Το επεισόδιο που μας αφηγείται το σημερινό ανάγνωσμα από το Ευαγγέλιο του Μάρκου (9,17-31) τοποθετείται ευθύς μετά την κάθοδο του Ιησού από το όρος όπου μεταμορφώθηκε μπροστά σε τρεις από τους μαθητές του. Μετά τη δόξα της Μεταμορφώσεως συναντά ο Ιησούς την ανθρώπινη αθλιότητα σ’ όλη της την τραγική εκδήλωση: Ένας πονεμένος πατέρας παρακαλεί τον Ιησού να γιατρέψει το άρρωστο παιδί του, που οι μαθητές του προηγουμένως, οι υπόλοιποι δηλ. εννέα, στάθηκαν ανίσχυροι να το θεραπεύσουν. Βρίσκει λοιπόν ο Ιησούς μπροστά του από την μια μεριά την πονεμένη και πάσχουσα ανθρωπότητα, από την άλλη τους εκπροσώπους του που δεν μπορούν να βοηθήσουν. Και σαν να μη φθάνουν αυτά, βλέπει και τους γραμματείς, τους θεολόγους δηλ. του ιουδαϊσμού, να συζητούν με τους μαθητές και να προσπαθούν ίσως να κλονίσουν την πίστη τους στον Χριστό. Όλα αυτά θα κάνουν σε λίγο τον Ιησού να εκστομίσει την φράση «ω γενεά άπιστος, εώς πότε προς υμάς έσομαι;».
Δεν μένει όμως σ’ αυτό το ξέσπασμα της οργής, δεν κατακρίνει κανένα· προσφέρει την θεραπεία στον άρρωστο άνθρωπο που βρίσκεται μπροστά του και ο οποίος «παιδιόθεν» υφίσταται τις οδυνηρές συνέπειες της τρομερής αρρώστειας του. Πριν όμως κάνει το θαύμα, ρωτά τον πατέρα του νέου εάν μπορεί να πιστεύσει, γιατί τα πάντα είναι δυνατά γι’ αυτόν που πιστεύει. Και ο δυστυχής πατέρας με δάκρυα στα μάτια αφήνει να εκδηλωθεί η πάλη που γίνεται μέσα του λέγοντας: «Πιστεύω, κύριε· βοήθει μου τη απιστία». Ομολογεί την πίστη στην δύναμη του Μεσσία με τον οποίον συνομιλεί, συγχρόνως όμως αναγνωρίζει και την απιστία που τον συνδέει με όλη την αμαρτωλή γενεά του. Παλεύει μεταξύ πίστεως και απιστίας, μεταξύ της έντονης επιθυμίας του να παρουσιαστεί όσο γίνεται με περισσότερη πίστη και της ειλικρινούς διαπιστώσεως ότι η πίστη του αυτή είναι ελλιπής.
Κι’ ο Ιησούς προσφέρει τη θεραπεία. Δεν ήλθε για να καταδικάσει τους ανθρώπους που με τα έργα τους έγιναν υπόδουλοι στο κακό, στην φθορά και στον θάνατο, δεν ήλθε για να κατακρίνει, αλλά για να διακονήσει και να σώσει. Ο Σταυρός, με το προανάκρουσμα του οποίου τελειώνει η διήγησή μας, είναι το σύμβολο της διακονίας και της προσφοράς στην ανθρωπότητα.
Τα πρόσωπα της διηγήσεως υποχωρούν στο τέλος και χάνονται· εκείνο που θέλει να τονίσει ο ευαγγελιστής τελειώνοντας είναι η απάντηση του Ιησού στους μαθητές που ρώτησαν γιατί δεν μπόρεσαν αυτοί να θεραπεύσουν τον ασθενή: γιατί «τούτο το γένος εν ουδενί δύναται εξελθείν ει μη εν προσευχή και νηστεία».
Πολλές είναι οι δαιμονικές εκδηλώσεις του κόσμου σε κάθε εποχή· κι’ αν ακόμη δεχθεί κανείς ότι οι αρρώστειες έχουν άλλη αιτία κι’ όχι την κατοχή των ανθρώπων από τους δαίμονες, μένουν τόσες άλλες πολυάριθμες εκδηλώσεις της ζωής που μαρτυρούν την υποταγή των ανθρώπων στην δύναμη του κακού, ώστε να προβάλλει επιτακτικό το αγωνιώδες ερώτημα: Γιατί η Εκκλησία δεν μπορεί να θεραπεύσει το κακό; Λείπει μήπως η πίστη, η προσευχή, η νηστεία;
Είμαστε πολλές φορές τόσο έτοιμοι να κατακρίνουμε, να επισημάνουμε τους ενόχους, να γενικεύσουμε. Ξεχνούμε ότι αυτό που δεν γίνεται στο σύνολο, γίνεται στις επιμέρους περιπτώσεις, στις οποίες συντρίβεται η δύναμη του κακού και αναδεικνύονται μορφές αγίων αγωνιστών και φωτεινών παραδειγμάτων πίστεως. Το ερώτημα λοιπόν δεν είναι μόνο εάν έχει η Εκκλησία την πίστη που απαιτείται για να ελευθερώσει τους ανθρώπους από τα δαιμονικά δεσμά, αλλ’ εάν αυτοί μπορούν να πιστεύσουν. Ο Ιησούς, στη διήγησή μας, λέγει πρός τον πατέρα του άρρωστου νέου: «ει δύνασαι πιστεύσαι, πάντα δυνατά τω πιστεύοντι». Η πίστη κάνει κατορθωτά τα ακατόρθωτα, αυτά δηλ. που η ανθρώπινη λογική θεωρεί σαν τόσο σταθερά καθιερωμένα, ώστε η αλλαγή τους να φαίνεται αδύνατη· «μετακινεί βουνά», κατά την παροιμιακή έκφραση που χρησιμοποιεί ο Ιησούς σε άλλη περίπτωση· μεταμορφώνει την ανθρώπινη αθλιότητα σε δόξα.
Εκτός από την καταπληκτική αυτή δύναμη που εκλύεται από την πίστη, και σ’ ένα άλλο χαρακτηριστικό της μπορεί να μας οδηγήσει το σημερινό ανάγνωσμα: Η πίστη του πονεμένου πατέρα γίνεται αιτία θεραπείας του παιδιύ του· κι’ από την άλλη μεριά η έλλειψη δυνατής πίστεως στους μαθητές έχει σαν αποτέλεσμα να παραμένει το κακό και η ασθένεια στον κόσμο και να χαίρουν οι πολέμιοι του Χριστιανισμού για την αδυναμία του. Η πίστη λοιπόν υπερβαίνει τα όρια του πιστεύοντος ατόμου και αποβαίνει εστία σωτηρίας και για τον διπλανό μας, ή από την άλλη μεριά η απιστία έχει τις κοινωνικές προεκτάσεις της.
Τέλος, μπορεί η πίστη να ισχυροποιηθεί με την προσευχή και την νηστεία. Μ’ αυτά τα δύο διοχετεύεται η δύναμη του Θεού στον πιστεύοντα άνθρωπο, ώστε η πίστη του να γίνεται ολοένα και πιο ζωντανή και ως εκτούτου θαυματουργική μέσα στη κοινωνία.
(Ι. Δ. Καραβιδόπουλου, Οδός Ελπίδος, Αθήνα 1979 σ. 96-99).

Γίνετε συνοδοιπόροι μας στην γνώση και την ενημέρωση. Στείλτε στο info@poimin.gr άρθρα, φωτογραφίες, βίντεο ή κάτι που πιστεύετε ότι αξίζει να μοιραστείτε τόσο με εμάς όσο και με τους αναγνώστες μας.

Πρόσφατα Άρθρα

Θυρανοίξια Παρεκκλησίου του Αγίου Νέστορος στην Λάρισα

Τα θυρανοίξια του Ιερού Παρεκκλησίου του Αγίου Νέστορος στο Εθνικό Αθλητικό Κέντρο Λάρισας τέλεσε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαρίσης και Τυρνάβου κ. Ιερώνυμος, παρουσία του...

Αγίας Σκέπης – Παρεξήγησεις

Τοῦ Μητροπολίτου Ἐλευθερουπόλεως ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ «Κύριε, οὐ μέλει σοι ὅτι ἡ ἀδελφή μου μόνην μὲ κατέλιπε διακονεῖν;» (Λουκᾶ 10,40) Τὸ σημερινὸ Εὐαγγέλιο, ἀγαπητοὶ ἀδελφοί, εἶναι ἡ γνωστή μας...

Η Εκκλησία στον αγώνα και την αγωνία του Έθνους – Μητροπολίτης Πατρών κυρός Νικόδημος

Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΓΩΝΙΑ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ" Συνέντευξη του Μητροπολίτου  Πατρών κυρού ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ για τα γεγονότα της 28ης Οκτωβρίου 1940 - Οπτικοακουστικό...

«6 νέες Υποτροφίες σε Φοιτητές από την Ιερά Μητρόπολη Μεσσηνίας»

Από το Εκκλησιαστικό Ίδρυμα: «Ταμείον Αρωγής Απόρων Μεσσηνίων Φοιτητών της Ιεράς Μητροπόλεως Μεσσηνίας» ανακοινώνεται ότι : το Διοικητικό Συμβούλιο του ανωτέρω Ιδρύματος συνεδρίασε στις...

Σὲ γὰρ σκέπην καὶ προστάτιν καὶ βοηθόν, κεκτήμεθα βοῶντές σοι

Σὲ γὰρ σκέπην καὶ προστάτιν καὶ βοηθόν, κεκτήμεθα βοῶντές σοι. Η εορτή της Αγίας Σκέπης της Θεοτόκου τελούνταν από παλαιότατων χρόνων την 1η Οκτωβρίου, ήταν η...

Ο Χριστός δεν θα μας αφήσει μόνους εφόσον εμείς τον πιστεύουμε όπως και ο Άγιος Νέστωρ

Την Τρίτη 27 Οκτωβρίου το πρωί ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε το θείο λόγο στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό του...

Λαγκαδάς: Ο εορτασμός του Αγίου Νέστορος και των Ελευθερίων

Φωτογραφικό Υλικό  Με την προσήκουσα λαμπρότητα και με κάθε επισημότητα και σεβασμό,  τιμήθηκε, κατά διήμερο της 26ης και 27ης Οκτωβρίου 2020,  εις την πόλη...

Θυρανοίξια Παρεκκλησίου από τον Μητροπολίτη Σύρου Δωρόθεο

Ο Σεβασμιώτατος κ. Δωρόθεος Β' τέλεσε σήμερα το πρωί τα Θυρανοίξια ιερού Παρεκκλησίου, στην περιοχή "Μαού" Άνω Μεράς Μυκόνου, τιμωμένου επί τω ονόματι του...

Ο εορτασμός της Αγίας Ταβιθάς και του Αγίου Δημητρίου στην Ι.Μ. Θηβών

Το πρωί του Σαββάτου 24 Οκτωβρίου 2020 στην Ιερά Μονή Αγίας Παρασκευής Κορωνείας τελέστηκε Θεία Λειτουργία, καθώς και το Μνημόσυνο  του μακαριστού π. Γεωργίου...

Πατρῶν Χρυσόστομος: «Ὑψῶστε τή Σημαία στά μπαλκόνια σας»

Ἀπευθυνόμενος ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομος πρός τόν Πατραϊκό Λαό καί ὂχι μόνο, κατά τήν πανήγυρη τοῦ Ἁγίου Δημητρίου, τόσο στόν Ἑσπερινό, ὃσο...

Η εορτή του Αγίου μεγαλομάρτυρος Δημητρίου του μυροβλύτου στην Ι.Μ. Θεσσαλιώτιδος

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων κ.κ. Τιμόθεος, το εσπέρας της Κυριακής 25 Οκτωβρίου 2020, χοροστάτησε στην ακολουθία του Εσπερινού επί τη ιερά μνήμη...
video

Αρχονταρίκι – “Μνήμες από το Έπος του 1940-41”

Η εκπομπή “Αρχονταρίκι” με τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Δημητριάδος και Αλμυρού κ.Ιγνάτιο με τίτλο: “Μνήμες από το Έπος του 1940-41” και καλεσμένο τον κ.Νικόλαο Μπρισίμη,...

Ο Μητροπολίτης Σύρου ευχήθηκε στους συνταξιούχους του ΙΚΑ

Η ενσκήψασα πανδημία σε συνδυασμό με τα αναγκαία μέτρα προστασίας, κυρίως από όσους ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες πληθυσμού, ανάγκασαν το Σωματείο Συνταξιούχων ΙΚΑ Κυκλάδων...

Αρχιερατική Θεία Λειτουργία στον πανηγυρίζοντα Ναό του Αγίου Δημητρίου Διαβατών

Τη Δευτέρα 26 Οκτωβρίου 2020, ημέρα κατά την οποία η Εκκλησία μας τιμά και γεραίρει τη μνήμη του Αγίου Ενδόξου Μεγαλομάρτυρος Δημητρίου του Μυροβλύτου,...

Ο εορτασμός του Μυροβλύτου Αγίου Δημητρίου στην ακριτική Μητρόπολη Διδυμοτείχου

Αθληφόρος, μυροβλύτης, καθοδηγητής, ειρηνοποιός, θαυματουργός, προστάτης του Ελληνισμού και του πολιτισμού, ιαματικός και συμπαραστάτης κάθε θλιβομένης ψυχής, είναι ωρισμένες ιδιότητες που αποδίδονται από τους...