• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
Παρασκευή, 8 Αυγούστου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Από τη θρησκειοποίηση του κόσμου και της θρησκείας, στην εκκλησιολογία του ανθρώπου και της κτίσεως

3 Φεβρουαρίου 2016
in Απόψεις - Γνώμες
Από τη θρησκειοποίηση του κόσμου και της θρησκείας, στην εκκλησιολογία του ανθρώπου και της κτίσεως
Share on FacebookShare on Twitter

Ως θρησκεία νοείται η πίστη στο θείο με ορισμένη μορφή και δηλώνει γενικά τη σχέση του ανθρώπου με το ιερό, που στην ιστορική πορεία του ανθρώπου και από πολιτισμό σε πολιτισμό κατανοήθηκε ποικιλοτρόπως. Η έννοια της θρησκείας είναι ένας καθαρά ανθρωπολογικός και συνάμα κοινωνιολογικός όρος. Στην πρώτη περίπτωση συνιστά “πρόβλημα” της ανθρώπινης ιδιοσυστασίας, αφού ο άνθρωπος, ως φύσει θρησκευτικό ον, ειδωλοποιεί επιθυμίες, πάθη και αρετές και κατόπιν υποτάσσεται σε αυτές. Στην δεύτερη περίπτωση η θρησκεία αποτελεί κοινωνικό προϊόν ή κοινωνικό παράγοντα.

Με τον όρο “θρησκειοποίηση” της κοινωνίας νοείται η εμμονή στην αποκλειστική προτεραιότητα του θρησκευτικού παράγοντα στον καθορισμό σύνολης της ζωής, δηλ. η επιβολή της θρησκείας επί της κοινωνίας με τρόπο αυταρχικό. Από την άλλη πλευρά εμφανίζεται μία αντιθετική άποψη και θέση αυτή της κοινωνικοποίησης της θρησκείας. Η κοινωνικοποίηση της θρησκείας, δηλώνει την συμμόρφωσή της με την κοινωνία, σημαίνει τον εκσυγχρονισμό και αυτό το γεγονός με τη σειρά του απαιτεί την ανανέωση της θρησκείας, την αλλαγή του ηθικού κώδικά της, την εξατομίκευση και την εκκοσμίκευση, π.χ. σύγχρονα ζητήματα όπως, αμβλώσεις, ευθανασία, γάμος ομοφυλοφίλων κ.α.

Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να σημειωθεί η διάκριση ανάμεσα στους όρους Θρησκεία και Εκκλησία, οι οποίοι ασφαλώς και δεν ταυτίζονται. Η Θρησκεία είναι ανθρώπινο κατασκεύασμα, που πηγάζει από την ανάγκη του θρησκεύειν, ενώ η Εκκλησία είναι Θεία Αποκάλυψη, είναι η φανέρωση του Θεού στον άνθρωπο και όχι η δημιουργία του Θεού από τον άνθρωπο. Στην Θρησκεία ο Θεός είναι ζητούμενο ενώ στη Εκκλησία είναι αυτοαποκαλυπτόμενος. Και το ερώτημα που τίθεται στο σημείο αυτό είναι, εάν το Ευαγγέλιο είναι ή δεν είναι η Αλήθεια και αν η Εκκλησία είναι ή δεν είναι η ενσάρκωση της άκτιστης φανέρωσης που μυσταγωγικά κάνει ορατή την «αόρατη» παρουσία της.

Ο απ. Παύλος απευθυνόμενος στον Τιμόθεο στη δεύτερη προς αυτόν επιστολή προλέγει ότι έρχονται δυσκολότεροι καιροί, από αυτούς που ζούσαν ήδη, σημειώνοντας πως εκείνους του καιρούς οι άνθρωποι δεν θα αντέχουν τη σωστή διδασκαλία, αλλά σύμφωνα με τις επιθυμίες του ίδιου τους του εαυτού θα μαζέψουν ένα σωρό δασκάλους γύρω τους, για να ευχαριστιούνται τα αυτιά τους· και από μεν την αλήθεια θα γυρίσουν αλλού τα αυτιά τους, και θα παραστρατήσουν προς τα παραμύθια (Β΄ Τιμ. 4, 3-4) .

Δεν είναι, αναρωτιέμαι, ακριβώς αυτή η εικόνα της εποχής μας; Σύμφωνα με τις σωματικές επιθυμίες και με κάθε ιδέα που κατεβαίνει στο κεφάλι του καθενός, πάει και βρίσκει και ονομάζει δασκάλους του αυτούς που λένε ό,τι τον ευχαριστεί ή ο ίδιος ερμηνεύει τον ευαγγελικό λόγο κατά το δοκούν ή ακόμα χειρότερα αναζητά τρόπους να τον επικαιροποιήσει αλλοιώνοντας τον για δικαιολογήσει τις επιλογές του, και να επαναπαύσει τη συνείδηση του.

Από την άλλη πλευρά δυσβάσταχτη και δυσνόητη η Αλήθεια προκαλεί αναστάτωση και όχι ευχαρίστηση σε όσους αναζητούν τον Θεό. Ο ερμηνευτής της Αγίας Γραφής Οικουμένιος (10ος αι.) μάλιστα σημειώνει ότι δεν σφάλλουν επειδή δεν ξέρουν, αλλά με την θέληση τους, επιλέγοντας τους μύθους, οι οποίοι κατά τον λόγιο και θεολόγο Ζιγαβινό (π. 1050–1120), είναι λόγοι ψεύτικοι, που μιμούνται και υποκρύπτουν την Αλήθεια. Την Αλήθεια εκείνη, που ελέγχει  τον κόσμο για αμαρτία και για δικαιοσύνη και για κρίση (Ιω. 16, 8).

Επομένως ή είναι ο λόγος του Θεού που δίνει απάντηση στα υπαρξιακά ερωτήματα μας ή δεν είναι, οπότε μένουμε στο σκοτάδι και την αβεβαιότητα. Η δεχόμαστε την διδασκαλία και μαρτυρία της Εκκλησίας, η οποία είναι ο Χριστός παρατεινόμενος στους αιώνες, επομένως δεχόμαστε όλη την Αλήθεια, ή το αρνούμαστε και το απορρίπτουμε. Στην επί του Όρους ομιλία του ο Κύριος ανοίγει μπροστά στον άνθρωπο τους ορίζοντες της αιώνιας ζωής και του δίνει προσανατολισμούς αιώνιους.

Ο Χριστός δεν αναγκάζει κανένα να τον ακολουθήσει, αφήνει τον άνθρωπο ελεύθερο να κάνει τις επιλογές του, μέσα από την προτροπή Του Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτόν καί ἀράτω τόν σταυρόν αὐτοῦ καί ἀκολουθήτω μοι (Μκ. 8,34) Ο ιερός Χρυσόστομος, σημειώνει ότι ο Θεός έκανε τον άνθρωπο αυτεξούσιο και άφησε στην ελεύθερη θέλησή του ανθρώπου να προτιμήσει την αρετή ή να προχωρήσει στην κακία. Η αγάπη Του αφήνει τον άνθρωπο πάντοτε ελεύθερο να επιλέξει ο καθένας την πορεία που θα ακολουθήσει. Η επιλογή όμως να ακολουθήσει κανείς τον Χριστό συνεπάγεται και την άρση του σταυρού. Η λειτουργία της ελεύθερης βούλησης του ανθρώπου είναι εκείνη που καταξιώνει την πορεία της αυταπάρνησης στην οποία καλεί ο Θεός τον άνθρωπο για να πλησιάσει την αγάπη Του. Κατά τον Μέγα Αντώνιο, τον καθηγητή της ερήμου, ο άνθρωπος είναι καταχρηστικά λογικό ων, καθώς δεν είναι λογικοί όσοι έμαθαν απλώς τα της σοφίας, αλλ’ όσοι έχουν τη λογική ψυχή και μπορούν να διακρίνουν ποιό είναι το καλό και ποιό το κακό και αποφεύγουν τα πονηρά και βλαβερά στην ψυχή, τα δε αγαθά και ψυχωφελή, τα αποκτούν πρόθυμα και τα εφαρμόζουν με ευχαριστία προς τον Θεό.

Την πορεία της αυταπάρνησης υπέδειξε ο ίδιος ο Κύριος. Την πορεία αυτή της αυταπάρνησης θα χρειαστεί να ακολουθήσει στη ζωή του και ο άνθρωπος για να μπορέσει να βρεθεί και πάλι σε κοινωνία με τον Θεό, ο εγωισμός του τού την στέρησε, η αυταπάρνηση θα του τη δώσει πάλι. Θα χρειαστεί επομένως να θυσιάσει το “εγώ” του. Η προϋπόθεση όμως αυτή, της αυταπάρνησης επομένως της πλήρης εμπιστοσύνης στο Θεό,  πως στο χώρο της πίστεως το διαλέγουμε και παίρνουμε δεν έχει θέση. Η πρακτική της επιλογής μέρους της αλήθειας του Θεού από τη μία και η απόρριψη από την άλλη συνιστά βαριά πλάνη.

Δυστυχώς όμως υπάρχουν στις μέρες μας πολλοί χριστιανοί, μεταξύ αυτών δε και πολλοί κληρικοί και θεολόγοι, που υιοθετούν μία τέτοια στάση. Το με όσα συμφωνώ, τα ακολουθώ, αλλά με όσα διαφωνώ τα αγνοώ, μέσα στην Εκκλησία αποτελεί φρικτή αίρεση. Και αποτελεί αίρεση καθώς το αγνοώ καθίσταται ιδιαίτερα επικίνδυνο, γιατί δεν δηλώνει απλώς και μόνο το γεγονός της παραθεώρησης, αλλά το γεγονός ότι βάλλουν εναντίον της διδασκαλίας της Εκκλησίας, είτε γιατί επιθυμούν να δικαιολογήσουν τις προσωπικές τους επιλογές, είτε για να αρέσουν στον κόσμο. Μία τέτοια αντίληψη οδηγεί στην ανατροπή ολόκληρου του Ευαγγελίου και αφήνει τον άνθρωπο στο σκοτάδι, σε ένα περιβάλλον πλασμένο συμφεροντολογικά, που οδηγεί στην αυτοθέωση και αυτοδικαίωση, καθώς στη θέση του Θεού μπαίνει ο ίδιος ο άνθρωπος με ότι αυτό συνεπάγεται για τον ίδιο, αλλά και για τον άλλο.

Από τα ανωτέρω τίθεται το ερώτημα Θρησκειοποίηση της Κοινωνίας  ή Κοινωνικοποίηση της Θρησκείας; Θα πρέπει να πούμε πως ούτε η θρησκειοποίηση της Κοινωνίας, ούτε η Κοινωνικοποίηση της Θρησκείας, θα οδηγήσουν τον άνθρωπο στη σωτηρία, τη κοινωνία και θέαση του Θεού, καθώς η πρώτη οδηγεί τον άνθρωπο στην θρησκευτικό φονταμενταλισμό και η δεύτερη στην αποϊεροποίηση των πάντων.

Η απάντηση στο ανωτέρω ερώτημα βρίσκεται στην εκκλησιοποίηση της κοινωνίας κατ’ επέκταση του ίδιου του ανθρώπου, που είναι η θέωση, ο βαθύτερος σκοπός του ανθρώπου. Έργο της Εκκλησίας, ως σώμα Χριστού, στον κόσμο είναι η συνεχής εν Χριστώ μεταμόρφωση του κόσμου, η εκκλησιοποίηση του κόσμου. Ο απ. Παύλος περιγράφοντας την κατάσταση του κόσμου την εποχή του, που ταιριάζει όμως και στην περιγραφή του κόσμου σήμερα, απευθυνόμενος στους Χριστιανούς της Εφέσου αναφέρει χαρακτηριστικά, ήτε ποτέ σκότος, νυν δε φως εν Κυρίω (Εφ. 5,8). Αυτή την αλλαγή και μετάβαση από το σκοτάδι στο φως εργάζεται η Εκκλησία, ώστε να γίνει ο άνθρωπος «καινή κτίσις» (Γαλ. 6,15).Η αλήθεια της Εκκλησίας δεν είναι σχετική ή συμβατική αλλά απόλυτη και αναλλοίωτη. Είναι άλλο η Εκκλησία να προσαρμόσει την έκφραση της αλήθειας της κατάλληλα στο εκάστοτε περιβάλλον ώστε να γίνεται κατανοητή από τον άνθρωπο και άλλο να αλλοιώνει την έκφραση της αλήθειας για να ικανοποιεί τον άνθρωπο κάθε εποχής.

Δεν είναι η κοινωνία και μάλιστα αυτή η μεταπτωτική ασθενούσα κοινωνία που θα φέρει στην Εκκλησία στα μέτρα τα δικά της, αλλά αυτή θα αγωνισθεί, αν επιζητά την αλήθεια και την κοινωνία με τον Θεό, αυτή θα αγωνισθεί για προσαρμοσθεί στα μέτρα της Εκκλησίας, μέσα από τη τήρηση του Ευαγγελικού λόγου, όχι βέβαια υπό την απειλή της κολάσεως ή της ένδικης μισθαποδοσίας, αλλά από αγάπη κινούμενη ίνηση συνάντησης με Αυτόν.

Ο άνθρωπος κατά μεν την φύση του παραμένει θεόκτιστος, αλλά κατά την προαίρεσή του ζει ερήμην του ζώντος Θεού, καθώς προαιρετικά, θεληματικά και προσωπικά αρνείται τον Θεό, ακόμα και όταν δηλώνει πιστός αλλοιώνοντας τον ευαγγελικό Λόγο. Γίνεται αυτείδωλο μέχρι αυταποθεώσεως και αυτολατρείας με αποτέλεσμα να αυταποκλείεται από την αγαπητική εκκλησιαστική κοινωνία του Θεού. Ο σύγχρονος ιδιαίτερα άνθρωπος παρ’ όλη την πληθωρική του εξωστρέφεια και επικοινωνία, ζει ως άτομο και όχι ως πρόσωπο με αγάπη και ελευθερία. Μέσα από το ερήμην Θεού ζην προγεύεται την αιώνια απομονωτική ακοινωνησία. Όλα αυτά συνιστούν την ταυτότητα του κόσμου που απορρίπτει την εκκλησιοποίηση και δι’ αυτής την εγχρίστωση, την ενθέωση, συνεπώς την σωτηρία του. Αντιθέτως η κοινωνικοποίηση της θρησκείας και η θρησκειωποίηση της Εκκλησίας είναι ο συμβιβασμός και η υποταγή στην εθελούσια υπαρκτική αλλοτρίωση του κόσμου.

Η Εκκλησία αποτελεί τη δυνατότητα επισυναγωγής του σύμπαντος κόσμου. Ο εκκλησιασμός του κόσμου νοείται ως σύναξη όλων των όντων σε μία ενότητα, ώστε κανένα από αυτά να μην βρίσκεται σε αντίθεση ή σύγκρουση ή εχθρική στάση απέναντι σε κάποιον άλλο.  Ο Θεός έκτισε την Εκκλησία ως σύμβολο, τόπο και εικόνα Του. Ο άνθρωπος πλάσμα κατ’  εικόνα και καθ’  ομοίωση του Θεού, κατά τον άγιο Μάξιμο τον Ομοληγητή, ανήκει στην Εκκλησία, που είναι η ίδια κατ’  εικόνα και καθ’  ομοίωση του Θεού. Έτσι με την Εκκλησία ο άνθρωπος αναφέρεται προς τον Θεό και διατηρεί άρρηκτη σχέση μαζί Του. Η παρουσία της Εκκλησίας μέσα στην κοινωνία, μέσα στον κόσμο, σημαίνει την παρουσία του Θεού. Ο άνθρωπος μέσω της αληθινής και ουσιαστικής κοινωνίας του με τα άλλα μέλη του σώματος του Χριστού, της Εκκλησίας, καλείται να βιώσει τη σωτηρία, η οποία για την Εκκλησία είναι η απελευθέρωση της ζωής από τη φθορά και τον θάνατο.

Η Εκκλησία όμως συγκροτείται, οικοδομείται, αυξάνει και πληρούται με τον εγκεντρισμό του ανθρώπου στην εν Χριστώ, δια του Αγίου Πνεύματος, καινή ζωή της, η οποία οδηγεί στη σωτηρία και τη θέωση του. Στη ζωή του εκκλησιαστικού σώματος ο καθένας έχει τη δυνατότητα εν ελευθερία να συνδεθεί οντολογικά με τον Χριστό και τα άλλα μέλη του σώματος Του. Μέσα στα πλαίσια αυτά ο άνθρωπος καλείται να εκκλησιοποιηθεί, που εκφράζεται και πραγματώνεται μέσα από την ορθή επιλογή βίου, την ορθή εφαρμογή της ελεύθερης βούλησης με τη συνειδητή αποδοχή του συνόλου της Εκκλησίας ως έχει, χωρίς διαφοροποιήσεις από το σώμα της Εκκλησίας, γιατί αλλιώς έρχεται η αυτονόμηση, που φέρνει την αίρεση και την πτώση.

Γεώργιος Ν. Μανώλης, Θεολόγος / υπ. ΜΔΕ Ερμηνευτικής Θεολογίας

Πρόσφατα Άρθρα

Εκκλησία της Ελλάδος

Πολυαρχιερατικός Εσπερινός ονομαστηρίων Μητρ. Άρτης

8 Αυγούστου 2025

Με πνευματική κατάνυξη ετελέσθη το εσπέρας της Πέμπτης 7 Αυγούστου 2025, στον Ενοριακό Ιερό Ναό του Αγίου Μαξίμου του Γραικού...

Read more
Κορίνθου Διονύσιος: Η είσοδος του Χριστού στον κόσμο είναι η καταδίκη του κόσμου για τις τρεις επιθυμίες του
Εκκλησία της Ελλάδος

Εκοιμήθη εν Κυρίω ο Μητροπολίτης Κορίνθου

8 Αυγούστου 2025

«Νυνὶ δὲ Χριστὸς ἐγήγερται ἐκ νεκρῶν, ἀπαρχὴ τῶν κεκοιμημένων ἐγένετο…σαλπίσει γάρ, καὶ οἱ νεκροὶ ἐγερθήσονται ἄφθαρτοι… ὅταν δὲ τὸ φθαρτὸν...

Read more
«Eἰς ἀσθενείας και θλίψεις» † Μητροπολίτης Πατρῶν Νικόδημος
Πνευματικές Διδαχές

«Eἰς ἀσθενείας και θλίψεις» † Μητροπολίτης Πατρῶν Νικόδημος

8 Αυγούστου 2025

Ἀπό τάς θερμότερας δεήσεις καί ἱκεσίας τῆς μικρᾶς παρακλήσεως εἶναι αἱ ἀναφερόμεναι εἰς ἀσθενείας καί θλίψεις. Εἶναι πολλῶν και διφόρων...

Read more
Ιερά Παράκληση στο Ι. Προσκύνημα Παναγίας Εκατονταπυλιανής Πάρου
Εκκλησία της Ελλάδος

Ιερά Παράκληση στο Ι. Προσκύνημα Παναγίας Εκατονταπυλιανής Πάρου

7 Αυγούστου 2025

Στο Ιερό Προσκύνημα Παναγίας Εκατονταπυλιανής Πάρου, μετέβη το εσπέρας της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος 6-8-2025, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Καλλίνικος,...

Read more
Ο ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΚΟΠΕΛΟΥ ΣΤΗΝ ΕΝΟΡΙΑ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΣΩΤΗΡΟΣ ΨΑΧΝΩΝ
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΚΟΠΕΛΟΥ ΣΤΗΝ ΕΝΟΡΙΑ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΣΩΤΗΡΟΣ ΨΑΧΝΩΝ

7 Αυγούστου 2025

Κατά το διήμερο του εορτασμού της θερινής Δεσποτικής Εορτής της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, 5 και 6 Αυγούστου 2025, ο Θεοφιλέστατος...

Read more
Ο Ζάμπιας Ιωάννης στο Ρεγγίνι Λοκρίδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Ζάμπιας Ιωάννης στο Ρεγγίνι Λοκρίδος

7 Αυγούστου 2025

Τα παιδιά από την Ζάμπια και την Μοζαμβίκη της Μαύρης Ηπείρου, τα οποία φοιτούν στο Πρότυπο Εκκλησιαστικό Γυμνάσιο και Λύκειο...

Read more
Η εορτή της Μεταμορφώσεως στην Κουλούρα και η Παράκληση της Παναγίας στο Κουλούρι
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή της Μεταμορφώσεως στην Κουλούρα και η Παράκληση της Παναγίας στο Κουλούρι

7 Αυγούστου 2025

Στην μεγάλη και δεσποτική Εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, η Ιερά Μητρόπολη Λαρίσης και Τυρνάβου είχε την ευκαιρία να χαρεί...

Read more
Αυστραλίας Μακάριος: «Η εμπειρία θαύματος δεν πρέπει να είναι το βασικό κίνητρο που μας ωθεί στην πίστη»
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Αυστραλίας Μακάριος: «Η εμπειρία θαύματος δεν πρέπει να είναι το βασικό κίνητρο που μας ωθεί στην πίστη»

7 Αυγούστου 2025

Την Πέμπτη, 7 Αυγούστου, το εσπέρας, ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας κ.κ. Μακάριος επισκέφθηκε τον Ιερό Ναό Υπαπαντής του Κυρίου, στο...

Read more
Αποστολή «συμφιλιώσεως» τοῦ Πατριαρχείου Ἱεροσολύμων διὰ τήν Ἱεράν Μονήν τοῦ Σινᾶ
Πατριαρχεία - Αυτοκέφαλες Εκκλησίες

Αποστολή «συμφιλιώσεως» τοῦ Πατριαρχείου Ἱεροσολύμων διὰ τήν Ἱεράν Μονήν τοῦ Σινᾶ

7 Αυγούστου 2025

Κατόπιν προσκλήσεως τοῦ Σεβασμιωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Σινᾶ καί Ραϊθῶ, κ.κ. Δαμιανοῦ, πρός τόν Μακαριώτατον Πατριάρχην Ἱεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλον Γ΄, διά τῆς...

Read more
Δημητριάδος Ιγνάτιος: «Η Παναγία μας δείχνει τον δρόμο της αληθινής πορείας για την ελευθερία και την αγάπη»
Εκκλησία της Ελλάδος

Δημητριάδος Ιγνάτιος: «Η Παναγία μας δείχνει τον δρόμο της αληθινής πορείας για την ελευθερία και την αγάπη»

7 Αυγούστου 2025

Στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στον Βόλο, χοροστάτησε χθες ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος, στην Ακολουθία...

Read more
Η εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στην Ιερά Μονή Χριστού Δάσους Πάρου
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στην Ιερά Μονή Χριστού Δάσους Πάρου

7 Αυγούστου 2025

Στην Ιερά Μονή Χριστού Δάσους Πάρου, μετέβη το πρωί της Τετάρτης 6-8-2025, εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης...

Read more
Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΟΣΙΟΥ ΔΑΥΪΔ
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΟΣΙΟΥ ΔΑΥΪΔ

7 Αυγούστου 2025

Η δεσποτική εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, στην οποία είναι αφιερωμένο το καθολικό της Ι. Μονής Οσίου Δαυΐδ από τον...

Read more
Ο Δήμαρχος Αθηναίων κ. Χάρης Δούκας στον Μητροπολίτη Φθιώτιδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Δήμαρχος Αθηναίων κ. Χάρης Δούκας στον Μητροπολίτη Φθιώτιδος

7 Αυγούστου 2025

Επίσκεψη από τον Δήμαρχο Αθηναίων κ. Χάρη Δούκα δέχθηκε χθες Τετάρτη 6 Αυγούστου 2025 ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών....

Read more
«Ἐσβήσθη λύχνος, ἄναψε ἥλιος»  Στὸν Παράδεισο, ὁ Γέροντας Ἰσίδωρος
Αφιερώματα

«Ἐσβήσθη λύχνος, ἄναψε ἥλιος» Στὸν Παράδεισο, ὁ Γέροντας Ἰσίδωρος

7 Αυγούστου 2025

Δὲν πέρασαν παρὰ λίγες μέρες... μὰ μοιάζουν αἰῶνες. Στὶς 2 Ἰουλίου τοῦ σωτηρίου ἔτους 2025, ἔγειρε γλυκὰ τὸ κεφάλι του...

Read more
“H Παναγία αιώνια πηγή στοργής, αγάπης και ελπίδας”
Εκκλησία της Ελλάδος

“H Παναγία αιώνια πηγή στοργής, αγάπης και ελπίδας”

7 Αυγούστου 2025

Το απόγευμα της Τετάρτης, 6 Αυγούστου 2025, τελέστηκε με ιδιαίτερη κατάνυξη η Ιερά Παράκληση προς την Υπεραγία Θεοτόκο στον Ιερό...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)
Κηρύγματα

ΚΥΡΙΑΚΗ Η΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ Φροντίδα για τις ανάγκες της ζωής

17 Αυγούστου 2024

Η γνωστή Ευαγγελική διήγηση του χορτασμού των πεντακισχιλίων ανδρών, «χωρίς γυναικών και παιδίων», έρχεται και πάλι σήμερα στο προσκήνιο της λατρευτικής μας...

Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

Ἡ καρφίτσα! Κυριακή Η΄ Ματθαίου. (†) ἐπίσκοπος Γεώργιος Παυλίδης Μητροπολίτης Νικαίας

17 Αυγούστου 2024
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

Κυριακή Η΄ Ματθαίου – Να μάθουμε να ζούμε Ευχαριστιακά

29 Ιουλίου 2023
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

Όχι σπατάλη! – Κυριακή Η΄ Ματθαίου

1 Αυγούστου 2020
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

«Όχι στις διαιρέσεις, όχι στις διχόνοιες, όχι στα σχίσματα»

1 Αυγούστου 2020
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

Κυριακή Η΄Ματθαίου – Ο πολλαπλασιασμός των 5 άρτων

10 Αυγούστου 2019
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

Κυριακή Η΄ Ματθαίου «Ἔφαγον πάντες καὶ ἐχορτάσθησαν»

10 Αυγούστου 2019
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

Κυριακή Η Ματθαιου Ὁ Ζωοποιὸς Ἄρτος

10 Αυγούστου 2019
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

Το μήνυμα της Κυριακής Η΄ Ματθαίου

10 Αυγούστου 2019
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

Το θαύμα του πολλαπλασιασμού των πέντε άρτων

22 Ιουλίου 2018
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

Να μάθουμε να ζούμε Ευχαριστιακά

22 Ιουλίου 2018
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

Κυριακή Η΄Ματθαίου. Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου

16 Νοεμβρίου 2023
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

Τό Εὐαγγέλιο τῆς Κυριακῆς. Κυριακή Η΄ Ματθαίου

16 Νοεμβρίου 2023
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

ΚΥΡΙΑΚΗ Η΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ

13 Αυγούστου 2016
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

ΚΥΡΙΑΚΗ Η΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ

13 Αυγούστου 2016
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

Ο ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΡΤΩΝ & ΤΩΝ ΙΧΘΥΩΝ, Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ Ο π. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΦΛΩΡΟΦΣΚΥ

13 Αυγούστου 2016
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

«ΜΕΜΕΡΙΣΤΑΙ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ»; Αποστολικό Ανάγνωσμα Κυριακής Η’ Ματθαίου (Α’ Κορ. α΄ 10-17) Αρχιμανδρίτης Ιωήλ Κωνστάνταρος

13 Αυγούστου 2016
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

ΚΥΡΙΑΚΗ Η´ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ)

13 Αυγούστου 2016
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

Ἑρμηνεία στὴν περικοπὴ τῶν Πέντε Ἄρτων Anthony Bloom

16 Νοεμβρίου 2023
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

Κυριακή Η’ Ματθαίου του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καστοριάς κ.κ.Σεραφείμ

13 Αυγούστου 2016
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

Κήρυγμα Κυριακής Η’ Ματθαίου εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος και Αλμυρού

13 Αυγούστου 2016
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

ΚΥΡΙΑΚΗ Η΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (ιδ΄ 14-22)

13 Αυγούστου 2016
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

ΚΥΡΙΑΚΗ Η΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (Ματθ. ιδ΄, 14-22) εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Σερβιών και Κοζάνης

13 Αυγούστου 2016
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

ΚΥΡΙΑΚΗ Η΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ «Έφαγον πάντες και εχορτάσθησαν» εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Παροναξίας

13 Αυγούστου 2016
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

ΚΥΡΙΑΚΗ Η΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ Απόστολος: Α΄ Κορ. α΄ 10-17 Ευαγγέλιο: Ματθ. ιδ΄14-22 18

13 Αυγούστου 2016
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

Κυριακή Η΄ Ἐπιστολῶν (Α΄ Κορ.. ιδ΄, 10-17) «Παρακαλῶ…ἵνα τό αὐτό λέγητε πάντες καί μή ᾖ ἐν ὑμῖν σχίσματα»εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Χίου

16 Νοεμβρίου 2023
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

Κυριακή Η΄ Ματθαίου – Ο Άρτος της ζωής Ο Άρτος της ζωής «Έφαγαν πάντες και εχορτάσθησαν» εκ της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κύπρου

13 Αυγούστου 2016
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

Το θαύμα του χορτασμού των πεντακισχιλίων, επαναλαμβάνεται στο πέρασμα των αιώνων, μέχρι συντελείας του κόσμου, μέσα στην Θεία Λειτουργία.

13 Αυγούστου 2016
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

ΚΥΡΙΑΚΗ Η ΜΑΤΘΑΙΟΥ – Ο πολλαπλασιασμός των πέντε άρτων

13 Αυγούστου 2016
Κυριακή Η’ Ματθαίου – Λόγος εις τους εκ πέντε άρτων τραφέντας πεντακισχιλίους (Όσιος Βασίλειος επίσκ. Σελευκείας)

ΚΥΡΙΑΚΗ Η΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ Ευαγγέλιο : Μτ. 14,14-22 Ο ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑΚΟΣ ΑΡΤΟΣ: Η ΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΠΑΝΤΟΣ ΚΟΣΜΟΥ

13 Αυγούστου 2016
Next Post
Ἡ ὀντολογία τοῦ προσώπου

Ἡ ὀντολογία τοῦ προσώπου

“Ουχ οράτε τούτο το παιδίον;”

"Ουχ οράτε τούτο το παιδίον;"

Διονύσιος Μητροπολίτης Τρίκκης και Σταγών  (1907 – 1970)

Διονύσιος Μητροπολίτης Τρίκκης και Σταγών (1907 - 1970)

Ἡ σκληρότητα τοῦ προφήτη Ἡλία & ἡ τιμωρία του

Ἡ σκληρότητα τοῦ προφήτη Ἡλία & ἡ τιμωρία του

Ἁγίου Σιλουανοῦ τοῦ Ἀθωνίτη -Ὁ θρῆνος τοῦ Ἀδάμ

Ἁγίου Σιλουανοῦ τοῦ Ἀθωνίτη -Ὁ θρῆνος τοῦ Ἀδάμ

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
  • Η συγχώρεση θεραπεύει πληγές…

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist