Η Ορθοδοξία μας εορτάζει ξανά! Εορτάζει τη Βάπτιση του Κυρίου μας Ιησού Χριστού από τον τίμιο Πρόδρομο που δίδει πλέον τη δυνατότητα της πνευματικής αναγέννησης των ανθρώπων. Η Εκκλησία μας σε ανάμνηση αυτού του γεγονότος, καθιέρωσε να τελείται Θεία Λειτουργία και τελετή του Μεγάλου Αγιασμού ανήμερα της εορτής και την παραμονή προς ενίσχυση των πιστών. Άρα λοιπόν και την παραμονή τελείται Μεγάλος Αγιασμός.
Μικρός Αγιασμός τελείται συνήθως την πρώτη εκάστου μηνός στις ενορίες αλλά και όταν καλεί ο πιστός τον ιερέα για μια ανάγκη ή ευλογία. Ο Μεγάλος Αγιασμός παραμένει στον Ιερό Ναό έτσι ώστε αν κάποιος π.χ. έχει επιτίμιο να μην κοινωνήσει για ένα διάστημα, να μπορεί να μεταλαμβάνει Μεγάλο Αγιασμό προς πνευματική ενδυνάμωση. Αν θελήσει κάποιος να τον κρατήσει στην οικία του, θα πρέπει να έχει λάβει πρωτίστως την ευλογία του πνευματικού του.
ΝΗΣΤΕΙΑ
Νηστεύουμε την παραμονή των Θεοφανείων αυστηρά, εκτός αν η παραμονή πέφτει Σάββατο ή Κυριακή όπου καταλύουμε το λάδι. Παλαιότερα και μέχρι τον 4ο αιώνα η εορτή των Χριστουγέννων και των Θεοφανείων ήταν ενωμένες και η νηστεία κοινή. Ακόμη, οι κατηχούμενοι προετοιμάζονταν πνευματικά, νήστευαν για να βαπτιστούν την παραμονή και για να κοινωνήσουν την επομένη. Επίσης, ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης αναφέρει στο “Πηδάλιο” ότι η νηστεία αυτή είναι για να αναπληρώσει τις νηστείες που χάθηκαν λόγω της χαρμόσυνης περιόδου των Χριστουγέννων, όπου οι πιστοί δε νηστεύουν Τετάρτη και Παρασκευή έως την παραμονή των Θεοφανείων.
Να τονίσουμε αγαπητοί μου για άλλη μια φορά ότι τίποτα στον κόσμο δεν μπορεί να είναι το ίδιο με την Θεία Κοινωνία. Η Θεία Κοινωνία είναι ο Ίδιος ο Χριστός. Ο Αγιασμός(μικρός ή μεγάλος) τελείται για την πνευματική υποστήριξη των πιστών.
Απαραίτητη προϋπόθεση για να λάβει κανείς την χάρη από τον Αγιασμό, είναι η ταπείνωση. Τίποτα δεν λειτουργεί μαγικά. Εκείνος που αγίασε το νερό είναι ο Ίδιος που βλέπει και μέσα στην ψυχή μας. Αν δεν έχουμε καλή προαίρεση, λίγο ωφελούμαστε. Ας μην σπρώχνουμε λοιπόν τον συνάνθρωπό μας για να λάβουμε πρώτοι τον Αγιασμό. Ας πάμε τελευταίοι και θα λάβουμε πλούσια χάρη.
Είθισται ο ιερέας να αγιάζει τα σπίτια. Φυσικά δεν είναι υποχρεωτικό. Να λάβουμε όμως υπόψιν ότι απ’ όπου περνάει η ιερωσύνη(που έχει Αποστολική διαδοχή), σκορπά ευλογίες.
Εύχομαι να λάβουμε όλοι… «ἀφθαρσίας πηγή, ἁγιασμοῦ δῶρον, ἁμαρτημάτων λυτήριον, νοσημάτων ἀλεξιτήριον δαίμοσιν ολέθριον, ταίς εναντίαις δυνάμεσιν απρόσιτον, Αγγελικής ισχύος πεπληρωμένον»(ευχή Αγιασμού).
π. Γεώργιος Χριστοδούλου