Την αρχαιοπρεπή Θεία Λειτουργία του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, τέλεσε σήμερα Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2023 ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ.Σεραφείμ στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου, συμπολιούχου Πειραιώς.
Κατά την διάρκεια του κηρύγματός του ο Σεβασμιώτατος, αρχικά, αναφέρθηκε στο πρόσωπο του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, την μνήμη του οποίου τιμά η Εκκλησία μας στις 25 Ιανουαρίου, στην «πολυποίκιλη, πολυσχιδή, υπεροχική και αγωνιστική προσωπικότητά του», αλλά και στα χαρίσματά του «τα ποιητικά, τα θεολογικά», τα οποία συνδυάστηκαν «αρμονικά ώστε να αποβεί Θεολόγος», όπως χαρακτηριστικά είπε, υπενθυμίζοντας πως η «Εκκλησίας μας το προσωνύμιο αυτό το αποδίδει μετά φειδούς».
Έκανε λόγο για τους αγώνες του Αγίου ο οποίος, μεταξύ άλλων, στάθηκε με θάρρος και δύναμη απέναντι από «την πυρκαγιά της αιρέσεως των αρειανών, των αρνουμένων την Θεότητα του Κυρίου μας», υπογραμμίζοντας με έμφαση πως «έδινε τους επικούς αγώνες και συνέγραφε τους μοναδικούς λόγους υπέρ της αληθείας της ενανθρωπήσεως του Θεού Λόγου και της μεταστοιχειώσεως του ανθρωπίνου προσώπου δι’ αυτής».
Ο Σεβασμιώτατος έκανε ιδιαίτερη αναφορά και στην σύγκληση της Β΄ Οικουμενικής Συνόδου, τονίζοντας πως «πάντοτε με δύναμη, πάντοτε με θάρρος πάντοτε με πίστη, αλλά και με έρωτα της Εκκλησίας, ο Ιερός Γρηγόριος διηκόνησε το Σώμα του Χριστού».
Σε άλλο σημείο του κηρύγματός του σημείωσε πως αυτή η Λειτουργική Αναφορά του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, η οποία ανήκει στην Αλεξανδρινή Λειτουργική περίοδο και την έχουμε από την Ιερά Παράδοση της Εκκλησίας μας, καλείται ως Λειτουργία του Θεού Λόγου, γιατί «είναι η μόνη Λειτουργική Αναφορά που απευθύνεται, όχι απευθείας στον Πατέρα Θεό, την πηγή της Θεότητος, αλλά στον Υιό και Λόγο, τον Κύριο Ιησού Χριστό».
Στην συνέχεια του κηρύγματός του ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε στην σημερινή Ευαγγελική περικοπή του Ζακχαίου, λέγοντας πως το μεγάλο μήνυμα αυτής περικοπής είναι το γεγονός πως ο Ζακχαίος, παρότι εξουσιαστής και ισχυρός, γεμάτος χρήματα, δόξα και δύναμη, δεν αναπαυόταν και αναζητούσε την αιτία των πάντων και την πηγή της ζωής.
Τόνισε πως σκαρφαλώνοντας στην συκομορέα για να δει το Χριστό, χωρίς να ντραπεί οικείους και φίλους, «με αυτή την ταπείνωση πέτυχε το μεγάλο, το τεράστιο: να σταματήσει ο Χριστός μπροστά του και να γίνει η μεγάλη αυτή πρόσκληση». «Εκείνη η πέτρα της εξουσίας διαλύεται και τότε γίνεται η μεγάλη μεταστροφή του Ζακχαίου», είπε ο Σεβασμιώτατος και επισημαίνοντας πως και εμείς όλοι είμαστε Ζακχαίοι και πως ο καθένας μας έχει μια μικρή η μεγάλη αδυναμία, ένα μικρό ή μεγάλο πάθος που μας χωρίζει από τον Χριστό, υπογράμμισε πως «καλούμαστε να ανεβούμε και εμείς στην συκομορέα της μετάνοιας». Ανέφερε, μάλιστα, πως εμείς είμαστε πιο προνομιούχοι από τον Ζακχαίο γιατί «ο Κύριος της Δόξης δεν έρχεται απλώς στο σπιτικό μας, αλλά μας δίνει τον εαυτό Του, το Σώμα Του και το Αίμα Του, να το κάνουμε σώμα μας και αίμα μας», «εισέρχεται μέσα μας όταν ανεβαίνουνε στην συκομορέα της μετάνοιάς μας».
Ο Χριστός, καθώς εμείς ζητάμε να τον δούμε, μας δίνει «όχι απλώς μία επίσκεψη, αλλά μία ταύτιση, μία ένωση, μία κοινωνία» για να είμαστε μικροί κατά Χάριν Χριστοί», συμπλήρωσε ο Σεβασμιώτατος και υπογραμμίζοντας πως αυτό πέτυχαν και οι Άγιοι τη μνήμη των οποίων τιμάει σήμερα η Εκκλησία μας, αναφέρθηκε στον Απόστολο Τιμόθεο, στον Άγιο Αναστάσιο τον Πέρση και σε δύο Οσίους τα σκηνώματα των οποίων ευωδιάζουν: του Οσίου Ιωσήφ του Σαμάκου, του Ιερέα της Κρήτης το σκήνωμα του οποίου αδιαλώβητο βρίσκεται στην Ζάκυνθο και του Οσίου Βησσαρίωνος του Αγαθωνίτου, του νέου Αγίου της Εκκλησίας, ο οποίος έζησε στα χρόνια μας, κοιμήθηκε το 1991 και το σκήνωμά του αδιαλώβητο τιμάται αυτές τις ημέρες στην πρωτεύουσα της Ρούμελης.
«Είναι μέσα τους ο ίδιος ο Χριστός και ενεργεί και αγιάζει και υπερβαίνεται ο θάνατος, η σήψη και η φθορά», είπε ολοκληρώνοντας το κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος, ευχόμενος σε όλους η Χάρη του Θεού, δια πρεσβειών των Αγίων, να χαρίζει υγεία και δύναμη.