• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Κυριακή, 11 Μαΐου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Ὁ στόχος καὶ ἡ ἐπιδίωξη τοῦ Φρόυντ

29 Απριλίου 2020
in Απόψεις - Γνώμες
Ὁ στόχος καὶ ἡ ἐπιδίωξη τοῦ Φρόυντ
Share on FacebookShare on Twitter

του Αρχιμ. Γρηγορίου Κωνσταντίνου, Δρ. Θεολογίας

Ὁ σκοπὸς τοῦ Φρόυντ ἐρευνώντας τὸ πρόβλημα τοῦ ὀνείρου τὸ ἀναγνωρίζει ὡς ψυχικὸ φαινόμενο καὶ θέλει νὰ παραμείνει ἐντός των ὁρίων τοῦ τομέα τῆς νευροπαθολογίας, καὶ παράλληλα νὰ ἐπανακαθορίσει τοὺς ὅρους ἑρμηνείας αὐτοῦ. Ἀκολουθεῖ μιὰ ἐπιστημονικὴ διαδικασία προσέγγισης στὰ ἄδυτα τοῦ ὀνείρου, ὥστε νὰ εἰσδύσει ἐκεῖ ποὺ μέχρι πρότινος ἡ ἐπιστημονικὴ καταγραφὴ δὲ κατόρθωσε νὰ ἀγγίξει, ὄντας περιορισμένη στὴν περιγραφὴ τῶν ὀνειρικῶν εἰκόνων.

Στόχος τοῦ Φρόυντ εἶναι νὰ καλύψει τὰ κενὰ καὶ νὰ διευρύνει τὴν σχετικὴ μὲ τὰ ὄνειρα ἀντίληψη, ἐπικεντρώνοντας τὸ ἐνδιαφέρον τῆς ἀναζήτησής του στὴν οὐσία τοῦ ὀνείρου καὶ στὴν ἀρχὴ ἀπὸ τὴν ὁποία πηγάζουν τὰ ὄνειρα. Κεντρικὴ ἰδέα τοῦ Φρόυντ εἶναι ὅτι: κανένα ὄνειρο δὲν εἶναι χωρὶς ἀξία, καὶ πὼς κάθε ὄνειρο κρύβει ἕνα κρυφὸ νόημα. Πρόθεσή του ὅπως ὁ ἴδιος διατείνεται εἶναι νὰ ἀποδείξει μιὰ ψυχολογικὴ τεχνικὴ ποὺ νὰ ἐπιτρέπει τὴν εἰσχώρηση καὶ ἑρμηνεία τῶν ὀνείρων, μὲ τὴν ἐφαρμογὴ τῆς ὁποίας κάθε ὄνειρο ἐμφανίζεται ὡς ψυχικὸ φαινόμενο.

Στὴν πραγμάτευσή του ἐπιχειρεῖ νὰ ἐξηγήσει τοὺς μηχανισμοὺς διαμόρφωσης τοῦ ὀνείρου τοὺς ὁποίους ὑποδεικνύει μὲ τὸν ὄρο «διεργασίες τοῦ ὀνείρου» καὶ νὰ καταλήξει σὲ ἕνα συμπέρασμα γιὰ «τὴ φύση τῶν ψυχικῶν δυνάμεων ποὺ ἡ συγχώνευση καὶ ἡ σύγκρουσή τους δημιουργοῦν τὸ ὄνειρο»[1]. Γιὰ τὸ σκοπὸ αὐτὸ λοιπὸν ἀντλεῖ τὸ ὑλικό του ἀπὸ τὰ δικά του ὄνειρα καὶ τὰ ὄνειρα τῶν ἀσθενῶν του.

Ὁ Φρόυντ κάνει σύντομη ἀναφορὰ στὰ ὑπολείμματα προεπιστημονικῶν ἀντιλήψεων γιὰ τὸ ὄνειρο ὅπως αὐτὲς παρουσιάζονται στὶς δοξασίες πρωτόγονων λαῶν τὶς ὁποῖες ὅμως συναντᾶμε καὶ στοὺς λαοὺς τῆς κλασσικῆς ἀρχαιότητας, ποὺ ὁμοίως μὲ τὶς πρῶτες τονίζουν τὴν ὑπερφυσικὴ προέλευση τοῦ ὀνείρου. Στὴν ἐποχὴ του ὑπῆρχε ἡ σταθερὴ πεποίθηση ὅτι τὰ ὄνειρα ἦταν δίαυλος ἐπικοινωνίας μὲ τὸν ὑπερφυσικὸ κόσμο καὶ φορεῖς ἀποκαλύψεων προερχόμενων ἀπὸ θεοὺς καὶ δαίμονες. Ἀναγνώριζαν μιὰ σκοπιμότητα στὰ ὄνειρα ποὺ εἶχε ἰδιαίτερη σημασία γιὰ τὸν ὀνειρεμένο, καὶ ἡ ὁποία ἀφοροῦσε τὴν ἀνάγκη νὰ γνωρίσει τὰ μελλούμενα.

Ἡ εὐρεία ποικιλία τοῦ περιεχομένου τῶν ὀνείρων καὶ ἡ αἴσθηση ποὺ προκαλοῦσαν συντέλεσαν στὴν ἀδυναμία διατύπωσης μιᾶς ἑνιαίας ἀντίληψης.

Πρὶν λοιπὸν ἀπὸ τὸν Ἀριστοτέλη οἱ ἀρχαῖοι Ἕλληνες θεωροῦσαν τὰ ὄνειρα μιὰ θεϊκὴ ἔμπνευση. Γίνεται μνεία στὴν Ἀριστοτελικὴ θεώρηση γιὰ τὰ ὄνειρα σύμφωνα μὲ τὴν ὁποία εἶναι ἀντικείμενα ψυχολογικῆς ἔρευνας καὶ ὄχι ἔργο θεῶν μὲ θεϊκὴ σημασία ἀλλὰ δαιμονική, κατ’ ἀντιστοιχία τῆς φύσης ποὺ ἐπίσης ἦταν δαιμονικὴ[2]. Ἔτσι τὸ ὄνειρο παύει νὰ εἶναι ὑπερφυσικὴ ἀποκάλυψη καὶ ἀκολουθεῖ τοὺς νόμους τοῦ ἀνθρωπίνου πνεύματος στὸ ὁποῖο ἀναγνωρίζονται συγγενικοὶ δεσμοὶ μὲ τὸ θεῖο. «Ὁ Ἀριστοτέλης γνωρίζει μερικοὺς ἀπὸ τοὺς χαρακτῆρες τῶν ἐκδηλώσεων τοῦ ὀνείρου, ὅπως τὸ γεγονὸς πὼς τὸ ὄνειρο διευρύνει ὁρισμένους μικροὺς ἐρεθισμοὺς ποὺ συνέβησαν στὴ διάρκεια τοῦ ὕπνου (νομίζουμε πῶς περνούσαμε μέσα ἀπὸ τὴ φωτιὰ καὶ πὼς ζεσταινόμαστε πολὺ τὴ στιγμὴ ποὺ κάποιο μέλος μας ὑφίσταται μονάχα μιὰ ἐλαφρὰ θέρμανση) ἀπ’ αὐτὸ συμπεραίνει πὼς τὰ ὄνειρα μποροῦν νὰ ἀποκαλύψουν στὸ γιατρὸ τὰ πρῶτα σημάδια μιᾶς ἀλλαγῆς στὴν κατάσταση τοῦ σώματος ποὺ δὲν εἶναι ἀντιληπτὰ στὴν κατάσταση τῆς ἐγρήγορσης»[3].

Ὑπῆρχε διάκριση τῶν ὀνείρων σὲ ἀληθινὰ καὶ πολυσήμαντα καὶ σὲ ἀπατηλὰ καὶ ποὺ τὰ διαιροῦσαν σὲ δύο τάξεις. Ἡ μία θεωροῦνταν ὅτι «ὄφειλε τὴν προέλευσή της στὸ παρὸν καὶ στὸ παρελθὸν χωρὶς νὰ προσφέρει ἀποκαλύψεις γιὰ τὸ μέλλον περιελάβανε τὰ ἐνύπνια ποὺ ἀποδείχνουν ἀμέσως τὴν παράσταση ἢ τὸ ἀντίθετό της ὅπως π.χ. τὴν πείνα καὶ τὸν κατευνασμό της καὶ τὰ Φαντάσματα, ποὺ διευρύνουν μὲ φανταστικὸ τρόπο τὴν δεδομένη παράσταση, ὅπως παραδείγματος χάρη ὁ βραχνὰς – ἐφιάλτης. Ἀντιθέτως ὅμως ἡ ἄλλη τάξη τῶν ὀνείρων ἐθεωρεῖτο ὅτι προσδιόριζε τὸ μέλλον, σὲ αὐτὴν ἀνῆκαν: 1) ἡ ἄμεση προφητεία ποὺ τὴ δεχόταν στὸ ὄνειρο (χρηματισμό sic oraculum )[4], 2) ἡ πρόρρηση ἑνὸς γεγονότος ποὺ πρόκειται νὰ συμβεῖ (ὅραμα Visio) 3) τὸ συμβολικὸ ὄνειρο ποὺ χρειαζόταν μίαν ἐξήγηση (ὄνειρος somnium). Αὐτὴ ἡ θεωρία διατηρήθηκε γιὰ πολλοὺς αἰῶνες». Ἡ ἀντίληψη τῶν ἀρχαίων ἔκανε λόγο «στὴν κύρια ἐντύπωση ποὺ μᾶς προκαλοῦν τὸ πρωὶ οἱ ἀναμνήσεις ποὺ ἀπέμειναν ἀπὸ τὸ ὄνειρο, γιατί σ’ αὐτὲς τὶς ἀναμνήσεις τὸ ὄνειρο ἀντιτίθεται στὸ περιεχόμενο τῆς συνείδησής μας ὡς κάτι τὸ ξένο, ποὺ προέρχεται ἀπὸ ἕναν ἄλλο κόσμο».

Σύμφωνα μὲ τὸν Φρόυντ κάθε προηγούμενη ἀναφορὰ εἴτε προέρχεται ἀπὸ θρησκευτικοὺς καὶ μυστικοὺς συγγραφεῖς εἴτε ἀπὸ φιλοσοφικὲς σχολὲς ἀπηχεῖ στὸ μεγαλύτερο κομμάτι της τὴν πανάρχαια ἀντίληψη γιὰ τὴ θεϊκὴ προέλευση τοῦ ὀνείρου, καὶ σίγουρα δὲν μπορεῖ νὰ σταθεῖ στὸ ὕψος τῶν ἀπαιτήσεων μιᾶς ἐπιστημονικὰ θεμελιωμένης ἑρμηνείας. Ἐπίσης ἀνοιχτὸ θέμα πρὸς ἔρευνα καὶ μελέτη γιὰ τὸν Φρόυντ παραμένει τὸ πρόβλημα τῆς μαντικῆς καὶ προφητικῆς ἱκανότητας τοῦ ὀνείρου, καθὼς οἱ ὁράσεις τῶν ὀνείρων χρησιμοποιοῦνται ἀπὸ ἀνθρώπους ποὺ προσπαθοῦν νὰ στηρίξουν τὴν πίστη τους προϋποθέτοντας τὴν ὕπαρξη ὑπερφυσικῶν δυνάμεων.

Συγκεκριμένα ὁ Φρόυντ κλίνει πρὸς μία τάση τῆς ἐποχῆς του ποὺ εἶναι ἡ πραγμάτευση τῆς ψυχολογίας τοῦ ὀνείρου καὶ ἀποβλέπει στὴν ἀπεμπλοκή του «ἀπὸ ἀνάλογες μὲ τὸ ὄνειρο ψυχοπαθολογικὲς καταστάσεις ὅπως οἱ ψευδαισθήσεις τὰ ὁράματα οἱ παραισθήσεις κλπ.». Στὴν ἑρμηνευτική του ἀπόπειρα παραθέτει σειρὰ τοποθετήσεων σύγχρονων καὶ προγενέστερων ποὺ ἀφοροῦν τὸ φαινόμενο τοῦ ὀνείρου ἀνατρέχοντας στὴ φιλολογικὴ παραγωγή, καὶ ὑπογραμμίζει τὶς διαφορὲς ποὺ ἐμφανίζονται καὶ ποὺ ὁδηγοῦν εἴτε σὲ διαμετρικὰ ἀντίθετες ἀντιλήψεις εἴτε σὲ ἐν μέρει ὁμοιότητες. Σχετικὴ μνεία γίνεται στὸ πρῶτο κεφάλαιο τοῦ βιβλίου του μὲ τίτλο Σχέσεις Ὀνείρου καὶ Ἐγρήγορσης, καθότι τὰ δύο φαινόμενα ἀφοροῦν τὸ περιεχόμενο τοῦ ὀνείρου.

Τὸ ὄνειρο ἀναφέρεται ὡς ἐσωτερικὸ φαινόμενο ἐνῶ ἡ ἐγρήγορση ὡς ἐξωτερικὸ (σχετίζεται μὲ τὴν κατάσταση τῆς συνειδητότητας) ποὺ αὐτὴ ἡ ἴδια τροφοδοτεῖ τὸ περιεχόμενο τοῦ ὀνείρου τὸ ὁποῖο «προσδιορίζεται λίγο ἢ πολὺ ἀπὸ τὴν ἀτομικὴ προσωπικότητα, ἀπὸ τὴν ἡλικία, τὸ φύλο, τὴν κατάσταση, τὴ μόρφωση, τὶς συνήθειες τῆς ζωῆς καὶ ἀπὸ τὰ γεγονότα καὶ τὴν ἐμπειρία ὅλης της ζωῆς». Ἐντοπίζονται ἰδιομορφίες τοῦ ὀνείρου ποὺ ὁδηγοῦν σὲ μία σειρὰ ἀπὸ ἀντιθέσεις ἀνάμεσα σε διαφορετικὲς μνῆμες. Ὁ Φρόυντ παραθέτει τὶς σχετικὲς ἐντυπώσεις τοῦ Φ. Β. Χίλντεμπραντ.

Ἡ πρώτη ἀπὸ αὐτὲς τὶς ἀντιθέσεις ἀποκλείει τὸ ὄνειρο ἀπὸ τὴν πραγματικὴ καὶ ἀληθινὴ ζωὴ ἀφενός, καὶ ἀφετέρου δέχεται τὴ συνεχῆ παρεμβολὴ καὶ ἀλληλεξάρτηση τοῦ ἑνὸς ἀπὸ τὸ ἄλλο. Στὴν πρώτη περίπτωση «τὸ ὄνειρο διαφέρει ἀπὸ τὴν πραγματικότητα ποὺ ζοῦμε ὅταν εἴμαστε ζωντανοί, ἔχει ζωὴ ἐντελῶς κλειστῆ καὶ χωρίζεται ἀπὸ τὴν πραγματικὴ ζωὴ ἀπὸ ἕνα ἀδιάβατο βάραθρο. Μᾶς ἀποσπᾶ, ἀπὸ τὴν πραγματικότητα, σβήνει μέσα μας τὴν ἀνάμνησή της καὶ μᾶς τοποθετεῖ σὲ ἕναν ἄλλο κόσμο, σὲ μίαν ὁλότελα διαφορετικὴ ζωή, ποὺ στὸ βάθος δὲν ἔχει καμία σχέση μὲ τὴν πραγματική μας ζωή…», ὅπου τό Εἶναι χάνεται. Ὡστόσο καὶ τὸ ἀντίθετο ἔχει ὅμοια ἀληθινὴ καὶ σωστὴ διάσταση.

Στὴ δεύτερη περίπτωση ὅποιο καὶ ἂν εἶναι τὸ περιεχόμενο τοῦ ὀνείρου ἀντλεῖ τὰ στοιχεῖα του ἀπὸ τὴν πραγματικότητα ἢ τὴ ζωὴ τοῦ πνεύματος ποὺ ἀναπτύσσεται μὲ ἀφετηρία τὴν ἴδια τὴν πραγματικότητα. Ἔτσι ὅσο παράξενη καὶ ἂν εἶναι ἡ ἱστορία τοῦ ὀνείρου δὲν δραπετεύει ἀπὸ τὸν πραγματικὸ κόσμο. Ἀκόμη καὶ οἱ πιὸ ἑλκυστικὲς καὶ ἀδιάφορες δημιουργίες του ὑποχρεώνονται νὰ ἀντλοῦν τὰ στοιχεῖα τους ἀπὸ τὸ περιεχόμενο τοῦ πραγματικοῦ κόσμου καὶ ἀπὸ ἕνα ἐρέθισμα τῆς σκέψης μας σὲ κατάσταση ἐγρήγορσης καὶ μὲ λίγα λόγια ἀπὸ βιώματα ποὺ διαμορφώνονται στὸ ἀσυνείδητο, εἴτε διαδραματίζονται στὸ συνειδητό.

[1] Βλ. Σίγκμουντ Φρόιντ, Ἄπαντα Ἡ Ἑρμηνευτική των Ὀνείρων, Μτφ. Μίνας Ζωγράφου- Μεραναίου, Πανεκδοτική, Ἀθῆναι 1968, τόμ. 8ος, σ. 13
[2] Αριστοτέλους, περί ενυπνίων, Insomn 460a.25.
[3] Σίγκμουντ Φρόυντ αυτόθι σ.14
[4] Σημ. σημαίνει τήν χρησμοδοσία.

Πρόσφατα Άρθρα

Η εις Διάκονον Χειροτονία του Μοναχού Νεκταρίου Βαρλααμίτη – Πολυαρχιερατικό συλλείτουργο για την εορτή της Συνάξεως των Οσίων Μετεωριτών Πατέρων
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εις Διάκονον Χειροτονία του Μοναχού Νεκταρίου Βαρλααμίτη – Πολυαρχιερατικό συλλείτουργο για την εορτή της Συνάξεως των Οσίων Μετεωριτών Πατέρων

11 Μαΐου 2025

Με την δέουσα λαμπρότητα και την παρουσία εκατοντάδων πιστών εορτάστηκε στην Καλαμπάκα η ετήσια εορτή της Συνάξεως των Οσίων Μετεωριτών...

Read more
Καθαγιασμός Ιερού Θυσιαστηρίου στην Ιερά Μονή Υπεραγίας Θεοτόκου Βλαχερνών Κανονίου
Εκκλησία της Ελλάδος

Καθαγιασμός Ιερού Θυσιαστηρίου στην Ιερά Μονή Υπεραγίας Θεοτόκου Βλαχερνών Κανονίου

11 Μαΐου 2025

Το πρωί του Σαββάτου, 10 Μαΐου 2025, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων, κ. Νεκτάριος, επί τη εκ...

Read more
Κυριακή του Παραλύτου στην Μητρόπολη Άρτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Κυριακή του Παραλύτου στην Μητρόπολη Άρτης

11 Μαΐου 2025

Την Κυριακή 11 Μαΐου 2025, το πρωί, στον ενοριακό Ιερό Ναό των Αγίων Αποστόλων, στο χωριό Αμφιθέα Άρτης, ελειτούργησε ο...

Read more
Όσιοι Μετεωρίτες Πατέρες – Ιστορική αναδρομή στο Μετεωρίτικο Μοναχισμό
Πνευματικές Διδαχές

Όσιοι Μετεωρίτες Πατέρες – Ιστορική αναδρομή στο Μετεωρίτικο Μοναχισμό

11 Μαΐου 2025

Ο Μοναχικός βίος, ώς θεσμός της Έκκλησίας καί θεοσύστατος πολιτεία, άποτελεΐ ιδεώδη τοΰ Χριστιανισμού μορφή. Κύρια χαρακτηριστικά του όρδόδοξου μοναχικού...

Read more
Εκκλησία της Ελλάδος

“Αξέχαστος” είπαν οι πιστοί στο 40ήμερο μνημόσυνο του μακαριστού Μητρ. Κονίτσης Ανδρέου

10 Μαΐου 2025

Του π. Ηλία Μάκου Με το συναίσθημα σε όλους ότι θα μείνει αξέχαστος τελέστηκε στην Κόνιτσα, το Σάββατο10 Μαΐου, το...

Read more
Ἑορτὴ στόν Λυγιά Ναυπακτίας γιὰ τὴν πάροδο τῶν λειψάνων τοῦ ἁγίου Νικολάου
Εκκλησία της Ελλάδος

Ἑορτὴ στόν Λυγιά Ναυπακτίας γιὰ τὴν πάροδο τῶν λειψάνων τοῦ ἁγίου Νικολάου

10 Μαΐου 2025

Τό Σάββατο, 10 Μαΐου 2025, ἑορτάζουμε τήν ἀνακομιδή καί μετακομιδή τοῦ λειψάνου τοῦ ἁγίου Νικολάου, Ἀρχιεπισκόπου Μύρων τῆς Λυκίας, τοῦ...

Read more
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ´´ΟΣΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΡΩΣΟΣ  Ο ΠΟΛΥΑΘΛΟΣ ΚΑΙ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗΣ ΤΗΣ ΥΠΟΜΟΝΗΣ ´´
Εκκλησία της Ελλάδος

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ´´ΟΣΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΡΩΣΟΣ Ο ΠΟΛΥΑΘΛΟΣ ΚΑΙ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗΣ ΤΗΣ ΥΠΟΜΟΝΗΣ ´´

10 Μαΐου 2025

Με αφορμή την 21η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου που πραγματοποιείται στην Δ.Ε.Θ. από την 8η  έως και την 11η Μαΐου, την...

Read more
Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος: Οι φωτιστές των Σλάβων
Πνευματικές Διδαχές

Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος: Οι φωτιστές των Σλάβων

10 Μαΐου 2025

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου - Καθηγητού Ο εκχριστιανισμός των Σλαβικών λαών είναι ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα, τόσο για την...

Read more
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ…. Μεγάλη η απουσία του μακαριστού Μητρ. Πατρών Νικοδήμου!
Κηρύγματα

Ομιλία μακαριστού Μητροπολίτου Πατρών ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ την Κυριακή του Παραλύτου 1998

10 Μαΐου 2025

Ομιλία του μακαριστού Μητροπολίτου Πατρών ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ την Κυριακή του Παραλύτου 1998 ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΩΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΣΤΟΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΝΑΟ...

Read more
«Όταν προστάζει ο Χριστός»
Κηρύγματα

«Άνθρωπον ουκ έχω»

10 Μαΐου 2025

῞Ενα θαῦμα ὑπομονῆς καί ἐλπίδας εἶναι ὁ παράλυτος τοῦ εὐαγγελικοῦ ἀναγνώσματος τῆς σημερινῆς Κυριακῆς, πρίν νά δεχθεῖ τό θαῦμα τῆς...

Read more
Η  εορτή του Αγίου Νικολάου του εν Βουνένοις
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή του Αγίου Νικολάου του εν Βουνένοις

11 Μαΐου 2025

Τον προστάτη της,  Άγιο Νικόλαο τον εν Βουνένοις, εόρτασε η Ιερά Βυζαντινή Μονή του Αγίου Νικολάου του Νέου Καμπιών την...

Read more
Θεία Λειτουργία στο Ιερό Προσκύνημα του Αγίου ενδόξου οσιομάρτυρος Νικολάου του εν Βουναίνοις
Εκκλησία της Ελλάδος

Θεία Λειτουργία στο Ιερό Προσκύνημα του Αγίου ενδόξου οσιομάρτυρος Νικολάου του εν Βουναίνοις

10 Μαΐου 2025

Το πρωί της Παρασκευής 9 Μαΐου 2025, η τοπική μας Εκκλησία τίμησε με ιδιαίτερη λαμπρότητα τη μνήμη του αγίου και...

Read more
3ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ Χριστιανικής Νεολαίας 2023 | Λήξη κατηχητικής χρονιάς της Ι. Μ. Φωκίδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Ξέρεις το μυστικό για να έρθει το παιδί σου κοντά στον Χριστό;

10 Μαΐου 2025

Ξέρεις το μυστικό για να έρθει το παιδί σου κοντά στον Χριστό; Το παιδί μου είναι μακριά από την εκκλησία...

Read more
Φθιώτιδος Συμεών: «Ο Άγ. Νικόλαος προστατεύει τα νησιά της Μητροπόλεως μας»
Εκκλησία της Ελλάδος

Φθιώτιδος Συμεών: «Ο Άγ. Νικόλαος προστατεύει τα νησιά της Μητροπόλεως μας»

10 Μαΐου 2025

Ήταν το έτος 1970, όταν ο μακαριστός Μητροπολίτης Φθιώτιδος κυρός Δαμασκηνός, τέλεσε την τελευταία Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, αυτήν των ιερών...

Read more
Ο Απόστολος Σίμων ο Κανανίτης ή Ζηλωτής
Πνευματικές Διδαχές

Ο Απόστολος Σίμων ο Κανανίτης ή Ζηλωτής

10 Μαΐου 2025

ΛΑΜΠΡΟΣ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΣ Θεολόγος – Καθηγητής       Οι Άγιοι Απόστολοι τυγχάνουν ιδιαίτερης τιμής από την Εκκλησία μας, διότι είχαν την...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ…. Μεγάλη η απουσία του μακαριστού Μητρ. Πατρών Νικοδήμου!
Κηρύγματα

Ομιλία μακαριστού Μητροπολίτου Πατρών ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ την Κυριακή του Παραλύτου 1998

10 Μαΐου 2025

Ομιλία του μακαριστού Μητροπολίτου Πατρών ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ την Κυριακή του Παραλύτου 1998 ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΩΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΣΤΟΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΝΑΟ...

«Όταν προστάζει ο Χριστός»

«Άνθρωπον ουκ έχω»

10 Μαΐου 2025
«Όταν προστάζει ο Χριστός»

«Ἴδε ὑγιὴς γέγονας· μηκέτι ἁμάρτανε»

10 Μαΐου 2025
Ἀρρώστια καὶ μοναξιά

Ἀρρώστια καὶ μοναξιά

10 Μαΐου 2025
Κοιτάζοντας κατάματα την αμαρτία

Η προσφορά της Ορθοδόξου Ελληνίδος

10 Μαΐου 2025
Ἀρρώστια καὶ μοναξιά

«Γιατί οι άγιοι έθεσαν αυτήν την σειρά στις Ευαγγελικές περικοπές;»

6 Μαΐου 2023
Ἀρρώστια καὶ μοναξιά

Το μήνυμα της Κυριακής του Παραλύτου

6 Μαΐου 2023
Ἀρρώστια καὶ μοναξιά

Ο πόνος στη ζωή μας

14 Μαΐου 2022
Ἀρρώστια καὶ μοναξιά

Ο άνθρωπος μας

10 Μαΐου 2020
«Όταν προστάζει ο Χριστός»

«Όταν προστάζει ο Χριστός»

18 Μαΐου 2019
Ἀρρώστια καὶ μοναξιά

Ο Ιησούς Χριστός και ο παράλυτος της Βηθεσδά

18 Μαΐου 2019
Ἀρρώστια καὶ μοναξιά

Το μήνυμα της Κυριακής του Παραλύτου

29 Απριλίου 2018
“Πειρατήριον εστίν ο βίος του ανθρώπου” (Ιώβ ζ΄,1)

“Πειρατήριον εστίν ο βίος του ανθρώπου” (Ιώβ ζ΄,1)

25 Απριλίου 2018
Next Post
Πατριαρχική Θεία Λειτουργία στην Τρίγλια

Πατριαρχική Θεία Λειτουργία στην Τρίγλια

Η Ορθόδοξη Εκκλησία μας!

Τμήματα του ναού και η χρήση τους

«Ἔπεσεν ἐπί πρόσωπον παρά τούς πόδας αὐτοῦ (του Ιησού) εὐχαριστῶν αυτῷ»!

Κυριακή των δέκα λεπρών

Αγρυπνία στην Ι. Μονή Παντοκράτορος Αγίου Όρους για τα Θεοφάνεια

Αγρυπνία στην Ι. Μονή Παντοκράτορος Αγίου Όρους για τα Θεοφάνεια

Ο καθαγιασμός των υδάτων από τον Πατριάρχη στην Τρίγλια

Ο καθαγιασμός των υδάτων από τον Πατριάρχη στην Τρίγλια

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist