• Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
Πέμπτη, 23 Οκτωβρίου, 2025
Poimin.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις
No Result
View All Result
Poimin.gr
No Result
View All Result

Δόγμα καί Θεία Λειτουργία

15 Απριλίου 2020
in Πνευματικές Διδαχές
Δόγμα καί Θεία Λειτουργία
Share on FacebookShare on Twitter

Μητροπολίτου Φαναρίου Ἀγαθαγγέλου
Γενικοῦ Διευθυντοῦ Ἀποστολικῆς Διακονίας
τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος

Ἡ πληρότητα τῆς θεολογικῆς σκέψεως τῆς Ἐκκλησίας εὑρίσκεται στήν λατρεία[1]. Ἡ χριστιανική λατρεία, ὡς ζῶσα ἐμ-πειρία καί βίωση τῆς πίστεως ἀφ’ ἑνός ἐκφράζει τήν βιβλική καί πατερική διδασκαλία καί ἀφ’ ἑτέρου τήν δογματική διδασκα-λία τῆς Ἐκκλησίας. Ἡ φράση τοῦ ἁγίου Εἰρηναίου «ἡμῶν δέ σύμφωνος ἡ γνώμη τῇ εὐχαριστίᾳ καί ἡ εὐχαριστία… βεβαιοῖ τήν γνώμην»[2] ἐπιβεβαιώνει ὅτι, ἡ Ὀρθόδοξη λατρεία εἶναι αὐτή καθ’ ἑαυτήν δογματική καί μαρτυρεῖ περί τῆς ταυτότητος τῆς ἐκκλησιαστικῆς λειτουργίας καί τῆς ἐκκλησιαστικῆς πίστεως. Τοῦτο ἀποτελεῖ τό πλέον χαρακτηριστικό καί ἔξοχο σημεῖο τῆς Παραδόσεως[3]. Αὐτό δέ θά τό διαπιστώσουμε περισσότερο, ὅταν ἐξετάσουμε καί ἱστορικά τήν ἀντίδραση τῆς λατρείας (οὐ-σιαστικά τῶν Πατέρων μέσα ἀπό τήν λατρεία) ἐναντίον τῶν αἱ-ρετικῶν[4].
 
Θά μᾶς ἐπιτραπῆ ἐδῶ νά ἀναφέρουμε ἕνα συγκεκριμένο παράδειγμα, τό ὁποῖο ἀφορᾶ στήν σύγχρονη λειτουργική πρά-ξη καί ἀντίληψη σέ σχέση μέ τήν δογματική διδασκαλία. Εἶναι πάρα πολύ σπουδαῖο τό θέμα αὐτό καί ἀξίζει τῆς προσοχῆς τοῦ ἀναγνώστου.
 
Ἡ ἀρχική εὐχαριστιακή Ἀναφορά, τό «Ἄξιον καί δίκαιον», πού διαβάζουμε στήν Θεία Λειτουργία, ἦταν προσευχή πρός τόν Θεό Πατέρα[5]. Ἡ εὐχαριστήριος εὐχή ἤ εὐχή τῆς Ἀναφορᾶς τῆς Θείας Λειτουργίας τοῦ Ἁγίου Κλήμεντος, Ἐπισκόπου Ρώ-μης, ἀναφέρεται καί στήν μεταξύ τῶν προσώπων τῆς Ἁγίας Τριάδος σχέση[6]. Στήν Θεία Λειτουργία τοῦ Μεγάλου Βασι-λείου εἶναι σαφές, ὅτι μόνο ὁ Θεός Πατήρ δέχεται τήν εὐχή τῆς Ἀναφορᾶς. Στήν Θεία Λειτουργία τοῦ ἱεροῦ Χρυσοστόμου, ὅπως ἐπισημαίνουν οἱ Λειτουργιολόγοι, μετά τόν Δ´ αἰώνα, ὑπῆρξε κάποια ἀλλαγή καί στήν Ἀναφορά προστέθηκε ἡ φρά-ση «Σύ καί ὁ Μονογενής Σου Υἱός καί τό Πνεῦμα Σου τό Ἅγιον». Ἀναφέρεται δηλαδή ὅλη ἡ Ἁγία Τριάδα.
 
Γι’ αὐτό καί θεωρεῖται μέγιστο λάθος αὐτό πού κάνουν πολλοί ἱερεῖς, νά στρέφωνται πρός τήν εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ στό «Εὐχαριστήσωμεν τῷ Κυρίῳ». Εἶναι δογματικό λάθος. Ἴσως ἀναρωτηθῆ κανείς: «Τί σημασία ἔχει; Δέν εἶναι θέμα θεότητος, διότι στήν περίπτωση αὐτή ἡ διάκριση τῶν Προσώπων τῆς ἁγίας Τριάδος δέν πρέπει νά ἔχη καμμία σημασία». Ἡ διάκριση τῶν Προσώπων εἶναι πολύ σημαντική καί οὐσιαστική γιά τήν Ὀρ-θόδοξη πίστη καί θεολογία. Δέν εἶναι τυχαῖοι οἱ ἀγῶνες τῶν Καππαδοκῶν Πατέρων γιά νά διατηρήσουν αὐτή τήν διάκριση. Ὅπως δέν εἶναι καί τυχαῖο τό γεγονός, ὅτι οἱ αἱρετικοί, γνωρί-ζοντας, ὅτι αὐτή ἡ διδασκαλία ἀποτελεῖ χαρακτηριστικό καί ἔξοχο σημεῖο τῆς πίστεως, προσπάθησαν νά διαταράξουν ἀπό τήν ἀρχή αὐτήν τήν διάκριση ἀλλοιώνοντας τήν μορφή καί τό περιεχόμενο τῆς εὐχαριστηρίου ἤ τῆς εὐχῆς τῆς Ἀναφορᾶς καί τῶν λειτουργικῶν τύπων. Ὅ,τι κάνει λοιπόν ὁ Υἱός στήν Λει-τουργία δέν εἶναι τό ἴδιο μ’ αὐτό πού κάνει ὁ Πατήρ, οὔτε τό ἴδιο μ’ αὐτό πού κάνει τό Πνεῦμα. Τό κάθε Πρόσωπο κάνει διαφο-ρετικό ἔργο σέ ὅλο τό μυστήριο τῆς Θείας Οἰκονομίας καί τό ἔργο αὐτό μεταφέρεται στήν Θεία Εὐχαριστία. Ὁ Υἱός ἐκτελεῖ τήν εὐδοκία τοῦ Πατρός τῇ συνεργείᾳ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καί ἀναφέρει πλέον στόν Πατέρα ὅλη τήν Οἰκονομία. Ἡ Εὐχα-ριστία εἶναι ἀκριβῶς αὐτή ἡ προσαγωγή, ἡ προσφορά καί ἀνα-φορά στόν Πατέρα. Γι’ αὐτό στήν Θεία Εὐχαριστία, καί μάλιστα τήν στιγμή τῆς Ἀναφορᾶς, δέν προσεύχεται ἡ Ἐκκλησία μόνη της. Προσεύχεται ὁ Χριστός. Γι’ αὐτό στήν Θεία Εὐχαριστία δέν ὑπάρχει διάλογος μεταξύ Χριστοῦ καί Ἐκκλησίας, ἀλλά μεταξύ Θεοῦ Πατρός καί Χριστοῦ-Ἐκκλησίας.
 
Κατά τόν ΙΒ’ αἰώνα ἔγινε μιά μεγάλη θεολογική διαμάχη, μιά προσπάθεια ἐπικρατήσεως “καινοτομίας δόγματος”, γιά τό ποιός προσφέρει καί ποιός ἀποδέχεται τήν Θεία Εὐχαριστία, καί στήν ὁποία κυρίαρχο ρόλο διεδραμάτισε ὁ Νικόλαος Μεθώ-νης[7]. Τό ἐρώτημα εἶναι πολύ σοβαρό, διότι κάθε ἀντίληψη, ὅτι ὁ Θεός Πατήρ μπορεῖ νά ἐνεργήση, κατά κάποιο τρόπο, χωρίς τήν παρουσία τοῦ Υἱοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, θά σήμαινε διαίρεση μεταξύ τῶν Προσώπων τῆς Τριαδικῆς Θεότητος[8]. Εἶ-ναι βασικό Πατερικό ἀξίωμα, ὅτι τά τρία Πρόσωπα τῆς Ἁγίας Τριάδος δέν χωρίζουν ποτέ. Καί στήν Οἰκονομία καί στήν Ἐν-σάρκωση εἶναι μαζί, ἀλλά δέν σαρκοῦνται ὅλα. Ἐδῶ εἶναι ἡ μεγάλη λεπτομέρεια: ὁ Υἱός δέχεται τήν Θεία Εὐχαριστία, μαζί μέ τόν Θεό Πατέρα καί τό Ἅγιο Πνεῦμα, ἀλλά σέ διάκριση ἀπό τόν Θεό Πατέρα καί τό Ἅγιο Πνεῦμα. Αὐτό εἶναι τό μυστήριο τῆς κοινωνίας, ἡ ὁποία εἶναι προϋπόθεση τῆς ὑποστάσεως.
 
Δέν εἶναι λοιπόν ἄλλος ὁ προσφέρων καί ἄλλος ὁ προ- σφερόμενος «ἀλλ’ αὐτός καί εἷς κατά τήν ὑπόστασιν Χριστός, προσφέρων μέν λέγεται ὡς ἱερεύς καθεστώς κατά τήν τάξιν Μελχισεδέκ,… προσφερόμενος δέ ὡς οὐκ ἄλλό τι προσφέρων παρ’ ἑαυτόν, ἀλλ’ ἤ τό οἰκεῖον σῶμα τε καί αἷμα… καί πάλιν ὁ αὐ-τός διαδιδόμενος λέγεται, καί ταῦτα μέν κατά τό ἀνθρώπινον, εἰ καί πάντα θεότερον πως, προσδεχόμενος δέ ὡς κατά τήν θεότη-τα ἡνωμένος ἀεί τῷ Πατρί καί τῷ Πνεύματι καί τούτοις ἀχω-ρίστως συννοούμενος καί συνδοξαζόμενος τά τε ἄλλα καί τό προσδέχεσθαι τήν προσαγωγήν». «Ταῦτα δέ καί τά δῶρα τά προ-σφερόμενα, ἡ σάρξ καί τό αἷμα, ἅ πάλιν αὐτός ἐστιν ὁ προσφέ-ρων, καί δι’ αὐτῶν προσφερόμενος»[9].
 
Θά πρέπει στό σημεῖο αὐτό νά ἐνθυμηθοῦμε τό ἀκόλουθο γεγονός. Οἱ Ἀρειανοί καί μάλιστα οἱ Εὐνομιανοί, ἔθεσαν τό ζήτημα στούς Ὀρθοδόξους ἄν ὁ Υἱός εἶναι δηλωτικός τῆς οὐσίας ἤ τῆς ἐνέργειας τοῦ Θεοῦ: Ἐάν οἱ Ὀρθόδοξοι ἔλεγαν, ὅτι εἶναι δηλωτικός τῆς οὐσίας, τότε δέν θά μποροῦσαν νά Τόν διακρί-νουν ἀπό τόν Πατέρα. Ἐάν ἔλεγαν, ὅτι εἶναι ὄνομα ἐνεργείας, τότε κινδύνευαν νά δεχθοῦν, ὅτι πρόκειται γιά κτίσμα. Μπρο-στά στήν πίεση αὐτή ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος, στόν Τρίτο Θεολογικό του Λόγο, τονίζει μέ ἔμφαση, ὅτι ὁ Υἱός δέν εἶναι οὔτε οὐσίας οὔτε ἐνεργείας ὄνομα, ἀλλά ὄνομα σχέσεως[10].
 
Ἐπαναλαμβάνουμε, ὅτι ἴσως κάποιος πεῖ: «Ὅλα εἶναι μπερδεμένα. Δέν εἶναι ἀνάγκη νά κάνουμε τίς διακρίσεις αὐτές. Σέ τί τέλος πάντων θά χρησιμεύσουν;». Τήν ἀπάντηση τήν δίδει ἡ Θεία Λειτουργία, ἡ ὁποία εἶναι πολύ προσεκτική στόν χειρι-σμό τῆς διακρίσεως τῶν Προσώπων[11]. Ἡ θεολογία τῆς πίστεως καί τῆς Εὐχαριστίας εἶναι πραγματική Θεολογία μόνον καί ἐφ’ ὅσον εἶναι Τριαδική Θεολογία. «Ἐν Τριάδι ἡ Θεολογία τελεία ἐστι»[12]. Ἐμεῖς ἔχουμε δημιουργήσει μιά εὐσέβεια λειτουργική ἐρήμην τῆς διακρίσεως τῶν Προσώπων τῆς Ἁγίας Τριάδος. Αὐτό εἶναι τόσο ἐπικίνδυνο, ὥστε ὑπάρχει περίπτωση νά ὁδη-γήση σέ μιά ἀχρήστευση καί φθορά τῆς Τριαδικῆς Θεολογίας. Καί ἡ φθορά αὐτή, πού στήν οὐσία της εἶναι ἐγκατάλειψη τῆς «τελειωτάτης θεογνωσίας», ὁδηγεῖ στήν ἀνυπαρξία, τό ἀπατη-λό, τό ψευδές. Αὐτό τό ὁποῖο πρέπει πολύ σοβαρά νά μᾶς προ-βληματίση εἶναι, ὅτι ἡ Τριαδική Θεολογία γίνεται πλέον ἕνα δόγμα, τό ὁποῖο δέν ἔχει καμμιά σχέση μέ τόν τρόπο τόν ὁποῖο ζοῦμε. Δέν εἶναι τυχαῖο τό γεγονός, ὅτι σήμερα ζοῦμε, ὑπολαν-θανόντως, σ’ ἕνα κλῖμα, τό ὁποῖο καλλιεργεῖ ὄχι ὑπαρξιακά καί σωτηριολογικά, ἀλλά εὐσεβιστικά[13] καί ἠθικά[14] τήν ἔννοια τῆς λατρείας καί τοῦ δόγματος.
 
Θά πρέπει νά ἀναρωτηθοῦμε, ἐπίσης, μήπως, στήν πίστη μας, τήν πρώτη καί κεντρική θέση κατέχει ἡ λύτρωση τοῦ ἀν-θρώπου ἀπό τίς ἁμαρτίες του. Τό ζήτημα εἶναι σπουδαῖο, διότι ἡ πίστη δέν εἶναι δυνατόν νά ἀρχίζη μέ τήν ἁμαρτία. Ἡ ἀρχή δέν εἶναι ἡ λύτρωση τοῦ ἀνθρωπίνου γένους ἀπό τήν δουλεία τῆς ἁμαρτίας. Ἡ ἀρχή καί τό θεμέλιο τῶν πάντων εἶναι τό μυ-στήριο τῆς Τριαδικῆς ζωῆς[15].
 
[1] Ε. Θεοδώρου, Ἡ καταπολέμησις τῶν κακοδοξιῶν ὡς παράγων λειτουργικῶν ἐξελίξεων. Τοῦ ἰδίου, Μαθήματα Λειτουργικῆς, τεῦχος 1, Ἀθῆναι 1975, σελ. 328-381.
[2] P. G. 7,1028Α.
[3] George Florovsky, The Elements of Liturgy, P. Edwall, E. Hayman, Maxwell, Ways of Worship, London 1951, σελ. 53.
[4] Βλ. Ε. Θεοδώρου, Ἡ καταπολέμησις… J. A. Jungmann, Die Stellung Christi in liturgischen Gebet (2), Münster 1962, σελ. 154.
[5] «Ἄξιον καί δίκαιόν ἐστιν σέ τόν ἀγέννητον Πατέρα τοῦ μονογενοῦς Ἰησοῦ Χρι-στοῦ αἰνεῖν, ὑμνεῖν, δοξολογεῖν. Αἰνοῦμεν σέ, ἀγέννητε Θεέ…», (Εὐχολόγιον Σερα-πίωνος).
«1. Ἀληθῶς γάρ ἄξιόν ἐστιν καί δίκαιον, ὅσιόν τε καί πρέπον καί
ταῖς ἡμετέραις ψυχαῖς ἐπωφελές ὁ ὤν Δέσποτα Κύριε Θεέ
Πάτερ Παντοκράτορ σέ αἰνεῖν, σέ ὑμνεῖν, σοί εὐχαριστεῖν..».
[6] Βλ. Παντελεήμονος Ροδοπούλου, Μητροπολίτου Τυρολόης καί Σερεντίου, Με-λέται, ἐκδ. Πατριαρχικοῦ Ἱδρύματος Πατερικῶν Μελετῶν, Θεσσαλονίκη 1993, σελ. 446-447. F. E. Brightman, Liturgies Eastern and Western, τόμ. 1, Oxford 1896, σελ. 125.
[7] Νικολάου Μεθώνης, Τά λείποντα, Ἐκκλησιαστική Βιβλιοθήκη, Λειψία 1866, σελ. 52-53.
[8] Νικολάου Μεθώνης, Ἀντίρρησις πρός τά γραφέντα παρά Σωτηρίχου, Ἐκκλη-σιαστική Βιβλιοθήκη, Λειψία 1866, σελ. 321. Βλ. σχετικά Πρωτοπρεσβυτέρου Κων-σταντίνου Φούσκα, Ὁ Νικόλαος Μεθώνης καί ἡ διδασκαλία αὐτοῦ περί Θείας Εὐχαριστίας, Ἀθῆναι 1992.
[9] Νικολάου Μεθώνης, Ἀντίρρησις πρός τά γραφέντα παρά Σωτηρίχου, σελ. 302.
[10] Βλ. Β.Ε.Π.Ε.Σ., τόμος 59ος.
[11] Μεγάλου Ἀθανασίου, P.G. 26, 49Α.
[12] Διδύμου τοῦ Τυφλοῦ, Περί τῆς Ἁγίας Τριάδος Α΄, P.G. 39,389.
[13] Ψυχολογική ἐμπειρία τοῦ ἀτόμου.
[14] Ὁρισμένη συμπεριφορά τοῦ ἀτόμου.
[15] Ἡ Θεία Λειτουργία ἕνα μόνο εἶδος ἠθικῆς ὁρολογίας χρησιμοποιεῖ: «τόν ἁγια-σμόν τῶν ψυχῶν καί τῶν σωμάτων», ὥστε σέ κοινωνία μετά «τῆς Παναγίας καί πάντων τῶν ἁγίων» νά παραθέτουμε «ἑαυτούς καί ἀλλήλους καί πᾶσαν τήν ζωήν ἡμῶν Χριστῷ τῷ Θεῷ». Μόνον αὐτή ἡ εὐσέβεια ἐκφράζει τήν ἐν Χριστῷ ζωή. Βλ. Μητροπολίτου Περγάμου Ἰωάννου (Ζηζιούλα), Ἡ κτίση ὡς εὐχαριστία, σελ. 32.

Πρόσφατα Άρθρα

Προσκυνηματική επίσκεψη του Σεβ. Μητροπολίτου Σερρών στην ομόδοξη χώρα της Βουλγαρίας
Εκκλησία της Ελλάδος

Προσκυνηματική επίσκεψη του Σεβ. Μητροπολίτου Σερρών στην ομόδοξη χώρα της Βουλγαρίας

23 Οκτωβρίου 2025

Την ομόδοξη, γειτονική χώρα της Βουλγαρίας, επισκέφθηκε προσκυνηματικώς ο Σεβ. Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος, από 21 έως 22...

Read more
Έναρξη μαθημάτων Σχολής Προσφόρου Ι.Μ. Φθιώτιδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Έναρξη μαθημάτων Σχολής Προσφόρου Ι.Μ. Φθιώτιδος

23 Οκτωβρίου 2025

Με την ακολουθία του Αγιασμού ξεκίνησαν τα μαθήματα της Πρότυπης Σχολής Σπουδής Παρασκευής Προσφόρου της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος για τη...

Read more
Η εορτή του Αγίου Νεομάρτυρα Ιωάννη του Μονεμβασιώτη στον Ιερό Ναό Αγίων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων Λαρίσης
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή του Αγίου Νεομάρτυρα Ιωάννη του Μονεμβασιώτη στον Ιερό Ναό Αγίων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων Λαρίσης

22 Οκτωβρίου 2025

Στην ενορία Αγίων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων Λαρίσης μετέβη σήμερα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαρίσης και Τυρνάβου κ. Ιερώνυμος, ο οποίος και χοροστάτησε...

Read more
Ο ΑΓΙΑΣΜΟΣ ΣΤΗ ΣΧΟΛΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο ΑΓΙΑΣΜΟΣ ΣΤΗ ΣΧΟΛΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ

22 Οκτωβρίου 2025

   Ὁ Σεβασμ. Μητροπολίτης μας κ. Συμεών τέλεσε ἀπόψε, Τρίτη 21 Ὀκτωβρίου στίς 6 τό ἀπόγευμα τόν Ἁγιασμό τῆς Σχολῆς...

Read more
ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΟΣΙΟΥ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ
Εκκλησία της Ελλάδος

ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΟΣΙΟΥ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΧΑΛΚΙΔΟΣ

22 Οκτωβρίου 2025

Την Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2025, ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας, Μητροπολίτης Χαλκίδος κ. Χρυσόστομος, χοροστάτησε κατά τον Όρθρο και προέστη στη...

Read more
Η εορτή του Οσίου Χριστοδούλου στην Κέρκυρα
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή του Οσίου Χριστοδούλου στην Κέρκυρα

22 Οκτωβρίου 2025

Την Τρίτη, 21 Οκτωβρίου 2025, εορτή της ανακομιδής των Ιερών Λειψάνων του Οσίου Χριστοδούλου του εν Πάτμω, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης...

Read more
Γυρίζει σελίδα η Μονή Σινά! – Αύριο Τετάρτη στην “Ορθόδοξη Αλήθεια”… Μην τη χάσετε!
Εκκλησία της Ελλάδος

Γυρίζει σελίδα η Μονή Σινά! – Αύριο Τετάρτη στην “Ορθόδοξη Αλήθεια”… Μην τη χάσετε!

21 Οκτωβρίου 2025

Aυτή την Τετάρτη η  “Ορθόδοξη Αλήθεια” κυκλοφορεί με το βιβλίο “Ειπέ τη Εκκλησία” B΄ τόμος. Οι ιστορικές εισηγήσεις του μακαριστού...

Read more
Σερρών Θεολόγος: «Σήμερα ο κόσμος έχει ανάγκη, πρωτίστως, από ισορροπημένους ανθρώπους με καθαρή ψυχή και λόγο»
Εκκλησία της Ελλάδος

Σερρών Θεολόγος: «Σήμερα ο κόσμος έχει ανάγκη, πρωτίστως, από ισορροπημένους ανθρώπους με καθαρή ψυχή και λόγο»

21 Οκτωβρίου 2025

Με την παρουσία του Πρυτάνεως κ. Σταματίου Αγγελοπούλου, των Αντιπρυτάνεων, μελών του Συμβουλίου Διοικήσεως, του Εκτελεστικού Διευθυντού, διοικητικών στελεχών, φοιτητών...

Read more
1η Σύναξις Κατηχητῶν Ἱερᾶς Μητροπόλεως Γλυφάδας
Εκκλησία της Ελλάδος

1η Σύναξις Κατηχητῶν Ἱερᾶς Μητροπόλεως Γλυφάδας

21 Οκτωβρίου 2025

Τό ἀπόγευμα τῆς Κυριακῆς, 19 Ὀκτωβρίου 2025, στό Ἱερόν Παρεκκλήσιον τοῦ Ἁγίου Χαραλάμπους τῆς Ἐνορίας Ἁγίας Τριάδος Γλυφάδας ἐτελέσθη ἡ...

Read more
Η εορτή της Αγ. Βαρβάρας στην  Μητρόπολη Νεαπόλεως
Εκκλησία της Ελλάδος

Ο Θεός θέλει να σε βοηθήσει, αλλά ΕΣΥ ΤΟΝ ΔΙΩΧΝΕΙΣ!

21 Οκτωβρίου 2025

Ο Θεός θέλει να σε βοηθήσει, αλλά ΕΣΥ ΤΟΝ ΔΙΩΧΝΕΙΣ! Είναι δυνατόν να διώχνεις ΕΣΥ τη βοήθεια του Θεού; Γιατί...

Read more
Η Χάρης του Θεού φωτίζει την έναρξη του Πνευματικού Έργου της Μητροπόλεως Γρεβενών
Εκκλησία της Ελλάδος

Η Χάρης του Θεού φωτίζει την έναρξη του Πνευματικού Έργου της Μητροπόλεως Γρεβενών

21 Οκτωβρίου 2025

Στης 20 Οκτωβρίου 2025, στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό τελέστηκε, μετά τον Εσπερινό, ο Αγιασμός για την έναρξη του πνευματικού έργου...

Read more
Το Γεράκι τίμησε με λαμπρότητα τον νεομάρτυρα Άγιο Ιωάννη
Εκκλησία της Ελλάδος

Το Γεράκι τίμησε με λαμπρότητα τον νεομάρτυρα Άγιο Ιωάννη

21 Οκτωβρίου 2025

Την Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2025 εορτάσθηκε με εκκλησιαστική λαμπρότητα στο Γεράκι η μνήμη του νεομάρτυρος Αγίου Ιωάννη του Μονεμβασιώτη. Στον...

Read more
«ΛΟΓΟΣ – LOGOS»: Η Ι.Μ. Νέας Ιωνίας δημιουργεί το πρώτο εργαλείο «Τεχνητής Νοημοσύνης» για θέματα πίστεως
Εκκλησία της Ελλάδος

«ΛΟΓΟΣ – LOGOS»: Η Ι.Μ. Νέας Ιωνίας δημιουργεί το πρώτο εργαλείο «Τεχνητής Νοημοσύνης» για θέματα πίστεως

21 Οκτωβρίου 2025

Η Ιερά Μητρόπολη Νέας Ιωνίας, Φιλαδελφείας, Ηρακλείου και Χαλκηδόνος εγκαινιάζει το «ΛΟΓΟΣ - LOGOS», ένα καινοτόμο ψηφιακό εργαλείο πνευματικής αναφοράς,...

Read more
Επίσκεψη του Ηγουμένου της Ιεράς Μονής Γενεσίου της Θεοτόκου Hadambu  στον Μητροπολίτη Δημητριάδος
Εκκλησία της Ελλάδος

Επίσκεψη του Ηγουμένου της Ιεράς Μονής Γενεσίου της Θεοτόκου Hadambu στον Μητροπολίτη Δημητριάδος

21 Οκτωβρίου 2025

Τον Σεβ. Μητροπολίτη Δημητριάδος κ. Ιγνάτιο επισκέφθηκε σήμερα, Τρίτη 21/10, ο Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Γενεσίου της Θεοτόκου Hadambu της Αρχιεπισκοπής Ιασίου, Αρχιμ.Νικόδημος Γεωργίτας, συνοδευόμενος...

Read more
Η εορτή της Αστυνομίας στην Λαμία στο πλαίσιο της 5ης Παμφθιωτικής Λιτανείας
Εκκλησία της Ελλάδος

Η εορτή της Αστυνομίας στην Λαμία στο πλαίσιο της 5ης Παμφθιωτικής Λιτανείας

21 Οκτωβρίου 2025

Συνεχίζεται η 5η Παμφθιωτική Λιτανεία του Ευαγγελιστού της χαράς, του Αγίου Αποστόλου και Ευαγγελιστού Λουκά του Πολιούχου Λαμίας, σε όλο...

Read more
Previous slide
Next slide

ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

«Zητεῖτε πρῶτον τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ»
Κυριακή Γ' Λουκά

ΘΕΟΣ ΚΑΙ ΠΑΤΕΡΑΣ ΜΑΣ «Ὁ Θεός καί πατήρ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ οἶδεν…»

19 Οκτωβρίου 2025

ΘΕΟΣ ΚΑΙ ΠΑΤΕΡΑΣ ΜΑΣ «Ὁ Θεός καί πατήρ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ οἶδεν…» (Β΄ Κορ. 11, 31) Μητροπολίτου Αὐλῶνος...

Aποστολικό Μηνυμα της Κυριακής Γ΄ Λουκά

18 Οκτωβρίου 2025
Η δράση του π. Αὐγουστίνου Καντιώτη τα χρόνια της Κατοχής (1942-46) στη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Κυριακή Γ΄ Λουκά – Έπαινος χηρών

18 Οκτωβρίου 2025
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς

Κυριακή Γ΄ Λουκά –Ο Μεγάλος Παιδαγωγός

18 Οκτωβρίου 2025
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς

Κυριακή Γ΄ Λουκά – Η έννοια της ζωής και του θανάτου

18 Οκτωβρίου 2025
«Ἡ ἀσθένεια εὐεργετική στήν ζωή τοῦ ἀνθρώπου»

«Ἡ ἀσθένεια εὐεργετική στήν ζωή τοῦ ἀνθρώπου»

18 Οκτωβρίου 2025
Η ευσπλαχνία του Τριαδικού Θεού στον άνθρωπο

Ο θάνατος στην οικογένεια – Κυριακή Γ’ Λουκά

18 Οκτωβρίου 2025
Το μήνυμα της Κυριακής Γ΄ Λουκά

Το μήνυμα της Κυριακής Γ΄ Λουκά

5 Οκτωβρίου 2024
Οι επισκέψεις του Θεού στη Ζωή μας

«Καὶ ἰδὼν αὐτὴν ὁ Κύριος ἐσπλαγχνίσθη ἐπ᾿ αὐτῇ καὶ εἶπεν αὐτῇ· μὴ κλαῖε»

5 Οκτωβρίου 2024
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς

Ο Ευαγγελιστής Λουκάς

17 Οκτωβρίου 2023
Οι επισκέψεις του Θεού στη Ζωή μας

Οι επισκέψεις του Θεού στη Ζωή μας

5 Οκτωβρίου 2019
Η ευσπλαχνία του Τριαδικού Θεού στον άνθρωπο

Η ευσπλαχνία του Τριαδικού Θεού στον άνθρωπο

5 Οκτωβρίου 2019
Το μήνυμα της αναστάσεως του υιού της χήρας στην πόλη Ναΐν

Το μήνυμα της αναστάσεως του υιού της χήρας στην πόλη Ναΐν

16 Νοεμβρίου 2023
Next Post
Δημητριάδος προς Πατριάρχη Αλεξανδρείας: Στο πρόσωπό Σας οραματιζόμαστε προφητικά το μέλλον

Ο Σεβ.Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος στην TRT

«Δύο πρόσωπα, δύο κόσμοι, δύο επιλογές»

«Δύο πρόσωπα, δύο κόσμοι, δύο επιλογές»

Ἡ ἱστορία τοῦ  Ἀκανθίνου Στεφάνου

Ἡ ἱστορία τοῦ Ἀκανθίνου Στεφάνου

Ναυπάκτου: «Το μυστήριο της Θεοεγκαταλείψεως» – «ΔΗΜΗΤΡΙΑ 2019»

Η θεία Κοινωνία είναι για όσους είναι παρόντες και συμμετέχουν στην θεία Λειτουργία

Ο Χίου Μάρκος ιερουργός στον Ναό του Αγ. Δημητρίου στο Μπραχάμι

Προς δόξαν Θεού

  • Όροι χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Πατριαρχεία – Αυτοκέφαλες Εκκλησίες
    • Το Βήμα της Ενορίας
    • Η φωνή των Ποιμένων
    • Ελλάδα Κόσμος
  • Κηρύγματα
  • Απόψεις – Γνώμες
  • Πνευματικές Διδαχές
    • Ομιλίες
    • Άκου ένα βιβλίο
  • Αφιερώματα
    • Μουσικός Θησαυρός
    • Στρατιωτικοί Ιερείς
    • Προσκυνηματικός Τουρισμός
  • Αιρέσεις

Poimin.gr © 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist