Σε νέα δοκιμασία έχει εισέλθει η ενότητα της Ορθόδοξης Εκκλησίας μετά την υπογραφή του Τόμου της αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας, η οποία εξελίσσεται σε μείζον πολιτικό ζήτημα.
Στη Μόσχα πολιτική και εκκλησιαστική ηγεσία μιλούν για οριστική ρήξη με το Φανάρι και καλούν και τις υπόλοιπες Εκκλησίες να πάρουν θέση, υπολογίζοντας στις συμμαχίες που έχουν ήδη συγκροτήσει. Από την άλλη το Οικουμενικό Πατριαρχείο επιμένει στις θέσεις του, τονίζοντας προς όλους πως δεν εκβιάζεται.
Το πρόβλημα τώρα περνάει και στην Εκκλησία της Ελλάδος, η οποία θα πρέπει να αποφασίσει εάν θα αναγνωρίσει τη νέα δομή της Ουκρανίας. Λογικά δεν έχει περιθώρια να αγνοήσει τον κ. Βαρθολομαίο, όπως και τα Ελληνόφωνα πατριαρχεία Ιεροσολύμων και Αλεξανδρείας, αλλά και την Κύπρο με την Αλβανία.
Δεδομένη είναι η στήριξη στη Μόσχα από το Πατριαρχείο της Σερβίας και της Αντιόχειας αλλά και πολλών άλλων Εκκλησιών, όπως για παράδειγμα της Πολωνίας.
Η Εκκλησία των Σκοπίων με οποιοδήποτε όνομα θα ζητήσει αργά ή γρήγορα αυτοκεφαλία, κάτι που θα αλλάξει τα δεδομένα στην περιοχή.
Οπως και να έχει, η Ορθόδοξη Εκκλησία μπαίνει σε νέο κύκλο αντιπαράθεσης με άγνωστες συνέπειες.
Τα δεδομένα πλέον είναι τρία, ανεξάρτητα από τις θέσεις που θα διατυπωθούν:
Η Ρωσία, λόγω της πολιτικής και οικονομικής ισχύος, θα επιδιώξει τη δημιουργία της τρίτης Ρώμης.
Το Φανάρι, από την πλευρά του, θα στηρίξει με κάθε τρόπο τις επιλογές του, ώστε να αμυνθεί στις όποιες βλέψεις της Μόσχας.
Ενώ η Εκκλησία της Ελλάδος και τα Ελληνόφωνα Πατριαρχεία θα επιχειρήσουν να ισορροπήσουν ανάμεσα σε Μόσχα και Φανάρι, ακολουθώντας τον παραδοσιακό δρόμο στήριξης του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Αν αυτό το «μέτωπο» καταρρεύσει, τότε όλα θα είναι δύσκολα.
Εφημερίδα «Κιβωτός της Ορθοδοξίας»