• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Πέμπτη, 16 Οκτωβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Η Χριστολογία της οικονομικής εξουσίας

27 Απριλίου 2018
in Απόψεις - Γνώμες, Δογματική, Εκκλησιαστική Επικαιρότητα
Η Χριστολογία της οικονομικής εξουσίας
Share on FacebookShare on Twitter

Απόστολου Νικολαΐδη, Δόγματα και Κοινωνία,  Αθήνα 2009, εκδ. Γρηγόρη, σελ. 140-147

Η στάση του Χριστού απέναντι της οικονομικής εξουσίας ορίζεται σε δύο επίπεδα: τη σαφή διάκριση μεταξύ Θεού και μαμωνά και την αυστηρή κριτική απέναντι των πλουσίων. Μέσα από το πρώτο υπογραμμίζεται το ασυμβίβαστο στη σχέση Θεού και χρήματος και μέσα από το δεύτερο το ασυμβίβαστο μεταξύ της κατοχής του πλούτου και της δυνατότητας πρόσβασης στη βασιλεία του Θεού.

Το πρώτο ζητούμενο στη Χριστιανική ηθική είναι η άρνηση υποδούλωσης των ανθρώπων στίς κοσμικές φροντίδες, τήν πολυτέλεια, τη δόξα, τα χρήματα: «ουδέν γαρ ούτως ελευθερίαν αναιρί, ως το βιοτικοίς εμπέπλέχθαι πράγμασι, και τα δοκούντα είναι λαμπρά περιβεβλήσθαι. Ουδέ γαρ ένα δεσπότην και δύο και τρεις, αλλά μυρίους ο τοιούτος έχει» (1), η άρνηση δηλαδή της μη υποκατάστασης του Θεού με τον μαμωνά που οδηγεί στον αποπροσανατολισμό του πιστού, ο οποίος προκαλείται σε κάθε μορφή ειδολολατρίας, όπως την ορίζει ο αββάς Νείλος (2), που έχει τη ρίζα της όχι στη φύση του ανθρώπου, αλλά στην απιστία προς την πρόνοια του Θεού (3). Γι αυτό τό λόγο ο Κύριλλος Αλεξανδρείας χαρακτηρίζει ο χρήμα «αθεότητα» και όσοι το λατρεύουν και το κρατούν για τον εαυτό τους το βάζουν στην ίδια μοίρα με το Θεό (4).

Περισσότερο σαφής εν προκειμένω είναι ο αβάς Ησαΐας, όταν χαρακτηρίζει τη φιλαργυρία ως «το μη πιστεύσαι τω Θεώ, ότι ποιείται σου φροντίδα, και το απελπίσαι των επαγγελιών του Θεού και φιλοπλατύνεσθαι» (5) . Έτσι εξηγείται και η προειδοποίηση «μη γίνου φιλάργυρος, ινα μη αντί Θεού δουλεύσης τω μαμωνά» (6), με δεδομένο μάλιστα το ασυμβίβαστο μεταξύ των δυο κυρίων, του Θεού και του μαμωνά (7). Ο Χριστός είναι υπέρ της φροντίδας των πενομένων, ο μαμωνάς υπέρ της απογύμνωσής τους. Ο Χριστός λέγει, δώσε αυτά που εχεις στους πένητες, ο μαμωνάς προστά να κάνεις δικά σου και αυτά που δεν σου ανήκουν (8). ν .

Τα ίδια ισχύουν και για την πλεονεξία: «ο πλεονέκτης ειδωλολάτρης εστίν», γράφει ο Χρυσόστομος, με τη έννοια ότι προσκυνά τα πάθη και κυριαρχείται από αυτά (9). Μάλιστα δε είναι χειρότερος από ειδωλολάτρη: «Η πλεονεξία ειδωλολατρεία εστιν, αλλά και χαλεπωτέρα ειδωλολατρείας. Οι γαρ είδωλολάτραι τοις του Θεού κτίσμασι προσκυνούσι, και εσεβάσθησαν (φησί) και ελάτρευσαν τη κτίσει παρά τον κτίσαντα. Συ δε τω κτίσματι τω σαυτού προσκυνείς. Ο γαρ Θεός πλεονεξίαν ουκ εδημιούργησεν, αλλ’ η της σης απληστίας επεξεύρεν αμετρία» (10). Δεν είναι δε τυχαίο ότι η απαλλαγή από τη φιλοχρηματία χαρακτηρίζεται ως θυσία στο Θεό (11). .

Το πλέον ανησυχητικό είναι ότι, ενώ λυτρωθήκαμε από το Χριστό δουλεύουμε για τον άργυρο, αναγνωρίζουμε δηλαδή άλλου τη δεσποτεία και σε άλλον υποτασσόμαστε (12), υπογραμμίζει ο Χρυσόστομος. Όποιος προσκυνά το χρυσό, προσκυνά και υποτάσσεται στο δαίμονα που αυτός κρύβει. Και δεν υπάρχει χειρότερος δαίμονας από τη φιλαργυρία, υπογραμμίζει ο ίδιος (13). Γι’ αυτό το λόγο ο φιλοχρήματος δεν γνωρίζει το Θεό (14). .

Ο Χρυσόστομος περιγράφει μια κλίμακα που αρχίζει με τη φιλαυτία και καταλήγει στην άρνηση του Θεού. Η φιλαυτία, γράφει, οδηγεί στην αλαζονεία, η αλαζονεία στην υπερηφάνεια, η υπερηφάνεια στη βλασφημία και η βλασφημία στην απείθεια . Αυτός δε που επαίρεται έναντι των ανθρώπων επαίρεται και έναντι του Θεού. Όποιος καταφρονεί των ανθρώπων καταφρονεί και του Θεού, ενώ όποιος τιμά τους συνανθρώπους του είναι έτοιμος να τιμήσει και το Θεό. Το ίδιο συμβαίνει και με το θράσος. Αυτός που είναι θρασύς εναντίον των άνθρώπων θα είναι θρασύς και εναντίον του Θεού (15). .

Με αφορμή τη στάση του Χριστού απέναντι στον πειρασμό της ιδιοκτησίας και της πλεονεξίας: «ταύτα πάντα σοι δώσω, εάν πεσών προσκύνησής μοι» (16), ο Χρυσόστομος σημειώνει πως τίποτε δεν υποτάσσει στο διάβολο περισσότερο από την πλεονεξία, από τη σφοδρή επιθυμία του κατέχειν. Έτσι αντί να παραμείνει κάποιος άνθρωπος γίνεται όργανο του διαβόλου (17). . Γι’ αυτό το λόγο θεωρείται ότι η φιλοχρηματία είναι του διαβόλου (18). Αυτή η δουλεία και την αιχμαλωσία στην οποία υποβάλλει και εξαναγκάζει ο πλούτος τον άνθρωπο, τον απομακρύνει από τη δουλεία του Θεού, που είναι απαραίτητη για τη σωτηρία του ανθρώπου, και έτσι ο άνθρωπος γίνεται δούλος των άψυχων χρημάτων (19). Ο Χρυσόστομος τον χαρακτηρίζει «δεσμό», απάνθρωπο και ωμό τύραννο που υποδουλώνει όσους δεν γνωρίζουν να τον χρησιμοποιούν (20). . Και αλλού σημειώνει: «τίποτε δεν υπάρχει αφρονέστερο από την υποδούλωση στα χρήματα. Ενώ κάποιος νομίζει ότι κυριαρχεί, στην πραγματικότητα κυριαρχείται από αυτά. Ενώ θεωρεί ότι είναι κύριός τους, τελικά είναι δούλος και χαίρεται με το να βάζει δεσμά ο ίδιος στον εαυτό του. Και ενώ γίνεται αιχμάλωτος, αυτός αγάλλεται και πηδά από τη χαρά του» (21).

Ο Χρυσόστομος περιγράφει τη φιλαργυρία ως «νόσημα» (22) που κατέλαβε ολόκληρη την οικουμένη (23), «λύσσα των χρημάτων», «τυραννίδα» (24) «ακρόπολιν των κακιών» και «κολοφώνα των αμαρτημάτων» (25), ως «μέθη ακόρεστον», που όσο αυξάνει η περιουσία, άλλο τόσο αυξάνεται και η επιθυμία (26). Είναι τυραννία που μπορεί και ακυρώνει όλες τις αρετές, τις οποίες έχει κατορθώσει ο φιλοχρήματος (27), αφού είναι η κύρια αιτία της υπερηφάνειας, της άλαζονείας και της απονιάς (28). . Ο Χρυσόστομος χαρακτηρίζει το φιλοχρήματο κατεξοχήν αχάριστο, αναίσθητο, εχθρό όλης της οικουμένης, ως αυτόν που θα χαιρόταν να μην υπάρχει άλλος, ώστε να είναι όλα δικά του. Θα παρακαλούσε να ξεσπάσει λιμός, λοιμός, σεισμός, καταποντισμός, πόλεμος, ώστε να περιέλθουν όλα στην κατοχή του, χωρίς να συνειδητοποιεί ότι όταν γίνουν όλα αυτά ούτε ο ίδιος θα σωθεί (29). .

Η φιλοχρηματία τελικά οδηγεί και στην προδοσία του Θεού, όπως εγινε και με τον Ιούδα και το Χριστό. Το ίδιο προδότης και «χριστοκτόνος» είναι όποιος δεν συμπαραστέκεται στους πένητες, τους πεινασμένους, όποιος προσηλώνεται στα κοσμικά πράγματα. Υπάρχουν άνθρωποι που ξοδεύουν για να ταΐζουν σκύλους ή και άλλα θηρία, και αρνούνται να ταΐσουν πεινασμένους ανθρώπους (30). .

Αυτόν τον κίνδυνο αποτρέπει και ο χαρακτηρισμός των χρημάτων ως χρημάτων. Λέγονται χρήματα, σημειώνει ο Χρυσόστομος, για να τα χρησιμοποιούμε και όχι να μας χρησιμοποιούν. Το ίδιο γίνονται και με τα κτήματα. Λέγονται ετσι για να τα αποκτήσουμε και όχι να μας αποκτήσουν (31). Ο ίδιος αναφέρεται στην οικονομική χρήση των χρημάτων. Όποιος καταναλώνει τα απαραίτητα αυτός είναι μεγαλόψυχος. Και είναι μεγάλη ψυχή αυτός που δεν είναι δούλος των παθών, αυτός που δεν εχει μεγάλη ιδέα για τα χρήματα. Εδώ άκριβώς έχει θέση η οικονομία. Οικονομικώς ενεργεί κάποιος όταν δεν ξοδεύει «ανοίκονομήτως», αλλά «εις το δέον». Οικονομικός δεν είναι βέβαια ο μικρολόγος και φειδωλός, αλλά ο μεγαλόψυχος, με μόνο όρο τη χρεία (32). .

Η έντονη και επίμονη κριτική εναντίον της φιλαργυρίας δεν οφείλεται μόνο στον ειδωλολατρικό της χαρακτήρα, αλλά και στην καταλυτική της παρέμβαση στην καθημερινότητα, αφού αχρηστεύει σχεδόν κάθε θετικό. Ο Νικηφόρος Βλεμμύδης ε πισημαίνει ότι και, όταν αποφασίζει ο φιλοχρήματος να προσφέρει στους άλλους από τα χρήματά του, το κάνει με μικροπρέπεια και τσιγκουνιά. ‘Η δεν προσφέρει τίποτε ή το κάνει μετά βίας. Ο υποδουλωμένος στο χρήμα δυσκολεύεται να προσφέρει τα δικά του, προσφέρει συνήθως τα κλεμμένα. Αλλά και όταν είναι να πάρει, το κάνει με πλεονεξία και καπηλεία (33). .

Ο φιλάργυρος δεν είναι ικανός ούτε στα κοινά να συνεισφέρει ούτε και στις ιδιωτικές του σχέσεις. Δεν μπορεί να είναι στρατηγός ούτε και άρχοντας ούτε βέβαια και οικονόμος. Επιλέγει συνήθως όχι μια ενάρετη αλλά μια φαύλη κατά πάντα γυναίκα. Δεν αγοράζει μια πρέπουσα κατοικία, αλλά αυτή που θα του επιφέρει περισσότερο κέρδος. Γενικά ό,τι επιλέγει, σχολιάζει ο Χρυσόστομος, είναι το πλέον φαύλο. Αλλά και στις σχέσεις του είναι προβληματικός. Μισεί και υποβλέπει τους πάντες, τόσο τους φτωχούς όσο και τους πλούσιους. Τους μεν φτωχούς μήπως και του ζητήσουν κάτι, τους δε πλούσιους, επειδή τα δικά τους δεν είναι δικά του: «’παντας τα εαυτού νομίζει κεκτήσθαι, και ως παρά πάντων ηδικημένος, ούτω προς πάντας δυσχεραίνει» (34) . Ο ερωτευμένος με τα χρήματα όχι μόνο δεν πρόκειται να αγαπήσει τον εχθρό αλλά θα κάνει εχθρούς και τους φίλους (35). . Παντοΰ δημιουργεί υποψίες και κατηγόρους σε βάρος του. Προκαλεί το μίσος και στους αδικημένους, επειδή τους αδίκησε, και στους μη αδικηθέντες μήπως και τους αδικήσει (36). Για όλους αυτούς τους λόγους η φιλαργυρία είναι «ασύμβατος εις αγάπην» (37) .

Ο Χρυσόστομος α ναφέρεται ιδιαίτερα στον έρωτα των χρημάτων για να αποδείξει τις τραγικές συνέπειες μιας τέτοιας προσκόλλησης στα χρήματα, τόσες όσες δεν έχει ούτε και ο έρωτας των σωμάτων. Οι δύο μορφές έρωτα ταιριάζουν στο ότι πάσχουν σε σωφροσύνη. Όπως η πορνεία είναι αφροσύνη, έτσι και ο έρωτας των χρημάτων. Ο δε έρωτας των χρημάτων παράγει μεγαλύτερη ακολασία από ό,τι ο έρωτας των σωμάτων, και τούτο γιατί η επιθυμία των χρημάτων είναι πολύ πιο δυνατή από την επιθυμία της ηδονής, η οποία μάλιστα είναι και φυσική, ενώ η άλλη αφύσικη. Εκείνη εξυπηρετεί την ανάγκη διαιώνισης του γένους των ανθρώπων, γι’ αυτό και «ενεσπάρη τη φύσει». Ε ξάλλου είναι μεταξύ εκείνων που αποτελούν εντολές του Θεού, σε αντίθεση προς τη φιλοχρηματία που πάντα καταδικάζεται: «και περί μεν χρημάτων ο Χριστός πολλαχού διέταξεν, ώστε φεύγειν την εντεύθεν λύμην. Περί δε αποχής γυναικός, ουχ ούτως» (38) .

Τον ίδιο κίνδυνο διαβλέπουν οι πατέρες τόσο στην εκκλησιαστική όσο και την κοινωνική ζωή.

Στην μεν πρώτη μετατρέπεται ο μαμωνάς σε βασικό παράγοντα αλλοίωσης των δογμάτων και διαστροφής της μυστηριακής ζωής. Έτσι εξηγείται η άμεση καταδίκη της σιμωνίας, η τακτική να εξαγοράζεται η Θεία Χάρη με χρήματα χάρη της ανόδου στο επισκοπικό ή άλλο εκκλησιαστικό αξίωμα (39). Το ίδιο καταστροφική για την Εκκλησία είναι η μετατροπή της σε οικονομικό παράγοντα, επειδή αλλοιώνει τη φύση και την αποστολή της, συμβάλλει στην κοινωνική αδικία και την εκθέτει στην κοσμική πραγματικότητα.

Στη δε κοινωνική ζωή ο μαμωνάς ή η οικονομία της αγοράς λειτουργεί ως ενας σύγχρονος Θεός που υποτάσσει και αποδυναμώνει όλους τους υπόλοιπους θεσμούς, αποπροσανατολίζει την κοινωνία από βασικές ποιοτικές και ζωτικές περιοχές, όπως είναι η Παιδεία και ο Πολιτισμός, και το βασικότερο, αποϊεροποιει, εκκοσμικεύει και αποεκκλησιαστικοποιεί την κοινωνία.

Η παρέμβαση του Χριστού σχετικοποιεί τον οικονομικό παράγοντα και την κυριαρχία που αυτός επιδιώκει. Το «ουκ επ’ άρτω μόνω ζήσεται άνθρωπος», που αντιτάσσει ο Χριστός στο διάβολο κατά τον πρώτο πειρασμό, είναι ενδεικτικό, ότι δεν αρκεί ο χορτασμός της υλικής πείνας, αλλά είναι απαραίτητος και ο πνευματικός. Δηλώνει επίσης ότι το λεγόμενο οικονομικό πρόβλημα είναι πρωτίστως πνευματικό και κατόπιν υλικό. Γι’ αυτόν αλλωστε το λόγο ο ίδιος ο Χριστός προτρέπει σε όλες τις περιπτώσεις «ζητείτε πρώτον την βασιλείαν των ουρανών και ταύτα πάντα προστεθήσεται υμίν».

Τη σχετικότητα του προβλήματος εκφράζει και η Κυριακή προσευχή με τον περιορισμό στον «εφήμερο άρτο» ( 40 ), στην ανάγκη του σήμερα, σε συνδυασμό με την εντολή του Χριστοϋ για την αποφυγή των μεριμνών του αύριο. Με τη στάση αυτή δηλώνεται η ασκητική στάση απέναντι στην απόλαυση των υλικών άγαθών. Χριστός και άνετη ζωή των απολαύσεων είναι ασυμβίβαστα, καθώς γράφει και ο Χρυσόστομος : «ουδείς γαρ κοινωνεί τω Χριστώ τρυφών και καθεύδων και αναπίπτων» (41).

Η εν λόγω ασκητική από τη μια πλευρά περιορίζει τη χρήση των αγαθών στην ικανοποίηση της χρείας, των αναγκαίων, και από την άλλη δίνει το περιθώριο για την ικανοποίηση των αναγκών και των άλλων. Σ’ αυτή τη λογική της κοινής ωφέλειας εντάσσεται και η φορολόγηση παρά τον αναγκαστικό της χαρακτήρα. Οι εκκλησιαστικοί πατέρες συνδέουν την απόδοση των φόρων με τη σχετική εντολή του Χριστού, όταν ρωτήθηκε αν θα έπρεπε οι άνθρωποι του Θεού να φορολογούνται άπό την κοσμική εξουσία (42). .

Στη σχετικοποίηση της φιλαργυρίας συμβάλλει και η αναφορά του Χριστού σε θησαυρούς που δεν εγκλωβίζουν και δεν υποδουλώνουν τις καρδιές και διαθέσεις των ανθρώπων στα επίγεια ούτε απειλούνται από κλέπτες και καταχραστές, αλλά μένουν αιώνιοι και άφθοροι, και αυτοί είναι οι θησαυροί εν ουρανοίς (43). . Ο Χρυσόστομος κάνει λόγο για τύφλωση και για νέφωση που προκαλεί η επιθυμία του θησαυρισμού και δεν αφήνουν την ακτίνα και το φως του Χριστού να έλθει στις καρδιές των ανθρώπων (44). .


ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

(1) Ι. Χρυσοστόμου, Εις Ματθ ., 58, 4. PG 57, 571.
(2) Αββά Νείλου (αμφ.), Παραίνεσις προς μονάχους 2, PG 79, 1236a.
(3) Ψευδο-Νείλου, Περί των οκτώ της κακίας λογισμών 3, PG 79, 1449c: «η δε νό σος της φιλαργυρίας, ουκ εκ φυσικής κινήσεως εχει την αφορμήν, αλλ’… εξ απιστίας, του μη προνοείσθαι παρά Θεού».
(4) Κυρίλλου Αλεξανδρείας, Εις τον προφήτην Αμώς 48, PG 71, 500a.
(5) A ββά Ησαΐα, Αποφθέγματα 9, PG 65, 181d.
(6) Ψευδοκλήμεντος, Διαταγαί των Αγίων Αποστόλων 7,6,5, PG 1, 1004c.
(7)Μτθ. 6, 24.
(8) Ι. Χρυσ o στόμου στο Αντωνίου Μοναχού , Μέλισσα Α, 32, PG 136,888 c .
(9) Ι. Χρυσοστόμου, Εις Εφεσ . 18,2, PG 62, 123.
(10) Ι. Χρυσ o στόμου στο Αντωνίου Μοναχού , Μέλισσα Α, 35, PG 136,900 a .
(11) Ι. Χρυσ o στόμου, Εις Εβρ. 11,3, PG 63, 93.
(12) Του ιδίου Εις Ι ωάν . 76,3, PG 59, 413.
(13) Του ιδίου Εις Ι ωάν . 65,3, PG 59, 364.
(14) Του ιδίου Εις Α’ Τιμ. 17,3, PG 62, 595.
(15) Του ιδίου Εις Β’ Τιμ. 7,1, PG 62, 637.
(16) Ματθ. 4, 9.
(17) Ι. Χρυσ o στόμου, Εις Ματθ. 13,3, PG 57, 212.
(18) Του ιδίου Εις Πραξ. 7,4, PG 60, 69.
(19) Του ιδίου Εις Ματθ . 21,1, PG 57, 295.
(20) Του ιδίου Εις Α’ Κορ . 13,4, PG 61, 108.
(21) Του ιδίου Εις Ματθ . 51,6, PG 57, 518.
(22) Του ιδίου Εις Ματθ . 80,3, PG 58, 727.
(23) Του ιδίου Εις Ιωάν. 76,3, PG 59, 413.
(24) Του ιδίου Εις Ιωάν. 76,3, PG 59, 413.
(25) Του ιδίου Εις Γέν. 20, 5. PG 53, 173.
(26) Του ιδίου Εις Γεν. 22,6, PG 53, 194.
(27) Του ιδίου Εις Ματθ. 63,1, PG 58, 603 : «πολλή των χρημάτων ή τυραννίς, και δήλον εντεύθεν. Καν γαρ τα άλλα ώμεν ενάρετοι, πάντα αυτή λυμαίνεται τα άλλα».
(28)Του ιδίου Εις Α΄Τιμ . 18, 1. PG 62, 597.
(29)Του ιδίου Εις Β΄ Τιμ. 7, 2. PG 62, 637.
(30) Του ιδίου Εις Ιωάν 47, 5, PG 59, 268.
(31) Του ιδίου Προς τους εγκαταλείψαντας … 2, PG 51, 69.
(32) Του ιδίου Εις ΙΙραξ. 48, 3, PG 60, 337.
(33) Νικηφόρου Βλεμμύδου, Όποιον δει είναι τον βασιλέα 5, PG 142, 625b.
(34) Ι. Χρυσ o στόμου, Εις Ματθ. 80,3, PG 58, 728.
(35) Του ιδίου Εις Ιωάν. 87,3, PG 59, 477.
(36) Του ιδίου Εις Ιωάν. 87,4, PG 59, 477.
(37) Ψευδο-Νείλου, Περί των οκτώ της κακίας λογισμών 3, PG 79, 1452d.
(38) Ι. Χρυσ o στόμου, Εις Β΄Τιμ. 5,2. PG 2, 689.
(39) Ψευδο-Κλήμεντος, Αποστολικοί Κανόνες 29, PG 137, 93a.
( 40 ) Ι. Χρυσ o στόμου, Εις Ματθ . 19, 5. ΠΓ 57, 280.
(41) Του ιδίου Εις Β΄Κορ. 1, 4. PG 61, 387.
(42) Βλ. και Μ. Βασιλείου, Όροι κατ’ επιτομήν 94, PG 31, 1148b .
(43) Βλ. σχετικά Ματθ. 16,19.
(44) Ι. Χρυσ o στόμου, Εις Ματθ. 20, 5. PG 57, 292.

Πρόσφατα Άρθρα

ΕΚΟΙΜΗΘΗ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΧΑΛΚΙΔΟΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΕΚΟΙΜΗΘΗ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΧΑΛΚΙΔΟΣ

16 Οκτωβρίου 2025

Μετά βαθυτάτης θλίψεως και με την προσδοκία της Αναστάσεως, η Ιερά Μητρόπολις Χαλκίδος αναγγέλλει την προς Κύριον εκδημία του προσφιλούς...

Read more
Εναρκτήρια Σύναξη υπευθύνων και μελών Κύκλων Μελέτης Αγ. Γραφής Μητροπόλεως Άρτης
Εκκλησία της Ελλάδος

Εναρκτήρια Σύναξη υπευθύνων και μελών Κύκλων Μελέτης Αγ. Γραφής Μητροπόλεως Άρτης

16 Οκτωβρίου 2025

Την Τετάρτη 15 Οκτωβρίου 2025, το απόγευμα, πραγματοποιήθηκε στον χώρο του Πνευματικού Κέντρου της Μητροπόλεως Άρτης, στον Ιερό Ναό Αγίου...

Read more
Τα Ονομαστήρια του Μητροπολίτη Καστορίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Τα Ονομαστήρια του Μητροπολίτη Καστορίας

16 Οκτωβρίου 2025

Με λαμπρότητα, ιεροπρέπεια και συγκίνηση εορτάστηκαν και φέτος τα ονομαστήρια του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καστορίας κ. Καλλινίκου, την 15η Οκτωβρίου, ημέρα...

Read more
Η Μαλεσίνα υποδέχθηκε την Παναγία Παντάνασσα από την Ι.Μ.Μ. Βατοπαιδίου
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Μαλεσίνα υποδέχθηκε την Παναγία Παντάνασσα από την Ι.Μ.Μ. Βατοπαιδίου

16 Οκτωβρίου 2025

Ένα μεγάλο και ιστορικό γεγονός πραγματοποιήθηκε απόψε στην καρδιά της Λοκρίδος σκορπώντας χαρά, ελπίδα και πίστη στους κατοίκους της Μαλεσίνας...

Read more
ΛΑΜΠΡΟΣ ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΝΑΚΟΜΙΔΗΣ ΤΩΝ Ι. ΛΕΙΨΑΝΩΝ ΤΟΥ ΑΓ. ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΥ ΣΤΗΝ ΕΔΕΣΣΑ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΛΑΜΠΡΟΣ ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΝΑΚΟΜΙΔΗΣ ΤΩΝ Ι. ΛΕΙΨΑΝΩΝ ΤΟΥ ΑΓ. ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΥ ΣΤΗΝ ΕΔΕΣΣΑ

16 Οκτωβρίου 2025

Την Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2025 στον Ι. Καθεδρικό Ναό Αγίας Σκέπης Εδέσσης τελέσθηκε με πολλή επισημότητα ο Αρχιερατικός Εσπερινός επί...

Read more
Τα ονομαστήρια του Μητροπολίτου  Παροναξίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Τα ονομαστήρια του Μητροπολίτου Παροναξίας

15 Οκτωβρίου 2025

Με ιδιαίτερη κατάνυξη εορτάστηκε η Ανακομιδή των Ιερών Λειψάνων του εν Αγίοις Πατρός ημών Καλλινίκου, Μητροπολίτου Εδέσσης, στη Νάξο και συγκεκριμένα...

Read more
Η Πτολεμαΐδα ευγνωμονεί και δοξολογεί – 113 χρόνια Ελευθερίας, πίστης και ενότητας.
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Πτολεμαΐδα ευγνωμονεί και δοξολογεί – 113 χρόνια Ελευθερίας, πίστης και ενότητας.

15 Οκτωβρίου 2025

Με εκκλησιαστική μεγαλοπρέπεια και εθνική συγκίνηση κορυφώθηκαν την Τετάρτη 15 Οκτωβρίου 2025, οι εκδηλώσεις για τα 113α Ελευθέρια της Πτολεμαΐδας,...

Read more
Άγιος Μεγαλομάρτυς Λογγίνος ο Εκατόνταρχος
Πνευματικές Διδαχές

Άγιος Μεγαλομάρτυς Λογγίνος ο Εκατόνταρχος

15 Οκτωβρίου 2025

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου - Καθηγητού   Ένα από τα κύρια πρόσωπα της Σταυρώσεως του Κυρίου ήταν και ο επικεφαλής...

Read more
Ο Διοικητής της 1ης Στρατιάς στον Μητροπολίτη Φθιώτιδος
Χωρίς κατηγορία

Ο Διοικητής της 1ης Στρατιάς στον Μητροπολίτη Φθιώτιδος

15 Οκτωβρίου 2025

Τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Φθιώτιδος κ. Συμεών επισκέφθηκε στο γραφείο του στο Πνευματικό και Διοικητικό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως στη Λαμία...

Read more
Λαμπρός ο εορτασμός του Οσίου Ευθυμίου του Νέου στην Περιστερά Θεσσαλονίκης
Εκκλησία της Ελλάδος

Λαμπρός ο εορτασμός του Οσίου Ευθυμίου του Νέου στην Περιστερά Θεσσαλονίκης

15 Οκτωβρίου 2025

Η Κωμόπολις των Περιστερών Θεσσαλονίκης της Ιεράς Μητροπόλεως Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αρδαμερίου πανηγύρισε με κάθε μεγαλοπρέπεια τον προστάτη της...

Read more
Άγιος Νεομάρτυς – Παιδομάρτυς Ιωάννης Τουρκολέκας (Αδελφός του αγωνιστή Νικηταρά)
Πνευματικές Διδαχές

Άγιος Νεομάρτυς – Παιδομάρτυς Ιωάννης Τουρκολέκας (Αδελφός του αγωνιστή Νικηταρά)

15 Οκτωβρίου 2025

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου – Καθηγητού        Μεταξύ των πολυπληθών Νεομαρτύρων στα μαύρα χρόνια της τουρκοκρατίας υπάρχουν και πολλοί Παιδομάρτυρες,...

Read more
Το παρασκήνιο της Ιεραρχίας – Σήμερα στην «Ορθόδοξη Αλήθεια»… Μην τη χάσετε!
Εκκλησία της Ελλάδος

Το παρασκήνιο της Ιεραρχίας – Σήμερα στην «Ορθόδοξη Αλήθεια»… Μην τη χάσετε!

15 Οκτωβρίου 2025

Aυτή την εβδομάδα η  εφημερίδα "Ορθόδοξη Αλήθεια" κυκλοφορεί με το βιβλίο "Ειπέ τη Εκκλησία" Α΄ τόμος. Οι ιστορικές εισηγήσεις του...

Read more
Εξαίρετη διάλεξη του Μητροπολίτου Λαρίσης για τον Άγιο Νικόλαο Πλανά στον Βόλο
Εκκλησία της Ελλάδος

Εξαίρετη διάλεξη του Μητροπολίτου Λαρίσης για τον Άγιο Νικόλαο Πλανά στον Βόλο

15 Οκτωβρίου 2025

Με εξαιρετική επιτυχία ξεκίνησε ο Γ΄ κύκλος των Αγιολογικών Διαλέξεων στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Βόλου, που είναι αφιερωμένες στους Νεοφανείς...

Read more
Με ανθρωπιά και συνέπεια…
Εκκλησία της Ελλάδος

Με ανθρωπιά και συνέπεια…

15 Οκτωβρίου 2025

Την 14η του μηνός Οκτωβρίου ε.έ., προνοία της Ιεράς Μητροπόλεως Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου διενεμήθησαν σε Διδυμότειχο και Ορεστιάδα διακόσια...

Read more
Έναρξη Επιτροπής Αναγνωστών και Ιεροπαίδων
Εκκλησία της Ελλάδος

Έναρξη Επιτροπής Αναγνωστών και Ιεροπαίδων

15 Οκτωβρίου 2025

Το Σάββατο 11 Οκτωβρίου 2025 στο Ιερό Παρεκκλήσιο των Παμμεγίστων Ταξιαρχών Μιχαήλ και Γαβριήλ του Ιερού Ναού της Μεταμορφώσεως του...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

Η δύναμη του θείου λόγου στις καρδιές μας
Κυριακή Δ' Λουκά

Κυριακή Δ’ Λουκᾶ | «ἐξῆλθεν ὁ σπείρων τοῦ σπεῖραι τόν σπόρον…»»

16 Νοεμβρίου 2023

Ἡ παραβολή τοῦ Σπορέως, πού ἀκοῦμε κατά τήν τετάρτη τῶν Κυριακῶν τοῦ Εὐαγγελιστοῦ Λουκᾶ, ἀποτελεῖ τήν ἀπαρχή τοῦ Κυριακοῦ παραβολικοῦ...

Ο λόγος του Θεού και η καρποφορία του σε μας

Το μήνυμα του πρώτου αγρού από την παραβολή του σπορέως

14 Οκτωβρίου 2023
Η καρποφορία του λόγου

Ὁ μεγαλύτερος θησαυρός «Ὁ σπόρος ἐστὶν ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ»

16 Νοεμβρίου 2023
Η καρποφορία του λόγου

Κυριακή Δ’ Λουκά – Λόγος στο ευαγγέλιο που λέγει «βγήκε ο σπορέας να σπείρει τον σπόρο του» (Αγ. Γρηγόριος Παλαμάς)

15 Οκτωβρίου 2022
Ο λόγος του Θεού και η καρποφορία του σε μας

Ο λόγος του Θεού και η καρποφορία του σε μας

15 Οκτωβρίου 2022
Η δύναμη του θείου λόγου στις καρδιές μας

Με υπομονή – Κυριακή Δ΄ Λουκά

10 Οκτωβρίου 2020

Αποστολικό μήνυμα της Κυριακής Δ΄ Λουκά

12 Οκτωβρίου 2019
Η καρποφορία του λόγου

Το μήνυμα του δεύτερου και τρίτου αγρού από την παραβολή του σπορέως

14 Οκτωβρίου 2018
Η δύναμη του θείου λόγου στις καρδιές μας

Η δύναμη του θείου λόγου στις καρδιές μας

14 Οκτωβρίου 2018
Η καρποφορία του λόγου

Το μήνυμα του πρώτου αγρού από την παραβολή του σπορέως

12 Οκτωβρίου 2018
Η καρποφορία του λόγου

Η καρποφορία του λόγου

12 Οκτωβρίου 2018
Η καρποφορία του λόγου

Κυριακή Δ’ Λουκά: Διδαχή εις την παραβολήν του Σπορέως (Αγ. Κοσμάς ο Αιτωλός)

12 Οκτωβρίου 2018
Next Post
Το περί αποκαταστάσεως των πάντων ζήτημα

Το περί αποκαταστάσεως των πάντων ζήτημα

Ο (ορθόδοξος) ευαγγελισμός και ο (πολυειδής) προσηλυτισμός

Ο (ορθόδοξος) ευαγγελισμός και ο (πολυειδής) προσηλυτισμός

Επίσκεψη του Μητροπολίτη Κίτρους στον Γενικό Πρόξενο της Ρωσιας

Επίσκεψη του Μητροπολίτη Κίτρους στον Γενικό Πρόξενο της Ρωσιας

Περί υιοθεσίας παιδιών από ομοφυλόφιλα ζευγάρια

Περί υιοθεσίας παιδιών από ομοφυλόφιλα ζευγάρια

Ν. Φίλης : Δικαιώθηκα και για τα θρησκευτικά και για την κόντρα με τον Αρχιεπίσκοπο

Νίκος Φίλης για Θρησκευτικά: Στο ΣτΕ δεν έχουν το Θεό τους

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist