Στο πλαίσιο του Β΄ Επιστημονικού Συνεδρίου του περιοδικού «Θεολογία», η Η΄ Συνεδρία, υπό την Προεδρία του Ηλία Ευαγγέλου, Καθηγητή Α.Π.Θ., ήταν αφιερωμένη στη διερεύνηση των πολυδιάστατων προκλήσεων που θέτει η τεχνητή νοημοσύνη στον σύγχρονο κόσμο, με έμφαση στις ανθρωπολογικές, φιλοσοφικές, θεολογικές και επιστημονικές της διαστάσεις.
Ο κ. Χριστόδουλος Φλωρδέλης, Επίτιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών, ανέπτυξε την εισήγηση με θέμα: «Ἡ ὀντολογικὴ διακύβευση της ανθρώπινης φύσης στην ἐποχή της Νέας Βιολογίας και της Τεχνητής νοημοσύνης. Νευροβιολογικά προλεγόμενα». Αναφέρθηκε στην οντολογική διάσταση της ανθρώπινης φύσης στην εποχή της Νέας Βιολογίας και της Τεχνητής Νοημοσύνης. Στην ομιλία του, υπογράμμισε το έλλειμμα κατανόησης της ανθρώπινης φύσης από τη σύγχρονη τεχνολογία και παρουσίασε μια σαφή διάκριση ανάμεσα στην οντική και την οντολογική διάκριση της φύσης, χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα τις εφαρμογές τεχνολογίας, βιολογίας και θεολογίας. Όπως ανέφερε, οι οντότητες που δημιουργούνται στον τομέα της τεχνολογίας δεν είναι ανεξάρτητες, αλλά αποτελούν ένα πολύπλοκο σύστημα, στο οποίο ενσωματώνονται ύλη, ενέργεια και πληροφορία.
Ο Αρχιμανδρίτης Ισίδωρος Κάτσος, Επίκουρος Καθηγητής στο Ε.Κ.Π.Α., στη δική του εισήγηση με θέμα: «Μηχανὴ λόγον ἔχουσα; Ἡ Τεχνητὴ Νοημοσύνη καὶ ἡ πρόκληση τῆς Θεολογίας» ανέλυσε δύο βασικές τάσεις γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη. Η πρώτη θεωρεί ότι η τεχνητή νοημοσύνη έχει ήδη περάσει το κατώφλι της “ευφυΐας” και αποτελεί μια μορφή ανθρωπολογικής ευφυΐας στον πλανήτη. Η δεύτερη τάση αντιτίθεται σε αυτή την άποψη, υποστηρίζοντας ότι τα προϊόντα της τεχνητής νοημοσύνης δεν διαθέτουν πραγματική ευφυΐα. Στη συνέχεια, ο πατέρας Ισίδωρος αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα της κατανόησης του λόγου από την τεχνητή νοημοσύνη και επεσήμανε τη διάκριση μεταξύ ασθενούς και ισχυρής τεχνητής νοημοσύνης, όπως την είχε διατυπώσει ο Σίαρ.
Η κυρία Μαρίνα Στογιανόβιτς, Διδάκτωρ στο Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου, παρουσίασε την εισήγηση με θέμα: «Η δημιουργικότητα στην ψηφιακὴ εποχή – Η τεχνητή νοημοσύνη και η δυνατότητα παραγωγής νέων θεολογικών προσεγγίσεων και εκκλησιαστικής τέχνης» τονίζοντας την επίδραση της ψηφιακής τεχνολογίας στον σύγχρονο κόσμο και στην κοινωνία, τονίζοντας τις συνέπειες αυτής της τεχνολογίας για τα παιδιά και την ανθρώπινη επικοινωνία. Μίλησε για την ελευθερία που προσφέρει η τεχνολογία ως δημιουργική δύναμη και αναφέρθηκε στη διαφορά μεταξύ της ανθρώπινης λογικής και της λογικής των άλλων πλασμάτων, καταλήγοντας στην έννοια της λογικής στους Πατέρες της Εκκλησίας και την αναγωγή του λόγου στην θεία διάσταση.
Τέλος, ο κ. Πέτρος Παναγιωτόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής του Α.Π.Θ., στην εισήγησή του με θέμα: «Οι επιδράσεις των νευροεπιστημών και οι εξελισσόμενες εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης στην εκκλησιαστική πράξη» αναφέρθηκε στις νευροεπιστήμες και τη σύνδεσή τους με τη νευροηθική. Μίλησε για τις εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης στην εκκλησιαστική πράξη και τις εξελίξεις που αναμένονται στον τομέα της ιατρικής και της θεραπείας των νευροεκφυλιστικών νοσημάτων. Επίσης, επισήμανε ότι η σύγχρονη κοινωνία πρέπει να αναζητήσει το κοσμικό νόημα και τους σκοπούς της, καθώς η ανθρωπιά και η αλληλεγγύη είναι πιο ουσιαστικές από τις ανθρώπινες δυνατότητες.
Φωτογραφία: Χρήστος Μπόνης