – Η συγχωρητικότητα Ευαγγελικό Ανάγνωσμα: Ματθ. 18, 23-35

19 Αυγούστου 2014

Κυριακή ΙΑ” Ματθαίου

19 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (Α΄ΚΟΡ. θ΄ 2-12)

19 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ- 19 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2012 (Ματθ. ιη΄ 23-35)

19 Αυγούστου 2014

Κυριακὴ ΙΑ’ ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΙ ΕΡΓΑΤΕΣ Ἀπὸ τὸν πατέρα Παναγιώτη

16 Νοεμβρίου 2023

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (Μθ. 18, 23-35)

19 Αυγούστου 2014

Κυριακή ΙΑ’ Ματθαίου (Ματθ., ιη’ 23 – 35) Αρχιμανδρίτου Ιωήλ Κωνστάνταρου

19 Αυγούστου 2014

Κυριακὴ ΙΑ΄ Ματθαίου – Δύο αριθμοὶ. +Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου

16 Νοεμβρίου 2023

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ’ ΜΑΤΘΑΙΟΥ Πρὸς Κορ. Α’ θ’ 2-12

16 Νοεμβρίου 2023

«ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ»

19 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (Ματθ. ιη΄, 23 – 35) “Δούλε πονηρέ, ούκ έδει και σέ ελεήσαι τόν σύνδουλον σου, ώς καί εγώ σε ήλέησα; Ο Ελεήμων Θεός και οι ανελεήμονες άνθρωποι

19 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ – 12 Αυγούστου 2007

19 Αυγούστου 2014
Το Ευαγγέλιο της Χαράς!

Πνευματικοί λόγοι από την αυριανή Ευαγγελική περικοπή

11 Αυγούστου 2018

Κυριακή ΙΑ Ματθαίου «Μακροθύμησον ἐπ΄ἐμοί καί πάντα σοι ἀποδώσω» εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Πάφου

16 Νοεμβρίου 2023

Κυριακή ΙΑ Ματθαίου Μιχαήλ Χούλης, Χριστιανική ζωή σημαίνει μακροθυμία και συγχώρηση (Η παραβολή του άσπλαχνου δούλου)

19 Αυγούστου 2014

Κυριακή ΙΑ Ματθαίου Η δύναμη της προσευχής εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος και Αλμυρού

19 Αυγούστου 2014

Κυριακή ΙΑ΄ Ματθαίου – Η αλληλοσυγχώρηση Ελληνορθόδοξη Κοινότητα Απ. Βαρνάβα

19 Αυγούστου 2014

Κυριακή ΙΑ Ματθαίου Ἔδει καί σέ ἐλεῆσαι…, ὡς καί ἐγώ σέ ἠλέησα» εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Χίου

16 Νοεμβρίου 2023

Κυριακή ΙΑ’ Ματθαίου – Η παραίτηση από τα δικαιώματά μας του Αρχιμανδρίτου Καλλίνικου Νικολάου

19 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ ΜΑΤΘΑΙΟΥ – ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΩΝ ΔΑΝΕΙΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΟΦΕΙΛΩΝ

16 Νοεμβρίου 2023
Next Post
Ὁ Μητροπολίτης Καστορίας μέ τόν Ἀρχηγό τοῦ Γ.Ε.Σ. στήν Κρυσταλλοπηγή

Ὁ Μητροπολίτης Καστορίας μέ τόν Ἀρχηγό τοῦ Γ.Ε.Σ. στήν Κρυσταλλοπηγή

Εκοιμήθη εν Κυρίω ο Ηγούμενος της Ιεράς Μονής  Τατάρνης γέρων Δοσίθεος

Εκοιμήθη εν Κυρίω ο Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Τατάρνης γέρων Δοσίθεος

Η Πρωτοχρονιάτικη εκδήλωση του Γραφείου Νεότητας της Ι.Μ. Σπάρτης

Η Πρωτοχρονιάτικη εκδήλωση του Γραφείου Νεότητας της Ι.Μ. Σπάρτης

Σύναξη Εκκλησιαστικών Επιτροπών στην Ι.Μ. Διδυμοτείχου

Σύναξη Εκκλησιαστικών Επιτροπών στην Ι.Μ. Διδυμοτείχου

Ευλογία Βασιλόπιτας για Φοιτητές στην Μητρόπολη Άρτης

Ευλογία Βασιλόπιτας για Φοιτητές στην Μητρόπολη Άρτης

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist