• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
Δευτέρα, 8 Σεπτεμβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Τὰ ἐρεθίσματα καὶ οἱ πηγὲς τῶν ὀνείρων

29 Απριλίου 2020
in Απόψεις - Γνώμες
Τὰ ἐρεθίσματα καὶ οἱ πηγὲς τῶν ὀνείρων
Share on FacebookShare on Twitter

του Αρχιμ. Γρηγορίου Κωνσταντίνου, Δρ. Θεολογίας

Στὸ σημεῖο αὐτὸ ὁ Φρόυντ καταγίνεται μὲ τὶς αἰτίες ποὺ προκαλοῦν τὸ ὄνειρο, ἐπικεντρώνοντας τὸ ἐνδιαφέρον του κατὰ τὸ πλεῖστον στοὺς φυσικοὺς ἐρεθισμοὺς μὲ ἀναφορὲς καὶ συμπεράσματα τῆς ἐπιστήμης τῆς βιολογίας. Τὸ ὄνειρο παύει νὰ εἶναι θεόπεμπτο καὶ θεωρεῖται ὡς ἀποτέλεσμα βούλησης ὑπερφυσικῶν δυνάμεων. Ἡ ἐπιστήμη ἀναζητᾶ «ἂν τὸ ἐρέθισμα τοῦ ὀνείρου ἦταν πάντα το ἴδιο ἢ ἂν θὰ μποροῦσε νὰ εἶναι πολλαπλό, καὶ ἀπὸ πότε ἐτέθη τὸ ἐρώτημα ἂν ὁ αἰτιολογικὸς ἐρεθισμὸς τοῦ ὀνείρου ἀνῆκε στὴν ψυχολογία ἢ στὴν φυσιολογία». Οἱ αἰτίες τὰ ἐπακόλουθα καὶ οἱ πηγὲς ἀποδεικνύονται μὲ πολλαπλοὺς τρόπους ἀποδιδόμενα στὸ σῶμα καὶ στὸ πνεῦμα. Ὁ Φρόυντ διακρίνει τεσσάρων εἰδῶν πηγές: 1.«Ἐξωτερικὸς ἐρεθισμὸς τῶν αἰσθήσεων (ἀντικειμενικός). 2. Ἐσωτερικὸς ἐρεθισμὸς τῶν αἰσθήσεων (ὑποκειμενικός). 3. Ἐσωτερικὸς ἐρεθισμὸς τοῦ σώματος (ὀργανικός). 4. Καθαρὸς ψυχικὸς ἐρεθισμός». Στὸ φάσμα τῆς ψυχοπνευματικῆς ἑνότητας ἡ παρεμβολὴ ἐντυπωσιακῶν εἰκόνων καὶ ἤχων λαμβάνεται ὡς μιὰ ἐνόχληση ἀπὸ ἕνα ἐρέθισμα ποὺ διαταράσσει τὴν ὁμαλὴ ροὴ τοῦ ὕπνου, τὸ δὲ ὄνειρο κρίνεται ὡς ἀντίδραση σὲ αὐτὴ τὴ διαταραχή.

Ἐξωτερικοὶ ἐρεθισμοὶ τῶν αἰσθήσεων

Ξεκινώντας μὲ τὴν ἀναφορὰ τοῦ πειράματος τοῦ Στρύμπελ ὅπου ἕνας ἀσθενὴς ὑποβάλλεται σὲ πλήρη ἀναισθησία καὶ ἐλλείψει αἰσθητηριακῶν ἐντυπώσεων κοιμᾶται, ὁ Φρόυντ περιγράφει κατ’ ἀναλογία τοῦ πειράματος τὴν προσπάθεια ποὺ καταβάλουμε ὅταν θέλουμε νὰ κοιμηθοῦμε. Τὴν φάση τῶν αἰσθήσεων σὲ κατάσταση ἐντελέχειας τὴν παρομοιάζει μὲ θύρες ποὺ κλείνουμε ἑκούσια, ὥστε νὰ ἀπομακρυνθεῖ κάθε αἴσθηση ἐρεθίσματος. Ὡς πιὸ σημαντικὴ θύρα ἀναφέρει τὰ μάτια μας ἐνῶ εἶναι σαφὲς ὅτι ὅλα τα ὄργανα τῶν αἰσθήσεων παραμένουν σὲ κατάσταση ἐνεργητικότητας καὶ ὅτι δὲν καταργοῦνται, ἕνας ὅμως ἰσχυρὸς ἐρεθισμὸς μπορεῖ νὰ μᾶς ξυπνήσει.

Αὐτὸ κατὰ τὸν Φρόυντ ἀποδεικνύει ὅτι ἡ σύνδεση ψυχῆς μὲ τὸν ἐξωτερικὸ  κόσμο δὲ διακόπτεται. Ἐρεθισμοὶ τῶν αἰσθήσεων λοιπὸν μετατρέπονται σὲ πηγὲς ὀνείρων. Ἱκανὸς ἀριθμὸς καταγεγραμμένων ὀνείρων βεβαίωσε τὴ χρονικὴ συμφωνία ποὺ ὑπάρχει μεταξὺ ἐρεθίσματος καὶ περιεχομένου τοῦ ὀνείρου.

Βέβαια ὁ αἰσθητηριακὸς ἐρεθισμὸς ἑκούσιος ἢ ἀκούσιος (κίνηση τοῦ σώματος, συμπτωματικὸς θόρυβος κλπ.) καθὼς προκαλεῖ τὸ ὀνειρικὸ γεγονὸς ἐμφανίζεται τροποποιημένος, αὐτοστιγμεί, ἐνῶ τὸ ὑποκείμενο στὸ σημεῖο αὐτὸ ἀγνοεῖ τὴν πραγματική του μορφή. Ἐνδεικτικὰ παραδείγματα ποῦ ἐνισχύουν τὴν θέση αὐτὴ ποὺ ὑποστηρίζει τὴ συνάφεια ἐρεθίσματος καὶ περιεχομένου τοῦ ὀνείρου ἀποτελοῦν οἱ παρατηρήσεις τοῦ Μώρυ. Ἃς μνημονέψουμε λοιπὸν τὴν πρώτη: «τοῦ γαργαλοῦν τὰ χείλη καὶ τὴν ἄκρη τῆς μύτης μὲ ἕνα φτερό. – Ὀνειρεύεται ἕνα φριχτὸ βασανιστήριο, ποὺ τοῦ ἔβαλαν μιὰ μάσκα ἀπὸ πίσσα στὸ πρόσωπο καὶ ὕστερά του τὴν τράβηξαν μαζὶ μὲ τὸ δέρμα». Ἡ σχέση ὅμως ποὺ συνδέει τὸ ἐρέθισμα τοῦ ὀνείρου μὲ τὸ ἴδιο τό ὄνειρο δὲ μπορεῖ νὰ ἐκληφθεῖ ὡς μοναδικὴ χωρὶς νὰ παραγνωριστεῖ ἡ συμβολὴ τῶν ἀντικειμένων αἰσθητηριακῶν ἐρεθισμῶν στὴν πρόκληση τῶν ὀνείρων, καὶ στὴν πιθανὴ ἐξήγησή τους. Ἡ ψυχή μας δὲν ἀναγνωρίζει τὸ ἀντικειμενικὸ αἰσθητηριακὸ ἐρέθισμα ποὺ ἔχει ὡς συνέπεια τὴν ἀδυναμία σωστῆς ἑρμηνείας τῆς αἰσθητηριακῆς ἀντίληψης, ἐκτὸς ἐὰν ἡ ἐντύπωση εἶναι διαρκὴς καὶ ἰσχυρὴ καὶ ἐντὸς χρονικῶν ὁρίων ποὺ νὰ ἐπιτρέπουν αὐτὴ τὴ διεργασία.

Ἡ ἀπουσία αὐτῶν τῶν προϋποθέσεων ὁδηγεῖ στὸ σχηματισμὸ παραισθήσεων ὅμοιων μὲ αὐτὲς ποὺ θὰ μπορούσαμε νὰ ἔχουμε στὴν ἐγρήγορση. Ὅπως ὅταν ἀδυνατοῦμε νὰ προσδιορίσουμε σωστὰ ἕνα ἀπομακρυσμένο ἀντικείμενο στὴ συνέχεια ἡ ἀρχική μας ἐντύπωση διαφέρει ριζικὰ ἀπὸ τὴν πραγματικὴ εἰκόνα ὅταν τὸ πλησιάσουμε καὶ ἀποσαφηνιστεῖ ἡ παράστασή του. Παρόμοια ἡ γνώση τῆς προέλευσης τῶν ἀφυπνισμένων εἰκόνων δὲν εἶναι ἐφικτὴ οὔτε μπορεῖ νὰ διευκρινιστεῖ ὁ κύκλος τῶν ἀναμνήσεων ἀπὸ ὅπου προέρχονται καθὼς καὶ οἱ συνειρμοὶ ποὺ τὶς κινητοποίησαν.

Γίνεται ἀντιληπτὸ λοιπὸν ὅτι ὅλα αὐτὰ καθορίζονται χωρὶς νὰ ὑπακούουν σὲ κανόνες ποὺ μποροῦν νὰ ὁρισθοῦν ἀπὸ τὴ ζωὴ τῆς ψυχῆς. Συνεπῶς οἱ ἀντικειμενικοὶ αἰσθητηριακοὶ ἐρεθισμοὶ ὑποβοηθοῦν τὴ γέννηση τῶν ὀνείρων ἐνῶ ἡ σημασία ποὺ μποροῦν νὰ πάρουν εἶναι τρεπτή. Αὐτὴ ἡ διαπίστωση μᾶς ὁδηγεῖ στὴν ἀναζήτηση καὶ ἄλλων ἀφορμῶν ποὺ ἐξυπηρετοῦν τὴν ἀνάσυρση κύκλου παραστάσεων λιγότερο συνηθισμένων ὅπως τὸ ὄνειρο τοῦ Μὰξ Σιμόν: «ἔβλεπε γιγαντιαία ἄτομα καθισμένα γύρω ἀπὸ ἕνα τραπέζι καὶ ἄκουγε τὸ φοβερὸ τρίξιμο τῶν σαγονιῶν τους. Καθὼς ξυπνοῦσε ἄκουσε τὸ ποδοβολητὸ ἑνὸς ἀλόγου ποὺ κάλπαζε μπροστὰ στὸ παράθυρό του». Γεγονὸς ποὺ συμβαίνει σὲ πολλοὺς ποὺ μὲ τὸ ξύπνημά τους συνεχίζουν ἀκόμη νὰ βιώνουν τὸ ὄνειρο.

Ὑποκειμενικοὶ ἐρεθισμοὶ – οἱ ἐσωτερικοὶ

Ὅπως ἤδη ἀναφέραμε ὁ ρόλος ποὺ παίζουν οἱ ἀντικειμενικοὶ αἰσθητηριακοὶ ἐρεθισμοὶ στὴν πρόκληση τοῦ ὀνείρου κατὰ τὴν διάρκεια τοῦ ὕπνου εἶναι σχετικός. Ἡ ἰδιοσυστασία καὶ ποσοτικὴ ἀναλογία τους δὲν ἐπαρκεῖ γιὰ νὰ ἑρμηνευθεῖ τὸ σύνολο τῶν ὀνειρικῶν εἰκόνων. Ἔτσι λοιπὸν στὴν προσπάθεια γιὰ νὰ αἰτιολογηθεῖ τὸ ὄνειρο  ἀναγνώσθηκε ἕνας πρόσθετος ὑποκειμενικὸς ἐρεθισμὸς τῶν αἰσθητηριακῶν ὀργάνων ποὺ καλεῖται ἐσωτερικός. Δὲν εἶναι τίποτα ἄλλο παρὰ ὀπτικὰ ἢ ἠχητικὰ ἐρεθίσματα ἐντός του πεδίου πρόσληψης, τὰ ὁποῖα δέχονται τὰ ἀντίστοιχα ὄργανα τῶν αἰσθήσεων χωρὶς  βέβαια νά ἑστιάζουν σὲ αὐτά, τὰ ὁποῖα ἀφήνουν  ἴχνη ποὺ στὴ συνέχεια θὰ τροφοδοτήσουν τὶς ὀνειρικὲς παραισθήσεις.

Ἀκολούθως ὅσα δημιουργοῦν εἶναι ἕνα ζωηρὸ ἀποτύπωμα στὸν ἀμφιβληστροειδῆ μας χιτώνα ἀπολήγοντας στὴν προβολὴ φανταστικῶν μορφῶν καὶ τὰ «φωτεινὰ σημεῖα», ποὺ τὸ συνθέτουν προβάλλονται στὸ ὄνειρο σὲ ἴσες ἀριθμητικὰ καὶ διαφορετικὲς εἰκόνες. Ὁ παλμὸς αὐτὸς τῆς φωτεινῆς ἀπροσδιοριστίας γεννᾶ ἴσα ἀριθμητικὰ ἀντικείμενα μὲ τὶς εἰκόνες ποὺ εἶναι σὲ κίνηση. Σὲ αὐτὴ τὴ λειτουργία ἀποδίδεται ἡ ροπὴ τοῦ ὀνείρου «νὰ φαντάζεται διάφορα εἴδη ζώων, ποὺ ὁ πλοῦτος τῶν μορφῶν τους συνδέεται μὲ τὴν ὄψη ὑποκειμενικῶν φωτεινῶν εἰκόνων».

Χαρακτηριστικό τῶν ὑποκειμενικῶν αἰσθητηριακῶν ἐρεθισμῶν ὡς ὑπόθεση εἶναι πηγὴ ὀνειρικῶν εἰκόνων καὶ ἡ ἐξάρτησή τους ἀπὸ τὰ ἐξωτερικὰ συμπτωματικὰ γεγονότα. Σύμφωνα ὅμως μὲ τὸ Φρόυντ αὐτὰ ὅλα προσφέρονται ἀπὸ ἐλάχιστα ἕως καὶ μηδαμινὰ στὴ παρατήρηση καὶ στὸ πείραμα. Δέχεται ὅμως τὴν ἐπίδραση ἀπὸ τὴν παρουσία «ὑπναγωγικῶν ψευδαισθήσεων», ποὺ ἀναφέρονται σὲ ἔντονες εἰκόνες ποὺ ἐναλλάσσονται καὶ παράγονται κατὰ τὴ διάρκεια τοῦ ὕπνου, δηλαδὴ πρόκειται γιὰ παραστάσεις ποὺ γιὰ ἀπειροελάχιστο χρονικὸ διάστημα συνεχίζουμε νὰ τὶς βλέπουμε στὸ πρῶτο μετὰ τὸν ὕπνο ἄνοιγμα τῶν ματιῶν μας.

Οἱ εἰκόνες αὐτὲς ἔχουν ἄμεση  σχέση μὲ τὸ ὄνειρο καὶ ἐντοπίζονται στὸ κατώφλι τοῦ ὕπνου. Ἐπιπλέον ἐμφανίζονται ὅταν τὸ πνεῦμα ἀτονεῖ καὶ ἡ προσοχὴ λύνεται. Στὴ φάση αὐτὴ αὐτὸς ποὺ ὀνειρεύεται βρίσκεται σὲ λήθαργο κατάσταση ποὺ παράγεται ἡ ὑπναγωγικὴ ψευδαίσθηση μὲ ἀποτέλεσμα νὰ ἐναλλάσσεται  ὁ  ὕπνος μὲ τὴν ἐγρήγορση. Ἡ διαδικασία αὐτὴ τελειώνει, ὅταν τὸ ἄτομο βρεθεῖ σὲ κατάσταση βαθέως ὕπνου.

Ἡ σχέση τῶν ἐσωτερικῶν ἐρεθισμῶν μὲ τὸν ὀργανισμὸ 

Ἡ ἔρευνα τῶν ἐσωτερικῶν πηγῶν τοῦ ὀνείρου δυνητικὰ καταλήγει στὴν ἐξέταση τοῦ ὀργανισμοῦ. Τὰ ἐσωτερικὰ ὄργανα ὅταν εἶναι σὲ κατάσταση «ἐρεθισμοῦ ἢ ἀρρώστιας» μποροῦν νὰ καταστοῦν πηγὲς ἐντυπώσεων, καὶ ἐνεργοῦν ὅπως τὰ ἐξωτερικὰ ἐρεθίσματα. Σὲ κατάσταση ὕπνου ἡ συνείδηση τῆς ψυχῆς γιὰ τὸ σῶμα βαθαίνει καὶ διευρύνεται σὲ βαθμὸ ποὺ δὲ συμβαίνει ὅταν τὸ ἄτομο εἶναι σὲ ἐγρήγορση.

Ἐρεθισμοὶ ἀπὸ τὰ μέρη τοῦ σώματος ποὺ ἀγνοοῦσε ἡ ψυχὴ ὅταν τὸ ἄτομο εἶναι ξύπνιο ἐπιδρᾶ πάνω του καὶ προστίθενται στὴ συνείδησή του. «Ὁ Ἀριστοτέλης ἤδη θεωροῦσε δυνατὸν νὰ μᾶς ἐπισημάνει ἀρρώστιες ποὺ ἦταν στὴν ἀρχή τους καὶ ποὺ δὲν μποροῦμε νὰ τὶς προσέξουμε ὅταν εἴμαστε ξύπνιοι (κι’ αὐτὸ ἐξ αἰτίας τῆς μεγέθυνσης τῶν αἰσθήσεών μας) στὴ διάρκεια τοῦ ὀνείρου». Τέτοια παραδείγματα ὀνείρων ὑπάρχουν καὶ στὰ νεότερα χρόνια, ποὺ διευκολύνουν τὶς διαγνώσεις. (σχετικὴ ἀναφορὰ γίνεται στὰ ὅσα διηγεῖται ὁ Τισσὲ στὸ πείραμα τοῦ Μπερνὲφ στὴ σ. 38)

Μὲ ὅλα ὅσα ἀναφέραμε δὲ σημαίνει πὼς προϋπόθεση γιὰ τὰ ὄνειρα ἀποτελοῦν οἱ ὀργανικὲς διαταραχές, καθότι ὄνειρα βλέπουν καὶ τὰ ὑγιῆ ἄτομα. Τὸ γεγονὸς αὐτὸ φανερώνει ὅτι ἡ ἐντελεχὴς εὐαισθησία ποὺ ἔχουμε ὅταν εἴμαστε ξύπνιοι περιορίζεται στὴ καταγραφὴ μόνον ἐντυπώσεων ποιότητας, μὲ τὴ συμβολὴ ὅμως τῶν ὀργάνων μας ποὺ πιθανὸν νὰ γιγαντώνεται τὴ νύχτα.  Τὰ  ὀργανικὰ ἐρεθίσματα γίνονται ἀποδεκτά σέ ὅτι ἀφορᾶ τὸ σχηματισμὸ τοῦ ὀνείρου. Ἡ ἀκριβὴς ἀπόδοσης τῆς σχέσης μεταξύ τῶν δύο προϋποθέτει τὴν ἱκανότητα τῆς ἑρμηνείας τῶν ὀνείρων νὰ ἀποτυπώσει τοὺς συγκεκριμένους ἐρεθισμοὺς ποὺ προκάλεσαν τὸ περιεχόμενο τοῦ ὀνείρου, τὸ ὁποῖο ὅμως εἶναι αὐτὸ ποὺ τοὺς ἀποκαλύπτει.

Θὰ μπορούσαμε ὅμως νὰ κάνουμε λόγο καὶ γιά μιὰ ὁμάδα ὀνειρικῶν εἰκόνων ποὺ ἐμφανίζονται σὲ διαφορετικοὺς ἀνθρώπους μὲ ὅμοιο ὅμως περιεχόμενο, καὶ καλύπτονται ἀπὸ μιὰ κοινὴ ἑρμηνεία. Στὴν ὁμάδα αὐτὴ κατατάσσονται τὰ «ὄνειρα πτώσης ἀπὸ ἕνα ὕψος, πτώσης δοντιοῦ, πτήσης στὸν ἀέρα … κ.τ.λ.». Τὰ ὄνειρα αὐτὰ ἀποκαλοῦνται τυπικὰ ἢ ὁμαλὰ ὄνειρα, καὶ ἀποδίδονται σὲ ἐναλλαγὴ παρόμοιων ἐρεθισμῶν προκαλώντας κάποιο αἴσθημα, καὶ καθὼς διακόπτονται συμπτωματικὰ καὶ ἐπανέρχονται μὲ τὸν ἴδιο τρόπο, προβάλλοντας αὐτομάτως τὸ αὐτὸ αἴσθημα. Ἡ ἐπαναφορὰ τοῦ αἰσθήματος στὴ συνείδηση μορφοποιεῖται σὲ ἕνα ὄνειρο πτώσης. Αὐτὸς ὁ τρόπος τῆς ἑρμηνείας ἀναζητᾶ μιὰ ἐξήγηση ποὺ κατὰ τὸν Φρόυντ προέρχεται ἀπὸ μία κατὰ τὸ δοκοῦν ἐπιλογὴ τῶν ὁμάδων τῶν ὀργανικῶν αἰσθημάτων γιὰ νὰ φθάσει σὲ κάποια  ἑρμηνεία ποὺ μᾶλλον βολεύει παρὰ ἐξηγεῖ.

Σὲ ἕνα ἀνάλογο πνεῦμα στοχεύει ἡ ἀπόπειρα τοῦ Μ. Σιμὸν καὶ τὸ πείραμα τοῦ Μάουρλυ Βὸλντ ὥστε νὰ διατυπώσει κανόνες ποὺ ἀφοροῦν σὲ ἀντίστοιχα ὄνειρα μὲ σκοπὸ νὰ διευκρινιστεῖ ἡ σχέση ἀνάμεσα στὰ ὄνειρα καὶ στοὺς ὀργανικοὺς ἐρεθισμούς. Τὰ ἀποτελέσματα ποὺ προκύπτουν δὲ κρίνονται ἐπαρκῆ γιὰ νὰ ἐξηγήσουν «τὴν ἐλευθερία ποὺ διατηροῦν οἱ εἰκόνες ποὺ ἀναπλάθονται στὰ ὄνειρα», ἀκόμη καὶ μὲ τὴ συνδρομὴ τῆς θεωρίας τῶν ὀργανικῶν ἐρεθισμῶν.

Ἐρεθισμοὶ τοῦ ψυχικοῦ μας κόσμου 

Οἱ σχέσεις τοῦ ὀνείρου καὶ ἐγρήγορσης  ἔχοντας τὴν πηγὴ  τῶν ὑλικῶν πραγματώνονται καὶ ἐνεργοποιοῦνται σ’ αὐτό, σύμφωνα μὲ τὴν γνώμη παλαιότερων καὶ νεότερων συγγραφέων ὅπως: α) ὅτι οἱ ἄνθρωποι ὀνειρευόταν αὐτὸ ποὺ εἶχε κεντρίσει τὸ ἐνδιαφέρον τους στὴν κατάσταση τῆς ἐγρήγορσης, καὶ β) ὅτι τὸ ὄνειρο λειτουργεῖ καὶ ἀντίστροφα ὅπως τὸ ὅτι ὁ κοιμώμενος ὀνειρεύεται τὶς περισσότερες φορὲς πράγματα ποὺ δὲν ἀνήκουν σὲ αὐτὰ ποὺ προκαλοῦν τὶς πιὸ δυνατὲς ἐντυπώσεις κατὰ τὴ διάρκεια τῆς ἡμέρας. Ἀνασύρονται ὅμως ὅταν ἡ σημασία τους φθίνει παίρνοντας χρονικὴ μετάθεση. Ἔτσι οἱ ἔγνοιες τῆς ἡμέρας μαζὶ μὲ τοὺς ὀργανικοὺς ἐξωτερικοὺς ἐρεθισμοὺς ποὺ λαμβάνουμε στὸν ὕπνο δὲν ἀρκοῦν γιὰ νὰ δώσουν ἐξήγηση στὴν αἰτιολογία τοῦ ὀνείρου. Πρόσθετα ψυχικὰ αἴτια τῶν ὀνείρων ἀκόμη δὲν μᾶς εἶναι γνωστά.

Οἱ ἐξηγήσεις ποὺ δίδονται δὲ καλύπτουν τὸ ἐρώτημα γιὰ τὸ πῶς σχηματίζονται οἱ χαρακτηριστικὲς ὀνειρικὲς εἰκόνες, οὔτε ἀναφέρονται στὴν συμβολὴ τοῦ πνεύματος ὡς μίας ἀκόμη ἀνεξάρτητης πηγῆς τῶν ὀνείρων χωρὶς νὰ ἀποτελεῖ προϋπόθεση ἐκκίνησής τους ὁ ἐξωτερικὸς ἐρεθισμός. Μπαίνει λοιπὸν τὸ ζήτημα ἂν οἱ σκέψεις τῶν ὀνείρων ἔρχονται ἀποκλειστικὰ ἀπὸ ἔξω ἡ ἂν ὑπάρχουν ὄνειρα μὲ ἀπολύτως ψυχικὴ προέλευση. Οἱ ἀπόψεις ποὺ ἐκφράζονται τείνουν ἢ νὰ ἐλαττώσουν τὴν ψυχικὴ συμμετοχή, ἢ νὰ ἀναγνωρίσουν μιὰ κοινὴ ἐνέργεια ἐξωτερικῶν ἐρεθισμῶν καὶ ψυχικῶν ἀφορμῶν. Παρόλα αὐτὰ ὁ Φρόυντ σχολιάζοντας τὴν κρατοῦσα ἄποψη τῶν ψυχιάτρων τῆς ἐποχῆς του, ποὺ δὲν ἀναγνωρίζει καμιὰ ἀνεξαρτησία στὴν ψυχὴ ἐπιμένοντας στὴν ὑπεροχὴ τοῦ ἐγκεφάλου στὸν ὀργανισμό, καὶ παραβλέπει ὁποιονδήποτε «αὐθορμητισμὸ στὶς ἐκδηλώσεις τῆς ἴδιας της ζωῆς» ἀποκλείοντας συγχρόνως κάθε ὑπαινιγμὸ γιὰ τὴν μεταφυσικὴ οὐσία τῆς ψυχῆς διαγράφοντας τὴν ἰσχύ της.

Ὁ Φρόυντ ἐπισημαίνει τὴ τάση τῶν ψυχιάτρων νὰ ἀπορρίπτουν τὸ ψυχικὸ ὡς ἄμεση αἰτία ἑνὸς φαινομένου, καταφεύγοντας πάντα σὲ «βαθύτερη ἔρευνα ἡ ὁποία κατορθώνει νὰ ἀποκαλύψει τὰ ὀργανικά του θεμέλια». Ἡ ἀμφισβήτηση τοῦ Φρόυντ εἶναι ἔκδηλη σὲ αὐτὸ τὸ σημεῖο καὶ ἐκφράζεται μὲ τὴν ἀξιολόγηση τῶν ἐπιστημονικῶν γνώσεων ὡς πεπερασμένων.

Πρόσφατα Άρθρα

Eἰς τό γενέσιον  τῆς Θεοτόκου. † Μητροπολίτης Πατρῶν Νικόδημος
Πνευματικές Διδαχές

Eἰς τό γενέσιον τῆς Θεοτόκου. † Μητροπολίτης Πατρῶν Νικόδημος

8 Σεπτεμβρίου 2025

«Μακαρία ἡ κοιλία ἡ βαστάσασά σε καὶ μαστοὶ οὓς ἐθήλασας» (Λουκ. ια΄ 27) Μέ προφητικήν ἔμπνευσιν ἡ Παναγία Παρθένος, ὀλίγον μετά τόν Εὐαγγελισμόν της, κατά τήν...

Read more
Άρτης Καλλίνικος: “Με θυμίαμα καρδιάς και φως ψυχής, υποδεχόμαστε την Θεοτόκο”
Εκκλησία της Ελλάδος

Άρτης Καλλίνικος: “Με θυμίαμα καρδιάς και φως ψυχής, υποδεχόμαστε την Θεοτόκο”

8 Σεπτεμβρίου 2025

Την Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου 2025, το απόγευμα, στην πανηγυρίζουσα Ιερά Μονή Γεννήσεως της Θεοτόκου Μελατών Άρτης, ετελέσθη ο Μέγας Εσπερινός...

Read more
Πανηγυρικός Εσπερινός επί τη εορτή του Γενεσίου της Θεοτόκου στο Παλαιοκκλήσι
Εκκλησία της Ελλάδος

Πανηγυρικός Εσπερινός επί τη εορτή του Γενεσίου της Θεοτόκου στο Παλαιοκκλήσι

8 Σεπτεμβρίου 2025

Την Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου 2025 και ώρα 7:00 μ.μ., ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Τιμόθεος χοροστάτησε στην ακολουθία του Πανηγυρικού...

Read more
Φθιώτιδος Συμεών: «Το Γενέσιο της Θεοτόκου μας μυσταγωγεί από την βιολογία στην θεολογία»
Εκκλησία της Ελλάδος

Φθιώτιδος Συμεών: «Το Γενέσιο της Θεοτόκου μας μυσταγωγεί από την βιολογία στην θεολογία»

8 Σεπτεμβρίου 2025

Ενώπιον μιας λαοθάλλασας πιστών τελέσθηκε απόψε ο Μέγας Πανηγυρικός Αρχιερατικός Εσπερινός υπό του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών στην πανηγυρίζουσα...

Read more
Eἰς τό γενέσιον  τῆς Θεοτόκου. † Μητροπολίτης Πατρῶν Νικόδημος
Γενέσιο της Θεοτόκου

Η ΤΗΣ ΣΤΕΙΡΩΣΕΩΣ ΜΕΤΑΒΟΛΗ

7 Σεπτεμβρίου 2025

του Αρχιμ. Γρηγορίου Κωνσταντίνου Δρ. Θ. Η Εορτή των Γενεθλίων ή της Γέννησης της Θεομήτορος στην αρχή του εκκλησιαστικού έτους...

Read more
Ο Φθιώτιδος Συμεών στην Ιερά Μονή Γενεσίου Θεοτόκου Αντινίτσης
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Φθιώτιδος Συμεών στην Ιερά Μονή Γενεσίου Θεοτόκου Αντινίτσης

7 Σεπτεμβρίου 2025

Στην πανηγυρίζουσα ιστορική Ιερά Μονή Γενεσίου της Θεοτόκου Αντινίτσης, ιερούργησε σήμερα Κυριακή προ της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού 7 Σεπτεμβρίου...

Read more
Ημέρα Μνήμη Μικρασιατικής Καταστροφής στη Ν. Ιωνία
Εκκλησία της Ελλάδος

Ημέρα Μνήμη Μικρασιατικής Καταστροφής στη Ν. Ιωνία

7 Σεπτεμβρίου 2025

Με την δέουσα ιεροπρέπεια η Ιερά Μητρόπολη Νέας Ιωνίας, Φιλαδελφείας, Ηρακλείου και Χαλκηδόνος, τίμησε την ιερά μνήμη του Αγίου ενδόξου...

Read more
Η Κυριακή προ της Υψώσεως του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού στην Κέρκυρα
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Κυριακή προ της Υψώσεως του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού στην Κέρκυρα

7 Σεπτεμβρίου 2025

Την Κυριακή, 7 Σεπτεμβρίου 2025, προ της Υψώσεως του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων...

Read more
«ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ» (Η ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΧΙΟΥ)
Εκκλησία της Ελλάδος

«ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ» (Η ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΧΙΟΥ)

7 Σεπτεμβρίου 2025

Μέ τήν Χάρη καί τήν Βοήθεια τοῦ Θεοῦ ἐλειτούργησε καί ἐφέτος, ἡ Ἐκκλησιαστική Κατασκήνωση ἀρρένων «ΤΟ ΚΑΡΑΒΙ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ» τῆς...

Read more
Μητροπολίτης Άρτης: “ο αγνός πόνος του Σταυρού, φλόγα που ζεσταίνει ψυχές”
Εκκλησία της Ελλάδος

Μητροπολίτης Άρτης: “ο αγνός πόνος του Σταυρού, φλόγα που ζεσταίνει ψυχές”

8 Σεπτεμβρίου 2025

Την Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου 2025, λίγες ημέρες πριν την μεγάλη εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Άρτης...

Read more
Η εικόνα του Άη-Στράτη στα Ρίζια (1825-2025)
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εικόνα του Άη-Στράτη στα Ρίζια (1825-2025)

8 Σεπτεμβρίου 2025

Μεταξύ των ιερών κειμηλίων, τα οποία μετέφεραν με κίνδυνο και θυσίες προσωπικές, οι πρόσφυγες από την Αδριανούπολη και το Κάραγατς,...

Read more
Με ιεροπρέπεια τα εγκαίνια του Ιερού Ναού Αγίου Σεραφείμ Ψαθοχώρας
Εκκλησία της Ελλάδος

Με ιεροπρέπεια τα εγκαίνια του Ιερού Ναού Αγίου Σεραφείμ Ψαθοχώρας

8 Σεπτεμβρίου 2025

Με ιεροπρέπεια και συγκίνηση πραγματοποιήθηκαν το πρωί του Σαββάτου 6 Σεπτεμβρίου 2025 τα εγκαίνια του Ιερού Ναού Αγίου Σεραφείμ στην...

Read more
ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΗ ΑΝΑΜΝΗΣΗ ΤΟΥ ΕΝ ΧΩΝΑΙΣ ΘΑΥΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΗ ΑΝΑΜΝΗΣΗ ΤΟΥ ΕΝ ΧΩΝΑΙΣ ΘΑΥΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ

7 Σεπτεμβρίου 2025

Με εκκλησιαστική λαμπρότητα και συμμετοχή πολλών χριστιανών, τελείται κάθε χρόνο στην Ιερά Μητρόπολη Χαλκίδος η ανάμνηση του εν Χώναις θαύματος...

Read more
ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΚΑΙ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΤΗΝ ΠΑΝΗΓΥΡΗ ΤΗΣ Ι.Μ. ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΥ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΚΑΙ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΤΗΝ ΠΑΝΗΓΥΡΗ ΤΗΣ Ι.Μ. ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΥ

7 Σεπτεμβρίου 2025

Με κατάνυξη και μεγάλη συμμετοχή των πιστών εορτάσθηκε η ετήσια πανήγυρις της Ιεράς Μονής Αρχαγγέλου Μιχαήλ Αλμωπίας επί τη εορτή...

Read more
Συμμετοχή στη ΔΕΘ Akademia 2005 του Προγράμματος: Θρησκεία, Κοινωνία και Τεχνητή Νοημοσύνη
Ελλάδα Κόσμος

Συμμετοχή στη ΔΕΘ Akademia 2005 του Προγράμματος: Θρησκεία, Κοινωνία και Τεχνητή Νοημοσύνη

7 Σεπτεμβρίου 2025

Το Επιστημονικό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα: Θρησκεία, Κοινωνία και Tεχνητή Νοημοσύνη – Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης ΑΠΘ - Τμήματος Κοινωνικής...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Eἰς τό γενέσιον  τῆς Θεοτόκου. † Μητροπολίτης Πατρῶν Νικόδημος
Πνευματικές Διδαχές

Eἰς τό γενέσιον τῆς Θεοτόκου. † Μητροπολίτης Πατρῶν Νικόδημος

8 Σεπτεμβρίου 2025

«Μακαρία ἡ κοιλία ἡ βαστάσασά σε καὶ μαστοὶ οὓς ἐθήλασας» (Λουκ. ια΄ 27) Μέ προφητικήν ἔμπνευσιν ἡ Παναγία Παρθένος, ὀλίγον μετά τόν Εὐαγγελισμόν της, κατά τήν...

Eἰς τό γενέσιον  τῆς Θεοτόκου. † Μητροπολίτης Πατρῶν Νικόδημος

Η ΤΗΣ ΣΤΕΙΡΩΣΕΩΣ ΜΕΤΑΒΟΛΗ

7 Σεπτεμβρίου 2025
Σερρών Θεολόγος: «Ο Θεός μας, Θεός των θαυμασίων και των ανελπίστων»

Το Γενέσιο της Θεοτόκου

8 Σεπτεμβρίου 2021
Ιωακείμ και Άννα ονειδισμού ατεκνίας

«Αύτη ημέρα Κυρίου, αγαλλιάσθε λαοί. Ιδού γαρ του φωτός ο νυμφών και η βίβλος του λόγου της ζωής εκ γαστρός προελήλυθε»

8 Σεπτεμβρίου 2020
«Ἡ Γέννησίς σου Θεοτόκε χαράν ἐμήνυσε πάσῃ τῇ οἰκουμένῃ»

«Την αειμακάριστον και παναμώμητον και μητέρα του Θεού ημών»

8 Σεπτεμβρίου 2020
Ιωακείμ και Άννα ονειδισμού ατεκνίας

Η Αγιότητα και η αναμαρτησία της Θεοτόκου

7 Σεπτεμβρίου 2019
Ιωακείμ και Άννα ονειδισμού ατεκνίας

«Ἡ Γέννησίς σου Θεοτόκε χαράν ἐμήνυσε πάσῃ τῇ οἰκουμένῃ»

7 Σεπτεμβρίου 2019
Ιωακείμ και Άννα ονειδισμού ατεκνίας

Εἰς τήν γέννησιν τῆς Ὑπεραγίας Δεσποίνης ἠμῶν Θεοτόκου. Ἁγ. Νικολάου Καβάσιλα

7 Σεπτεμβρίου 2019
Ιωακείμ και Άννα ονειδισμού ατεκνίας

«Ο καθαρός καρπός της γης»

7 Σεπτεμβρίου 2018
«Ἡ Γέννησίς σου Θεοτόκε χαράν ἐμήνυσε πάσῃ τῇ οἰκουμένῃ»

«Ἡ Γέννησίς σου Θεοτόκε χαράν ἐμήνυσε πάσῃ τῇ οἰκουμένῃ»

8 Σεπτεμβρίου 2018
Ιωακείμ και Άννα ονειδισμού ατεκνίας

Στα μαύρα ντυμένη η Παναγία

8 Σεπτεμβρίου 2017
Ιωακείμ και Άννα ονειδισμού ατεκνίας

Η Γέννηση της Παναγίας

8 Σεπτεμβρίου 2017
Ιωακείμ και Άννα ονειδισμού ατεκνίας

Ιωακείμ και Άννα ονειδισμού ατεκνίας

8 Σεπτεμβρίου 2017
Ιωακείμ και Άννα ονειδισμού ατεκνίας

Προσεγγίσεις στην εορτή

8 Σεπτεμβρίου 2016
Ιωακείμ και Άννα ονειδισμού ατεκνίας

ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ

8 Σεπτεμβρίου 2016
Ιωακείμ και Άννα ονειδισμού ατεκνίας

Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ «Η γέννησίς σου, Θεοτόκε χαράν εμήνυσε πάση τη οικουμένη…»

8 Σεπτεμβρίου 2016
Ιωακείμ και Άννα ονειδισμού ατεκνίας

ΤΟ ΓΕΝΕΣΙΟΝ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΣΤΕΙΡΕΣ ΚΑΡΔΙΕΣ (Ἀρχιμ. Ἐφραίμ)

16 Νοεμβρίου 2023
Ιωακείμ και Άννα ονειδισμού ατεκνίας

H Γέννηση τῆς Θεοτόκου

16 Νοεμβρίου 2023
Ιωακείμ και Άννα ονειδισμού ατεκνίας

7 Σεπ 2010 Γενέσιον της Υπεραγίας Θεοτόκου – (8 Σεπτεμβρίου)

8 Σεπτεμβρίου 2016
Ιωακείμ και Άννα ονειδισμού ατεκνίας

Το γενέθλιο της Θεοτόκου. Υπάρχουν γραπτές προφητείες, προτυπώσεις για την Παναγία μας;

8 Σεπτεμβρίου 2016
Ιωακείμ και Άννα ονειδισμού ατεκνίας

ΤΟ ΓΕΝΕΘΛΙΟΝ ΤΗΣ ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ

8 Σεπτεμβρίου 2016
Ιωακείμ και Άννα ονειδισμού ατεκνίας

ΛΟΓΟΣ ΕΙΣ ΤΟ ΓΕΝΕΣΙΟΝ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ (Ἁγ. Ἰω. Δαμασκηνοῦ)

16 Νοεμβρίου 2023
Ιωακείμ και Άννα ονειδισμού ατεκνίας

ΤΟ ΓΕΝΕΘΛΙΟΝ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ [8 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ]

8 Σεπτεμβρίου 2016
Ιωακείμ και Άννα ονειδισμού ατεκνίας

Κυριακὴ Πρὸ τῆς Ὑψώσεως του Τιμίου Σταυρού. To Γενέθλιο της Θεοτόκου π. Στυλιανός Μακρής

16 Νοεμβρίου 2023
Ιωακείμ και Άννα ονειδισμού ατεκνίας

Η Γέννηση της Θεοτόκου κατά τους Αγίους Πατέρες

8 Σεπτεμβρίου 2016
Next Post
Η αρχαιοπρεπής Θεία Λειτουργία του Αγ. Ιακώβου του Αδελφοθέου στο Βόλο

«Tί κάνετε τόσες ώρες μέσα στην Εκκλησία, δεν βαριέστε»;

Νὰ γίνει τὸ θέλημα τὸ δικό Σου, Θεέ μου, καὶ ὄχι τὸ δικό μου

31 απαντήσεις σε απορίες που έχουν συνήθως οι Χριστιανοί

Το πνεύμα της εποχής… ένα πηγάδι κατεστραμμένο

Το πνεύμα της εποχής… ένα πηγάδι κατεστραμμένο

Ας τον ακούσουν καλά! Μιλά και από τον τάφο Του!

Η παρακαταθήκη Χριστόδουλου για τη Μακεδονία

Πανήγυρις Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου στη Νέα Καρβάλη Καβάλας

Πανήγυρις Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου στη Νέα Καρβάλη Καβάλας

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist