Συνέντευξη του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κκ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΕΡΩΤΗΣΗ 1
Το Νοέμβριο του τρέχοντος έτους συμπληρώνετε εικοσιένα ως Μητροπολίτης Φθιώτιδος. Ποιά θεωρείτε τα ποιό σημαντικά έργα σας την περιοδο αυτή;
Μόλις ανέλαβα την διαποίμανση της ιστορικής και μοναδικής σε πλεονεκτήματα Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος έθεσα τρεις στόχους.
Πρώτον, τη διοργάνωση και ανασυγκρότηση, από πάσης πλευράς, της Ενορίας. Η αναζωογόνηση κάθε Ενορίας ήταν στόχος μου και επιδίωξή μου για να νιώσει ο κόσμος, ότι η Ενορία του είναι το σπίτι του μέσα στο οποίο ζει την εν Χριστώ ζωή.
Δεύτερος στόχος ήταν η οργάνωση του φιλανθρωπικού έργου, για να έχουν θέση μέσα σ΄αυτό όλοι οι αναξιοπαθούντες. Με την Χάρη τού Θεού σήμερα η Μητρόπολή μας είναι από τις πρώτες Μητροπόλεις στην συστηματική προσφορά και στην φιλανθρωπία.
Τρίτος στόχος ήταν η Νεολαία. Στον τομέα αυτό βρήκαμε μεγάλη ανταπόκριση από τα παιδιά μας με αποτέλεσμα σήμερα οι Ενορίες μας με τις Νεανικές Συνάξεις και οι εκδηλώσεις της Μητροπόλεως, να έχουν πλήθος νέων, που χαίρονται να ζουν τη χαρά και τη συντροφικότητα της Εκκλησίας.
ΕΡΩΤΗΣΗ 2
Η φιλανθρωπική Διακονία της Ιεράς Μητροπόλεως μας καλύπτει ένα ευρύ φάσμα προσφοράς στο συνάνθρωπο. Θα θέλατε να αναφερθείτε συνοπτικά στο σημαντικό αυτό έργο;
Η φιλανθρωπία μας κινείται στη γραμμή της λογικής «από τον άνθρωπο στον συνάνθρωπο».
Τα τρία Γηροκομεία μας, τα Κέντρα Αγάπης με προσφορές καθημερινά 500 μερίδων φαγητού, οι Κατασκηνώσεις με 600 παιδιά κάθε Καλοκαίρι εντελώς δωρεάν, το δέμα αγάπης, που απλώνεται σε όλα τα χωριά σε τακτά χρονικά διαστήματα, ο Ξενώνας απόρων φοιτητών στο Πνευματικό-Διοικητικό Κέντρο, τα κατά καιρούς βοηθήματα σε εμπεριστάτους αδελφούς μας, σε πολυτέκνους, σε σπουδαστές, σε αλλοδαπούς και ημετέρους και άλλα πολλά, είναι μερικές από τις φιλανθρωπικές δράσεις της τοπικής μας Εκκλησίας.
Όλη η φιλανθρωπία δεν στηρίζεται σε ευρωπαϊκά προγράμματα και επιχορηγήσεις, αλλά στον οβολό του πιστού λαού, που βλέπει και διαπιστώνει το μέγεθος και την ποιότητα της προσφοράς της Μητροπόλεως.
Περιουσία η κεντρική διοίκηση δεν έχει. Η περιουσία μας είναι ο λαός, ο οποίος πάντοτε στηρίζει και ενισχύει την φιλανθρωπία, η οποία διεξάγεται κατά τρόπο άψογο, με διαφάνεια και αντικειμενικότητα.
Η ευγνωμοσύνη μου προς τον εκλεκτό λαό μας είναι μεγάλη, γιατί εμπιστεύεται την Εκκλησία και προσφέρει εκ του υστερήματος ή ακόμη εκ του περισσεύματος για τη στήριξη του μεγάλου φιλανθρωπικού έργου της Εκκλησίας μας. Εμείς θα συνεχίσουμε. Συνηθίζω να λέω, ότι η αγάπη ποτέ δεν στερεύει, ακόμα και σε περιόδους οικονομικής κρίσεως, όπως είναι η παρούσα.
ΕΡΩΤΗΣΗ 3
Εκκλησιαστικό Γυμνάσιο & Λύκειο Λαμίας – που είναι από τα πιο αξιόλογα σχολεία της περιοχής μας- αλλά και σχολές που λειτουργούν στην Ιερά Μητρόπολή μας. Ποιά είναι η προσφορά της Εκκλησίας και ειδικά της Μητροπόλεώς μας στην εκπαίδευση;
Η λειτουργία της Εκκλησιαστικής Σχολής στη Λαμία είναι ευλογία Θεού. Είναι το φυτώριο των υποψηφίων συνεργατών μας είτε κληρικών, είτε θεολόγων, είτε ανθρώπων, που θα αγαπούν την Εκκλησία και θα εργάζονται υπέρ Αυτής. Όταν ήλθα εδώ ως Μητροπολίτης, το Εκκλησιαστικό Γυμνάσιο ήταν σε αναστολή. Με συντονισμένες ενέργειες το έθεσα σε επαναλειτουργία, γιατί μόνο έτσι εξασφαλίζεται και η λειτουργία του Εκκλησιαστικού Λυκείου. Με τις αλλαγές στην Εκκλησιαστική Εκπαίδευση, οι Εκκλησιαστικές Σχολές έχασαν την ιερατική τους κατεύθυνση.
Αυτό είναι λυπηρόν, γιατί από φυτώριο υποψηφίων Ιερέων μετεβλήθησαν σε κοινά Γυμνάσια και Λύκεια. Φιλότιμες προσπάθειες γίνονται, αλλά δεν είναι πια όπως ήταν παλαιότερα τα Εκκλησιαστικά Σχολεία. Μακάρι το Υπουργείο να επαναφέρει αυτά τα Σχολεία ως παραγωγικά Σχολεία της Εκκλησίας.
Πέραν των Σχολείων αυτών, η Ιερά Μητρόπολις λειτουργεί τη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής με 150 μαθητές, το Σχολείο εκμαθήσεως της Εκκλησιαστικής Γλώσσης των ιερών Κειμένων με 30 μαθητές, το Σχολείο ενισχυτικής διδασκαλίας με 60 μαθητές, τη Σχολή Παραδοσιακών Χορών με 300 μαθητές, φροντιστήρια εκμαθήσεως ηλεκτρονικών υπολογιστών σε διάφορες Ενορίες, τη Σχολή Κατηχουμένων για την προετοιμασία των επιθυμούντων να βαπτισθούν, το Κέντρο Γάμου και Οικογένειας για την προετοιμασία των μελλονύμφων, τη Σχολή Υφαντικής για τη διατήρηση και διάδοση της τέχνης της υφαντικής, τη Σχολή Κατηχητών για την προετοιμασία Κατηχητών και Κατηχητριών, τα κατά μήνα επιμορφωτικά Ιερατικά σεμινάρια, τις ενοριακές συνάξεις κάθε Δευτέρα σε μεγάλες ενορίες για την γνωριμία των μελών της Εκκλησίας με την Αγία Γραφή.
Αντιλαμβάνεσθε, ότι υπάρχει ένας πνευματικός οργασμός, που καθιστά την Μητρόπολή μας πρότυπο Μητροπόλεως με ιεραποστολική, εκπαιδευτική, πολιτιστική, πνευματική οργάνωση και κινητικότητα, που καλύπτει όλες τις ανάγκες του πληρώματος.
ΕΡΩΤΗΣΗ 4
Ποιοί είναι οι προβληματισμοί για το θεσμό του γάμου και της οικογένειας στη σημερινή ελληνική κοινωνία;
Ο θεσμός του Γάμου και της Οικογένειας περνά μεγάλη κρίση. Μας ήλθαν από την εσπερία όλα τα παράξενα και ανώμαλα, που δυστυχώς ανέτρεψαν τις μέχρι σήμερα απόψεις πολλών για το Μυστήριο του Γάμου και τον ιερό θεσμό της οικογένειας. Τα αποτελέσματα αυτής της αλλοτριώσεως τα βλέπετε και τα ζείτε. Πολλοί αδελφοί μας έχουν μπει σε μεγάλες περιπέτειες γιατί θέλησαν να αποτινάξουν τον παραδοσιακό τρόπο ζωής και να ζήσουν όπως διδάσκονται στην τηλεόραση και όπως οι θιασώτες της νέας εποχής τα προβάλλουν. Προσπαθούν οι νομοθέτες να δώσουν επικάλυμμα νομιμότητος στα αφύσικα και ανήθικα και αντί να εξομαλυνθούν τα πράγματα, τα μπλέκουν περισσότερο και εισάγουν τους ανθρώπους σε αδιέξοδους λαβυρίνθους. Γάμος χωρίς γνησία αγάπη, που είναι έτοιμη για θυσίες, δεν υπάρχει και δεν διατηρείται. Μέσα σ΄αυτή την κατρακύλα τού Γάμου ευτυχώς, πού υπάρχουν και σοβαρές οικογένειες νέων παιδιών, που προσπαθούν να οικοδομήσουν την οικογένειά τους σε γερά θεμέλια. Όσο ξεχειλίζει η διαφθορά, τόσο θα αυξάνονται τα ζευγάρια, που θα αναζητούν τον ασφαλή και γνήσιο δρόμο τού Γάμου.
ΕΡΩΤΗΣΗ 5
Νέοι και Εκκλησία. Πως βλέπετε τη νέα γενιά και ποιά είναι η σχέση των νέων με την Εκκλησία σήμερα;
Οι σημερινοί νέοι είναι οι καλύτεροι όλων των εποχών. Μη βλέπετε τις ακραίες περιπτώσεις των παιδιών, που εμφανίζονται αντιδραστικά και αρνητικά προς την μέχρι σήμερα συμπεριφορά της κοινωνίας. Τα περισσότερα παιδιά είναι σκεπτόμενα, δεν εκφράζονται, παλεύουν με την συνείδησή τους και θέτουν τα πάντα στην κρίση τους. Παρ΄ότι η δημαγωγική πίεση σε βάρος τους είναι αφόρητη, εν τούτοις στα παιδιά τής Ελλάδος υπάρχουν ακόμα αντισώματα. Ως προς τη νεολαία της Φθιώτιδος είναι ικανοποιημένος για τα φρονήματά της, τη συμπεριφορά της και την εν γένει στάση της απέναντι στη σύγχρονη κατάσταση. Εκείνο, που χρειάζονται σήμερα οι νέοι άνθρωποι, είναι η ειλικρίνεια των μεγαλυτέρων, ο καθαρός λόγος των πολιτικών και η θυσιαστική αγάπη της Εκκλησίας.
Αγανακτούν για τη διαφθορά, που διαπιστώνουν διάχυτη στην κοινωνία. Δεν αντέχουν την υποκρισία και την ψευτιά. Αναζητούν έναν κόσμο γνήσιο και καθαρό. Όλοι μας έχουμε ευθύνη να ανοίξουμε ένα δρόμο για το μέλλον της νεολαίας μας.
Μερικά παιδιά είναι προκατειλημμένα ως προς τις αρχές τής Εκκλησίας. Τα συμβουλεύω να μη παρασύρονται από τους διαβολείς και τούς ψιθυριστές. Να ερευνούν πρώτα και μετά να καταλήγουν στα συμπεράσματά τους. Η Εκκλησία είναι Αγία και Άμωμος. Μη ταυτίζουν την Εκκλησία με τους ανθρώπους Της. Να δοκιμάσουν τη ζωή Της και μετά θα ιδούν τη διαφορά της σημερινής χαώδους κοινωνίας με το γαλήνιο λιμάνι τής Εκκλησίας.
ΕΡΩΤΗΣΗ 6
Τι έχετε να πείτε για τη διδασκαλία των Θρησκευτικών στο σχολείο;
Τα θρησκευτικά πρέπει να παραμείνουν ως βασικό μάθημα στα Σχολεία μας, όπως προβλέπει το ισχύον Σύνταγμα και όπως επιβάλλεται για την χριστιανική διαπαιδαγώγηση των μαθητών. Εάν μερικοί έπαυσαν να είναι Χριστιανοί ή δεν επιθυμούν να είναι Χριστιανοί, είναι δικό τους θέμα. Δεν θα αλλάξει η μειοψηφούσα γνώμη της αθρησκείας την Ορθόδοξη πίστη μας. Δεν είμεθα αρνητικοί στη βελτίωση τής ύλης των Θρησκευτικών. Όχι όμως να αλλάζει ο χαρακτήρας τού μαθήματος επειδή μερικοί ενοχλούνται από την ιδέα, ότι τα παιδιά στο Σχολείο θα διδαχθούν το Ευαγγέλιο και το εκκλησιαστικό ήθος. Εφ΄όσον ισχύει το Σύνταγμα, ισχύουν όλα τα άρθρα του. Εάν ο λαός μας τρελαθεί και αρνηθεί κάθε σχέση με την πίστη του, ψηφίζοντας και διαλέγοντας την αθεΐα, τότε βλέπουμε. Μέχρι τότε θα βαδίζουμε την πεπατημένη οδό.
ΕΡΩΤΗΣΗ 7
Διατελέσατε Γενικός Διευθυντής του Ραδιοφωνικού Σταθμού της Εκκλησίας (1990 – 1996). Είστε συνεπώς γνώστης των Μ.Μ.Ε.. Ποιά είναι η άποψή σας για το διαδύκτιο που σταδιακά υποκαθιστά τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης;
Το διαδίκτυο είναι μεγάλο επίτευγμα. Από τη χρήση του εξαρτάται η ωφέλεια ή η ζημία. Είναι άβυσσος γνώσεων, αλλά και λάκκος δυσοσμίας. Ως προς την ενημέρωση είναι ένα μέσο ταχύτατο και πολυδιάστατο, που διαδίδει και εξαπλώνει την είδηση εν ριπή οφθαλμού. Η Μητρόπολή μας έχει την ιστοσελίδα της και προσφέρει πνευματική τροφή στο λαό. Με εντυπωσιάζει, ότι υπάρχουν επισκέπτες όχι μόνο από την περιοχή μας αλλά και από πολύ μακρυά, που σημαίνει ότι και εμείς έχουμε μπει στη διαδικασία της ζυμώσεως μέσα στην χοάνη της επικοινωνίας και της παγκόσμιας πραγματικότητος.
Το διαδίκτυο αντικαθιστά τα παραδοσιακά μέσα ενημερώσεως. Μερικά στέκουν ακόμα, αλλά το μέλλον τους είναι απαισιόδοξο. Σε μερικά χρόνια, που θα αλλάξει η παρούσα γενιά, θα ανήκουν στο παρελθόν. Όλα αλλάζουν τόσο γρήγορα, που σε λίγα χρόνια, εάν δεν κρατήσουμε επαφή με την πραγματικότητα θα νομίζουμε ότι ανήκουμε σε άλλο κόσμο.
ΕΡΩΤΗΣΗ 8
Ποιά θα πρέπει να είναι κατά τη γνώμη σας η σχέση Εκκλησίας και πολιτικής;
Η Εκκλησία έχει πολιτικό λόγο, γιατί ζει μέσα στην κοινωνία. Δεν πρέπει όμως να ασχολείται με την πολιτική. Όπως έλεγε ο αείμνηστος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Σεραφείμ «ούτε συμπολιτεύεται, ούτε αντιπολιτεύεται». Οι σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας ορίζονται από το Σύνταγμα και τον Καταστατικό Χάρτη με τον καλύτερο τρόπο. Εάν και οι δύο πλευρές τηρούν τις προβλεπόμενες και οριζόμενες θέσεις, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Βασιλεύει η εκατέρωθεν εμπιστοσύνη και η μία πλευρά στηρίζει την άλλη. Εάν υπάρξουν επεμβάσεις τής Πολιτείας ή υπερβάσεις τής Εκκλησίας, τότε δημιουργούνται προβλήματα. Τον τελευταίο καιρό ορισμένα στελέχη τού κυβερνώντος κόμματος υπερβαίνουν τα όρια και για μικροπολιτική κατανάλωση και δημιουργία εντυπώσεων επεμβαίνουν εις τα της Εκκλησίας και δημιουργούν αναστάτωση των μελών Της.
Ευτυχώς, που η γενική γραμμή τής Κυβερνήσεως δεν αμφισβητεί τη διατήρηση των διακριτών ρόλων, ειδάλλως θα είχαμε στην Ελλάδα κοινωνική αναταραχή με απρόβλεπτες συνέπειες για την ειρήνη τής κοινωνίας.
Στην Ελλάδα τα πράγματα δεν είναι εύκολα για τους αποδομητές του Ελληνορθοδόξου οικοδομήματος. Υπάρχει μια ζωντανή Εκκλησία, που εμπνέει τον λαό και ένας λαός, που αγαπά και εμπιστεύεται την Εκκλησία του.
Γράφτηκε από τον/την Διμηνιαίο Περιοδικό «ΠΙΛΟΤΟΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ», Λαμία, Μάιος 2017