Σχόλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και τον ημερήσιο τύπο συνέχεια προκαλούν την νοημοσύνη μας και έτσι είναι αδύνατο να αντισταθούμε σε μια οφειλόμενη απάντηση.
Βυζαντινισμός, λοιπόν, αποκαλείται το πολιτικό σύστημα και ιδεολογία της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, καθώς και των πνευματικών διαδόχων της, και πιο συγκεκριμένα, των βαλκανικών κρατών, της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και της Ρωσίας.
Ο όρος βυζαντινισμός αυτός καθαυτός επινοήθηκε τον 19ο αιώνα. Ο όρος έχει αρνητική σημασία, καθώς ισοδυναμούσε με την πολυπλοκότητα και απολυταρχία της διακυβέρνησης. Στα εκκλησιαστικά μεταφέρετε ως η μαεστρία της δολοπλοκίας επίτευξης στόχων . Το μόνο σίγουρο είναι ότι παρόλο που χρησιμοποιούνται τέτοιες μέθοδοι σήμερα για να διαστρεβλώσουν τους ιερούς κανόνες και να τους κόψουν και να τους ράψουν για να βολεύουν στα μέτρα των ισχυρών Εκκλησιαστικών θα αποτύχουν.
Η ιστορία απέδειξε ότι οι ιεροί κανόνες πάντοτε εκδικούνται τους καταπατητές τους .
Οι Ιεροί κανόνες θεσπίστηκαν από την ίδια την Εκκλησία «πρός ψυχῶν θεραπείαν καί ἰατρείαν παθῶν». Δεν είναι διαταγές ή νόμοι που εξυπηρετούν την εξωτερική συμπεριφορά των ανθρώπων, αλλά είναι η πρακτική θεολογία, που βοηθούν στην επίγνωση της αμαρτωλότητος και οδηγούν στην μετάνοια. Συνεπώς είναι ποιμαντικός και σωτηριολογικός ο σκοπός των ιερών κανόνων.
Η Εκκλησία της Κύπρου είναι αρχαία τοπική Εκκλησία, και μάλιστα το Αυτοκέφαλό της το πήρε από την Γ΄ Οικουμενική Σύνοδο. Όχι από το Φανάρι αλλά από την οικουμενική Ορθοδοξία, η οποία απλώς επιβεβαίωσε την Αποστολικότητα της. Μάλιστα ως Εκκλησία προηγείται 300 χρόνια της Κωνσταντινουπόλεως και 900 χρόνια της Ρωσίας.
Ως εκ τούτου, οι βυζαντινισμοί δια των τάχατες συμβουλών για την διατήρηση της ορθοδόξου ενότητος περισσεύουν, διότι αποτελεί πλέον αναντίλεκτο γεγονός ότι η Ιερά Σύνοδος στη νήσο μοιράστηκε στα δύο.
Οι δηλώσεις του Μητροπολίτου Κύκκου Νικηφόρου ήταν σαφέστατες και δηλώνουν ρητά και κατηγορηματικά ότι από τις 2 προηγούμενες ομόφωνες αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου δεν έχει αλλάξει τίποτα, που να δικαιολογεί την απόφαση κατά τον Μητροπολίτη Κύκκου Νικηφόρο να μνημονεύει τον σχισματικό και αφορισμένο Επιφάνιο κατά την ομόφωνη απόφαση και γνώμη όλων των Συνοδικών τον Φεβρουάριο 2019 και Σεπτέμβριο 2020. Άρα, οι 10 εμμέσως πλην σαφώς αποδέχονται το περιεχόμενο των 2 προαναφερθέντων Συνόδων. Το μόνο που άλλαξε είναι να προσφέρουν μια αναγκαία «κάλυψη» για να χρησιμοποιήσω τη λέξη που χρησιμοποίησε ο Μακαριώτατος όταν στην τηλεόραση ρωτήθηκε από δημοσιογράφο για την χρησιμότητα της νέας απόφασης σε σχέση με την παράβαση των προηγούμενων συνοδικών αποφάσεων διά της μονομερούς κίνησης του Μακαριωτάτου να μνημονεύσει τον «Επιφάνιο Κιέβου». Όπως αντιλαμβάνεται λοιπόν και ο κάθε ανυποψίαστος φαίνεται εκ των γεγονότων να “δεσμεύτηκε” να μην συλλειτουργήσει με τον Επιφάνιο στην Κύπρο. Αυτό δημόσια δεν λέγεται αλλά οι δηλώσεις του ότι στην Κύπρο ο Επιφάνιος θα έρθει μετά από τουλάχιστον 15 χρόνια, αυτό ξεκάθαρα το αποδεικνύει.
Συνεπώς θα διατηρήσουν ο κάθε ένας τις αποφάσεις όπως τις διετύπωσε ο εκπρόσωπος Τύπου της Ιεράς Συνόδου, Μητροπολίτης Πάφου Γεώργιος για τους 10 και ο Μητροπολίτης Κύκκου Νικηφόρος για τους 7. Προσωπικά πιστεύω ότι παρόλα ταύτα, ο Επιφάνιος θα στείλει αρχιερείς να συλλειτουργήσουν είτε με τον Αρχιεπίσκοπο είτε με άλλους αρχιερείς που είναι της εύνοιας του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Το παράξενο (όχι και τόσο για τους κατέχοντες το θέμα) όπως πληροφορούμαστε είναι ότι η πλειοψηφία των Αρχιερέων την 23η Νοεμβρίου 2020, στην Ιερά Σύνοδο εξέφρασαν προφορικά την αντίθεσή τους στην απόφαση του Αρχιεπισκόπου για την μη μνημόνευση του Επιφανίου ή ακόμη εξέφρασαν τις σφοδρές επιφυλάξεις τους και ανετοιμότητα τους να αποφασίσουν άμεσα.
Την 25η Νοεμβρίου 2020 μετ΄ εκπλήξεως (όχι και τόσο γι’ αυτούς που ειδικεύονται στους βυζαντινισμούς) είδαμε να αποκτούν μια ξαφνική έλλαμψη επί του θέματος και να δίνουν απλόχερα άμεσα την στήριξή – κάλυψη τους στον Αρχιεπίσκοπο. Εάν η ψηφοφορία ήταν μυστική, όπως ζήτησαν ορισμένοι αρχιερείς και απορρίφθηκε από τον Αρχιεπίσκοπο, το σίγουρο είναι ότι τα αποτελέσματα θα ήταν διαφορετικά, όπως ανέφερε σε συνέντευξη του ο γνωστός θεολόγος Θεόδωρος Κυριακού. Έτσι εξηγείται και το γιατί διεκόπη αίφνης η συνεδρία για 2 μέρες, αφού ο Μακαριώτατος δεν φοβόταν για το αποτέλεσμα.
Η αλήθεια είναι ότι το θέμα είναι σε εκκρεμότητα, διότι βρίσκονται εν ισχύι οι 2 ομόφωνες αποφάσεις του Φεβρουαρίου 2019 και του Σεπτεμβρίου 2020, τις οποίες η Ιερά Σύνοδος ουδόλως διέγραψε από τα πρακτικά της ως άκυρες ή μη έχουσες ισχύ.
Σε μελλοντική φάση και εν καιρώ τω δέοντι μπορεί να επανεξετασθεί το θέμα αυτό, όπως ξεκάθαρα ανάφερε στην τηλεοπτική του συνέντευξη στο Ρικ, την Πέμπτη 26 Νοεμβρίου 2020, ο Μακαριώτατος.
Η Εκκλησία δεν είναι συνδικαλιστικό όργανο, ώστε να στηρίζετε σε κατευθυνόμενες ή ευκαιριακές, όπως ανέφερε ο Μητροπολίτης Ταμασού, πλειοψηφίες, αλλά στηρίζεται στην Ορθόδοξη Εκκλησιολογία, Χριστολογία, Σωτηριολογία και Εσχατολογία, και ομόφωνα οι Αρχιερείς δεν συμφώνησαν ότι είναι κανονική η ιερωσύνη και αρχιερωσύνη του Επιφανίου.
Όπως ανέλυσε ο έγκριτος καθηγητής βιβλικής θεολογίας κ. Οικονόμου τα μυστήρια που τελούν είναι ασφαλώς ανενέργητα. Δηλαδή, με απλά λόγια τα Ιερά μυστήρια δεν μεταφέρονται από τα χέρια ενός αχειροτόνητου ή καθηρημένου και αναθεματισμένου κληρικού. Αυτός ασφαλώς, εάν μετανοήσει και γνωρίσει την αλήθεια, σώζεται. Τα μυστήρια όμως που τελεί είναι ανενεργά.
Σαφώς είναι θλιβερός αυτός ο διχασμός της Συνόδου, ωστόσο ουδείς απέρριψε την ισχύ των αποφάσεων των 2 προηγούμενων Συνόδων Φεβρουαρίου 2019 και Σεπτεμβρίου 2020, γεγονός που θα ξεκαθαρίσει άχρι της ώρας που Οικουμενικός Πατριάρχης συγκαλέσει Πανορθόδοξη Σύνοδο σύμφωνα και με την απόφαση της Ιεράς Συνόδου στις 18 Φεβρουαρίου 2019. Φυσικά κάποιοι της επιρροής του Οικουμενικού στην μεγαλόνησο Κύπρο, λαϊκοί και κληρικοί, δεν το επιθυμούν αυτό, διότι είναι αρνητές της «πανδημίας του Ουκρανικού Ζητήματος» και έτσι όπως και οι αρνητές του κορονοϊού προσπαθούν με προπαγάνδα ψέματα, απειλές και βυζαντινισμούς να μας πείσουν ότι δεν υπάρχει πρόβλημα. Και όμως αρχιερατικές υπολήψεις δολοφονούνται, χριστιανοί στην Ουκρανία διώκονται, εκκλησίες αρπάζονται από τους πιστούς, άνθρωποι στοχοποιούνται και το σχίσμα στην ορθοδοξία όλο και μεγαλώνει!! Υπάρχει άραγε εμβόλιο που θα σιωπήσει τους αρνητές της «ουκρανικής πανδημίας» και θα θεραπεύσει τον Ιό του σχίσματος;; Τελικά γιατί επιμένει το Οικουμενικό Πατριαρχείο να επιβάλει σε όλους τα δικά του τετελεσμένα αφού αυτό στην πράξη διχάζει ολοένα και περισσότερο τις ορθόδοξες Εκκλησίες; Ποιος επωφελείται από αυτό τον διχασμό;
Αυτό θα το αναλύσουμε σε μια άλλη πρόκληση που θα δεχτούμε από τους βυζαντινιστές!! Αναμένουμε εφ´όπλου της θεολογικής μας λόγχης !
Ιεροδιακόνου Ραφαήλ Μισιαούλη