• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
Τρίτη, 23 Σεπτεμβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Οἱ τελευταῖες ὧρες τῆς ἐπιγείου ζωῆς τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ

16 Νοεμβρίου 2023
in Εκκλησιαστική Επικαιρότητα, Πνευματικές Διδαχές
Οἱ τελευταῖες ὧρες τῆς ἐπιγείου ζωῆς τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ
Share on FacebookShare on Twitter

Τοῦ Μητροπολίτου Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ Δανιήλ

Τό Πάθος τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ καί Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ ἀποτελεῖ ὑπέρτατη φανέρωση καί δωρεά τοῦ Θεοῦ πρός τούς ἀνθρώπους. Στό Δημόσιο Βίο Του τοποθετεῖται ἀπό τούς ἱερούς εὐαγγελιστές ὅ, τι συνέβη κατά τό τρίτο Πάσχα πού ὑπολογίζεται σύμφωνα μέ τά βιβλικά δεδομένα, ἀλλά καί τίς ἐξωβιβλικές μαρτυρίες τό 782 ἀπό κτίσεως Ρώμης πού ἀντιστοιχεῖ στό ἔτος 29 μ.Χ. Πρέπει γιά τούς ὑπολογισμούς αὐτούς νά ἔχουμε ὑπ’ ὄψη μας ὅτι ὁ ἀκριβής χρονικός προσδιορισμός τῶν γεγονότων δέν εἶναι ἐφικτός. Ὡστόσο ἡ Ἐκκλησία δέν θέτει αὐτήν τήν προτεραιότητα γιά τήν ἑορτή.

Τό Πάθος τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἑρμηνεύθηκε ἀπό τόν Ἴδιο τόν Κύριό μας:

Ὡς ὁ ἀναγκαῖος θάνατος τοῦ κόκκου τοῦ σίτου, ὁ ὁποῖος πέφτοντας στήν γῆ φέρει πολύ καρπό[1].

Ὡς ἡ ὑπερτάτη δόξα Του (μαζί μέ τήν Ἀνάσταση) ἐκ μέρους τοῦ Θεοῦ Πατρός[2].

Ὡς ἡ ὥρα τῶν ἐχθρῶν καί ἡ ἐξουσία τοῦ σκότους[3].

Ὡς προσφορά τῆς ζωῆς πρός λύτρωση πολλῶν[4].

Ὡς ἀναγκαία ἐκπλήρωση τῶν προφητειῶν, ὥστε ὁ Ἰησοῦς Χριστός νά εἰσέλθει στή δόξα Του[5].

Ἡ πρώτη ἀποστολική κατήχηση εἶδε στό Πάθος:

Ἕνα γεγονός πού συνέβη, ὅπως τό εἶχε προείδει καί ἀποφασίσει ὁ Θεός[6].

Μία ἐκ μέρους τῶν Ἰουδαίων ἀποδοκιμασία τοῦ «λίθου», ὁ ὁποῖος μετά ἀπέβη ἀκρογωνιαῖος[7].

Μία συνένωση τοῦ Ἡρώδου καί τοῦ Πιλάτου, τῶν ἐθνικῶν καί τῶν Ἰσραηλιτῶν ἐναντίον τοῦ ἁγίου Παιδός τοῦ Θεοῦ, τοῦ Ἰησοῦ, Χριστοῦ τοῦ Θεοῦ, γιά νά τοῦ κάμουν ὅ, τιδήποτε τό χέρι καί ἡ βουλή τοῦ Θεοῦ εἶχε ἤδη πρίν προορίσει[8].

Ἀργότερα, μία θεολογική ἐμβάθυνση θά ἐξάρει ἀκόμη τήν ἁγιάζουσα δικαιοσύνη τοῦ Θεοῦ Πατρός στό Αἷμα τοῦ Χριστοῦ[9]. Ὁ Θεός Πατέρας μή φειδόμενος τοῦ ἰδίου Υἱοῦ, Τόν παραδίδει γιά ὅλους ἐμᾶς[10]. Τελειοποιεῖ, διά μέσου τῶν παθημάτων, τόν ἀρχηγό καί ὁδηγό τῆς σωτηρίας μας[11], δηλαδή Τόν καθιστᾶ κατά πάντα ὅμοιο μέ τούς ἀδελφούς Του, πειραζόμενο καί δοκιμαζόμενο ὡς ἐκεῖνοι, καί γι’ αὐτό ἐλεήμονα, δυνάμενο νά συμπαθεῖ τίς ἀδυναμίες μας[12]. Αὐτός ἔμαθε, διά τῶν παθημάτων, τί εἶναι ἡ ὑπακοή, πρόσφερε κατά τίς ἡμέρες τῆς ζωῆς Του προσευχές καί ἱκεσίες μέ μεγάλη κραυγή καί δάκρυα καί εἰσακούσθηκε γιά τήν εὐσεβειά Του καί, θυσιασθείς, κατέστη γι’ ὅλους ὅσοι ὑπακούουν σ’ Αὐτόν αἰτία αἰώνιας σωτηρίας, ἀνακηρυχθείς ἀπό τόν Θεό Ἀρχιερέας κατά τήν τάξη Μελχισεδέκ[13]. Αὐτός προσφέρθηκε (αὐθόρμητα) στόν Θεό ὡς ἄμωμο θύμα[14].

Τά θεολογικά λοιπόν θέματα, τά ὁποῖα ἐξηγοῦν καί συντονίζουν τά γεγονότα τοῦ Πάθους, εἶναι: 1) Ἡ ἐξουσία τοῦ σκότους, 2) Ἡ αὐθόρμητη προσφορά τοῦ Ἰησοῦ, 3) Τό θέλημα τοῦ Πατρός καί ἡ ὑπακοή τοῦ Ἰησοῦ, 4) Ὁ ἱερατικός χαρακτήρ τῶν παθημάτων, 5) Ἡ διέλευση τοῦ Ἰησοῦ διά μέσου ὅλων τῶν δοκιμασιῶν τῶν ἀνθρώπων, 6) Ἡ υἱϊκή προσευχή, 7) Ὁ καρπός τοῦ σπόρου ὁ ὁποῖος πέφτει στήν γῆ, 8) Ἡ συντελουμένη λύτρωση. 

1. Ἡ ἐξουσία τοῦ σκότους εἰσέρχεται σέ δράση

Τό δρᾶμα τό ὁποῖο διήρκεσε σ’ ὅλο τόν Δημόσιο Βίο τοῦ Ἰησοῦ, ἦταν ὁ ἀγώνας μεταξύ τῆς ἀπιστίας τῶν Ἰουδαίων καί τοῦ κηρύγµατός Του. Αὐτή ἡ σύγκρουση ἀποκορυφώνεται μέ τήν ἀπόφαση τοῦ Μεγάλου Συνεδρίου γιά νά θανατωθεῖ ὁ Ἰησοῦς, ἀπόφαση πού λήφθηκε μετά τήν ἔγερση τοῦ Λαζάρου[15]. Μία δεύτερη συγκέντρωση τοῦ Συνεδρίου δύο ἡμέρες πρό τοῦ Πάσχα ἀποφασίζει γιά τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο θά συλαμβάνοταν ὁ Ἰησοῦς[16]. Κατά τήν ἴδια ἡμέρα ἤ κατά τόν ἴδιο χρόνο ὁ Ἰούδας παρουσιάζεται γιά νά παραδώσει τόν Ἰησοῦ. Ὁ Σατανᾶς εἰσῆλθε στόν μαθητή αὐτό[17]. Ἡ τιμή εἶναι τριάκοντα ἀργύρια, τιμή κατωτέρα τῆς τιμῆς τῶν δούλων.

2. Ὁ Μυστικός Δεῖπνος

Κατά τόν Μυστικό Δεῖπνο ἐκδηλώνεται ἡ ἑκούσια προσφορά τοῦ Ἰησοῦ καί ἡ ὑπακοή Του στόν Θεό Πατέρα.

Τό χωρίο Ἰωάννου ιγ΄, 1 βλέπει στά γεγονότα τοῦ Δείπνου τήν μέγιστη ἀπόδειξη τῆς ἀγάπης τοῦ Ἰησοῦ (μή ἐξαιρουμένου καί τοῦ ὑπολοίπου μέρους τοῦ Πάθους). Οἱ ὑπέρτατες μαρτυρίες τῆς ἀγάπης ὀφείλονται στό γεγονός, ὅτι ὁ Ἰησοῦς γνωρίζει, ὅτι ἦλθε ἡ ὥρα Του νά ἀνεβεῖ πρός τόν Πατέρα.

Ὁ Ἰησοῦς, ὁ ὁποῖος καθ’ ὅλο τόν Δημόσιο Βίο Του ἰδιαίτερα τώρα εἶναι ὁ διακονῶν[18], διδάσκει τήν ταπεινοφροσύνη, πρῶτα μέ λόγους[19], μετά μέ τό παράδειγμα[20], νίπτοντας τά πόδια τῶν Δώδεκα. Κατόπιν δεικνύει στούς μαθητές Του, ὅτι μεταβαίνει στόν θάνατο οὔτε ἀναγκασμένος οὔτε ἀσυνείδητα. Ἔτσι φανερώνει τόν προδότη, ὁ ὁποῖος ἀμέσως μετά, ἀφοῦ εἰσῆλθε σ’ αὐτόν ὁ Διάβολος, ὁ ἄρχοντας τοῦ σκότους, νύκτωρ, ἐξέρχεται τοῦ Δείπνου[21].

Στό Μυστικό Δεῖπνο διακρίνουμε τρία μέρη.

Στό πρῶτο μέρος ὁ Κύριος θεσμοθετεῖ τό Μυστήριο τῆς θείας Εὐχαριστίας. Ἐξελθόντος τοῦ προδότου, ὁ Ἰησοῦς δίδει στούς Ἀποστόλους τό Σῶμα Του καί τό Αἷμα Του καί τούς ἐμπιστεύεται μέ τόν τρόπο αὐτό τήν Θυσία τῆς Καινῆς Διαθήκης. Ὅπως ἡ Διαθήκη μεταξύ Θεοῦ καί τοῦ Ἰσραήλ τοῦ περιουσίου ἔθνους εἶχε ἐπικυρωθεῖ μέ τό αἷμα τῶν θυμάτων, ἔτσι καί ἡ Διαθήκη τήν ὁποία ὁ Θεός διά τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἀνανεώνει μέ ὅλο τό ἀνθρώπινο γένος, θά ἐπικυρωθεῖ μέ τό Αἷμα τοῦ Ἴδίου τοῦ Ἰησοῦ. Τό Αἷμα Του θά χυθεῖ γιά ὅλους σέ ἄφεση ἁμαρτιῶν, τό Σῶμα Του ἐντός ὀλίγου θά δοθεῖ σέ θυσία. Ὁ Μυστικός Δεῖπνος συνεχιζόμενος ἀνά τούς αἰῶνες κατ’ ἐντολή τοῦ Ἰησοῦ, θά εἶναι ἡ «ἀνάμνηση» καί θά πραγματοποιεῖ τούς καρπούς τῆς ἐπί τοῦ Σταυροῦ θυσίας, ἀπό τόν ὁποῖο ἤδη ὁ πρῶτος Δεῖπνος ἔχει τήν ἀξία του.

Στό δεύτερο μέρος θεσμοθετηθέντος τοῦ μυστηρίου τῆς Θείας Εὐχαριστίας, ὁ Ἰησοῦς ἀπευθύνει πρός τούς Ἀποστόλους καί τούς διαδόχους τους τήν δωρεά τῶν τελευταίων λόγων παρηγορίας καί προειδοποιήσεων. Οἱ κύριες γραμμές τῆς διδαχῆς εἶναι οἱ ἀκόλουθες:

α΄) Ὁ Ἰησοῦς βεβαιώνει τούς Μαθητές περί τοῦ ὅτι προσεχῶς θά δοξασθεῖ καί ὅτι φέρει ἐντός Του τήν δόξα τοῦ Θεοῦ[22].

β΄) Δίνει σ’ αὐτούς τήν ἐντολή τῆς ἀγάπης, ἐντολή νέα[23], διακριτικό τῶν μαθητῶν Του[24], πού ἀντιστοιχεῖ στήν δική Του πρός αὐτούς ἀγάπη[25].

γ΄) Τούς προτρέπει νά ἔχουν ἐμπιστοσύνη στό Θεό καί σ’ Αὐτόν[26].

δ΄) Τό ἔργο τοῦ Πατέρα καί τοῦ Υἱοῦ γιά τήν σωτηρία τους. Ὁ Πατήρ προετοίμασε γιά τόν καθένα τήν θέση του στόν οὐρανό.

ε΄) Ὁ Υἱός ἀρχίζει ἕνα ταξίδι, τοῦ ὁποίου τελική φάση θά εἶναι ἡ κοινή ζωή μέ τόν Πατέρα[27]. Ὁ Ἰησοῦς εἶναι ἡ ὁδός, ἡ ἀλήθεια, ἡ ζωή, εἶναι ἡ μοναδική ὁδός γιά νά ἔλθει κάποιος στόν Πατέρα. Ὅποιος Τόν γνωρίζει, γνωρίζει τόν Πατέρα, χάρις στήν κοινότητα οὐσίας καί ζωῆς μεταξύ Ἰησοῦ καί Πατρός, πού φανερώθηκε μέ λόγους καί ἔργα[28].

στ΄)Χρησιμότητα τῆς ἀναχωρήσεως τοῦ Ἰησοῦ: Ἀποτελεσματικότητα τῆς προσευχῆς στό ὄνομα τοῦ Ἰησοῦ[29].

ζ΄) Ὁ Ἰησοῦς ὑπόσχεται τό Πνεῦμα τό Ἅγιο καί περιγράφει τήν ἐνέργειά Του: Θά εἶναι Παράκλητος, θά μείνει αἰωνίως μαζί τους, ὡς Πνεῦμα ἀληθείας[30].

η΄) Ὁ Ἰησοῦς θά ἐπιστρέψει μετά τήν Ἀνάστασή Του καί θά εἶναι ζωοποιό πνεῦμα: Στήν κοινωνία ζωῆς ἡ ὁποία ὑπάρχει μεταξύ Ἰησοῦ καί Πατρός θά μετάσχουν καί αὐτοί[31].

θ΄) Ἡ Ἁγία Τριάδα διαμένει στόν τηροῦντα τίς ἐντολές[32].

ι΄) Τελευταία κίνητρα χαρᾶς εἶναι ἐκ νέου ἡ φωτιστική ἐνέργεια τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, τό χάρισμα τῆς εἰρήνης, ἡ μετάβασή Του πρός τόν Πατέρα, ἡ νίκη ἐπί τοῦ ἄρχοντος τοῦ κόσμου[33].

Ἡ συνέχεια τοῦ λόγου[34] εἶναι μία συλλογή ἀποφθεγμάτων τοῦ Ἰησοῦ, πού ἐλέχθησαν ἴσως σέ διάφορες περιστάσεις[35]. Ἀποκαλύπτεται ἐδῶ ἀπό τόν Ἰησοῦ πρό παντός τό μυστήριο τῆς ἑνώσεώς μας μαζί Του.[36] Ὁ Ἰησοῦς βλέπει ὅτι πραγματοποιεῖ τελείως «ἀληθινά» στοιχεῖα ὀργανικῆς ἑνώσεως καί ζωτικῆς συνοχῆς μέ τά κλήματα, ὥστε νά ἐπιτευχθεῖ ἕνωση ἀναγκαία, ἡ ὁποία θά φέρει τήν ἀποτελεσματικότητα τῆς προσευχῆς καί τήν δόξα τοῦ Πατρός. Ἔχει ὡς προϋπόθεση τήν τήρηση τῶν ἐντολῶν, ἰδιαίτερα τῆς ἀγάπης, τῆς ὁποίας ὑπόδειγμα εἶναι ἡ ἀγάπη τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ὁ Ἰησοῦς μετά προλέγει στούς Ἀποστόλους τό μῖσος τοῦ κόσμου, τούς διωγμούς, ὑπόσχεται τό Ἅγιο Πνεῦμα ὡς μάρτυρά Του, ὡς κατήγορο τοῦ κόσμου καί φωτιστή τῆς Ἐκκλησίας[37]. Ὁλοκληρώνοντας τήν ὁμιλία Του ὁ Ἰησοῦς στηρίζει ἀκόμη τούς μαθητές Του, μιλώντας γιά τήν ἐπιστροφή Του[38], γιά τήν ἀγάπη τοῦ Πατρός πρός τούς μαθητές[39], γιά τήν ἕνωσή Του μέ τόν Πατέρα καί τήν νίκη ἔναντι τοῦ κόσμου[40].

Στό τρίτο μέρος τῆς καρδιακῆς ἐκχύσεως τοῦ Ἰησοῦ κατά τόν Μυστικό Δεῖπνο ἐντάσσεται ἡ ἀρχιερατική προσευχή, κατά τήν ὁποία ὁ Κύριός μας ζητεῖ ἀπό τόν Ἐπουράνιο Πατέρα ὅπως δοξασθεῖ[41], ὅπως διαφυλαχθοῦν οἱ Ἀπόστολοι στήν πίστη, ὅπως διατηρηθοῦν ἑνωμένοι μαζί Του καί μεταξύ τους “ἵνα ὦσιν ἕν”, ὅπως ἁγιασθοῦν αὐτοί γιά τούς ὁποίους ὁ Ἰησοῦς προσφέρεται ὡς θύμα[42], τέλος δέ τά περί τῶν μελλόντων μαθητῶν[43], ὅπως “ὦσιν ἐν καί ὦσιν” ὅπου ὁ Ἰησοῦς εἶναι.

Οἱ λόγοι τοῦ Ἰησοῦ μετά τόν Μυστικό Δεῖπνο, μέ τήν προσευχή Του, εἶναι μεταξύ τῶν πλουσιωτέρων σελίδων τοῦ Εὐαγγελίου γιά τίς φανερώσεις τίς ὁποῖες ὁ Ἰησοῦς κάνει ἐκεῖ γιά τό μυστήριο τοῦ προσώπου Του καί τῆς ζωῆς Του[44].  

3. Ἡ εἰς τόν κῆπο ἀγωνία

Ἀφοῦ εἶπε τόν ὕμνο, ὁ Ἰησοῦς ἐξέρχεται τοῦ ὑπερώου τοῦ Δείπνου καί μεταβαίνει στόν κῆπο τῶν Ἐλαιῶν. Τά αἰσθήματα, τά ὁποῖα Τόν διακατέχουν, εἶναι λύπη («λυπεῖσθαι»)[45], ἀδημονία («ἀδημονεῖν»), φρίκη καί ἔκπληξη («ἐκθαμβεῖσθαι»). Εἶναι αἰσθήματα, ἀπό τά ὁποῖα διέρχονται οἱ ἄνθρωποι καί τά ὁποῖα ὁ Ἰησοῦς ἔπρεπε νά συμμερισθεῖ[46]. Ἡ λύπη ὠθεῖ τόν Ἰησοῦ νά ζητήσει ἀπό τόν Πατέρα νά παρέλθει τό ποτήριο (μέ τήν ἔννοια τοῦ τί ἔμελλε νά πάθει) καί ἀμέσως συμμορφώνεται μέ τό θέλημα τοῦ Πατέρα[47]. Ὁ Ἰησοῦς, φοβούμενος τόν θάνατο, περιέρχεται σέ τέτοια ἀγωνία, ὥστε ἱδρώνει αἷμα (τό φαινόμενο δέν φαίνεται ξένο στίς φυσικές αἰτίες[48].

4. Ἡ θρησκευτική δίκη

Ἡ σειρά τῶν γεγονότων φαίνεται νά εἶναι ἡ ἀκόλουθη: Μετά τήν σύλληψή Του στόν κῆπο τῆς Γεθσημανῆ ὁ Ἰησοῦς ἀνακρίνεται ἰδιωτικῶς ὑπό τοῦ Ἀρχιερέως Ἄννα, ὁ ὁποῖος θά μποροῦσε νά βρεῖ εὐκολώτερη αἰτία πρός καταδίκη[49]. Ὁδηγεῖται κατόπιν στόν Καϊάφα, τόν Ἀρχιερέα, καί στό Μέγα Συνέδριο, πού συγκεντρώθηκε μέσα στήν νύκτα στήν οἰκία του[50], ὅπου ρωτᾶται, ἄν εἶναι ὁ Χριστός καί ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ. Οἱ δύο ἐρωτήσεις εἶναι καλῶς χωρισμένες καί τό νόημα τό ὁποῖο δίδει ὁ Καϊάφας στήν δεύτερη εἶναι ἄν εἶναι ὁ κατά φύση Υἱός τοῦ Θεοῦ, μέ τήν ἔννοια τῶν Ψαλμῶν[51] καί αὐτοῦ τοῦ Ἰησοῦ[52]. Ὁ Ἰησοῦς, μέ τήν φράση «ἀπ’ ἄρτι ὄψεσθε τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου καθήμενον ἐκ δεξιῶν της δυνάμεως καὶ ἐρχόμενον ἐπὶ τῶν νεφελῶν τοῦ οὐρανοῦ»[53], ἀπαντᾶ βεβαιωτικῶς στίς δύο ἐρωτήσεις, ἀναφέροντας τό χωρίο τοῦ προφήτου Δανιήλ ζ΄, 13-14 καί ἀποδεικνύει τήν μεσσιανικότητά Του : τό «καθέζεσθαι ἐκ δεξιῶν τοῦ Θεοῦ» σημαίνει, ὅτι ἔχει θεῖες τιμές καί ἄρα θεία φύση[54]. Ἡ καταδίκη τοῦ Ἰησοῦ, πού ἐκφωνήθηκε ἀπό τόν Καϊάφα καί ἐκυρώθηκε ἀπό τό Μέγα Συνέδριο, ἐπιβλήθηκε διότι Αὐτός διεκήρυξε “ἑαυτόν Υἱόν τοῦ Θεοῦ”[55]. Τό νά παρουσιασθεῖ κάποιος ὡς ὅμοιος πρός τόν Θεό[56], ἐθεωρεῖτο βλασφημία[57] καί γιά αὐτό ἔπρεπε νά τιμωρηθεῖ μέ θάνατο.

Τό Συνέδριο τῶν Ἰουδαίων ἦταν τό ἀνώτατο Ὄργανο διοικήσεως τῶν Ἰσραηλιτῶν πού εἶναι γνωστό ὡς Μέγα Συνέδριο καί ἀντιστοιχεῖ στό θεσμό τῆς Βουλῆς καί εἶχε ἐξουσία ζωῆς καί θανάτου ἐφ’ ὅλων τῶν Ἰσραηλιτῶν μή ἐξαιρουμένων τῶν Βασιλέων καί Ἀρχιερέων. Αὐτό ἐξέδωσε θανατική ἀπόφαση γιατί τοῦ εἶχε ἀφεθεῖ τό δικαίωμα αὐτό ἀπό τήν Ρωμαϊκή Διοίκηση, ἀλλά δέν μποροῦσε νά ἐκτελέσει τήν ποινή. Γι’ αὐτό κρίθηκε ἀναγκαῖο νά ἀναφέρει τήν ὑπόθεση καί νά ζητήσει ἐπικύρωση τῆς ποινῆς ἀπό τήν Ρωμαϊκή Ἀρχή[58].

Μέ τήν σέ θάνατο καταδίκη τοῦ Ἰησοῦ, τερματίζεται ἡ θρησκευτική δίκη, πού διεξήχθηκε, κατά τούς εἰδικούς ἐρευνητές, ἀντιθέτως πρός τήν ἑβραϊκή δικονομία, καί γιά τόν λόγο αὐτό ἦταν παράνομη[59]. Ἀλλά καί παραμεριζόμενης τῆς δικονομικῆς ἀταξίας, ἡ ἀπόφαση ὑπῆρξε ἄδικη, καθ’ ὅσον οἱ κριτές ὤφειλαν νά γνωρίζουν ἀπό τήν προπαρασκευή τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης καί ἀπό τίς ἀποδείξεις τοῦ Ἰησοῦ, ὅτι παρουσιαζόμενος Αὐτός ὡς Υἱός τοῦ Θεοῦ δέν προσέβαλλε τήν ἁγιότητα τοῦ μόνου Θεοῦ. Τήν ἄδικη ἀπόφαση, τῆς ὁποίας προηγήθηκε τό «ράπισμα»[60], καί τήν τριπλῆ ἄρνηση τοῦ Πέτρου[61], ἀκολούθησαν οἱ ἀπό μέρους τῶν μελῶν τοῦ Συνεδρίου καί τῶν ὑπηρετῶν προσβολές[62] καί ἡ δεύτερη καταδίκη τό πρωΐ[63], ὑπῆρξε ἡ ἐξουσία τοῦ σκότους σέ δράση.

5. Ἡ πολιτική δίκη

Ὅταν πῆγαν τόν Ἰησοῦ ἐνώπιον τοῦ Πιλάτου, οἱ Ἰουδαῖοι Τόν κατηγόρησαν ὡς ἔνοχο πολιτικῶν ἐγκλημάτων, τῶν μόνων πού θά ἔκαναν τόν Ρωμαῖο Προκουράτορα (Διοικητή) νά ἐπικυρώσει τήν θανατική καταδίκη. Τόν κατηγόρησαν πρῶτον γενικῶς ὡς κακοποιό[64], ἀκολούθως ὡς πολιτικό ταραχοποιό ὁ ὁποῖος ἔλεγε τόν ἑαυτό του βασιλέα καί ἀπαγόρευε τήν καταβολή τῶν φόρων[65].

Ὁ Πιλᾶτος ἀναγνωρίζει ἔξι φορές τήν ἀθωότητα τοῦ Ἰησοῦ:

Πρῶτον, μετά τήν ἀνάκριση σχετικά μέ τήν βασιλική ἰδιότητα[66], βλέποντας ὅτι δέν πρόκειται περί ἐπικίνδυνης ἰδιότητας.

Δεύτερον, μετά τήν παραπομπή στόν Ἡρώδη[67], βλέποντας ὅτι οὔτε ὁ Ἡρώδης τόν κατεδίκασε.

Τρῖτον, μετά τήν ναυαγήσασα πρόταση ἀντικαταστάσεως μέ τόν Βαραββᾶ καί τό μήνυμα τῆς συζύγου του, τῆς ὁποίας οἱ λόγοι ἐντυπωσιάζουν τόν Πιλᾶτο[68].

Τέταρτον, μετά τήν μαστίγωση καί τήν δι’ ἀκανθῶν στέψη[69]. Ὁ Πιλᾶτος θέλει νά ἀποδείξει ὅτι ἐπέβαλε τήν μαστίγωση γιά νά ἱκανοποιήσει τούς Ἰουδαίους, μέ τήν πρόθεση ὅμως νά μή προχωρήσει περαιτέρω.

Πέμπτον, ἀμέσως μετά, ὅταν εἶπεν: «ἴδε ὁ ἄνθρωπος» καί οἱ Ἰουδαῖοι ζητοῦν νά σταυρωθεῖ[70].

Ἕκτον, μετά τόν τελευταῖο διαξιφισμό μέ τούς Ἰουδαίους. Ὁ Πιλᾶτος, ὑποχωρώντας στόν φόβο μήπως κατηγορηθεῖ ἐνώπιον τοῦ Καίσαρος (τοῦ Τιβερίου) ὅτι ἀπάλλαξε ἔνοχο καθοσιώσεως, νίπτει τάς χείρας ἐνώπιον τοῦ λαοῦ[71].

Πραγματοποιήθηκαν τότε οἱ λόγοι τοῦ Ψαλμοῦ β΄, 1-2 περί τῆς συνωμοσίας τῶν Βασιλέων καί τῶν Ἀρχόντων κατά τοῦ Χριστοῦ ὡς ὑπεμίμνησκον οἱ πρῶτοι Χριστιανοί[72]. Ὁ Ἰησοῦς ἔπαθε καί σύμφωνα μέ τά ὁποῖα προεφήτευσε ὁ Ἡσαΐας[73]. Ὁ Ἰησοῦς εἶναι ὁ «παῖς τοῦ Γιαχβέ» (Ὁ Δοῦλος τοῦ Κυρίου), ὁ ὁποῖος δέν ἀποστρέφει τό πρόσωπό Του ἀπό ἐμπτυσμούς, ἔδωκε τόν νῶτο Του σέ μαστίγωση καί τίς παρειές Του στούς ἐκριζοῦντες τό γένειό Του. Εἶναι ὁ ἄνθρωπος τῶν πόνων, πού ἐξοικειώθηκε μέ τίς θλίψεις, ὁ κακοποιηθείς, ὁ ἐγκαταλειπόμενος, ὁ μή ἀνοίγων τό στόμα, ὁ ὅμοιος μέ ἀρνίον ὁδηγούμενον στήν σφαγή.

Ὁ Ἰησοῦς δεικνύει μέ ὅλο τό Πάθος τήν δική Του προστασία τήν ὁποία ὁ Θεός Τοῦ παραχωρεῖ[74]. Ἀποκαλύπτεται κατά τάς ἀποκρίσεις Του ὡς βασιλιᾶς πνευματικῆς βασιλείας. Προβάλλει τήν ἀποστολή Του καί τήν ὑπεράνθρωπη προέλευσή Του[75]. Βεβαιώνει ὅτι εὑρίσκεται στά χέρια τοῦ Πιλάτου, ἐπειδή τό θέλει ὁ Πατήρ[76]. Ἡ πλήρωση τῶν προφητειῶν καί οἱ φανερώσεις τῆς φύσεώς Του, ἐνῶ ὁδηγεῖται πρός τό τέρμα ὁ ἀγώνας τῆς ἐξουσίας τοῦ σκότους κατά τοῦ φωτός, προετοιμάζουν τήν ὑπέρτατη δόξα τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ καί τοῦ Πατρός στό θάνατο καί τήν Ἀνάσταση.

6. Ἡ σταύρωση καί ὁ θάνατος

Ἡ φανέρωση τοῦ προσώπου τοῦ Χριστοῦ κατά τίς τελευταῖες ὧρες (ἀπό ὥρας ἕκτης περίπου, δηλαδή μεσημέρι τῆς 14ης Νισάν, πού ἀντιστοιχεῖ στή δική μας 23η Μαρτίου τοῦ 29 [782 ἀπό κτίσεως Ρώμης] ἕως τῆς ἐνάτης ὥρας δηλαδή ἕως τῆς 3ης μ.µ., ἐκτυλίσσεται μέ τήν μακροθυμία προφητικῶν πληρώσεων, προσευχῶν πρός τόν Πατέρα καί ἀγαθότητα ἔναντι τῶν ἀνθρώπων, ἐνῶ ἐνεργοῦν τά φυσικά αἴτια πού καθορίζουν τόν θάνατο. Οἱ σταυρωτές προσήλωσαν τόν Ἰησοῦ στόν σταυρό. Μαζί μέ τόν Ἰησοῦ σταυρώθησαν καί δύο κακοποιοί καί αὐτό τό γεγονός ἴσως νά σκεπτόταν ὁ Ἰησοῦς[77], ἐφαρμόζοντας τούς λόγους τοῦ Ἡσαΐου νγ΄, 12. Ὁ Ἰησοῦς σταυρώθηκε χωρίς τά ἐνδύματά Του, παρά τήν ἀναφορά τοῦ ἀποκρύφου Εὐαγγελίου τοῦ Νικοδήμου ὅτι στόν Σταυρό φοροῦσε λέντιον (§9) τά ὁποῖα διαιρέθηκαν σέ μέρη, ἐνῶ ὁ χιτών κληρώθηκε μεταξύ τῶν στρατιωτῶν[78]. Στόν ἴδιο ψαλμό, 8 – 9, προλέγονται οἱ ὕβρεις[79]. Τίθεται τό ἐρώτημα ἄν ὁ Ἰησοῦς, προσευχόμενος ἐπί τοῦ σταυροῦ μέ τούς πρώτους λόγους τοῦ ἴδιου Ψαλμοῦ, 2, «ὁ Θεός, ὁ Θεός μοῦ, ἵνα τὶ ἐγκατέλιπες μέ;»[80], προέφερε μόνο αὐτούς τούς λόγους μέ δυνατή φωνή ὡς ἀρχή τῆς προσευχῆς, τήν ὁποία εἶπε μετά μέ χαμηλή φωνή, ἤ θέλησε νά δείξει μία ἐγκατάλειψή Του ἐκ μέρους τοῦ Πατρός. Ἡ δεύτερη αὐτή ἑρμηνεία ἔχει πάντοτε λιγώτερους ὑποστηρικτές μεταξύ τῶν ἑρμηνευτῶν[81].

Τήν κραυγή τοῦ Ἰησοῦ «διψῶ» ἀκολούθησε ἡ προσφορά τοῦ ὄξους[82]. Ἔτσι πληρώθηκαν ὅλες οἱ γραφές[83], πληρώθηκε καί ἡ τελεία εὐσπλαγχνία τοῦ Κυρίου πού ἀποδείχθηκε ἐπί τοῦ σταυροῦ ἤδη μέ τήν συγχώρηση τῶν σταυρωτῶν, μέ τήν ὑπόσχεση τοῦ παραδείσου στόν ληστή, μέ τήν υἱϊκή ἐκδήλωση πρός τή Μητέρα Του, ἔτσι ὁ Ἀρχιερέας εἰσήρχετο στούς οὐρανούς, μέ τήν μοναδική θυσία, μέ τήν ὁποία «τετελείωκεν εἰς τὸ διηνεκές τούς ἁγιαζόμενους»[84], μέ τόν θάνατο δέ τοῦ «διαθεμένου» εἰσῆλθεν σέ ἰσχύ ἡ Καινή Διαθήκη τοῦ αἵματός Του[85].

7. Ἡ δόξα

Ὁ Ἰωάννης παρουσιάζει τόν θάνατο μαζί μέ τήν Ἀνάσταση ὡς τήν δόξα τοῦ Ἰησοῦ, τό σχισθέν παραπέτασμα τοῦ Ναοῦ, ἡ σειομένη γῆ, ὁ λογχισμός τῆς πλευρᾶς εἶναι ἡ πρώτη δόξα τοῦ Ἰησοῦ[86].

Οἱ φανερώσεις τῆς νέας ζωῆς: Οἱ Ἀπόστολοι, στό κήρυγμά τους, ἐμφανίζονται ὡς οἱ μάρτυρες τῆς νέας ζωῆς τοῦ Ἰησοῦ καί συνδέουν ἀκραδάντως τό ἀποστολικό ἔργο τους μέ τόν Ἀναστάντα Κύριο[87]. Οἱ Ἀπόστολοι αἰσθάνονται ἐξ ἄλλου ὅτι ὀφείλουν τήν δωρεά τοῦ Ἁγίου Πνεύματος στόν ἀναστάντα Χριστό, τόν Ὁποῖο ἀποκαλοῦν «πνεῦμα ζωοποιοῦν»[88].

Ἡ Χριστολογία τοῦ πρώτου ἀποστολικοῦ κηρύγματος ἀποκαλεῖ τόν Ἰησοῦ Χριστό καί Υἱό τοῦ Θεοῦ[89] γιά ὅλο τό περιεχόμενο πού ἔχει σχέση μέ τήν Ἀνάσταση,[90] Τίς τρεῖς ἀνωτέρω γραμμές πού ἀναφέρουν στήν κατήχησή τους οἱ Ἀπόστολοι εἶδαν συγκεκριμένα στό γεγονός τῆς Ἀναστάσεως. Ὁ Ἰησοῦς, ἀναστάς, φανερώθηκε ὡς ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ καί ὡς ὁ Χριστός. Τό θαῦμα αὐτό θά ἦταν ἡ ὑπέρτατη ἀπόδειξη[91] καί τώρα φανερώνει τήν δόξα τοῦ Πατρός «ἐν προσώπῳ Ἰησοῦ Χριστοῦ»[92]. Φανερώνεται ὡς τέτοιος μέ θαύματα, κατά τήν ἁλιεία[93], προκαλεῖ τήν πίστη, εἶναι ὁ Κύριος[94], μέ τήν πρόρρηση τοῦ μέλλοντος[95], μέ τήν γνώση τῆς καρδιᾶς τῶν Ἀποστόλων, ἀπό τήν ὁποία προέρχεται ἡ κραυγή «ὁ Κύριός μου καὶ ὁ Θεός μου»[96]. Ὁ ἀναστάς Ἰησοῦς ἀποδίδει στόν ἑαυτό Του ρητῶς τήν μεσσιανικότητα καί τήν θεότητα: Στούς μαθητές στούς Ἐμμαούς[97], στούς Ἀποστόλους[98], στούς μαθητές μέ τήν Μαγδαληνή Μαρία[99], στούς Ἀποστόλους, στέλνοντας αὐτούς ὡς ὁ Πατήρ ἔστειλε Αὐτόν[100].


[1] Ἰωάννου ιβ΄, 24
[2] Ἰωάννου ιγ΄, 31-32, ιζ΄, 5. Πρβλ. ζ΄, 39
[3] Λουκᾶ κβ΄, 53
[4] Ματθαίου κ΄, 28
[5] Λουκᾶ κδ΄, 25-27
[6] Πράξεων β΄, 23
[7] Πράξεων δ΄, 11
[8] Πράξεων δ΄, 26 – 28
[9] Πρός Ρωμαίους γ΄, 25-26
[10] Πρός Ρωμαίους η΄, 32
[11] Πρός Ἑβραίους β΄, 10
[12] Πρός Ἑβραίους β΄, 17-18, δ΄, 15
[13] Πρός Ἑβραίους ε΄, 7 – 10
[14] Πρός Ἑβραίους θ΄, 14
[15] Ἰωάννου ια΄, 46-53
[16] Ματθαίου κστ΄, 3 – 5
[17] Λουκᾶ κβ΄, 3, Ἰωάννου ιγ΄, 2
[18] Λουκᾶ κβ΄, 27
[19] Λουκᾶ κβ΄, 24-30
[20] Ἰωάννου ιγ΄, 1 – 17
[21] Ἰωάννου ιγ΄, 18-30
[22] Ἰωάννου ιγ΄, 31-33
[23] Ἰωάννου ιγ΄, 34
[24] Ἰωάννου ιγ΄, 35
[25] Πβλ. Ἰωάννου ιγ΄, 34, ιε΄, 12 – 13
[26] Ἰωάννου ιδ΄, 1
[27] Ἰωάννου ιδ΄, 2 – 5
[28] Ἰωάννου ιδ΄, 6 – 11
[29] Ἰωάννου ιδ΄, 12- 14
[30] Ἰωάννου ιδ΄, 15-17
[31] Ἰωάννου ιδ΄, 18-20
[32] Ἰωάννου ιδ΄, 21-24
[33] Ἰωάννου ιδ΄, 25-31
[34] Ἰωάννου ιε΄ – ιστ΄
[35] M.-J. Lagrange, St. Jean, σ. 398-400
[36] Ἰωάννου ιε΄, 1 – 17
[37] Ἰωάννου ιε΄, 26, ιστ΄, 8, ιστ΄, 13-15
[38] Ἰωάννου ιστ΄, 16-22
[39] Ἰωάννου ιστ΄, 27
[40] Ἰωάννου ιστ΄, 28 – 33
[41] Ἰωάννου ιζ΄, 1 – 5
[42] Ἰωάννου ιζ΄, 6-19
[43] Ἰωάννου ιζ΄, 20-26
[44] Γιά σχετική ἐμβάθυνση, βλ. J.-M. Voste, Studia Ioannea, Ρώμη 1930, σ. 251-301. Α. Durand, Le Discours de la Cene (ἐν Rech. Sc.rel., 1 [1910], σ. 97 – 131, 513-39, 2 [1911], σ. 321-49. 521-49). J. Hubey, Le discourse de Jesus après la Cene [Verbum Salutis], Παρίσιοι 1932).
[45] Ματθαίου κστ΄, 37
[46] Πρός Ἑβραίους β΄, 17-18
[47]Πρβλ. Πρός Φιλιππισίους β΄, 8: «γενόμενος ὑπήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δέ σταυροῦ»
[48] Πρβλ. U. Holzmeister, Exempia sudoris sanguinei, ἐν Verbum Domini, 23 [1943], σ. 71-76
[49] Ἰωάννου η΄, 13-24
[50] Ματθαίου κστ΄, 57-66
[51] Ψαλμοῦ β΄, 7
[52] Ἰωάννου ε΄, 18
[53] Ματθαίου κστ΄, 64
[54] Πρβλ. A. Medebielle, ἐν La Ste Bible, ἔκδ. L. Pirot, ΧΙΙ,
Παρίσιοι 1938, σ. 293-94).
[55] Πρβλ. Ἰωάννου ιθ΄, 7
[56] Πρβλ. Μάρκου β΄, 7 καί Ἰωάννου ι΄, 33
[57] Λευϊτικοῦ κδ΄, 16
[58] Ἰωάνου ιη΄, 31. Πρβλ. U. Holzmeister, Historia aetatis Novi Testamenti, β΄, ἔκδ., Ρώμη 1938, σ. 99 – 100
[59] Η. L. Stravk-P. Billerbeck, Kommentar zum N.T., aus Talmud und Midrasch, I, Das Evangelium nach Mat., Μόναχον 1922, σ. 1024
[60] Ἰωάννου ιη΄, 22
[61] Περί τῆς ἁρμονίας τῶν διηγήσεων βλ. F. Prat, II, σ. 355 – 56.
[62] Ματθαίου κστ΄, 67-68
[63] Λουκᾶ κβ΄, 66-71
[64] Ἰωάννου ιη΄, 30
[65] Λουκᾶ κγ΄, 2, 5
[66] Ἰωάννου ιη΄, 38
[67] Λουκᾶ κγ΄, 14
[68] «Μηδέν σοί καί τῷ δικαίω ἐκείνω» (Ματθαίου κζ΄, 19. Πρβλ. Λουκᾶ κγ΄, 22: «ὁ δέ τρίτον εἶπε. . .»)
[69] Ἰωάννου ιθ΄, 4
[70] Ἰωάννου ιθ΄, 6
[71] Ματθαίου κζ΄, 24
[72] Πράξεων δ΄, 35-38
[73] Ἡσαΐου ν΄, 6, νβ΄, 13 – νγ΄, 12
[74] Ἡσαΐου ν΄, 7
[75] Ἰωάννου ιη΄, 36-37
[76] Ἰωάννου ιθ΄, 11
[77] Λουκᾶ κβ΄, 37
[78] Πρβλ. Ψαλμοῦ κα΄, 19
[79] Ματθαίου κζ΄, 39-43
[80] Ματθαίου κζ΄, 46
[81] Πρβλ. L. Mahieu, L’ abandon du Christ sur la Croix, ἐν Mel, sc.rel. 2 [1945], σ. 209 – 42
[82] Πρβλ. Ψαλμοῦ κα΄, 16 καί ξη΄, 22
[83] Ἰωάννου ιθ΄, 30
[84] Πρός Ἑβραίου ι΄, 14
[85] Πρός Ἑβραίους θ΄, 16-17
[86] Ἰωάννου ιγ΄, 31-32, ιβ΄, 28, ζ΄, 39
[87] Πρβλ. Πράξεων δ΄, 33, β΄, 32, γ΄, 15, ιγ΄, 31, καί Α΄ Πρός Κορινθίους θ΄, 1
[88] Α΄ Πρός Κορινθίους ιε΄, 35. Πρβλ. Πράξεων β΄, 33
[89] Πράξεων β΄, 36, ιγ’ 33
[90] βλ. J. Schmitt, Jesus ressuscite dans la predication apostolique, Παρίσιοι 1949).
[91] Ματθαίου ιβ΄, 39, σημεῖον τοῦ Ἰωνᾶ. Ἰωάννου β΄, 19, ἔγερση τοῦ Ναοῦ
[92] Πρός Κορινθίους Β΄, δ΄, 6
[93] Ἰωάννου κα΄, 1-14
[94] Ἰωάννου, 7, 12
[95] Ἰωάννου κα΄, 18
[96] Ἰωάννου κ΄, 27-28
[97] Λουκᾶ κδ΄, 26-27
[98] Λουκᾶ κδ΄, 44-49
[99] Ἰωάννου κ΄, 17
[100] Ἰωάννου κα΄
 

Πρόσφατα Άρθρα

ΗΜΕΡΙΔΑ – ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ ΣΤΗΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΑ «ΛΥΔΙΑ»
Χωρίς κατηγορία

ΗΜΕΡΙΔΑ – ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ ΣΤΗΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΑ «ΛΥΔΙΑ»

22 Σεπτεμβρίου 2025

Συνεχίζοντας μία πνευματική παράδοση πολλών ετών, που αντλεί τις ρίζες της, από τον αείμνηστο γέροντα Θεόφιλο Ζησόπούλο, η Χριστιανική Αδελφότητα...

Read more
Ανακοινωθέν αποφάσεων ΔΙΣ μηνός Νο­εμ­βρίου
Εκκλησία της Ελλάδος

Περὶ τῆς Φωτογραφικῆς Ἐκθέσεως «”Σὲ ὑπέρμαχον ἡ Οἰκουμένη”: Ὁ ἅγιος Δημήτριος ὁ Μυροβλήτης στὰ Βαλκάνια»

22 Σεπτεμβρίου 2025

Τὸ περιοδικὸ Θεολογία τοῦ Κλάδου Ἐκδόσεων τῆς Ἐπικοινωνιακῆς καὶ Μορφωτικῆς Ὑπηρεσίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, σὲ συνεργασία μὲ τὸ Εὐρωπαϊκὸ...

Read more
Ο Μητροπολίτης Κίτρους στο Αργυρόκαστρο για την  Ενθρόνιση του νέου Μητροπολίτη κ. Ναθαναήλ
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Μητροπολίτης Κίτρους στο Αργυρόκαστρο για την Ενθρόνιση του νέου Μητροπολίτη κ. Ναθαναήλ

22 Σεπτεμβρίου 2025

Το διήμερο 20-21 Σεπτεμβρίου ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος κ. Γεώργιος μετέβη στο Αργυρόκαστρο της Βορείου Ηπείρου για...

Read more
Ο τραγουδιστής Γιάννης Πλούταρχος στην Αρχιεπισκοπή Αυστραλίας
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Ο τραγουδιστής Γιάννης Πλούταρχος στην Αρχιεπισκοπή Αυστραλίας

22 Σεπτεμβρίου 2025

Τη Δευτέρα, 22 Σεπτεμβρίου, ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας κ.κ. Μακάριος δέχθηκε την επίσκεψη του δημοφιλή Έλληνα τραγουδιστή κ. Γιάννη Πλούταρχου,...

Read more
Οι Αμερικανοί στοχοποιούν τις Μόνες του Αγίου Όρους που στηρίζουν τη ΝΙΚΗ – Αποφασισμένοι να δώσουν τέλος στα περίεργα… παιχνίδια των μοναχών
Ελλάδα Κόσμος

Σεισμός 4,8 Ρίχτερ στο Άγιο Όρος: «Περιμένουμε μικρούς μετασεισμούς, το φαινόμενο είναι αρκετά περίεργο, προβληματιζόμαστε»

22 Σεπτεμβρίου 2025

Διευκρινίσεις για το ρήγμα στο Άγιο Όρος που δίνει το τελευταίο διάστημα αρκετές δονήσεις, έδωσε ο Ευθύμιος Λέκκας, το πρωί της Δευτέρας...

Read more
Η ΜΝΗΜΗ ΤΩΝ ΕΘΝΟΜΑΡΤΥΡΩΝ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ ΣΤΟ Ι. ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΡΩΣΣΟΥ ΣΤΗΝ ΕΥΒΟΙΑ
Εκκλησία της Ελλάδος

Η ΜΝΗΜΗ ΤΩΝ ΕΘΝΟΜΑΡΤΥΡΩΝ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ ΣΤΟ Ι. ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΡΩΣΣΟΥ ΣΤΗΝ ΕΥΒΟΙΑ

22 Σεπτεμβρίου 2025

Την Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2024, στο Ιερό Προσκύνημα του Οσίου Ιωάννου του Ρώσσου, στο Προκόπι Ευβοίας τιμήθηκε η μνήμη των...

Read more
Η Σύναξη των Μικρασιατών Εθνοϊερομαρτύρων στα Καμένα Βούρλα
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Σύναξη των Μικρασιατών Εθνοϊερομαρτύρων στα Καμένα Βούρλα

22 Σεπτεμβρίου 2025

Ολοκληρώθηκαν σήμερα στην Λουτρόπολη των Καμένων Βούρλων και στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Παντελεήμονος με Αρχιερατική Θεία Λειτουργία υπό...

Read more
Χειροτονία Πρεσβυτέρου στην Νέα Ηρακλείτσα
Εκκλησία της Ελλάδος

Χειροτονία Πρεσβυτέρου στην Νέα Ηρακλείτσα

22 Σεπτεμβρίου 2025

Την Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου 2025, μετά την εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Χρυσόστομος χοροστάτησε...

Read more
Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΣΤΑ ΡΙΖΑ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΣΤΑ ΡΙΖΑ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ

22 Σεπτεμβρίου 2025

Την Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού, 21η Σεπτεμβρίου 2025, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. ΘΕΟΚΛΗΤΟΣ, επεσκέφθη την Ενορία...

Read more
Κυριακή μετά την ‘Υψωση στο Διδυμότειχο
Εκκλησία της Ελλάδος

Κυριακή μετά την ‘Υψωση στο Διδυμότειχο

22 Σεπτεμβρίου 2025

Την Κυριακή μετά την Ύψωση, 21η του μηνός Σεπτεμβρίου ε.έ., στον Ιερό Ενοριακό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Διδυμοτείχου, (κτίσμα του...

Read more
Χειροτονία Διακόνου από τον Μητροπολίτη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως
Εκκλησία της Ελλάδος

Χειροτονία Διακόνου από τον Μητροπολίτη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως

22 Σεπτεμβρίου 2025

Την Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου 2025 στον Ιερό Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης τελέστηκε Αρχιερατική Θεία Λειτουργία προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ.Βαρνάβα. Την ίδια ημέρα...

Read more
Ο Θεός δοκιμάζει και ανταμείβει
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Θεός δοκιμάζει και ανταμείβει

21 Σεπτεμβρίου 2025

Στον Ιερό Ναό Αγίων Θεοστέπτων Βασιλέων και Ισαποστόλων Κωνσταντίνου και Ελένης Συκουρίου, χοροστάτησε στην ακολουθία του Όρθρου και τέλεσε την...

Read more
Χειροτονία Διακόνου στο Ελαιοχώρι Παγγαίου
Εκκλησία της Ελλάδος

Χειροτονία Διακόνου στο Ελαιοχώρι Παγγαίου

22 Σεπτεμβρίου 2025

Το Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2025, εορτή του Αγίου Ευσταθίου, ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Χρυσόστομος χοροστάτησε στην ακολουθία του Όρθρου...

Read more
Πρέπει να μάθουμε να ανεχόμαστε τους άλλους γιατί μόνο έτσι θα τους αγαπήσουμε πραγματικά
Εκκλησία της Ελλάδος

Πρέπει να μάθουμε να ανεχόμαστε τους άλλους γιατί μόνο έτσι θα τους αγαπήσουμε πραγματικά

21 Σεπτεμβρίου 2025

Από πέρσι καθιερώθηκε να εορτάζεται η επίσημη πανήγυρις της ενορίας της Καβησσού την Κυριακή μετά την Ύψωση του Τίμιου Σταυρού....

Read more
«Διαδραματίσαμε ενωτικό ρόλο στο ζήτημα της Μονής του Σινά»
Εκκλησία της Ελλάδος

«Διαδραματίσαμε ενωτικό ρόλο στο ζήτημα της Μονής του Σινά»

22 Σεπτεμβρίου 2025

Συνέντευξη στην εφημερίδα «Θεσσαλία της Κυριακής» 21/9/2025 και στον δημοσιογράφο Φώτη Σπανό παραχώρησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος. Στην...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Γιατί εκδηλώνονται οι κακίες στον άνθρωπο;
Κηρύγματα

Κυριακή μετά την Ύψωση. Ο Σταυρός στη ζωή μας.

20 Σεπτεμβρίου 2025

“Όστις θέλει οπίσω μου ελθείν, απαρνησάσθω εαυτόν, και αράτω τον σταυρόν αυτού, και ακολουθείτω μοι.“ Στην επί του Όρους ομιλία...

Τα άγια προσκυνήματα και η δαιμονοποίηση: μια «άσπονδη» συνύπαρξη

Τα αληθινά κέρδη ή οι ζημιές φαίνονται μόνο με τα μέτρα της αιωνιότητας

20 Σεπτεμβρίου 2025
Ο ταπεινός ποτέ δεν πέφτει

Ἡ ὑψίστη ἀξία τοῦ ἀνθρώπου

19 Οκτωβρίου 2023
Παλαιές μαρτυρίες γιά το σημείο του Τιμίου Σταυρού που φάνηκε στα Ιεροσόλυμα

Όχι επανάσταση, αλλά ανάσταση (Κυριακή μετά την Ύψωση)

17 Σεπτεμβρίου 2022
Αναζητώντας σήμερα τον «τύπο» και τον «τόπο» του Χριστού

Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού – Θέλει αυταπάρνηση

17 Σεπτεμβρίου 2022
Αυλώνος Χριστόδουλος: «Η ΕΛΠΙΔΑ»

Η Σωτηρία προέρχεται από το Χριστό

19 Σεπτεμβρίου 2021
«Zητεῖτε πρῶτον τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ»

Το μήνυμα του Ευαγγελίου της Κυριακής μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού

18 Σεπτεμβρίου 2021
Ο Τίμιος και Ζωοποιός Σταυρός ως πανοπλία

«Τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ;»

19 Σεπτεμβρίου 2020
Η εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στον Ι.Ν. Αγ. Δημητρίου στο Μπραχάμι

Αυταπάρνηση και οικογένεια – Κυριακή μετά την Ύψωση

19 Σεπτεμβρίου 2020
Η εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στον Ι.Ν. Αγ. Δημητρίου στο Μπραχάμι

«Χριστώ συνεσταύρωμαι»

19 Σεπτεμβρίου 2020
“Μη τοίνυν επαισχυνθής τοσούτον αγαθόν”

Η Θεολογία του Σταυρού και του Εσταυρωμένου Κυρίου μας

15 Σεπτεμβρίου 2018
Η Εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στη Νέα Ιωνία

Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού

15 Σεπτεμβρίου 2018
Αναζητώντας σήμερα τον «τύπο» και τον «τόπο» του Χριστού

Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού – Σταυρώθηκε για μένα (Αποστολικό Ανάγνωσμα)

14 Σεπτεμβρίου 2019
Η Ακολουθία των Αγίων Παθών στον Ι.Ν. Aγ. Δημητρίου στο Μπραχάμι

Το ζωηφόρο “σκάνδαλο” του Σταυρού

14 Σεπτεμβρίου 2019

Κυριακής μετά την Ύψωση Αποστολικό ανάγνωσμα

14 Σεπτεμβρίου 2019

Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΙΝ Ευαγγέλιο : Μαρκ. 8,34-9,1 ΒΑΣΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥ

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ, Μαρκ, 8,34,9-1 Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ, Ευαγγ. Ανάγνωσμα: Μαρκ. 8,34 – 9, 1 (16-9-2012)

21 Αυγούστου 2014

Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού – Τί συμβολίζει ὁ Σταυρός (β΄)

16 Νοεμβρίου 2023

Σωτήρια υπέρβαση Toυ Χρηστάκι Ευσταθίου Θεολόγου

21 Αυγούστου 2014

Προς αναζήτηση νοήματος για τη ζωή-Κυριακή μετά την Ύψωσιν

21 Αυγούστου 2014

Κυριακή μετά την ύψωση του Σταυρού

21 Αυγούστου 2014

Κυριακή Μετά την Ύψωσιν Το Ευαγγέλιο της εορτής, η απόδοσή του στην νεοελληνική.

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ – 18 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2011

21 Αυγούστου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ

21 Αυγούστου 2014

Κυριακή μετά την Ύψωση

21 Αυγούστου 2014

15 Σεπ 2012 Κυριακή μετά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού -«Ος γαρ αν θέλη την ψυχήν αυτού σώσαι, απολέσει αυτήν».

21 Αυγούστου 2014
Next Post
Το Μυστήριο του Ιερού Ευχελαίου στο Θριάσιο Νοσοκομείο

Το Μυστήριο του Ιερού Ευχελαίου στο Θριάσιο Νοσοκομείο

40 χρόνια διακονίας προς το Θεό και προσφοράς προς τον άνθρωπο

40 χρόνια διακονίας προς το Θεό και προσφοράς προς τον άνθρωπο

Το Ευχέλαιο της Μεγάλης Τετάρτης στο Νοσοκομείο της Άρτας

Το Ευχέλαιο της Μεγάλης Τετάρτης στο Νοσοκομείο της Άρτας

Το Μυστήριο του Ευχελαίου  στην Μητρόπολη Μαρωνείας

Το Μυστήριο του Ευχελαίου στην Μητρόπολη Μαρωνείας

Η τελευταία Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία  στην Μητρόπολη Σύρου

Η τελευταία Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία στην Μητρόπολη Σύρου

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist