• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Τρίτη, 2 Δεκεμβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Δευτερονόμιο

27 Οκτωβρίου 2016
in Πνευματικές Διδαχές
Δευτερονόμιο
Share on FacebookShare on Twitter

 τοῦ ἀρχιμ.Ἰακώβου Κανάκη

Τό πέμπτο βιβλίο τῆς «Πεντατεύχου» εἶναι τό Δευτερονόμιο. Πρόκειται γιά τήν ἐπανάληψη τῆς «πρώτης νομοθεσίας» πού ἀπαντᾶ στήν «Ἔξοδο». Γιατί ἐπαναλαμβάνονται οἱ διατάξεις; Γιατί ἔχουν ὡς σκοπό τήν ἑρμηνεία τῶν θεμελιωδῶν ἀληθειῶν τῆς Πίστης στό Γιαχβέ καί τήν σημασία τους γιά τήν μελλοντική πορεία τοῦ λαοῦ. Εἶναι λόγοι τοῦ Μωϋσῆ προκειμένου νά συσπειρώσει τό λαό πρίν ἐγκατασταθεῖ στήν γῆ πού ρέει μέλι καί γάλα. Ὁ Μωϋσῆς τοῦς θυμίζει τίς πολλές εὐεργεσίες τοῦ Θεοῦ πρός αὐτούς κάνοντας μιά θεολογική προσέγγιση καί ἑρμηνεία τῶν διατάξεων καί τῶν νόμων. Ἐνῶ ὑπάρχουν στοιχεῖα ἱστορικά καί νομοθετικά, κυρίως τό βάρος δίνεται στίς παραινέσεις πρός τό λαό γιά νά μείνει πιστός στήν κλήση του.  Ὁ Μωϋσῆς κάνει «ἕναν ἀπολογισμό καί μιά ὁμολογία πίστεως συγχρόνως».[1]Πιό ἁπλά, θά λέγαμε ὅτι στό Δευτερονόμιο ἐξηγοῦνται οἱ σχέσεις πού πρέπει νά διέπουν τόν περιούσιο λαό καί τό Θεό  ὅπως καί τούς πιστούς μεταξύ τους.

Ἡ σχέση τοῦ Δευτερονομίου μέ τά ἄλλα βιβλία τῆς Πεντατεύχου εἶναι εὔλογη. Οὐσιαστικά συνοψίζει τά ὅσα ἀναφέρονται στά προηγούμενα βιβλία. Ἐπαναλαμβάνει καί ἑρμηνεύει τά σχετικά μέ τήν ἐκλογή τοῦ Ἰσραήλ ὡς περιούσιου λαοῦ πού διαβάσαμε στή Γένεση. Ἀναφέρεται στήν ἀπελευθέρωση ἀπό τήν Αἴγυπτο ἀλλά καί τήν διαθήκη πού σύναψε ὁ λαός μέ τό Θεό, γεγονότα πού βρίσκονται στήν Ἔξοδο. Ἀκόμα οἱ ἔννοιες τῆς ἁγιότητας τοῦ θεοῦ τοῦ Λευιτικοῦ καί τῆς θείας πρόνοιας τῶν Ἀριθμῶν ἐπαναλαμβάνονται καί ἐξηγοῦνται στό Δευτερονόμιο.

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ

Ὅπως προαναφέραμε, στό Δευτερονόμιο, γίνεται λόγος σέ θέματα πού ἔχουμε συναντήσει καί σέ προηγούμενα βιβλία. Ἔτσι, ἀρχικῶς, παρατηροῦμε ἕναν αὐστηρό μονοθεϊσμό διαβάζοντας τό «οὔκ ἔσονταί σοι θεοί ἔτεροι πρό προσώπου σου».[2]  Ἐπίσης, τήν ἔννοια τῆς μοναδικότητας τήν ἐντοπίζουμε στόν Ἰσραήλ ὡς μοναδικό περιούσιο λαό ἀφοῦ αὐτός δέχεται τήν θεία ἀποκάλυψη καί γίνεται κληρονόμος τῶν ἐπαγγελιῶν τοῦ Θεοῦ. Ἡ μοναδικότητα ὅμως ἀφορᾶ καί στήν Ἰερουσαλήμ, ὡς μοναδικοῦ τόπου λατρείας.[3] Οἱ πιστοί  μετά τήν εἴσοδό τους στή γῆ Χαναάν μποροῦν νά λατρεύουν τό Θεό μόνο στήν Ἰερουσαλήμ. Οἱ συσχετισμοί τῶν παραπάνω ἑρμηνεύονται ὡς ἑξῆς: «Τήν ἀνάγκη ὕπαρξης ἑνός μοναδικοῦ ἐθνικοῦ ἱεροῦ στό θρησκευτικό κέντρο τῆς Σιών ἐπέβαλε τό μονοθεϊστικό πνεῦμα τῆς ἰσραηλιτικῆς θρησκείας. Ἀλλά καί ἡ συγκέντρωση τῆς λατρείας σ᾽ἕναν τόπο ἀποτελοῦσε ἀπαραίτητη προϋπόθεση γιά τήν ἀποκάθαρση τῆς λαϊκῆς περί τοῦ Θεοῦ ἰδέας. Ἡ λατρεία σέ διαφορετικά μέρη μποροῦσε κάλλιστα νά ὁδηγήσει στή συγκρητιστική σύγχυση τοῦ Γιαχβέ μέ τίς ἄλλες θεότητες».[4]

Μιά ἄλλη ἔννοια πού περιέχεται στό Δευτερονόμιο εἶναι ἡ ἀγάπη καί ἡ σχέση αὐτῆς μέ τό φόβο. Ὁ Θεός ἀπό ἀγάπη καλεῖ τόν Ἰσραήλ καί τόν κάνει περιούσιο λαό καί ὁ λαός πρέπει νά ἀνταποκριθεῖ σ᾽ αὐτήν τήν ἀγάπη. Προτρέπεται λοιπόν ὁ λαός γιά τόν σκοπό αὐτό μέ τό «ἀγαπήσεις Κύριον τόν Θεόν σου ἐξ ὅλης τῆς καρδίας σου καί ἐξ ὅλης τῆς ψυχῆς σου καί ἐξ ὅλης τῆς δυνάμεώς σου».[5] Ὁ φόβος ὅμως τί σχέση μπορεῖ νά ἔχει μέ τήν ἀγάπη; Ὁ φόβος σχετίζεται μέ τήν ἔννοια τοῦ δέους, τοῦ σεβασμοῦ καί τῆς εὐλάβειας. Ὡστόσο, μέ αὐτήν τήν ἔννοια, ὁ φόβος ἀπαντᾶ κυρίως στήν Καινή Διαθήκη ὅταν γιά παράδειγμα διαβάζουμε: «καί τό ἔλεος αὐτοῦ εἰς γενεάς γενεῶν τοῖς φοβουμένοις αὐτόν».[6] Ἡ ἀγάπη ὅμως γιά τόν Ἰσραηλίτη ἔχει καί τό ὀριζόντιο ἐπίπεδο, δηλαδή τήν ἀγάπη πρός τόν πλησίον. Ἤδη ἀπό τό Λευιτικό γνωρίζουμε τό «ἀγαπήσεις τόν πλησίον σου ὡς σεαυτόν».[7] Ποιός ὅμως εἶναι ὁ πλησίον στήν Παλαιά Διαθήκη; Δέν εἶναι ἀκόμα ὁ «ἐχθρός» τῆς Καινῆς Διαθήκης ἀλλά δηλώνεται μέσα ἀπό τό προαναφερθέν χωρίο ἡ βαρύτητα πού δείχνει ἡ Παλαιά Διαθήκη γιά τόν συνάνθρωπο.[8] Ὅμως ὅταν ἀκοῦμε περί ἀγάπης στό Δευτερονόμιο ἀλλά καί στά ἄλλα βιβλία τῆς Πεντατεύχου γεννᾶται τό ἐρώτημα γιά ποιά ἀγάπη μιλοῦμε; Ποιά ἀγάπη μπορεῖ νά μιμηθεῖ ὁ ἄνθρωπος τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης; Ὁ Ἰσραηλίτης μπορεῖ νά μιμηθεῖ τήν ἀγάπη καί τήν φιλανθρωπία πού ἔδειξε ὁ Θεός πρός τόν ἄνθρωπο ἀπό τήν ἀρχή τῆς Δημιουργίας.[9]  Ἀκόμα μποροῦμε νά δοῦμε στό βιβλίο τοῦ Δευτερονομίου διατάξεις πού «δημιουργοῦν» μιά τέλεια κοινωνία ὅπως τήν ὀνειρεύονταν οἱ ἄνθρωποι πολλούς αἰῶνες ἀργότερα. Ἀπό τά πολλά πού ἀναφέρονται ἄς κρατήσουμε μόνο μιά ἀντιπροσωπευτική ἔκφραση: «οὐκ ἔσται ἐν σοί ἐνδεής»[10] δηλαδή «δέν πρέπει νά ὑπάρχει ἀνάμεσά σας πτωχός». Πρόκειται γιά ἰδέα πρωτοποριακή καί παντελῶς ἄγνωση στούς λαούς καί τίς θρησκείες τῆς ἐποχῆς.

Τελευταῖο θέμα πού θά θίξουμε εἶναι τό πρόσωπο τοῦ Μωϋσῆ ἀφοῦ θά χαθεῖ ἀπό τήν «βιβλική σκηνή» στά ἐπόμενα βιβλία. Εἶναι μιά ὑπέροχη θρησκευτική προσωπικότητα. Εἶναι τό πρόσωπο πού μᾶς προσφέρει γιά πρώτη φορά τήν ἔννοια τοῦ προφήτη ὡς κάποιου πού μιλᾶ ἀντί κάποιου ἄλλου. Ὁ Μωϋσῆς εἶναι ὁ ἀντ᾽Αὐτοῦ! «Ὁ Μωϋσῆς εἶναι ὁ πρῶτος ἀπό μιά σειρά διακεκριμένων προσώπων τοῦ Ἰσραήλ μετά τήν Ἔξοδο. Ὁ Θεός τόν καλεῖ μέ τό ὄνομά του ἀπό τή φλεγόμενη βάτο γιά νά τοῦ προσφέρει ὡς ἐπίλεκτος δοῦλος τίς ὑπηρεσίες του. Ἔκτοτε βρίσκεται σέ στενή ἐπικοινωνία μαζί του. Κατά τόν καθηγητή κ.Καλαντζάκη[11] τόν γνωρίζει «πρόσωπο κατά πρόσωπο»[12] καί συνομιλεῖ «στόμα κατά στόμα».[13] Τόν ἀντιμετωπίζει «ἐνώπιος ἐνωπίῳ» καί τοῦ συμπεριφέρεται «ὡς πρός τόν ἑαυτοῦ φίλον».[14] Ὅμως ἡ τέλεια ἔννοια τοῦ προφήτη προσωποποιήθηκε στόν θεανδρικό πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ. Αὐτός ἦταν ὁ τέλειος Προφήτης γιατί ἀκριβῶς δέν ἦταν μόνον ἕνας ἁπλός προφήτης.

Τό Δευτερονόμιο χρησιμοποιεῖται στήν λειτουργική ζωή τῆς Ἐκκλησίας ἀλλά καί οἱ Πατέρες καί Ἐκκλησιαστικοί Συγγραφεῖς ἔχουν ἀσχοληθεῖ μέ αὐτό ὅπως ὁ Κύριλλος Ἀλεξανδρείας, ὁ Θεοδώρητος Κύρου, ὁ Προκόπιος Γαζαῖος καί ὁ Ὠριγένης.

 [1] Καλαντζάκη Σ., Εἰσαγωγή στήν Παλαιά Διαθήκη, Θεσσαλονίκη 2006, σ.353.

[2] Δτ.5,7.

[3] Δτ. 12,1 ἑξ.

[4] Καλαντζάκη Σ., Εἰσαγωγή στήν Παλαιά Διαθήκη, Θεσσαλονίκη 2006, σ.361.

[5] Δτ.6,5.

[6] Λκ.1,50.

[7] Λευιτ. 19,18.

[8] Καλαντζάκη Σ., Εἰσαγωγή στήν Παλαιά Διαθήκη, Θεσσαλονίκη 2006, σ.363.

[9] Καλαντζάκη Σ., Εἰσαγωγή στήν Παλαιά Διαθήκη, Θεσσαλονίκη 2006, σ.363.

[10] Δτ.15,4.

[11] Καλαντζάκη Σ., Εἰσαγωγή στήν Παλαιά Διαθήκη, Θεσσαλονίκη 2006, σ.368.

[12] Δτ.34,10.

[13] Ἀρ.16,8.

[14] Ἐξ.33,11.

Πρόσφατα Άρθρα

ΟΤΑΝ Η ΕΥΛΟΓΙΑ ΤΑΞΙΔΕΥΕΙ: Η ΦΟΤΖΙΑ ΣΤΗΝ ΑΓΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΣΚΟΠΕΛΟΥ κ. ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΟΤΑΝ Η ΕΥΛΟΓΙΑ ΤΑΞΙΔΕΥΕΙ: Η ΦΟΤΖΙΑ ΣΤΗΝ ΑΓΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΣΚΟΠΕΛΟΥ κ. ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ

2 Δεκεμβρίου 2025

Με βαθιά συγκίνηση και σεβασμό ευχαριστούμε τον Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Σκοπέλου κ. Νικόδημο για την τιμητική παρουσία και συμμετοχή του στην...

Read more
Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΦΙΛΑΡΕΤΟΥ ΤΟΥ ΕΛΕΗΜΟΝΟΣ ΣΤΗ ΧΑΛΚΙΔΑ
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΦΙΛΑΡΕΤΟΥ ΤΟΥ ΕΛΕΗΜΟΝΟΣ ΣΤΗ ΧΑΛΚΙΔΑ

2 Δεκεμβρίου 2025

Τη μνήμη του αγίου Φιλαρέτου του ελεήμονος εόρτασε η Ενορία αγ. Νικολάου Χαλκίδος, προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας, Μητροπολίτου Χαλκίδος...

Read more
Επιμνημόσυνη δέηση στον Καραβά για τους στρατιώτες  που έχασαν τη ζωή τους το 1972
Εκκλησία της Ελλάδος

Επιμνημόσυνη δέηση στον Καραβά για τους στρατιώτες που έχασαν τη ζωή τους το 1972

1 Δεκεμβρίου 2025

Το πρωί της Δευτέρας 1η Δεκεμβρίου 2025, μετά την πανήγυρη του Αγίου Θεοκλήτου στο Καστόρι, οι επίσημοι μετέβησαν στον Καραβά, όπου,...

Read more
Δημητριάδος Ιγνάτιος: «H μαρτυρία της πίστεως δεν δίδεται με εμμονές, αλλά με διάλογο»
Εκκλησία της Ελλάδος

Δημητριάδος Ιγνάτιος: «H μαρτυρία της πίστεως δεν δίδεται με εμμονές, αλλά με διάλογο»

1 Δεκεμβρίου 2025

Τους διορισμούς των μελών των Εκκλησιαστικών Συμβουλίων και των Διαχειριστικών Επιτροπών των Ιερών Ναών Βόλου και περιχώρων, για την τριετία...

Read more
Η Άρτα πανηγύρισε τον Όσιο Πορφύριο Καυσοκαλυβίτη
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Άρτα πανηγύρισε τον Όσιο Πορφύριο Καυσοκαλυβίτη

1 Δεκεμβρίου 2025

Το απόγευμα της Δευτέρας 1 Δεκεμβρίου 2025, μέσα σε πνευματική κατάνυξη, ετελέσθη ο Μέγας Εσπερινός στο πανηγυρίζον Παρεκκλήσιο του Οσίου...

Read more
Το Καστόρι τίμησε με λαμπρότητα τον Πολιούχο του Άγιο Θεόκλητο
Εκκλησία της Ελλάδος

Το Καστόρι τίμησε με λαμπρότητα τον Πολιούχο του Άγιο Θεόκλητο

1 Δεκεμβρίου 2025

Τη μνήμη του Αγίου Θεοκλήτου Επισκόπου Λακεδαιμονίας τίμησε την Δευτέρα 1η Δεκεμβρίου 2025 η Εκκλησία μας και το Καστόρι εόρτασε...

Read more
Η ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΟΡΙΝΘΟΥ
Εκκλησία της Ελλάδος

Η ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΟΡΙΝΘΟΥ

1 Δεκεμβρίου 2025

Τον Άγιο Ιερομάρτυρα Διονύσιο, Επίσκοπο Κορίνθου, τίμησε ο Σεβ. Μητροπολίτης μας κ. Παύλος με Αρχιερατική Θ. Λειτουργία το Σάββατο, 29...

Read more
Σερρών Θεολόγος: «Ο αναγκεμένος αδελφός μας είναι η εικόνα του ιδίου του Θεού, το μέτρο της ευθύνης μας, η προϋπόθεση της σωτηρίας μας»
Εκκλησία της Ελλάδος

Σερρών Θεολόγος: «Ο αναγκεμένος αδελφός μας είναι η εικόνα του ιδίου του Θεού, το μέτρο της ευθύνης μας, η προϋπόθεση της σωτηρίας μας»

1 Δεκεμβρίου 2025

Στον ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Σερρών, χοροστάτησε την Κυριακή 30 Δεκεμβρίου 2025, στις 6:00 το απόγευμα, ο Σεβ. Μητροπολίτης...

Read more
Περί Αληθείας ουδείς λόγος
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Περί Αληθείας ουδείς λόγος

1 Δεκεμβρίου 2025

Στις 29 και 30 Δεκεμβρίου, ε.έ., πραγματοποιήθηκε ο εορτασμός των 1,700 χρόνων από την σύγκληση της Α’ Οικουμενικής Συνόδου με προεξάρχοντα...

Read more
Επίσκεψη του Μητροπολίτου Δημητριάδος στο Στρατόπεδο «Γεωργούλα»
Εκκλησία της Ελλάδος

Επίσκεψη του Μητροπολίτου Δημητριάδος στο Στρατόπεδο «Γεωργούλα»

1 Δεκεμβρίου 2025

Ποιμαντική επίσκεψη στην 32α Ταξιαρχία Πεζοναυτών (στρατόπεδο Γεωργούλα στη Ν. Ιωνία) πραγματοποίησε σήμερα ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, κατόπιν σχετικής προσκλήσεως της...

Read more
Ο Μητροπολίτης Ν. Ιωνίας  στο Άγιον Όρος για την εορτή  του Αγίου Κοσμά του Πρώτου
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Μητροπολίτης Ν. Ιωνίας στο Άγιον Όρος για την εορτή του Αγίου Κοσμά του Πρώτου

1 Δεκεμβρίου 2025

Κατόπιν ευγενούς προσκλήσεως της Ιεράς Κοινότητος του Αγίου Όρους, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νέας Ιωνίας κ. Γαβριήλ μετέβη το Σάββατο 29...

Read more
Ο ΠΑΝΗΓΥΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ ΣΤΟΝ ΜΑΛΑΚΩΝΤΑ ΕΥΒΟΙΑΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο ΠΑΝΗΓΥΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ ΣΤΟΝ ΜΑΛΑΚΩΝΤΑ ΕΥΒΟΙΑΣ

1 Δεκεμβρίου 2025

Με κατάνυξη και συμμετοχή πολλών ενοριτών και προσκυνητών πανηγύρισε το Ι. Παρεκκλήσιο του αγ. αποστόλου Ανδρέου, της Ενορίας Μαλακώντα, προεξάρχοντος...

Read more
Η Ακολουθία της Τριθέκτης για την Εορτή των Χριστουγέννων στην Ιερά Μητρόπολη Κίτρους
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Ακολουθία της Τριθέκτης για την Εορτή των Χριστουγέννων στην Ιερά Μητρόπολη Κίτρους

1 Δεκεμβρίου 2025

Με κατάνυξη και ιεροπρέπεια τελέστηκε το απόγευμα της Κυριακής 30 Νοεμβρίου, στον Ιερό Ναό Παντανάσσης Κατερίνης, η Ακολουθία της Τριθέκτης,...

Read more
Φθιώτιδος Συμεών: «Η διακονία και μαρτυρία της Εκκλησίας στην διαχείριση κρίσεων»
Εκκλησία της Ελλάδος

Φθιώτιδος Συμεών: «Η διακονία και μαρτυρία της Εκκλησίας στην διαχείριση κρίσεων»

30 Νοεμβρίου 2025

Την ετήσιο μνήμη του Προστάτου του Γενικού Φιλοπτώχου Ταμείου και των Ενοριακών Φιλοπτώχων Ταμείων της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος, Αγίου Φιλαρέτου...

Read more
Κουρά μοναχού στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά στη Βέροια
Εκκλησία της Ελλάδος

Κουρά μοναχού στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά στη Βέροια

30 Νοεμβρίου 2025

Την Κυριακή 30 Νοεμβρίου το εσπέρας ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Εσπερινό και κήρυξε...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Ευρήκαμεν!!! (ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ)
Αποστόλου Ανδρέα Πρωτόκλητου

Ευρήκαμεν!!! (ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ)

29 Νοεμβρίου 2025

Mακαριστού Μητροπολίτου Πατρών κυρού Νικοδήμου ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ "Ευρήκαμεν τον Μεσσίαν" (Ιω. ά, 42) Κατά το διάστημα...

Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

29 Νοεμβρίου 2025
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Άγιος Ανδρέας: Ο Πρωτοκλητος Μαθητής του Χριστού

29 Νοεμβρίου 2025
Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

Η τιμή των γονέων – Κυριακή ΙΓ΄ Λουκά

29 Νοεμβρίου 2025
Ὁ ἅγιος ἀπόστολος Ἀνδρέας

Ὁ ἅγιος ἀπόστολος Ἀνδρέας

29 Νοεμβρίου 2024
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Ένα «ΜΗΝΥΜΑ» του Αγίου Ανδρέα για την Ελληνική οικογένεια

29 Νοεμβρίου 2024
Τό «ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ» τοῦ ἀποστόλου Παύλου – «Ἄκου ἕνα βιβλίο»

Αποστολικά Μηνύματα: «Το μεγάλο Δώρο του Κυρίου μας»

24 Νοεμβρίου 2024
Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

Εἰ θέλεις εἰσελθεῖν εἰς τὴν ζωήν, τήρησον τὰς ἐντολάς

24 Νοεμβρίου 2024
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Μνήμη αποστόλου Ανδρέου (30-11-2014)

29 Νοεμβρίου 2022
Πόσοι νέοι τηρούν σήμερα τις εντολές του Θεού;

Κυριακή ΙΓ΄ Λουκά «Αξίως περιπατήσαι της κλήσεως…»

27 Νοεμβρίου 2021

Τα λάθη του άρχοντος Ιουδαίου

24 Νοεμβρίου 2018
Η κατάκτηση της αιώνιας ζωής

Η κατάκτηση της αιώνιας ζωής

24 Νοεμβρίου 2018
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

30 Νοεμβρίου 2016
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Άγιος Ανδρέας: μία χαρακτηριστική περίπτωση!

30 Νοεμβρίου 2016
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Ο Θεός ἡμᾶς τούς ἀποστόλους ἐσχάτους ἀπέδειξεν, ὡς ἐπιθανατίους (Α´ Κορ. 4, 9)

26 Νοεμβρίου 2019
Ευρήκαμεν!!! (ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ)

Ην δέ ᾽Ανδρέας… (᾽Ιωάν. 1, 41)

26 Νοεμβρίου 2019
Ευρήκαμεν!!! (ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ)

30 Νοεμβρίου – Ανδρέου του Πρωτοκλήτου (Ιω. α΄ 35-52) (Α΄ Κορ. δ΄ 9-16)

26 Νοεμβρίου 2019
O Άγιος Απόστολος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος

Αγίου Αποστόλου Ανδρέου του Πρωτοκλήτου (Ιωαν. Α΄ 35-52)

26 Νοεμβρίου 2019

ΑΝΔΡΕΟΥ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΥ

28 Νοεμβρίου 2014

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ

28 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΝΔΡΕΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ – 30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2014 Ιερά Μητόπολις Σερβίων και Κοζάνης

28 Νοεμβρίου 2014

Κήρυγμα Κυριακῆς 30.11.2014 Ἀποστόλου Ἀνδρέου Α΄ Κορ. δ΄ 9-16

16 Νοεμβρίου 2023

Ο ΑΓΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ Ο ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΣ (30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ)

18 Νοεμβρίου 2014
Next Post
Καταστροφικές λατρείες

Καταστροφικές λατρείες

Περί σεξουαλικότητας και εκτροπών διαχρονικών

Περί σεξουαλικότητας και εκτροπών διαχρονικών

Ἡ «Χειροτονία» τοῦ Προφήτη

Ἡ «Χειροτονία» τοῦ Προφήτη

“Τις μη θαυμάσει την αμετάθετον σκέπην;”

"Τις μη θαυμάσει την αμετάθετον σκέπην;"

Ακόμη θυμάμαι, γιαγιά μου…

Ακόμη θυμάμαι, γιαγιά μου...

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Συνοπτικός
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist