Αντίθετος σε κάθε αλλαγή του υφιστάμενου εργασιακού καθεστώτος είναι ο Ιερός Σύνδεσμος Κληρικών Ελλάδος (ΙΣΚΕ), ο οποίος σε ειδική συνέλευση των μελών του συζήτησε τις νέες προτάσεις του υπουργείου Παιδείας. Ο ΙΣΚΕ δεν έκανε δεκτή καμία νέα πρόταση από το νέο σχέδιο που τους προτείνει η κυβέρνηση, ούτε επαναπαύθηκε στην υπόσχεση του σχεδίου να βρεθούν οι κληρικοί εκτός δημοσίου αλλά να έχουν τα δικαιώματα του δημοσίου. Ο λόγος που οι ιερείς επιμένουν στην αποφασή τους, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του ΙΣΚΕ π. Γεώργιο Βαμβακίδη, είναι ότι αυτό μπορεί ανά πάσα στιγμή να ανατραπεί και να προσβληθεί σε οποιοδήποτε δικαστήριο: «Δεν μπορεί να είμαι εκτός του δημοσίου και ταυτόχρονα να έχω τα προνόμια του δημοσίου, ανά πάσα στιγμή οποιαδήποτε κοινωνική τάξη – φυσικό πρόσωπο μπορεί να το προσβάλει σε οποιοδήποτε δικαστήριο και να ανατραπεί».
Οι ιερείς έχουν ενοχληθεί και για το γεγονός ότι πολλοί κυβερνητικοί αξιωματούχοι τους χαρακτηρίζουν απλώς «θρησκευτικούς λειτουργούς»:
«Είμαστε θρησκευτικοί λειτουργοί με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, εξομοιωμένοι με τους δημοσίους υπαλλήλους. Να μην αναφέρετε μόνο το πρώτο σκέλος αλλά και το δεύτερο. Πρέπει να τα λέμε ολοκληρωμένα», τόνισε ο κ. Βαμβακίδης.
Οι ιερείς δεν έμειναν μόνο σε αυτό. Οπως ανέφεραν μετά το τέλος της συνέλευσης είναι έτοιμοι να προχωρήσουν σε «ειρηνικές διαμαρτυρίες», ενώ τόνισαν με νόημα πως «έρχονται εκλογές».
Στη μάχη κατά της αποβολής τους από το δημόσιο οι ιερείς έχουν στο πλευρό τους το σύνολο της Ιεραρχίας, η οποία και θα κληθεί να αποφασίσει τι θα γίνει με τις προτάσεις της κυβέρνησης για τις σχέσεις Εκκλησίας – Πολιτείας.
Πληροφορίες από το Μαξίμου αναφέρουν ότι η κυβέρνηση θα επιμείνει στις θέσεις της παρά τις αντιδράσεις που θα υπάρξουν, με δεδομένο ότι ο Αρχιεπίσκοπος δεν διαφωνεί στο να αλλάξει το καθεστώς πληρωμής των ιερέων.
Κύκλοι της Ιεραρχίας που είναι αντίθετοι στην αλλαγή, εκφράζουν τους φόβους τους ότι το μισθολογικό θα μπει στην προεκλογική ατζέντα της κυβέρνησης και θα ενταχθεί στο σχεδιασμό για αντιπαράθεση ανάμεσα στο συντηρητικό και το προοδευτικό.
Συμμάχους στην προσπάθειά τους οι ιερείς, ώστε να μην περάσει το μισθολογικό, έχουν Ιεράρχες με ιδιαίτερο κύρος, όπως για παράδειγμα ο Δημητριάδος Ιγνάτιος, ο Καισαριανής Δανιήλ και ο Μεσσηνίας Χρυσόστομος. Μάλιστα ο κ. Χρυσόστομος σε συνέντευξή του που παραχώρησε στο «Αγιορείτικο Βήμα», αναφέρει ότι το δεύτερο σχέδιο της κυβέρνησης περιπλέκει ακόμη τα ζητήματα:
«Το δεύτερο σχέδιο, το οποίο κατετέθη από την Κυβέρνηση, ως επεξηγηματικό της “ιστορικής συμφωνίας” μεταξύ του Μακαριωτάτου και του Πρωθυπουργού, θεωρώ ότι περιπλέκει ακόμη τα ζητήματα και επιβεβαιώνει τις αρχικές ανησυχίες και των Ιεραρχών και των Κληρικών μας.
Με ένα “λογιστικό τέχνασμα” προσπαθεί το παρόν σχέδιο να συγκεράσει θέματα ασύμβατα μεταξύ τους, σε επίπεδο νομικό και δημοσιοϋπαλληλικό, γι’ αυτό και η νέα αυτή πρόταση δημιουργεί περισσότερες ασάφειες και ερωτήματα, ενώ στην ουσία ουδεμία αλλαγή ή βελτίωση επιφέρει. Νομίζω ότι η “κόκκινη γραμμή” της Ιεραρχίας της 16ης Νοεμβρίου 2018 δεν μπορεί να υπερβαθεί στα πλαίσια οποιουδήποτε διαλόγου της Εκκλησίας με το Υπουργείο, κυρίως ως προς το θέμα της μισθοδοσίας των Κληρικών.
Η συγκεκριμένη όμως συμφωνία έχει αρκετά ζητήματα ασαφή και δυσερμήνευτα και στο μέρος εκείνο που αφορά την αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας και τα οποία πιστεύω ότι απασχόλησαν την Επιτροπή, όπως θα πρέπει να απασχολήσουν και την προσεχή Ιεραρχία.
Δυστυχώς φαίνεται ότι και πάλι κινούμεθα στον αστερισμό της “δημιουργικής ασάφειας”, η οποία όμως δεν βοηθά στην επίλυση των ζητημάτων αλλά μάλλον δημιουργεί και επιτείνει τις ανασφάλειες και τις αμφισβητήσεις. Απ’ ότι πληροφορούμαι, από τα Δελτία Τύπου της Επιτροπής Διαλόγου Εκκλησίας της Ελλάδος και Υπουργείου Παιδείας, φαίνεται ότι ο σεβασμός στην απόφαση της Ιεραρχίας της 16ης Νοεμβρίου 2018 είναι δεδομένος και αντιλαμβάνομαι ότι η Επιτροπή κινήθηκε στα πλαίσια της εξουσιοδότησης των αρμοδιοτήτων που η Ιεραρχία και η Δ.Ι.Σ. τους έδωσε και το πόρισμά της θα αποτυπώνει με τρόπο ξεκάθαρο και κρυστάλλινο το περιεχόμενο των συζητήσεων αλλά και των προτάσεών της».
Εφημερίδα «Κιβωτό της Ορθοδοξίας»