«Ιδού τα ημίση των υπαρχόντων μου, Κύριε δίδωμι τοις πτωχοίς,  και εί τινός τι εσυκοφάντησα,  αποδίδωμι τετραπλούν.

Το ευαγγέλιο της Κυριακής του Ζακχαίου, που θα ακουστεί  στις εκκλησιές όλης της Ορθοδοξίας από τους ιερείς μας, σύμφωνα  με τα «Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος»,δηλαδή το τυπικό της,  καταγράφει μια έκπληξη, ένα θαυμαστό γεγονός.

Μας μιλάει για έναν τελώνη, έναν άνθρωπο του συμφέροντος και του  κέρδους που κατόρθωσε να νικήσει το «εγώ» του και να το  ρίξει στα πόδια του Κυρίου, ζητώντας έλεος.

Ο Κύριος πορεύεται με δόξα προς την Ιερουσαλήμ και το  Πάθος και περνάει μέσα από την πόλη Ιεριχώ. Ένα ετερόκλητο πλήθος αποτελούμενο από μαθητές, εορταστές, περίεργους, εχθρούς και  φίλους τον περιβάλει. Η προσδοκία αυτού του λαού δεν καταγράφεται  στην περικοπή αλλά είναι φανερό τι ζητάει αυτή η συνοδεία από  τον Κύριο. Περιμένει από Αυτόν να ανέβει στο θρόνο της  μεσσιανικής δόξας , να αποκαταστήσει μία κοσμική βασιλεία και  να τους δικαιώσει ως έθνος. Τα ίδια συναισθήματα τρέφουν και οι μαθητές.

Άλλοι εχθρικά διακείμενοι περιμένουν την ευκαιρία ή την αφορμή να τον πειράξουν και να Τον μειώσουν και οι περισσότεροι βρίσκονται δίπλα Του για να δουν τέρατα και σημεία.

Άνθρωποι θρησκευόμενοι και μη, οπωσδήποτε όμως Ισραηλίτες  που θεωρούνται θρησκευτικώς καθαροί και άψογοι.

Μέσα στους καθαρούς ξεπροβάλει η μορφή ενός «ακαθάρτου».

Είναι ο αμαρτωλός και άρπαγας Ζακχαίος που ζει με συκοφαντίες,  κλοπές, καταπίεση των άλλων. Αυτός λοιπόν ο δακτυλοδεικτούμενος  αμαρτωλός, ανεβαίνει σε μια συκομουριά για να δει τον Κύριο, γιατί ήταν λέει κοντός. Αδιαφορεί για την κοινωνική του θέση, για  τους ψιθύρους, για την αποδοκιμασία των αξιοπρεπών και επιζητεί την  προσοχή και το έλεος του Σωτήρα.

Γιατί η βασιλεία των ουρανών ανήκει στους «βιαστές» και «βιαστές» την αρπάζουν. Σηκώνει τα μάτια ο Κύριος σε αυτή την  προσωποποίηση της κραυγής για σωτηρία και τον ανταμείβει με  το «Ζακχαίε, σπεύσε και κατέβα, γιατί σήμερα πρέπει να μείνω στον  οίκο σου». Και ο Ζακχαίος , αδιαφορώντας ταπεινά για τους γογγυσμούς  των γύρω: «Ιδού, τα μισά των υπαρχόντων μου, Κύριε, τα δίνω  στους φτωχούς, και αν κάποιον φορολόγησα κάτι παράνομα,  το αποδίδω τετραπλάσια». Και ο Κύριος: «Σήμερα έγινε σωτηρία στον  οίκο τούτο, καθότι και αυτός είναι γιος του Αβραάμ, γιατί ο Υιός του ανθρώπου ήρθε να ζητήσει και να σώσει το χαμένο».

Ποιος είναι αυτός ο Ζακχαίος της περικοπής; Ένας άνθρωπος  της αγοράς, των οικονομικών υποθέσεων , ένας άνθρωπος που ζει μέσα στην  διαφθορά και ίσως στην πολυτέλεια. Σε μια πλούσια Ιεριχώ που γνωρίζει  κοινωνικές ανισότητες. Από τη μια οι καταπιεστές , από την άλλη  οι καταπιεζόμενοι. Περιφρονεί τον Νόμο του Θεού και των ανθρώπων.

 Φορολογεί τον συμπατριώτη του και τον αδικεί. Ζει ενδεχομένως με  σπατάλες και ζει για τον εαυτό του. Έχει οικοδομήσει την ευτυχία του  πάνω στον άδικο πλούτο, την καταδυνάστευση των άλλων.

Παράλληλα, μοιάζει ξένος με θρησκευτικές και μεταφυσικές ανησυχίες.

Τα κρίνει όλα με το ζύγι και τα σταθμά.

Ένας ρεαλιστής έμπορος θα λέγαμε. Στα ευαγγέλια έχουμε  ακόμα ένα παράδειγμα τέτοιου άδικου τελώνη που μεταστρέφεται.

Είναι ο Λευίς, τελώνης στην Καπερναούμ που μετά την κλήση και  μεταστροφή του γίνεται απόστολος και ευαγγελιστής και ονομάζεται

Ματθαίος από τον Κύριο της νέας του Ζωής που σημαίνει «δώρον Θεού».

Και αυτός σαν τον Ζακχαίο ζει μια πώρωση εξωτερική όμως  και φαινομενική όπως αποδεικνύεται . Τι κρυβόταν στις ψυχές αυτών των  δύο αμαρτωλών; Ποια πάλη ανάμεσα στο πνεύμα του Θεού και το πνεύμα  του μαμωνά βίωνε η ψυχή τους;

Θα μπορούσαμε να πούμε πως η παρουσία του Χριστού στις ζωές  τους ήταν καταλυτικά θαυματουργική. Μια ματιά έφτανε για να τα  ανατρέψει όλα. Είναι όμως έτσι; Και που βρίσκεται η ελευθερία της  προσωπικής επιλογής; Γιατί ο Κύριος να τον ονομάσει «γιο του Αβραάμ»  αν ο ίδιος ήταν μόνο «γιος της απωλείας»;

Ο Ζακχαίος χωμένος στις υποθέσεις του, κορεσμένος από  την αμαρτία, παραδομένος στις απολαύσεις που καμιά ευχαρίστηση  δεν του έδιναν και κανένα κενό δεν συμπλήρωναν στη ζωή του,  είχε μέσα του όπως κάθε άνθρωπος μια ανάμνηση Θεού.

Ένα νύγμα φιλοτίμου που δεν τον άφηνε ήσυχο. Μία δίψα που έπρεπε να κορεστεί: Η επιστροφή στην αγιότητα , στη γνησιότητα του τέκνου του Θεού, στη χαρά του Πατέρα. Ενώ ήταν «απολωλός» δεν παραδόθηκε χειροπόδαρα στην απώλεια. Ήταν σκλάβος στη συνήθεια την οποία όμως ενδόμυχα αποστρεφόταν και μισούσε.

Όταν άκουσε πως ο Χριστός περνούσε από κει τα έπαιξε όλα για όλα. Το πνεύμα της εμπορικότητας που κάποτε τον έκανε άδικο και άρπαγα τώρα λειτούργησε προς το πραγματικό όφελος. Όλα τα έθεσε στα πόδια του Χριστού και δεν έχασε μα κέρδισε αυτόν τον πολύτιμο μαργαρίτη που μνημονεύουν τα ευαγγέλια.

Ο άνθρωπος , αδερφοί μου, αρέσκεται να βάζει «ταμπέλες» στον  καθένα αδιαφορώντας για τις δικές του αδυναμίες και πτώσεις. Πολλές φορές και εμείς πέφτουμε στον πειρασμό να χαρακτηρίσουμε κάποιον «πόρνο», «τοκογλύφο», «ανάλγητο», «τομάρι χαμένο» χωρίς να έχουμε το δικαίωμα του Κριτή και τη διάκριση να δούμε τις δικές μας αδυναμίες.

Πόσες φορές αφορίζουμε τον αμαρτωλό από το κοινωνικό αλλά και το εκκλησιαστικό σώμα χωρίς να μπορούμε να δούμε ή μάλλον παραθεωρώντας τη δική μας αστοχία και κατάσταση που μπορεί να είναι βαρύτερη και πλέον φορτισμένη. Και όμως υπάρχουν γύρω μας «άνθρωποι της αμαρτίας», δακτυλοδεικτούμενοι και περιθωριοποιημένοι  με τη δίψα του παραδείσου, με τη φλόγα της μετάνοιας να τους ματώνει καθημερινά τη συνείδηση και πολλές φορές ο στιγματισμός από μας τους αποκλείει τον δρόμο επιστροφής.

Γιατί ίσως και εμείς σαν το πλήθος της περικοπής έχουμε  σχηματίσει εγωιστικά και ανόητα έναν αντί-χριστό κομμένο και ραμμένο στις δικές μας προσδοκίες και άρα εχθρικά διακείμενο  σε αυτούς που αποκαλούμε εχθρούς και μισητούς. Ξένο δε από κάθε  σωτηριολογία, οικείο μόνο σε αυτούς που ιδεολογούν με βάση το εγώ τους.

Μπορεί κάλλιστα βέβαια να βρισκόμαστε από την άλλη πλευρά, παραδομένοι στον εμπαιγμό του εχθρού, απελπισμένοι πως δεν θα τα  καταφέρουμε και όμως ο Κύριος είπε «ο Υιός του ανθρώπου ήρθε για να βρει και να σώσει το χαμένο πρόβατο»…

Θάρρος….

Γίνετε συνοδοιπόροι μας στην γνώση και την ενημέρωση. Στείλτε στο info@poimin.gr άρθρα, φωτογραφίες, βίντεο ή κάτι που πιστεύετε ότι αξίζει να μοιραστείτε τόσο με εμάς όσο και με τους αναγνώστες μας.

Πρόσφατα Άρθρα

video

Πάτμος: Για 1η φορά μετά από 400 χρόνια δεν θα γίνει φέτος η τελετή του Νιπτήρος

Για 1η φορά μετά από 400 περίπου χρόνια δεν θα πραγματοποιηθεί η ακολουθία της τελετής του Νιπτήρος στην Πάτμο, ένα έθιμο που παραδοσιακά τελείται...

Η κυβέρνηση βάζει «φρένο» στην κατ’ οίκον παράδοση του Αγίου Φωτός

Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε τη μεταφορά κατ΄οίκον του Αγίου Φωτός, διότι  ενδεχομένως προκληθεί μαζική μετακίνηση πολιτών και συνωστισμός είπε ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας, Νίκος...

Συναξάρι 9ης Ἀπριλίου

Μητροπολίτου Φαναρίου Ἀγαθαγγέλου Γενικοῦ Διευθυντοῦ Ἀποστολικῆς Διακονίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος † Μνήμη τοῦ ἁγίου μάρτυρος Εὐψυχίου, τοῦ ἐν Καισαρείᾳ ἀθλήσαντος. Ὁ  Ἅ­γι­ος Μάρτυς Εὐ­ψύ­χι­ος ἔ­ζη­σε κατά τούς ...

Εκδημία Καθηγουμένης

Η Ιερά Μητρόπολη Θηβών και Λεβαδείας αναγγέλλει την προς Κύριον εκδημία της οσιωτάτης Καθηγουμένης του Ιερού Ησυχαστηρίου «Η Μήτηρ του Ηγαπημένου» στο Κλειδί, μοναχής...

Ξάνθη: Ανοικτοί οι Ναοί για την προσκύνηση του Εσταυρωμένου και του Επιταφίου

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΥΠ. ΑΡΙΘΜ. 225 ΕΝ ΟΨΕΙ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ Προς τον Ιερό Κλήρο και τον ευσεβή λαό της καθ ημάς Ιεράς Μητροπόλεως Τέκνα εν Κυρίω αγαπητά, Ο τόπος μας,η...

S.O.S. Τρομοκρατία στὴν Χειμάρρα ἀπὸ τὴν ἀλβανικὴ ἀστυνομία καὶ ἐγκατάσταση μεταναστῶν στὴν Βόρ. Ἤπειρο!

Ἐν Κονίτσῃ τῇ 7ῃ Ἀπριλίου 2020 Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανῆς καί Κονίτσης κύριος ΑΝΔΡΕΑΣ, ἔκανε τίς ἀκόλουθες δηλώσεις: «Μέσα στόν θόρυβο καί στόν “κουρνιαχτό”, πού ἔχει...

Κορονοϊός: Το συγκινητικό μήνυμα ηλικιωμένης προς τους κυβερνώντες

Καθημερινά γινόμαστε αποδεκτές πολλών μηνυμάτων, όπου ο κόσμος μας εκφράζει την ανησυχία του, για την κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε, με αφορμή την ενσκήψασα επιδημία...

Λόγοι Ὁσίου Παΐσίου γιά τήν Ἐκκλησία καί τούς κληρικούς

Εἶναι σημαντικό, ὅλοι οἱ χριστιανοί, νά τοποθετοῦνται στά διάφορα ζητήματα πού ἀνακύπτουν μέ μία ὀρθή ἐκκλησιολογική βάση. Δέν ὑπάρχει καλύτερος «διδάσκαλος» περί αὐτοῦ, ἀπό...

32 έτη από την Κοίμηση του Μητροπολίτου Άρτης Ιγνατίου Γ΄ (Τσίγκρη)

Την Τετάρτη 8 Απριλίου 2020, συμπληρώθηκαν 32 έτη (8 Απριλίου 1988) από την κοίμηση του Μακαριστού Μητροπολίτου Άρτης Ιγνατίου Γ΄ (Τσίγκρη). Ο Μακαριστός Μητροπολίτης Άρτης...

Προσευχήσου στο Θεό να σου στείλει τη χάρη Του

Δεν θα σ’ αφήσει ο Θεός να ζητάς και να περιμένεις για πολύ «Μέσα στον κόσμο που ζούμε, πρέπει να έχουμε διαπιστώσει πόσο χρόνο χρειάζεται...

Με βαθειά συναίσθηση της αποστολής και του καθήκοντος

Με βαθειά συναίσθηση της αποστολής και του καθήκοντος ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου κ. Δαμασκηνός μπροστά στις πρωτόγνωρες εμπειρίες του λαού μας,...

Μητροπολίτης Ναυπάκτου: «Απαιτείται πιστὴ υπακοὴ στις αποφάσεις των αρμοδίων οργάνων»

Την Τρίτη 7 Απριλίου ε.έ. ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, ως εκπρόσωπος τύπου της Εκκλησίας της Ελλάδος για τα θέματα...

Δήμαρχος Γιάννης Κωνσταντάτος: Το Αναστάσιμο Φως θα φτάσει σε κάθε σπίτι του Δήμου μας!

Κλιμάκιο του Δήμου Ελληνικού - Αργυρούπολης με επικεφαλής τον δήμαρχο Γιάννη Κωνσταντάτο, το Σάββατο 18/4 θα μεταφέρει το Άγιο Φως στην πόλη. O Δήμαρχος δήλωσε...

Συναξάρι 8ης Ἀπριλίου

Μητροπολίτου Φαναρίου Ἀγαθαγγέλου Γενικοῦ Διευθυντοῦ Ἀποστολικῆς Διακονίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος † Μνήμη Ἀγάβου τοῦ Προφήτου, Ἀσυγκρίτου, Ἑρμοῦ, Ἡρωδίωνος, ἐπισκόπου Νέων Πατρῶν, Ρούφου καί Φλέγοντος τῶν Ἀποστόλων,...

Οδηγίες Ιεράς Συνόδου περί της τελέσεως των Ακολουθιών – Η περιφορά του Επιταφίου εντός του Ναού!

Πρός Τούς Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτας Τῆς Ἁγιωτάτης Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος Εἰς τάς Ἕδρας αὐτῶν Σεβασμιώτατε ἐν Χριστῷ ἀδελφέ, Γνωρίζομεν ὑμῖν ὅτι, εἰς τό Φύλλον τῆς Ἐφημερίδος τῆς Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ. Β΄...