Λαμπρός Πολυαρχιεραρτικός Εσπερινός τελέσθηκε απόψε στον Ιερό Μητροπολιτικό και Καθεδρικό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Λαμίας επί τη εορτή του Οσίου Συμεών του Νέου Θεολόγου, και με την ευκαιρία των ονομαστηρίων του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών.
Στον Πολυαρχιερατικό Εσπερινό χοροστάτησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κηφισίας, Αμαρουσίου, Ωρωπού και Μαραθώνος κ. Κύριλλος, ο οποίος και εκήυρξε τον Θείο Λόγο, και συγχοροστάτησαν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος, Χαλκίδος, Ιστιαίας και Βορείων Σποράδων κ. Χρυσόστομος, Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος, Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων κ. Τιμόθεος, Τρίκκης, Γαρδικίου και Πύλης κ. Χρυσόστομος, Λαρίσης και Τυρνάβου κ. Ιερώνυμος, Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου κ. Ιερόθεος, Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ. Πλάτων, Πολυανής και Κιλκισίου κ. Βαρθολομαίος, Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνός, Μαντινείας και Κυνουρίας κ. Επιφάνιος, Κορίνθου, Σικυώνος, Ζεμενού, Ταρσού και Πολυφέγγους κ. Παύλος, οι Θεοφιλέστατοι Επίσκοποι Ευρίπου κ. Χρυσόστομος, Τανάγρας κ. Απόστολος, καθώς και ο οικείος Ποιμενάρχης, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών.
Η Ιερά Ακολουθία μεταδόθηκε απευθείας τηλεοπτικά, ραδιοφωνικά και διαδικτυακά.
Τα Ιερά Αναλόγια διηκόνισαν πολυμελής χοροί καθηγητών και μαθητών του Ωδείου της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος «Γερμανός ο Μελωδός» υπό τον Διευθυντή του Ωδείου και Πρωτοψάλτη του Μητροπολιτικού Ναού Λαμίας Δρ. κ. Ανδρέα Ιωακείμ εκ δεξιών και τον Πρωτοψάλτη του Ιερού Ναού Αγίου Αθανασίου Λαμίας και Καθηγητή του Ωδείου κ. Σεραφείμ – Παναγιώτη Κυρίτση εξ αριστερών, καθώς και του Διευθυντού της Σχολής Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλιώτιδος και Φαναριφερσάλων και Πρωτοψάλτη κ. Ηλία Καπέλα.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών προσεφώνησε του Αγίους Αρχιερείς και με αισθήματα ευγνωμοσύνης σεβασμού και αγάπης τους ευχαρίστησε για την υψηλή παρουσία τους στην πόλη της Λαμίας και στην εορτή του προστάτου του Αγίου, Οσίου Συμεών του Νέου Θεολόγου.
Τον Θείο Λόγο εκήρυξε διδακτικά ο χοροστατών Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κηφισίας, Αμαρουσίου, Ωρωπού και Μαραθώνος κ. Κύριλλος, ο οποίος μεταξύ άλλων ανέφερε:
«Σήμερα η Εκκλησία μας προβάλλει την μνήμη, μεταξύ τόσων πολλών και των Πατέρων που γιορτάζουμε της Ζ’ Οικουμενικής Συνόδου, ενός όχι τόσο γνωστού στους κύκλους των πιστών Αγίου του Οσίου και Θεοφόρου Πατρός ημών Συμεών του Νέου Θεολόγου, ενός Οσίου και εκπροσώπου της ομάδας εκείνης των λεγομένων Νηπτικών Πατέρων της Εκκλησίας. Ο Όσιος και Άγιος του 11ου αιώνος. Η Εκκλησία έδωσε τον τίτλο του Θεολόγου σε τρία πρόσωπα, στον Ευαγγελιστή Ιωάννη τον Θεολόγο, στον Άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο και στο σήμερα εορταζόμενο Όσιο πατέρα μας Συμεών τον επονομαζόμενο Νέο Θεολόγο.
Ήταν μια προσωπικότητα η οποία έζησε τον 11ο αιώνα εκ του μοναχικού κόσμου, γεννήθηκε το 949 στην Παφλαγονία, γόνος καλής οικογενείας, οι συγγενείς του ήταν άρχοντες στην Κωνσταντινούπολη και κατείχαν δημόσιες θέσεις, με καλή παιδεία, ο οποίος εκοιμήθη το 1022 μ. Χ. Βεβαίως τον έστελναν να ακολουθήσει την οικογενειακή παράδοση, εκείνος όμως είχε κλίση και έφεση όχι μόνο προς τα θεία αλλά προς την μοναχική ιδιότητα, γι’ αυτό γίνεται νεαρός μοναχός στην Ιερά Μονή την περιώνυμη του Στουδίου, ασκείται εκεί για μερικά χρόνια και όπως αναφέρει ο βιογράφος του ο Όσιος Νικήτας ο Στηθάτος έφτασε σε τέτοια μεγάλα ύψη αρετής ούτως ώστε, ονομάζεται και Θεόπτης δηλαδή είχε Θεοπτία, αναφέρεται ότι είδε όχι τον ίδιο τον Χριστό αλλά το Άκτιστο Φως όπως ο Μωυσής και ο Ηλίας. Αυτό το γεγονός κατέγραψε μέσα στα συγγράμματά του και τα μετέδωσε στους μοναχούς, γιατί μετά από τη μονή αυτή έγινε Ηγούμενος στη μονή του Αγίου Μάμαντος και ήθελε να μεταδώσει αυτό που εκείνος έζησε και ο Κύριος Ιησούς Χριστός του χάρισε για το μεγάλο πνευματικό αγώνα, τον οποίο έκανε από τη νεανική του ηλικία. Αυτό δεν οφείλεται στην μόρφωσή του την κοσμική, η οποία δεν ήταν και τόσο πολύ μεγάλη για την εποχή εκείνη, αλλά στον προσωπικό του αγώνα την εμπειρία του, αλλά και τη Θεία Χάρη από τον Κύριό μας τον Ιησού Χριστό.
Ο Όσιος ανέδειξε καθαρά την θεολογία όχι εξ απόψεως επιστημονικής κατάρτισης, αλλά εμπειρικής μετοχής στα θεία. Εξέφρασε αυτό που έζησε και ήταν δύσκολο να το ενστερνιστεί ο κάθε πιστός άνθρωπος, αλλά δεν είναι και ακατόρθωτο, αυτό δηλαδή που λέμε στη γλώσσα της θεολογίας, ο Όσιος Συμεών έπαθε «τα θεία». Για να γίνει όμως αυτός ο πνευματικός του αγώνας και να φτάσει σε αυτή την πνευματική κατάσταση πέρασε από ένα στάδιο πνευματικής εμπειρίας και προετοιμασμού. Πώς λέγεται αυτό;
Λέγεται τήρηση των εντολών και απόκτηση των αρετών
Το Ευαγγέλιο δεν διαχωρίζεται με εντολές σε μοναχούς και λαϊκούς, ούτε για κληρικούς και λαϊκούς. Οι εντολές είναι για όλους. Δεν λέει το Ευαγγέλιο πουθενά ότι αυτά θα τα κάνετε εσείς οι έγγαμοι ενώ οι άγαμοι ακολουθείτε άλλες ευαγγελικές εντολές ή αυτά είναι για αυτούς, αυτά είναι για τους μοναχούς. Όλες οι εντολές είναι εφαρμόσιμες από όλους γι’ αυτό θα ήθελα να σταθώ στο πρακτικό μέρος των κατηχήσεων αυτού του Οσίου και Θεοφόρου Πατρός και περνώντας από τον ευώδη λειμώνα αυτόν, τον οποίο έγραψε, να τα μεταφέρουμε σήμερα, για να δούμε ότι και εμείς μπορούμε να κατακτήσουμε τέτοια υψηλά μέρη της θεολογίας και της πίστεως μας και ας ζούμε στον κόσμο μέσα, διότι αγαπητοί μου χριστιανοί δεν είναι ο τόπος είναι ο τρόπος με τον οποίο ζει ο κάθε πιστός χριστιανός.
Ο Άγιος Συμεών λοιπόν εκφράζοντας την προσωπική επιτυχή μέθοδο του στην ασκητική του πορεία παραθέτει όλα τα εκείνα στοιχεία τα οποία αποτελούν την, όπως λέει ο ίδιος, «τη νικητική του πανοπλία» που τον οδήγησαν σε αυτόν τον νικηφόρο αγώνα. Τα γράφει προς τους μοναχούς, έχουν όμως μεγάλη εφαρμογή και προς εμάς τους πιστούς, όπως λέει και ο ίδιος, και είναι ο αγώνας κατά του υλικού φρονήματος και των παθών. Είναι όπως είπα τα δύο: Η τήρηση των εντολών και η άσκηση των αρετών για την πνευματική πρόοδο και την τελείωση των μοναχών αλλά και του κάθε πιστού. Σπονδυλική στήλη αυτής της ηθικής τελείωσης και του κατά Χριστόν βίου είναι βασικά οι εντολές, η τήρηση των εντολών του Χριστού με τις συμβαδίζουσες αρετές.
Για τον Άγιο Συμεών όπως λέει ο ίδιος η άρνηση φυλάξεως των εντολών ισοδυναμεί με τη μη παραδοχή της Θεότητος του Ιησού Χριστού. Ο σκοπός της τηρήσεως των εντολών δεν είναι λέει ο ίδιος η ικανοποίηση κάποιας απαίτησης του Χριστού, αυτό θα κάνετε γιατί εγώ έτσι θέλω. Όχι. Ούτε η επιθυμία να υποτάξει τον άνθρωπο επειδή είναι Θεός. Είναι η Οδός με απώτερο φυσικό σκοπό όχι να πάρει ο Θεός από τον άνθρωπο, αλλά να δώσει ο Θεός στον άνθρωπο. Δεν κερδίζει συνεπώς ο Θεός αλλά ο ίδιος ο άνθρωπος, δεν έχουν την έννοια της διαταγής, αλλά αγάπης για να ωφελείται ο άνθρωπος.
Δυο πορείες λέει ο Άγιος Συμεών υπάρχουν στη ζωή: Η τήρηση των εντολών και η άλλη η τήρηση των εντολών του διαβόλου. Η αντίθεσις αυτή των δύο κόσμων είναι κατάδηλη στη ζωή μας, τη βλέπουμε, τη ζούμε και έχουμε μέσα συνειδησιακό πρόβλημα πολλές φορές ο καθένας από μας. Ο ένας της τηρήσεως είναι η σωτηρία και ζωή, κόσμος αιώνιος και ακατάλυτος, η αιώνια ζωή ο άλλος είναι του διαβόλου θάνατος, κόσμος της απωλείας.
Ευκολότερη είναι η απομάκρυνση από τα πάθη όταν η τήρησις των εντολών είναι συνεχής και αδιάλειπτος. Η πίστη στο Θεό και η τήρηση των εντολών είναι αχώριστη ενότητα. Οι αρετές θεωρούνται απαραίτητες στον πιστό, ο οποίος επέλεξε ελευθέρως την κατά Χριστόν πορεία. Η κάθε αρετή έχει τη θέση της στον πνευματικό αγώνα του κάθε πιστού και εφόσον οι αρετές και τα πάθη αντιμάχονται οι μεν τα δε σημαίνει ότι κάθε αρετή κατανικά μία κακία. Για να γίνω πιο πρακτικός. Γαστριμαργία εγκράτεια. Οργή μακροθυμία. Υπερηφάνεια ταπείνωσις, λέγει και πολλά άλλα, τα οποία μπορούμε να υποστηρίξουμε.
Η εργασία λοιπόν των αρετών δικό μας έργο αλλά έρχεται αρωγός η Θεία Χάρις. Δεν φτάνει μόνο το δικό μας έργο, της χάριτος του θεού είναι το αποτέλεσμα λέγει, ουσιώδες όχι μόνο να πράξει την αρετή ο πιστός αλλά και να καρποφορήσει η αρετή, γιατί πολλές φορές την πράττουμε αλλά δεν καρποφορεί διότι έχουμε εγωισμό και νομίζουμε ότι είναι δικό μας κατόρθωμα αλλά είναι της Χάριτος του Θεού. Οι αρετές φωτιζόμενες λέει ο ίδιος υπό του θείου φωτός ή μάλλον στις οποίες υπάρχει το Φως του Χριστού είναι και ονομάζονται Φως και καθιστούν ομοίως φως την ψυχήν και το σώμα του ανθρώπου που αξιώθηκε της θείας αυτής ευεργεσίας».
Ολοκληρώνοντας το κήρυγμά του ο κ. Κύριλλος ανέφερε:
«Εμείς όμως βρισκόμαστε εδώ και για ένα άλλο λόγο. Επειδή σήμερα ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης σας και Μητροπολίτης σας, ο Πνευματικός σας Πατέρας, ο Ηγούμενος αυτής της επαρχίας, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών, και αγαπητός μας αδελφός εορτάζει την ονομαστική του εορτή, γιατί φέρει το όνομα του Οσίου Πατρός Ημών Συμεών του Νέου Θεολόγου.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης σας δεν χρειάζεται διατυπώσεις από μας να τον γνωρίζετε ποιος είναι. Σε αυτό το χρονικό διάστημα, το οποίο βρίσκεται μαζί σας, τον γνωρίσατε πολύ καλά και έδωσε τα διαπιστευτήριά του. Σε σχέση με αυτά που είπα στην τήρηση των εντολών και την απόκτηση των αρετών σαν πιστός και αυτός χριστιανός και σαν μοναχός έκανε τη μαθητεία του σε Ιερά Μονή στα νεανικά του χρόνια, καταρτίστηκε πνευματικά σε μονή, καταρτίστηκε και κοσμικά, έλαβε και κοσμική γνώση, έχει πείρα λοιπόν της τήρησης των εντολών ο ίδιος και απόκτηση των αρετών κατά την πρόοδο της ηλικίας αυτού, ήταν έτοιμος, δηλαδή ετοίμασε τον εαυτό του, όπως κάθε πιστός, διότι κάποιος για να διδάξει και να προστεί πρέπει πρώτα να έχει καταρτιστεί και να μπορεί τον εαυτό του πρώτα να έχει ρυθμίσει, γι’ αυτό λοιπόν αφού η Εκκλησία τον ανεβίβασε νεότατο όντα, έχοντας τα διαπιστευτήρια αυτά στη θέση του Επισκόπου και Μητροπολίτου, τον έστειλε εδώ στην τοπική σας ιστορική Μητρόπολη και Εκκλησία, για να εφαρμόσει και τα εφάρμοσε, να σας διδάξει δηλαδή την τήρηση των εντολών και την απόκτηση των αρετών όχι όπως την εννοεί αυτός αλλά όπως την εννοεί η Εκκλησία μέσα από τη θεολογία της και ο πάτρωνας του ο Όσιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος». Απευθυνόμενος τέλος προς τον ίδιο τον κ. Συμεών τόνισε:
«Σεβασμιώτατε Άγιε αδελφέ, εκφράζοντας και διερμηνεύοντας και τις ευχές των Σεβασμιωτάτων αγίων αδελφών και συλλειτουργών μας Μητροπολιτών της Εκκλησίας της Ελλάδος, σας ευχόμαστε να έχετε δύναμη και υγεία να συνεχίσετε την φιλόχριστη και πολύ άριστη μέχρι σήμερα ποιμαντική σας αρχιερατική διακονία στην ιστορική Ιερά Μητρόπολη Φθιώτιδος, όπως την κάνετε μέχρι σήμερα, να την επαυξήσετε και να έχετε μια μελλοντική διακονία, η οποία θα σας καταστήσει έναν αρχιερέα στη συνείδηση του λαού που όχι μόνο θα σας θυμούνται όσο σας βλέπουν, αλλά θα σας θυμούνται και όταν δεν θα σας βλέπουν, όταν φύγετε από αυτή τη ζωή. Έτη πολλά και ευλογημένα»!
Στην Ιερά Ακολουθία παραβρέθηκε πολυμελής αντιπροσωπεία του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με επικεφαλής τον Αντιπρύτανη κ. Χρήστο Καραγιάννη και τον Κοσμήτορα της Θεολογικής Σχολής κ. Εμμανουήλ Καραγεωργούδη και με συμμέτοχή καθηγητών και φοιτητών, ενώ επίσης παραβρέθηκαν εκπρόσωποι των τοπικών αρχών, των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας με επικεφαλής τους Βουλευτές κ. Ιωάννη Οικονόμου και κ. Ιωάννη Σαρακιώτη.
Αύριο το πρωί στον Ιερό Μητροπολιτικό και Καθεδρικό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Λαμίας, στον Πανηγυρικό Όρθρο θα χοροστατήσει ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς και Φαλήρου κ. Σεραφείμ και θα ακολουθήσει το Πολυαρχιερατικό Συλλείτουργο στο οποίο θα κηρύξει τον Θείο Λόγο ο Σεβαμσιώτατος Μητροπολίτης Καστορίας κ. Καλλίνικος.