• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Παρασκευή, 28 Νοεμβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Eκκλησιαστική ορολογία και καθημερινή γλώσσα (Α’)

8 Απριλίου 2019
in Απόψεις - Γνώμες
Eκκλησιαστική ορολογία και καθημερινή γλώσσα (Α’)
Share on FacebookShare on Twitter

Γράφει ο Θεόδωρος Ι. Ρηγινιώτης Θεολόγος

Όταν ένας ιερέας ή μερικές φορές κι ένας απλός χριστιανός μιλάει, συχνά εννοεί άλλα από αυτά που καταλαβαίνει εκείνος που τον ακούει.

Αυτό δεν είναι παράξενο, αφού κάθε τομέας της ζωής έχει τη δική του ιδιαίτερη γλώσσα. Η γλώσσα της Εκκλησίας (η εκκλησιαστική ορολογία) συνήθως διατηρεί την αρχαιότερη σημασία των λέξεων, που με το πέρασμα των αιώνων έχει αλλάξει. Γι’ αυτό, θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε τη σημασία, όχι όλων των βασικών όρων της εκκλησιαστικής γλώσσας, αλλά κυρίως λέξεων, που έχουν άλλη έννοια στη γλώσσα της Εκκλησίας και άλλη στη δική μας καθημερινή ομιλία (στην καθομιλουμένη γλώσσα).

Μέσα στα κείμενα, λέξεις που εξηγούνται με ιδιαίτερο λήμμα (κείμενο), σημειώνονται με αστερίσκο (*).

Οι λέξεις τοποθετούνται με αλφαβητική σειρά (όχι με σειρά σπουδαιότητας) και είναι οι εξής:

Μέρος α΄

Αγιασμός

Αίνεσις

Ακολουθία

Ακρίβεια

Άκτιστος

Αλλοίωση

Αμαρτία

Ανάληψη

Απαθής – απάθεια

Απόκριες

Γέροντας

Δεσπότης

Εκκλησία

Εμπαθής – εμπάθεια

Ενέργεια του Θεού

Επιδημία

Εσπερινός

Ευχαριστία – θεία ευχαριστία

Ευχές και Ευχή του Ιησού

Θεός

Θεωρία

Κανόνας

Κλήρος – κληρικοί

Κοινωνία – θεία κοινωνία

Κόσμος – κοσμικός

Κτιστός – Κτίστης – Κτίση – Κτίσμα

Λαϊκός

Λειτουργία

Λειτουργικός

Μέρος β΄

Μεταμόρφωση (του Σωτήρος)

Μετάνοια – μετάνοιες

Μυστήριο

Μυστικός

Οικονομία

Ομολογία

Όραση

Όρθρος

Ουσία

Πάθος

Πανηγυρίζω – πανήγυρη

Πατέρας

Πνευματικός

Πρόσωπο

Σωτηρία

Τίμιος

Τράπεζα

Τριώδιο

Υπόσταση

Χάρη – χαριτωμένος

Ψαλμοί

***

Μέρος α΄

Αγιασμός: Όχι το αγιασμένο νερό (που επίσης λέγεται αγιασμός ή αγίασμα), αλλά η απόκτηση αγιότητας, το να γίνει άγιος κάποιος άνθρωπος. Δες και την εξήγηση των λέξεων «σωτηρία» και «χάρη».

Αίνεσις: Λέξη ομόηχη με την ένεση, που όμως σημαίνει δοξολογία, τιμή (αίνος: αρχαία λέξη, που βρίσκεται μέσα στη νεοελληνική λέξη έπαινος). Η λέξη αίνεσις χρησιμοποιείται κυρίως σε ύμνους και ψαλμούς της Εκκλησίας μας. Αινώ: υμνώ, τιμώ, δοξάζω («αινείτε τον Κύριον»).

Ακολουθία: Τα κείμενα που ψάλλονται και διαβάζονται κατά τη διάρκεια κάθε χριστιανικής τελετής: ακολουθία του γάμου, ακολουθία της βάπτισης, εξόδιος ακολουθία (η ακολουθία της κηδείας), ακολουθία των Χαιρετισμών της Θεοτόκου κ.ο.κ. Η τέλεση (πραγματοποίηση) κάθε τελετής, περιλαμβάνει όχι μόνο την ακολουθία (τα κείμενα), αλλά και πράξεις, π.χ. την ετοιμασία και μετάδοση (προσφορά στους χριστιανούς) της θείας μετάληψης, τη στέψη (στεφάνωμα) του ζευγαριού στην τελετή του γάμου, την κατάδυση του βαπτιζόμενου στο νερό κ.ο.κ.

Ακρίβεια: Ο ακριβής τρόπος, με τον οποίο πρέπει να γίνει κάτι. Όταν η ακρίβεια δεν είναι εφικτή, χρησιμοποιείται η «οικονομία»* (δηλ. αυτό που πρέπει να γίνει, όταν δεν μπορεί να γίνει ακριβώς, γίνεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο).

Άκτιστος – κτιστός: Κτίζω σημαίνει γενικά δημιουργώ, γι’ αυτό ο Θεός χαρακτηρίζεται Κτίστης και ο κόσμος (το σύμπαν) Κτίση. Κτιστό λοιπόν σημαίνει δημιουργημένο και έτσι χαρακτηρίζονται όλα τα δημιουργήματα του Θεού. Μόνο ο Θεός* (η Αγία Τριάδα) είναι άκτιστος, δηλ. αδημιούργητος: ο Θεός Πατέρας είναι ο Ίδιος αιτία της ύπαρξής Του, ενώ ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα παίρνουν τη ζωή Τους από τον Πατέρα, αλλά με γέννηση και εκπόρευση, όχι με δημιουργία, δηλ. όχι με κτίση – ο Θεός Πατέρας δεν δημιουργεί τον Υιό και το Άγιο Πνεύμα, αλλά γεννά τον Υιό, ενώ το Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται («πηγάζει») από τον Πατέρα, με μυστηριώδη* τρόπο βέβαια και με το να Τους προσφέρει ο Πατέρας την ουσία* Του, η οποία γίνεται δική Τους ουσία.

Άκτιστη επίσης είναι η θεία χάρη*, η αγαθή ενέργεια του Θεού, που έρχεται στα όντα και τους προσφέρει όχι μόνο ζωή, αλλά και αγιότητα.

Αλλοίωση: Η βαθιά αλλαγή που συμβαίνει στον άνθρωπο, όταν πλησιάζει πολύ το Θεό και ενώνεται με Αυτόν. Ονομάζεται επίσης «καλή αλλοίωση». Ένας άγιος δηλαδή είναι ένας «αλλοιωμένος» (με αυτή την έννοια) άνθρωπος.

Ο όρος προέρχεται από ένα στίχο της Παλαιάς Διαθήκης και συγκεκριμένα από το βιβλίο Ψαλμοί* (Ψαλμός 76, στίχος 11), που λέει: «αύτη η αλλοίωσις της δεξιάς του Υψίστου» (αυτή είναι η αλλοίωση που προκαλεί το δεξί χέρι του Θεού).

Αμαρτία: Η ψυχική κατάσταση του ανθρώπου που ζει αποκομμένος από το Θεό. Οι επιμέρους αμαρτίες (αμαρτωλές πράξεις) είναι συνέπειες αυτής της κατάστασης, που παρομοιάζεται κυρίως με κατάσταση ασθένειας, όχι παρανομίας. Γι’ αυτό, η μετάνοια* του ανθρώπου, η συγχώρηση των αμαρτιών του και η σωτηρία του θεωρούνται αποκατάσταση της (πνευματικής) υγείας του.

Ανάληψη: Αναλαμβάνω κάτι σημαίνει το ξαναπαίρνω: ανά (= ξανά) + λαμβάνω. Ο Χριστός, 40 μέρες μετά την ανάστασή Του, ανελήφθη στους ουρανούς (αναλήφθηκε), δηλ. υψώθηκε και έφυγε σωματικά από τη Γη. Το γεγονός αυτό το λέμε «Ανάληψη του Κυρίου» και τη γιορτή του την ονομάζουμε εορτή της Αναλήψεως (40 μέρες μετά το Πάσχα).

Απαθής: Άνθρωπος χωρίς πάθη*, όχι χωρίς συναισθήματα. Η ιδιότητα του απαθούς ανθρώπου ονομάζεται απάθεια.

Απόκριες ή Αποκριά, αρχαία ελληνικά «Απόκρεω»: Περίοδος τεσσάρων Κυριακών, με τις τρεις εβδομάδες που έχουν ανάμεσά τους, με την οποία οι χριστιανοί προετοιμάζονται πνευματικά για την είσοδό τους στη Μεγάλη Σαρακοστή (τη Σαρακοστή πριν το Πάσχα). Η περίοδος των Απόκρεω είναι αφιερωμένη από την Εκκλησία* στη μετάνοια*, γι’ αυτό κατά τη διάρκειά της διαβάζονται στη θεία λειτουργία ευαγγέλια (δηλ. αποσπάσματα του ευαγγελίου) που μιλούν για την αμαρτία, τη μετάνοια και τη σωτηρία, από τα οποία λαμβάνουν και το όνομά τους οι δύο πρώτες Κυριακές της Αποκριάς (Κυριακή του Τελώνη και του Φαρισαίου και Κυριακή του Ασώτου).

Η τρίτη Κυριακή ονομάζεται Κυριακή των Απόκρεω, διότι είναι η τελευταία μέρα κρεοφαγίας πριν τη Μεγάλη Σαρακοστή (η τελευταία εβδομάδα, που λέγεται Τυρινή, προβλέπει κατάλυση – δηλ. κατανάλωση – ιχθύων και τυροκομικών προϊόντων, αλλά όχι κρέατος, η δε τελευταία Κυριακή, αμέσως πριν την Καθαρή Δευτέρα, λέγεται Κυριακή της Τυρινής ή της Τυροφάγου).

Η λέξη Απόκρεω προέρχεται από την πρόθεση «από», που δηλώνει απομάκρυνση, και τη λέξη «κρέως» (κρέας), άρα Απόκρεω και Αποκριά σημαίνει σταμάτημα του κρέατος. Την ίδια έννοια, κατά την επικρατούσα άποψη, έχει στα ιταλικά η λέξη «καρναβάλι».

Τα λαϊκά έθιμα της Αποκριάς (οι μεταμφιέσεις και οι ξέφρενες διασκεδάσεις, που εν πολλοίς έχουν και σεξουαλικό περιεχόμενο) προέρχονται από τις αρχαίες ειδωλολατρικές γιορτές της γονιμότητας (για τη γονιμότητα της φύσης), που συνέβαιναν στα αρχαία χρόνια την εποχή της άνοιξης και συνδέθηκαν με τη χριστιανική περίοδο της Αποκριάς, απλώς επειδή τοποθετούνταν στην ίδια περίοδο του έτους. Έτσι, τα λαϊκά έθιμα των εορτών της γονιμότητας πέρασαν στην περίοδο της Αποκριάς, ενώ, στην πραγματικότητα, είναι αντίθετα με το χριστιανικό πνεύμα αυτών των ημερών και μάλιστα τορπιλίζουν την προσπάθεια της Εκκλησίας να βοηθήσει στην πνευματική και ηθική καλλιέργεια των χριστιανών.

Γέροντας: Πνευματικός διδάσκαλος και οδηγός, ανεξαρτήτως ηλικίας. Αν είναι γυναίκα, λέγεται γερόντισσα. Υπάρχουν και βιβλία με συλλογές αποσπασμάτων από τη βιογραφία και τη διδασκαλία γερόντων διαφόρων περιοχών και μοναστικών κέντρων της Ορθοδοξίας, τα οποία ονομάζονται Γεροντικάκαι συνιστούν σπουδαίους οδηγούς ηθικής και πνευματικής καλλιέργειας για τους χριστιανούς.

Δεσπότης: Ο λαός έτσι ονομάζει τον επίσκοπο, δηλ. τον ανώτερο από τους τρεις βαθμούς της ιεροσύνης, τον πνευματικό πατέρα των χριστιανών μιας μεγάλης περιοχής (της επισκοπής). Και στην Εκκλησία, όταν τελείται η θεία λειτουργία, τον επίσκοπο τον λέμε «δεσπότη». Όταν όμως μιλάμε για τον Ιησού Χριστό, τότε η λέξη δεσπότης χρησιμοποιείται με την παλαιότερη, βυζαντινή σημασία της, που είναι ο βασιλιάς. Έτσι, Δεσπότης Χριστός = ο βασιλιάς Χριστός, με την έννοια ότι είναι ο βασιλιάς του κόσμου, ως Υιός του Θεού και Θεάνθρωπος. Γι’ αυτό, τις γιορτές του Χριστού τις λέμε «δεσποτικές» (βασιλικές) εορτές, π.χ. τα Χριστούγεννα, το Πάσχα, την Ανάληψη, τη Μεταμόρφωση*.

Εκκλησία: Η λέξη Εκκλησία, για τον πολύ κόσμο, σημαίνει είτε το κτήριο του ναού, είτε τους κληρικούς* (επισκόπους και ιερείς) ή μια οργάνωση που έχει ως στελέχη τους κληρικούς. Για τους ίδιους τους ανθρώπους της Εκκλησίας όμως (τους πνευματικούς* ανθρώπους, εκείνους δηλ. που έχουν σχέση με τον ορθόδοξο χριστιανικό τρόπο ζωής), Εκκλησία σημαίνει το σύνολο των χριστιανών (όχι όμως των αιρετικών), που συνδεόμαστε μεταξύ μας ως ένα σώμα, που έχει κεφαλή το Χριστό και μέλη όλους εμάς.

Μέλη της Εκκλησίας επίσης είναι οι άγγελοι και οι ψυχές των «κεκοιμημένων» χριστιανών (που έχουν φύγει από αυτή τη ζωή), μεταξύ των οποίων φυσικά οι άγιοι και η Θεοτόκος (η Παναγία). Εκείνοι – τα μέλη της ουράνιας Εκκλησίας – χαρακτηρίζονται «θριαμβεύουσα Εκκλησία», ενώ εμείς, τα μέλη της επίγειας Εκκλησίας, χαρακτηριζόμαστε «στρατευομένη Εκκλησία».

Εμπαθής: Άνθρωπος εξαρτημένος από τα πάθη* του. Η κατάστασή του ονομάζεται «εμπάθεια». Για παράδειγμα, η φιλαργυρία είναι μια εμπαθής σχέση με τα χρήματα, η πορνεία είναι μια εμπαθής ερωτική σχέση κ.τ.λ. Αντίθετά τους είναι οι λέξεις απαθής* και απάθεια, που έχουν την έννοια του ανθρώπου χωρίς πάθη, όχι όμως χωρίς συναισθήματα.

Ενέργεια του Θεού (θεία ενέργεια ή θεία χάρη*): Έτσι ονομάζεται μια μυστηριώδης*, αιώνια και άκτιστη* «ακτινοβολία», που «ακτινοβολείται» από το Θεό, δημιουργεί τον κόσμο και συνδέει τον κόσμο, και κάθε ον προσωπικά, με το Θεό. Περισσότερα δες στην εξήγηση της λέξης χάρη.

Επιδημία: Ο ερχομός. Η λέξη χρησιμοποιείται π.χ. σε ανακοινώσεις για την έλευση ιερών λειψάνων ή ιστορικών εικόνων σε διάφορους τόπους («ιερά επιδημία»), αλλά και σε ευχή* (προσευχή) από την Ακολουθία* της Θείας Μεταλήψεως, όπου αναφέρεται η ανάδειξη των μαθητών του Χριστού σε φορείς της θείας χάριτος και δυνάμεως «τη επιδημία του Παρακλήτου Πνεύματος» (με τον ερχομό του Παρακλήτου – δηλ. παρηγορητικού – Αγίου Πνεύματος).

Εσπερινός: Σύντομη απογευματινή τελετή (ακολουθία*), κατά την οποία ψάλλονται ύμνοι αναφερόμενοι στην εορτή της επόμενης ημέρας. Πολλοί από τους ύμνους αυτούς – γραμμένοι από κορυφαίους υμνογράφους, από τα βυζαντινά χρόνια μέχρι σήμερα – είναι αριστουργήματα ποίησης και μουσικής, αλλά και θεολογίας, φιλοσοφίας και πνευματικής αναζήτησης. Εσπερινός τελείται το απόγευμα κάθε Σαββάτου και γενικά κάθε ημέρας, μετά την οποία ακολουθεί η θεία λειτουργία*. Είναι, κατά κάποιο τρόπο, ο πρόλογος της θείας λειτουργίας. Η λέξη σημαίνει βραδινός, από τη λέξη εσπέρα = δύση.

Ευχαριστία: Εκτός από την κοινή έννοια (ευχαριστία προς το Θεό π.χ.), ο όρος σημαίνει επίσης τη θεία ευχαριστία, δηλ. το μυστήριο* της θείας κοινωνίας* ή θείας μετάληψης (όταν οι χριστιανοί μεταλαβαίνουν, δηλ. κοινωνούν, το σώμα και το αίμα του Χριστού).

Ευχές: Οι προσευχές, ιδιαίτερα οι «λειτουργικές ευχές», δηλ. οι προσευχές που λέει ο ιερέας για την επιτέλεση (πραγματοποίηση) της θείας λειτουργίας και των άλλων χριστιανικών ιερών τελετών. «Εύχομαι» για κάτι, στην εκκλησιαστική γλώσσα, σημαίνει προσεύχομαι.

Ευχή του Ιησού ονομάζεται η προσευχή «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με τον αμαρτωλό», που θεωρείται τέλεια προσευχή, αφού εναποθέτει τον άνθρωπο στο έλεος του Θεού, χωρίς να ζητάει κάτι συγκεκριμένο. Λέγεται επίσης και «μονολόγιστη ευχή», επειδή λέγεται με ένα μόνο λόγο (μία φράση). Αυτή η προσευχή επαναλαμβάνεται ως συνεχής προσευχή (συνήθως εσωτερικά, όχι δυνατά) από τους ορθοδόξους μοναχούς και πολλούς λαϊκούς, ώστε να στραφεί πνευματικά ο άνθρωπος προς το Θεό και να συνδεθεί με Αυτόν.

Θεός: Σημαίνει όχι μόνο το Θεό Πατέρα (τον Πατέρα του Ιησού Χριστού), αλλά ολόκληρη την Αγία Τριάδα, δηλ. τον Πατέρα, τον Υιό και το Άγιο Πνεύμα. Μπορεί επίσης να σημαίνει μόνο το ένα από τα τρία πρόσωπα* της Αγίας Τριάδας, δηλ. μόνο τον Πατέρα ή μόνο τον Υιό (τον Ιησού Χριστό) ή μόνο το Άγιο Πνεύμα. Όταν λέμε π.χ. ότι ο Θεός δημιούργησε τον κόσμο, εννοούμε ολόκληρη την Αγία Τριάδα και όχι μόνο τον Πατέρα. Δες περισσότερα στην εξήγηση της λέξης «άκτιστος».

Θεωρία: Σημαίνει θέα. Θεωρία του Θεού = να δει ο άνθρωπος το Θεό, να δει το φως του Θεού, πράγμα που συμβαίνει όταν ο άνθρωπος γίνει άγιος. Θεωρία του θείου φωτός = η θέα του θεϊκού φωτός, το να δει ο άνθρωπος το φως του Θεού. Το ρήμα θεωρώ σημαίνει βλέπω.

Κανόνας: Η λέξη αυτή, έτσι κι αλλιώς πολύσημη (με πολλές σημασίες), στην εκκλησιαστική γλώσσα χρησιμοποιείται με τρεις από αυτές:

α) Η συλλογή των βιβλίων που συναποτελούν την Παλαιά Διαθήκη, την Καινή Διαθήκη και συνολικά την Αγία Γραφή (κανόνας της Παλαιάς Διαθήκης, κανόνας της Καινής Διαθήκης, κανόνας της Αγίας Γραφής). Τα βιβλία που ανήκουν στους κανόνες ονομάζονται «κανονικά», σε αντίθεση με τις απομιμήσεις τους, όπως τα λεγόμενα «απόκρυφα» βιβλία.

β) Οι κανονισμοί σωστής συμπεριφοράς των χριστιανών, που έχουν καθιερωθεί από τις Οικουμενικές Συνόδους, τα μεγάλα συμβούλια της πνευματικής ηγεσίας της Εκκλησίας όλης της «οικουμένης» (όλου του πλανήτη, όπου υπήρχαν ή υπάρχουν ορθόδοξοι χριστιανοί). Ονομάζονται κανόνες της Εκκλησίας ή ιεροί κανόνες. Ιστορική συλλογή αυτών των κανόνων, που καταρτίστηκε το 18ο αιώνα από τον άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη, είναι το βιβλίο Πηδάλιο.

γ) Ένα μουσικό και ποιητικό είδος της βυζαντινής λογοτεχνίας και μουσικής, με συγκεκριμένη δομή. Χωρίζεται σε εννέα ωδές (τραγούδια – ύμνους), εμπνευσμένες από αντίστοιχες δέκα ωδές (οι δύο τελευταίες ενωμένες σε μία), που έψαλαν διάφορα ιερά πρόσωπα μέσα στην Αγία Γραφή. Κανόνες, γραμμένοι από κορυφαίους και αγίους υμνογράφους της Εκκλησίας μας, ψάλλονται σε όλες τις ορθόδοξες χριστιανικές εορτές.

Κλήρος – κληρικοί: Κλήρος ονομάζεται το σύνολο των χριστιανών ιερέων και των τριών βαθμών (επισκόπων, πρεσβυτέρων και διακόνων). Οι ιερείς όλων των βαθμών χαρακτηρίζονται κληρικοί. Ο επίσκοπος είναι εκείνος, που ο λαός ονομάζει «δεσπότη», ο πρεσβύτερος είναι ο παπάς της ενορίας μας και ο διάκονος (που ο λαός τον ονομάζει «διάκο») είναι βοηθός ιερέας, που δεν τελεί μόνος του τη θεία λειτουργία, αλλά φοράει την ιερατική στολή του (τα «άμφια» = ρούχα) και βοηθάει τον πρεσβύτερο ή τον επίσκοπο στην τέλεσή της.

Όσοι δεν είναι κληρικοί ονομάζονται λαϊκοί* και διαθέτουν επίσης ιερατική ιδιότητα, τη «γενική ιεροσύνη», για την οποία δείτε στη λέξη λαϊκός.

Κοινωνία: Σημαίνει ένωση. Χρησιμοποιείται ιδιαίτερα με την έννοια της «κοινωνίας με το Θεό», δηλαδή της ένωσης του ανθρώπου με το Θεό, με την οποία ο άνθρωπος (ο οποίος «κοινωνεί με το Θεό», δηλ. έρχεται σε κατάσταση ενότητας με Αυτόν) γίνεται άγιος.

Φυσικά έχουμε και τη θεία κοινωνία, το μυστήριο* της θείας μετάληψης. Ονομάζεται θεία κοινωνία (θεϊκή ένωση), επειδή ο άνθρωπος μεταλαμβάνει (τρώει σε μικρή ποσότητα) το σώμα και το αίμα του Χριστού, άρα ενώνεται με Αυτόν.

Κόσμος – κοσμικός: Κόσμος ονομάζεται η εκτός της Εκκλησίας* και της εκκλησιαστικής ζωής πραγματικότητα και κατάσταση. Κοσμικός λέγεται εκείνος που δεν είναι «πνευματικός» (χριστιανικός, εκκλησιαστικός). Έτσι, π.χ. τα τραγούδια είναι κοσμικά, ενώ οι ψαλμοί και οι ύμνοι των χριστιανικών τελετών είναι πνευματικοί*. Οι άνθρωποι που δεν ασχολούνται με την πνευματική (χριστιανική, εκκλησιαστική) ζωή – π.χ. δεν πηγαίνουν στην εκκλησία, δεν νηστεύουν, δεν εξομολογούνται, δεν προσεύχονται κ.τ.λ. – χαρακτηρίζονται κοσμικοί, ενώ εκείνοι που ασχολούνται χαρακτηρίζονται «πνευματικοί άνθρωποι».

Το ότι κάτι είναι κοσμικό δεν σημαίνει ότι είναι οπωσδήποτε ανάξιο λόγου ή καταδικαστέο. Οπωσδήποτε όμως είναι εφήμερο, ενώ το πνευματικό (με την έννοια που γράφουμε εδώ) έχει προοπτική αιωνιότητας, γιατί αποσκοπεί στη σύνδεση του ανθρώπου με την αιώνια ζωή.

Κτιστός – Κτίστης – Κτίση – Κτίσμα: Όπως γράφουμε και στην εξήγηση της λέξης «άκτιστος», κτίζω σημαίνει γενικά δημιουργώ, γι’ αυτό ο Θεός χαρακτηρίζεται Κτίστης και ο κόσμος (το σύμπαν) Κτίση. Κτιστό λοιπόν σημαίνει δημιουργημένο και έτσι ονομάζονται όλα τα δημιουργήματα του Θεού (κτιστά όντα, κτίσματα). Μόνο ο Θεός* (η Αγία Τριάδα) είναι άκτιστος, δηλ. αδημιούργητος.

Λαϊκός: Εκείνος που δεν είναι κληρικός* (ιερέας). Το σύνολο των λαϊκών ονομάζεται «λαός». Έτσι, στην Εκκλησία έχουμε δύο «τάξεις», κλήρο και λαό (ιερείς και λαϊκούς). Βέβαια, οι άνθρωποι των δύο αυτών τάξεων είναι ισότιμοι, αλλά οι κληρικοί έχουν αυξημένη ευθύνη για τη σωτηρία και των λαϊκών και επίσης τελούν με τα χέρια τους της θεία κοινωνία, πράγμα που δημιουργεί μια ηθική υποχρέωση αυξημένου σεβασμού των λαϊκών προς αυτούς (παρομοίως, στην πολιτισμική μας παράδοση είναι έντονη η ιδέα του αυξημένου σεβασμού του λαού προς τους γιατρούς και τους δασκάλους, λόγω της ιδιότητάς τους, που συνεπάγεται ανεκτίμητη κοινωνική προσφορά).

Οι λαϊκοί έχουν επίσης ιδιότητα ιερέα (ιεροσύνη), τη λεγόμενη «γενική ιεροσύνη», και τελούν συλλογικά τη θεία λειτουργία* μαζί με τους κληρικούς (οι οποίοι έχουν την ειδική ιεροσύνη). Η γενική ιεροσύνη μόνη της, χωρίς κληρικούς, επιτρέπει την τέλεση πολλών εκκλησιαστικών τελετών, αλλά όχι όλων και οπωσδήποτε όχι της θείας λειτουργίας (με το μυστήριο της θείας κοινωνίας*).

Λειτουργία ή θεία λειτουργία: Δεν ονομάζεται έτσι κάθε εκκλησιαστική τελετή, αλλά μόνο μία συγκεκριμένη, εκείνη, στην οποία τελείται το μυστήριο της θείας κοινωνίας* και οι χριστιανοί κοινωνούν (μεταλαβαίνουν). Πρόκειται για την κεντρική και σημαντικότερη εκκλησιαστική πράξη, μια προέκταση του Μυστικού* Δείπνου, στην οποία οι χριστιανοί ενώνονται και μεταξύ τους και με το Θεό διά του Χριστού (αλλά και με τη θριαμβεύουσα Εκκλησία, δηλ. τους αγγέλους και τις ψυχές των χριστιανών που έχουν φύγει από αυτή τη ζωή – τουλάχιστον όσες έχουν σωθεί).

Λειτουργικός: Έτσι ονομάζονται τα αντικείμενα και οι προσευχές που χρησιμοποιούνται στις εκκλησιαστικές τελετές: λειτουργικά βιβλία, λειτουργικά σκεύη (π.χ. άγιο ποτήριο), λειτουργικές ευχές* (οι επίσημες εκκλησιαστικές προσευχές με τις οποίες πραγματοποιούνται οι τελετές). Αν και λειτουργία* είναι μόνο μία συγκεκριμένη εκκλησιαστική τελετή (αυτή, στην οποία τελείται η θεία κοινωνία*), όμως λειτουργικά αντικείμενα χαρακτηρίζονται εκείνα που χρησιμοποιούνται γενικά στις εκκλησιαστικές λατρευτικές τελετές.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ ΣΤΟ ΜΕΡΟΣ Β΄

Εφημερίδα «Κιβωτό της Ορθοδοξίας»

Πρόσφατα Άρθρα

Νέο προεδρείο στο Ταμείο Κληρικών της Ι. Μητροπόλεως Μεσσηνίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Νέο προεδρείο στο Ταμείο Κληρικών της Ι. Μητροπόλεως Μεσσηνίας

28 Νοεμβρίου 2025

Αρχαιρεσίες για την ανάδειξη νέου προεδρείου αλλά και μελών της εξελεγκτικής επιτροπής, πραγματοποιήθηκαν την Πέμπτη 20-11-2025, για το Ταμείο Αλληλοβοήθειας...

Read more
235 προληπτικές εξετάσεις των «Λειτουργών Υγείας Αγάπης» της Ι.Μ. Δημητριάδος, σε κατοίκους της Τσαγκαράδας
Εκκλησία της Ελλάδος

235 προληπτικές εξετάσεις των «Λειτουργών Υγείας Αγάπης» της Ι.Μ. Δημητριάδος, σε κατοίκους της Τσαγκαράδας

28 Νοεμβρίου 2025

Ακόμη μια σημαντική δράση αλληλεγγύης υλοποιήθηκε την Τετάρτη 26 Νοεμβρίου από τους «Λειτουργούς Υγείας Αγάπης» της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος που βρέθηκαν στην Τσαγκαράδα του...

Read more
Συνάντηση του Μητροπολίτου Καλαβρύτων και Αιγιαλείας με τον Υπουργό Υγείας
Εκκλησία της Ελλάδος

Συνάντηση του Μητροπολίτου Καλαβρύτων και Αιγιαλείας με τον Υπουργό Υγείας

27 Νοεμβρίου 2025

Σε ιδιαίτερα θερμό και εποικοδομητικό κλίμα πραγματοποιήθηκε σήμερα η συνάντηση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Ιερωνύμου, με τον...

Read more
Ο Δήμος Παλαμά αρωγός προς την πλημμυροπαθή ενορία της Αστρίτσας
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Δήμος Παλαμά αρωγός προς την πλημμυροπαθή ενορία της Αστρίτσας

27 Νοεμβρίου 2025

 Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Τιμόθεος την Πέμπτη 26 Νοεμβρίου 2025 πραγματοποίησε, μαζί με τον Δήμαρχο Παλαμά κ. Σωκράτη Δασκαλόπουλο,...

Read more
Η Άρτα ετίμησε τον Άγιο Δαμασκηνό τον Στουδίτη
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Άρτα ετίμησε τον Άγιο Δαμασκηνό τον Στουδίτη

27 Νοεμβρίου 2025

Την Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2025, το πρωΐ, στον Ιερό Ναό των Εισοδίων της Θεοτόκου – Αγίου Μερκουρίου, στο Επισκοπείο Άρτης,...

Read more
Ἑορτή ἁγίου Δαμασκηνοῦ Στουδίτου, Μητροπολίτου Ναυπάκτου – Χειροτονία Διακόνου
Εκκλησία της Ελλάδος

Ἑορτή ἁγίου Δαμασκηνοῦ Στουδίτου, Μητροπολίτου Ναυπάκτου – Χειροτονία Διακόνου

27 Νοεμβρίου 2025

Τήν 27η Νοεμβρίου ἑκάστου ἔτους, ἡ Ἱερά Μητρόπολις Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου τιμᾶ τόν τοπικό ἅγιό της, τόν ἅγιο Δαμασκηνό...

Read more
Κουρά μεγαλοσχημίας στην Ιερά Μονή Αγίου Γεωργίου Μαυρομματίου
Εκκλησία της Ελλάδος

Κουρά μεγαλοσχημίας στην Ιερά Μονή Αγίου Γεωργίου Μαυρομματίου

27 Νοεμβρίου 2025

Την κουρά του μεγάλου αγγελικού σχήματος τέλεσε ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Γέωργιος στην Ιερά Μονή του Αγίου Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου...

Read more
Λαμπρή Πανήγυρις στο Πρότυπο Εκκλησιαστικό Σχολείο Λαμίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Λαμπρή Πανήγυρις στο Πρότυπο Εκκλησιαστικό Σχολείο Λαμίας

27 Νοεμβρίου 2025

Τον πολιούχο, προστάτη και έφορό του Άγιο Στυλιανό εόρτασε πανηγυρικά το Πρότυπο Εκκλησιαστικό Γυμνάσιο και Λύκειο Λαμίας «Όσιος Βησσαρίων ο...

Read more
Τιμώντας τον όσιο Στυλιανό: Θεία Λειτουργία στην Ι.Μ. Αγίας Τριάδος Σάικας
Εκκλησία της Ελλάδος

Τιμώντας τον όσιο Στυλιανό: Θεία Λειτουργία στην Ι.Μ. Αγίας Τριάδος Σάικας

27 Νοεμβρίου 2025

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Τιμόθεος, την Τετάρτη 26 Νοεμβρίου 2025, ημέρα που η Εκκλησία τιμά τη μνήμη του οσίου...

Read more
Αρχιεπίσκοπος: Περιμένω αλλαγή νοοτροπίας από τον Μητροπολίτη Πάφου – Καθοδηγείται από άλλους
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

«Σεβαστείτε την κατάστασή μου»: Ξεκαθαρίζει τη θέση του ο Τυχικός, οι δηλώσεις που προκάλεσαν σάλο

27 Νοεμβρίου 2025

Νέα δεδομένα στην υπόθεση του Επισκόπου Τυχικού, ο οποίος με δήλωση του ξεκαθαρίζει ότι οι απόψεις της δικηγόρου Ευαγγελίας Πουλλά δεν αποτελούν...

Read more
Σπάρτη και Κρήτη τίμησαν τον κοινό τους αναγεννητή Όσιο Νίκωνα ”τον Μετανοείτε”
Εκκλησία της Ελλάδος

Σπάρτη και Κρήτη τίμησαν τον κοινό τους αναγεννητή Όσιο Νίκωνα ”τον Μετανοείτε”

27 Νοεμβρίου 2025

Με θρησκευτική μεγαλοπρέπεια, πάνδημη συμμετοχή και εκκλησιαστική κατάνυξη η Σπάρτη εόρτασε τη μνήμη του Πολιούχου της, Οσίου Νίκωνος του ”Μετανοείτε’’....

Read more
Οι εργαζόμενοι των Παιδικών Σταθμών του Δήμου Λαρισαίων τίμησαν τον προστάτη τους, Άγιο Στυλιανό
Εκκλησία της Ελλάδος

Οι εργαζόμενοι των Παιδικών Σταθμών του Δήμου Λαρισαίων τίμησαν τον προστάτη τους, Άγιο Στυλιανό

26 Νοεμβρίου 2025

Ανήμερα το απόγευμα της εορτής του Αγίου Στυλιανού του Παφλαγόνος, τελέστηκε στον Ιερό Ναό Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου αρχιερατικός...

Read more
Υποδοχή του Ιερού Λειψάνου του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού στο Κιλκίς
Εκκλησία της Ελλάδος

Υποδοχή του Ιερού Λειψάνου του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού στο Κιλκίς

26 Νοεμβρίου 2025

Με αισθήματα πνευματικής χαράς και ευφροσύνης ο ιερός Κλήρος και ο ευσεβής λαός του Κιλκίς υποδέχθηκε το απόγευμα της Τρίτης...

Read more
“Τίς σοφὸς καὶ ἐπιστήμων ἐν ὑμῖν;”
Εκκλησία της Ελλάδος

“Τίς σοφὸς καὶ ἐπιστήμων ἐν ὑμῖν;”

26 Νοεμβρίου 2025

Με την ευκαιρία της μνήμης της Μεγαλομάρτυρος Αγίας Αικατερίνης, στις 25 του μηνός Νοεμβρίου ε.έ., και της μνήμης του Αγίου...

Read more
Πανηγυρικός Εσπερινός για τον Άγιο Δαμασκηνό Στουδίτη στην Άρτα
Εκκλησία της Ελλάδος

Πανηγυρικός Εσπερινός για τον Άγιο Δαμασκηνό Στουδίτη στην Άρτα

26 Νοεμβρίου 2025

Την Τετάρτη 26 Νοεμβρίου 2025, το απόγευμα, στον Ιερό Ναό των Εισοδίων της Θεοτόκου – Αγίου Μερκουρίου, στο Επισκοπείο Άρτης,...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Μαρτύριον, θαύματα και διδάγματα εκ της Αγίας Αικατερίνης
Αγίας Αικατερίνης

Βίος θαύματα, ομολογία καί μαρτύριον τής αγίας Αικατερίνης

24 Νοεμβρίου 2025

Την πανεύφημο νύμφη Χριστού υμνήσομεν, Αικατερίνην την θείαν και πολιούχον Σινά. Σήμερα αδελφοί μου η εκκλησία μας γιορτάζει και τιμά,...

Ο εορτασμός της Αγίας Αικατερίνης  στην Στυλίδα

Αγία Αικατερίνη: Η πάνσοφος Μεγαλομάρτυς του Χριστού

24 Νοεμβρίου 2025
Μαρτύριον, θαύματα και διδάγματα εκ της Αγίας Αικατερίνης

Μαρτύριον, θαύματα και διδάγματα εκ της Αγίας Αικατερίνης

24 Νοεμβρίου 2025
Μαρτύριον, θαύματα και διδάγματα εκ της Αγίας Αικατερίνης

Εις την Αγία Αικατερίνη Το μεγαλείο της γυναίκας

24 Νοεμβρίου 2023
Μαρτύριον, θαύματα και διδάγματα εκ της Αγίας Αικατερίνης

Η Αγία Αικατερίνη η Πάνσοφος

25 Νοεμβρίου 2019
Η Συνάντηση της Αγίας Αικατερίνης με τον Γέροντα Ερημίτη

Η Αγία Αικατερίνη η μεγαλομάρτυς

24 Νοεμβρίου 2018
Μαρτύριον, θαύματα και διδάγματα εκ της Αγίας Αικατερίνης

Στην Αγία Μεγαλομάρτυρα Αικατερίνη

24 Νοεμβρίου 2016
Next Post
Η Παρουσία και η Συνδρομή των Στρατιωτικών Ιερέων στο Νεοσύστατο Ελληνικό Έθνος {Ε΄ ΜΕΡΟΣ}

Η Ελληνική Επανάσταση υπό το πρίσμα του ιστορικού υλισμού

Κυριακή Δ’ Νηστειών στον Άγιο Βασίλειο Σ.Σ. Λιανοκλαδίου

Κυριακή Δ’ Νηστειών στον Άγιο Βασίλειο Σ.Σ. Λιανοκλαδίου

Το αληθινό «hot spot»!

Συναυλία Θρησκευτικής Μουσικής στον Άγιο Νικόλαο Λαρίσης

Συναυλία Θρησκευτικής Μουσικής στον Άγιο Νικόλαο Λαρίσης

Η Δ΄ Στάση των Χαιρετισμών στον Ι.Ν. Αγ. Παρασκευής Γρεβενών

Η Δ΄ Στάση των Χαιρετισμών στον Ι.Ν. Αγ. Παρασκευής Γρεβενών

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist