• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Τρίτη, 14 Οκτωβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Ὀνειρικὲς θεωρίες, ὀνειρικὲς λειτουργίες

29 Απριλίου 2020
in Απόψεις - Γνώμες
Ὀνειρικὰ στοιχεῖα – Ὀνειρικὴ μνήμη
Share on FacebookShare on Twitter

του Αρχιμ. Γρηγορίου Κωνσταντίνου, Δρ. Θεολογίας

Ἡ θεωρία τοῦ ὀνείρου ὅπως ὁ ἴδιος ὁ Φρόυντ τὴν διευκρινίζει ὀνομάζεται ἡ ἐργασία ποὺ ἀπὸ μιὰ συγκεκριμένη ὀπτικὴ γωνία ἐπιχειρεῖ νὰ ἐξηγήσει ὅσο τὸ δυνατὸν μεγαλύτερο ἀριθμὸ ὀνειρικῶν χαρακτήρων, καὶ ταυτόχρονα νὰ ἐντάξει τὸ φαινόμενο αὐτό σέ ἕνα διευρυμένο σύνολο. Ἡ διάκριση μεταξύ τῶν θεωριῶν συνίσταται στὴν ἀξιολόγηση τῶν χαρακτήρων ποὺ ἡ κάθε μία κάνει θέτοντας κάποιο χαρακτήρα ὡς ποιὸ θεμελιώδη ἀπὸ τοὺς ἄλλους, ποὺ στὴ συνέχεια  ἀποτελεῖ καὶ τὴ βάση τῆς δόμησής της. Στὴ θεωρία τοῦ ὀνείρου ἡ ἰδέα μιᾶς καὶ μόνο λειτουργίας αὐτοῦ δὲν εἶναι δεδομένη, συνηθίζεται ὅμως νὰ υἱοθετοῦνται οἱ θεωρίες ποὺ ἀποφεύγουν αὐτὴν τὴν κατεύθυνση.

Ὁ Φρόυντ ὑπογραμμίζει πὼς ἀπὸ τὴ στιγμὴ ποὺ τὸ ὄνειρο ἔγινε μέρος τῆς βιολογικῆς ἔρευνας αὐξήθηκε ὁ ἀριθμὸς τῶν θεωριῶν χωρὶς αὐτὸ νὰ σημαίνει ὅτι ὅλες εἶναι ὁλοκληρωμένες. Ἐπίσης ὁ ἴδιος τὶς κατατάσσει σὲ ὁμάδες μὲ γνώμονα τὸ βαθμὸ ποὺ «ὑποθέτει ἡ καθεμιὰ τὴ φύση καὶ τὴν ποσότητα τῆς ψυχικῆς δραστηριότητας». Ἔτσι ἔχουμε θεωρίες α) «ποὺ ὑποθέτουν πὼς κάθε ψυχικὴ δραστηριότητα τῆς ἐγρήγορσης βρίσκεται στὸ ὄνειρο» (Νεμπλέφ), β) «ποὺ ὑποθέτουν ἀντίθετα στὸ ὄνειρο μιὰ πτώση τῆς ψυχικῆς δραστηριότητας μιὰ χαλάρωση τῶν συνειρμῶν μιὰ πτώχευση τοῦ κεφαλαίου τῶν χρησιμοποιήσιμων στοιχείων», καὶ γ) θεωρίες «ποὺ ἀποδίδουν στὴν ψυχὴ κατὰ τὴ διάρκεια τοῦ ὕπνου ἰδιαίτερες ψυχικὲς δραστηριότητες ποὺ δὲν ὑπάρχουν ἢ ποὺ ὑπάρχουν ἀτελῶς κατὰ τὴν ἐγρήγορση».

Σὲ ὅτι ἀφορᾶ ὅμως τὴν πρώτη ὁμάδα θεωριῶν ὁ ὕπνος δὲν ἐπηρεάζει τὴν λειτουργία τοῦ πνεύματος, οἱ δεδομένες ὡστόσο διαφορὲς ποὺ ὑπάρχουν «ἀνάμεσα στὸ ὄνειρο καὶ στὴν ὁμαλὴ σκέψη» εἶναι ἀμφίβολο ἂν μποροῦν νὰ ἀποσαφηνισθοῦν «μόνο μὲ συνθῆκες ὕπνου». Προσθέτως δὲν ἀποτελοῦν οἱ θεωρίες αὐτὲς σαφῆ τρόπο γιὰ νὰ προσεγγίσουμε τὶς λειτουργίες τοῦ ὀνείρου. Δὲν ἐξηγοῦν γιατί καὶ πὼς ὀνειρευόμαστε οὔτε ἀποκαλύπτουν τοὺς λόγους ποὺ κρατοῦν τὸ μηχανισμὸ τῆς ψυχῆς σὲ κίνηση. Στὴ δεύτερη ὁμάδα θεωριῶν, «ὁ ὕπνος ἐπεκτείνεται καὶ στὴν ψυχή», εἰσδύει στὸ μηχανισμό της καὶ τὴν θέτει γιὰ ὁρισμένο χρονικό διάστημα σὲ ἀδράνεια.

Ὁ Φρόυντ ζητάει τὴν κατανόηση  τῶν ἀναγνωστῶν καθότι κάνει μία ἀναγωγὴ στὴν ψυχιατρική, καταλήγοντας στὸ συμπέρασμα πὼς οἱ πρῶτες θεωρίες βλέπουν τὸ ὄνειρο σὰν «ἕνα εἶδος παράνοιας» καὶ οἱ δεύτερες «σὰν ἕνα εἶδος νοητικῆς ἐξασθένισης ἢ σύγχυσης». Ἐνῶ γιὰ τὴν τρίτη θεωρία (Μπούρνταχ) οἱ δραστηριότητες τῆς ψυχῆς εἶναι αὐθόρμητες καὶ δὲν περιορίζονται ἀπὸ τὴν ἀτομικότητα οὔτε βάλλονται ἀπὸ τὴ συνείδηση τοῦ ἐγώ. Στὴν περίπτωση αὐτὴ τὸ ὄνειρο ἐνεργεῖ ἀναζωογονητικὰ μὲ ἀποτέλεσμα τὰ θετικὰ συναισθήματα νὰ ἀντικαθιστοῦν τὰ ἀρνητικά. Αὐτὴ ἡ θεωρία φαίνεται νὰ ἐπισκιάζει τὶς δύο προηγούμενες. Ὁ Φρόυντ ἐπικρίνει τὴν κυρίαρχη θεωρία ποὺ ἀποφαίνεται πὼς μόνο ἕνα τμῆμα τῆς διανοητικῆς μας ζωῆς ποὺ οὐσιαστικὰ ναρκώνεται ἀπὸ τὸν ὕπνο ἀνήκει στὸ ὄνειρο, καθὼς δὲν λαμβάνει ὑπόψιν του τὶς ἀντιθέσεις τῶν ὀνείρων π.χ. (παράλογα- συνηθισμένα ὄνειρα), καὶ θεωρεῖ τὸ ὄνειρο ὡς μερικὴ ἐγρήγορση.

Αὐτὴ ἡ θεωρία γιὰ τὸν Φρόυντ παραμένει ἀνεπιβεβαίωτη καὶ λαμβάνει τὸ ὄνειρο σὰν ὀργανικὸ γεγονὸς ποὺ προκαλεῖται «ἀπὸ μιὰ σειρὰ ἐρεθισμῶν ποὺ ἀντανακλῶνται σὰν ὀνειρικὰ φαινόμενα». Ἐπίσης τὸ ὄνειρο ἐκλαμβάνεται ὡς ἀποτέλεσμα διανοητικῆς δραστηριότητας, καθὼς στὶς διαταράξεις του ἐξαιτίας τῶν ἐρεθισμῶν τὸ πνεῦμα λειτουργεῖ σποραδικὰ μὲ τὸ τμῆμα του ποὺ ξυπνάει, βλέποντας τὰ ὀνειρικὰ στιγμιότυπα μέχρι νὰ ἐπανέλθει στὴν κατάσταση ὕπνου. Ἡ ὀπτικὴ αὐτὴ ὅμως ἀφαιρεῖ ἀπὸ τὸ ὄνειρο τὸ στοιχεῖο ποὺ τὸ χαρακτηρίζει ὡς ψυχικὸ φαινόμενο. Ἐπιπλέον ἡ θεωρία τῆς μερικῆς ἐγρήγορσης κατὰ τὸν (Μπούρνταχ) δὲν ἐξηγεῖ οὔτε τὸν ὕπνο οὔτε τὴν ἐγρήγορση καὶ φαίνεται νὰ συμβαίνει ἕνας διαμελισμὸς τῆς ψυχῆς μὲ ἐνεργεῖς καὶ ἀδρανεῖς δυνάμεις. Στὴ συνέχεια ἀναφέρονται οἱ ἀπόψεις τοῦ Ρόμπερτ σύμφωνα μὲ τὸν ὁποῖο «Τὸ ὄνειρο εἶναι ἀποχωρισμὸς σκέψεων ποὺ καταπνίγηκαν ἐν σπέρματι». «Τὰ ὄνειρα ἔχουν ἕνα ἀποτέλεσμα ἀνακούφισης καὶ ἴασης».

Αἰσθάνεται τὶς ὀνειρικὲς παραστάσεις ὡς ἐξώθηση τῶν ἐντυπώσεων χωρὶς  καμία ἀξία. Σχηματικὰ θὰ μπορούσαμε νὰ ἀποδώσουμε τὴν ἀντίληψη αὐτὴ σὰν κάτι ἀνάλογο μὲ τὴν ἀρχειοθέτηση τῆς ἠλεκτρονικῆς ἀλληλογραφίας, ὅπου  ἔχουμε τὴν δυνατότητα τῆς διαβάθμισης ἀλλὰ καὶ ἀπόρριψης τῶν εἰσερχομένων μηνυμάτων πρὶν ἀκόμα τὰ ἀναγνώσουμε, ἐφόσον ἡ ἀξιολόγηση τῆς προέλευσής τους, τὰ καθιστὰ ἀνεπιθύμητα. Ἡ συνείδηση διατηρεῖ τὴν ἰσορροπία της ἐλαφραινόμενη ἀπὸ τὶς μὴ μορφοποιημένες σκέψεις καὶ ἐντυπώσεις ποὺ δὲν ἔχουν σημασία. Τὸ παραπάνω γεγονὸς νοεῖται ὡς ἀποχωρισμὸς τῶν σκέψεων.

Ὁ Φρόυντ συμφωνεῖ ὅτι οἱ κεντρικὲς ἰδέες τοῦ Ρόμπερτ ὅπως καὶ τοῦ Ντελὰζ ποὺ ἀκολουθεῖ, ἀποτελοῦν ἀναφορὰ στὶς ἰδιομορφίες τοῦ ὀνείρου ἀλλὰ ὅμως διαφωνεῖ μὲ τὴν ματιὰ καὶ τῶν δύο ποὺ ἀντιλαμβάνονται τὸ ὄνειρο ὡς δημιούργημα τῆς σκέψης, καὶ ἐλαχιστοποιοῦν τὸ γεγονὸς μιᾶς ἀνεξάρτητης ψυχικῆς δραστηριότητας. Ὁ Φρόυντ συνεχίζει τὴν παρουσίαση τῶν ἰδιομορφιῶν μὲ τὴν ἀναφορὰ στὴν ἀπόπειρα τοῦ Σέρνερ νὰ ἑρμηνεύσει τὸ ὄνειρο ὡς μιὰ ἰδιαίτερη δραστηριότητα τῆς ψυχῆς, χωρὶς ὅμως νὰ διατηρεῖ ὅλες τὶς ἰδιότητές της σὲ αὐτό. Ἀποκλείει τὸ διανοητικὸ χαρακτήρα ἀπὸ τὸ κατάλοιπο τῶν ψυχικῶν δυνάμεων καὶ ἐντοπίζει μόνο ἕνα ἁπλὸ μηχανισμό. Ὑποστηρίζει ὅτι ἡ φαντασία ἀπελευθερωμένη ἀπὸ τὴ νόηση κυριαρχεῖ ὁλοκληρωτικά. Δέχεται ὅτι τὸ ὑλικὸ προέρχεται ἀπὸ τὴ μνήμη τῆς ἐγρήγορσης, ἀλλὰ πιστεύει καὶ ὅτι δημιουργεῖ ὑλικό. Χαρακτηριστικό της εἶναι ὅτι «δὲ διαθέτει τὴ γλώσσα τῶν ἐννοιῶν» καὶ δείχνει πλαστικὰ τὴ σύλληψή της. Ἐπιλέγει μιὰ ξένη εἰκόνα ποὺ δύναται νὰ ἐκφράσει τὴ μορφὴ τοῦ ἀντικειμένου ποὺ πραγματεύεται καὶ σκιαγραφεῖ τὸ περίγραμμά του. Αὐτὴ ἡ ἰδιομορφία ὀνομάζεται «συμβολικὴ δραστηριότητα τῆς φαντασίας». Ἡ θεμελιώδης διαφορὰ τοῦ Σέρνερ μὲ τοὺς ὑπέρμαχους τῆς θεωρίας τῶν ψυχικῶν εἶναι ὅτι αὐτοὶ «προμηθεύουν στὴν ψυχὴ μονάχα τὰ στοιχεῖα ποὺ χρησιμοποιεῖ σύμφωνα μὲ τὰ σχέδια τῆς φαντασίας της» καὶ ἀναπαριστᾶ τὰ ὄργανα ἀπὸ τὰ ὁποῖα προέρχονται οἱ ἐρεθισμοὶ μὲ συμβολικὲς εἰκόνες, ἢ συμβολίζει τὴν οὐσία ποὺ ἐμπεριέχεται σὲ ἕνα ὄργανο.

Ὡστόσο ὁ Serner δὲν ἀναγνωρίζει καμία χρησιμότητα συμβολικῆς δραστηριότητας στὸ ὄνειρο. Τὴν παραπάνω θεωρία ὁ Φρόυντ τὴν ἐκτιμᾶ ὡς αὐθαίρετη καὶ πέρα ἀπὸ κάθε ἔλεγχο. Τὴν δικαιολογεῖ ὅμως καθὼς τονίζει ὅτι οἱ ἐξηγήσεις τοῦ ὀνείρου εἶναι σχεδὸν καταδικασμένες νὰ καταλήγουν στὸ φανταστικὸ καὶ ἐξωπραγματικό.

Πρόσφατα Άρθρα

Επταετές Μνημόσυνο μακαριστού Επισκόπου Τανάγρας κυρού Πολυκάρπου
Εκκλησία της Ελλάδος

Επταετές Μνημόσυνο μακαριστού Επισκόπου Τανάγρας κυρού Πολυκάρπου

13 Οκτωβρίου 2025

Την Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2025 τελέστηκε το επταετές Μνημόσυνο του μακαριστού Επισκόπου Τανάγρας κυρού Πολυκάρπου στο Ιερό Ησυχαστήριο Αναλήψεως του...

Read more
Νέος Μεγαλόσχημος Μοναχός στην Ιερά Μητρόπολη Πειραιώς
Εκκλησία της Ελλάδος

Νέος Μεγαλόσχημος Μοναχός στην Ιερά Μητρόπολη Πειραιώς

13 Οκτωβρίου 2025

Παρουσία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πειραιώς κ. Σεραφείμ και του Θεοφιλεστάτου εψηφισμένου Αρχιεπισκόπου Σινά, Φαράν και Ραϊθώ και Ηγουμένου της Ιεράς...

Read more
Συνεργασία για το περιοδικό “Αχιλλίου Πόλις”.
Εκκλησία της Ελλάδος

Συνεργασία για το περιοδικό “Αχιλλίου Πόλις”.

13 Οκτωβρίου 2025

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαρίσης και Τυρνάβου κ. Ιερώνυμος δέχθηκε στο γραφείο του, τον Γενικό Αρχιερατικό Επίτροπο της Ιεράς Μητροπόλεως Κερκύρας...

Read more
Με λαμπρότητα εορτάστηκαν τα Ελευθέρια της πόλεως των Γρεβενών και η Σύναξη Πάντων των εν Γρεβενοῖς Αγίων
Εκκλησία της Ελλάδος

Με λαμπρότητα εορτάστηκαν τα Ελευθέρια της πόλεως των Γρεβενών και η Σύναξη Πάντων των εν Γρεβενοῖς Αγίων

13 Οκτωβρίου 2025

Με εκκλησιαστική λαμπρότητα και εθνική υπερηφάνεια εορτάστηκαν την Δευτέρα, 13 Οκτωβρίου 2025, τα Ελευθέρια της πόλεως των Γρεβενών, καθώς και η...

Read more
Κουρά Μοναχού στην Ιερά Μονή Αγίου Παντελεήμονος Αγιάς
Εκκλησία της Ελλάδος

Κουρά Μοναχού στην Ιερά Μονή Αγίου Παντελεήμονος Αγιάς

13 Οκτωβρίου 2025

Σε κλίμα βαθιάς συγκίνησης και με την παρουσία πλήθους προσκυνητών τελέστηκε χθες, 12 Οκτωβρίου, στην Ιερά Μονή Αγίου Παντελεήμονος Αγιάς, από...

Read more
Λαμπρός εορτασμός  του Αγίου Νεομάρτυρος Μανουήλ του Κρητός στη Μύκονο
Εκκλησία της Ελλάδος

Ανακοινώσεις για τις χειροτονίες των εψηφισμένων Βοηθών Επισκόπων

13 Οκτωβρίου 2025

Οι χειροτονίες των Εψηφισμένων Βοηθών Επισκόπων Χριστουπόλεως, Επιδαύρου και Ταλαντίου θα τελεσθούν ως εξής: Η χειροτονία του Εψηφισμένου Επισκόπου Χριστουπόλεως...

Read more
Εκκλησία της Ελλάδος

Αναβολή της Σημερινής Συνεδρίας της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου

13 Οκτωβρίου 2025

Ανακοινώνεται ότι η σημερινή προγραμματισθείσα Συνεδρία της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος αναβάλλεται.

Read more
Λαοθάλασσα ευχών και αγάπης στο Επισκοπείο της Λαμίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Λαοθάλασσα ευχών και αγάπης στο Επισκοπείο της Λαμίας

13 Οκτωβρίου 2025

Για μία ακόμη χρονιά πλημμύρισε ευχές και αγάπη το ιστορικό «Δεσποτικό», το Ιερό Επισκοπείο στο κέντρο της Λαμίας, καθώς ένα...

Read more
Αυλώνος Χριστόδουλος: «Η ΕΛΠΙΔΑ»
Κηρύγματα

Εργάτες του καλού

12 Οκτωβρίου 2025

«Καλῶν ἔργων προΐστασθαι οἱ πεπιστευκότες τῷ Θεῷ» (Τίτ. 3, 8) Μητροπολίτου Αὐλῶνος ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ Ἡ πίστη στόν Χριστό καί τήν Ἐκκλησία...

Read more
Κερκύρας Νεκτάριος: “Ο σύγχρονος άνθρωπος της ταχύτητας βιώνει μία αλήθεια συσκοτεισμένη”
Εκκλησία της Ελλάδος

Κερκύρας Νεκτάριος: “Ο σύγχρονος άνθρωπος της ταχύτητας βιώνει μία αλήθεια συσκοτεισμένη”

12 Οκτωβρίου 2025

Την Κυριακή, 12 Οκτωβρίου 2025, Κυριακή Δ' Λουκά και Κυριακή των θεοφόρων Πατέρων της εν Νικαια Ζ' Οικουμενικής Συνόδου (787),...

Read more
Έναρξη των Συναντήσεων των Αναγνωστών της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Έναρξη των Συναντήσεων των Αναγνωστών της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος

12 Οκτωβρίου 2025

Το Σάββατο 11 Οκτωβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε, στο Πνευματικό Κέντρο του Ιερού Παρεκκλησίου Αγίου Νεκταρίου Βόλου, ο Αγιασμός για την έναρξη...

Read more
Επίσκεψη του Μητροπολίτου Κινσάσας  Θεοδοσίου στα Γιαννιτσά
Εκκλησία της Ελλάδος

Επίσκεψη του Μητροπολίτου Κινσάσας Θεοδοσίου στα Γιαννιτσά

12 Οκτωβρίου 2025

Με την ευλογία Μητροπολίτου Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας κ. Ιωήλ πραγματοποιήθηκε διήμερη επίσκεψη του Σεβ. Μητροπολίτου Κινσάσας κ. Θεοδοσίου στον...

Read more
Πολυαρχιερατική Λειτουργία Επετείου Μετακομιδής Λειψάνου Αγίου Μαξίμου Γραικού στην Άρτα
Εκκλησία της Ελλάδος

Πολυαρχιερατική Λειτουργία Επετείου Μετακομιδής Λειψάνου Αγίου Μαξίμου Γραικού στην Άρτα

12 Οκτωβρίου 2025

Το πρωί της Κυριακής 12 Οκτωβρίου 2025, κορυφώθηκαν οι εόρτιες εκδηλώσεις για την επέτειο της μετακομιδής του ιερού λειψάνου του...

Read more
Ο Μητρ. Λαρίσης απένειμε το οφφίκιο του Συγκέλλου στον εφημέριο της ενορίας Ριζομύλου
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Μητρ. Λαρίσης απένειμε το οφφίκιο του Συγκέλλου στον εφημέριο της ενορίας Ριζομύλου

13 Οκτωβρίου 2025

Στον Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου, της Ενορίας Αγίου Αθανασίου Ριζομύλου μετέβη σήμερα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαρίσης και Τυρνάβου κ....

Read more
Ἑσπερινός της Συγχωρήσεως καί Α’ Στάση Χαιρετισμῶν στήν Ι.Μ.Καστορίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Πρόγραμμα εορτής oνομαστηρίων Μητροπολίτου Καστορίας

12 Οκτωβρίου 2025

Ἡ Ἱερὰ Μητρόπολη Καστορίας ἀνακοινώνει στὸ εὐσεβὲς πλήρωμα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, ὅτι τὴν Τετάρτη 15 Ὀκτωβρίου 2025, ἑορτὴ τῆς ἀνακομιδῆς...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Η δύναμη του θείου λόγου στις καρδιές μας
Κυριακή Δ' Λουκά

Κυριακή Δ’ Λουκᾶ | «ἐξῆλθεν ὁ σπείρων τοῦ σπεῖραι τόν σπόρον…»»

16 Νοεμβρίου 2023

Ἡ παραβολή τοῦ Σπορέως, πού ἀκοῦμε κατά τήν τετάρτη τῶν Κυριακῶν τοῦ Εὐαγγελιστοῦ Λουκᾶ, ἀποτελεῖ τήν ἀπαρχή τοῦ Κυριακοῦ παραβολικοῦ...

Ο λόγος του Θεού και η καρποφορία του σε μας

Το μήνυμα του πρώτου αγρού από την παραβολή του σπορέως

14 Οκτωβρίου 2023
Η καρποφορία του λόγου

Ὁ μεγαλύτερος θησαυρός «Ὁ σπόρος ἐστὶν ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ»

16 Νοεμβρίου 2023
Η καρποφορία του λόγου

Κυριακή Δ’ Λουκά – Λόγος στο ευαγγέλιο που λέγει «βγήκε ο σπορέας να σπείρει τον σπόρο του» (Αγ. Γρηγόριος Παλαμάς)

15 Οκτωβρίου 2022
Ο λόγος του Θεού και η καρποφορία του σε μας

Ο λόγος του Θεού και η καρποφορία του σε μας

15 Οκτωβρίου 2022
Η δύναμη του θείου λόγου στις καρδιές μας

Με υπομονή – Κυριακή Δ΄ Λουκά

10 Οκτωβρίου 2020

Αποστολικό μήνυμα της Κυριακής Δ΄ Λουκά

12 Οκτωβρίου 2019
Η καρποφορία του λόγου

Το μήνυμα του δεύτερου και τρίτου αγρού από την παραβολή του σπορέως

14 Οκτωβρίου 2018
Η δύναμη του θείου λόγου στις καρδιές μας

Η δύναμη του θείου λόγου στις καρδιές μας

14 Οκτωβρίου 2018
Η καρποφορία του λόγου

Το μήνυμα του πρώτου αγρού από την παραβολή του σπορέως

12 Οκτωβρίου 2018
Η καρποφορία του λόγου

Η καρποφορία του λόγου

12 Οκτωβρίου 2018
Η καρποφορία του λόγου

Κυριακή Δ’ Λουκά: Διδαχή εις την παραβολήν του Σπορέως (Αγ. Κοσμάς ο Αιτωλός)

12 Οκτωβρίου 2018
Next Post
Η Ι. Μητρόπολη Μεσσηνίας απαντά  στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας

Η Ι.Μ. Μεσσηνίας ενισχύει τους απόρους φοιτητές - Απολογισμός 2018

Λαμπρά πανήγυρις Αγ. Ανθίμου στην Ι. Μονή Παναγίας «Βοηθείας»

Λαμπρά πανήγυρις Αγ. Ανθίμου στην Ι. Μονή Παναγίας «Βοηθείας»

Έλληνες ξυπνείστε! Η Εκκλησία ευρίσκεται εν διωγμώ! Μας Πυροβολούν!

Έλληνες ξυπνείστε! Η Εκκλησία ευρίσκεται εν διωγμώ! Μας Πυροβολούν!

Το Μεσολόγγι υποδέχθηκε την Τίμια Κάρα του Αγίου Παρθενίου

Το Μεσολόγγι υποδέχθηκε την Τίμια Κάρα του Αγίου Παρθενίου

Η εορτή του Αγίου Ιωάννου του Κουλακιώτου στην Χαλάστρα

Η εορτή του Αγίου Ιωάννου του Κουλακιώτου στην Χαλάστρα

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist