Λαμπρό Πολυαρχιερατικό Συλλείτουργο επί τη μνήμη του Οσίου Συμεών του Νέου Θεολόγου και των Οσίων και Θεοφόρων Πατέρων της Ζ’ Οικουμενικής Συνόδου τελέσθηκε σήμερα στον Ιερό Μητροπολιτικό και Καθεδρικό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Λαμίας προεξάρχοντος του εορτάζοντος Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών συλλειτουργούντων του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πειραιώς και Φαλήρου κ. Σεραφείμ, ο οποίος χοροστάτησε στον Πανηγυρικό Όρθρο, του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καστορίας κ. Καλλινίκου, ο οποίος κήρυξε και τον Θείο Λόγο και του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Αχελώου κ. Νήφωνος, ενώ προσήλθε να ευχηθεί και ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Ολβίας κ. Επιφάνιος.
Οι Ιερές Ακολουθίες μεταδόθηκαν απευθείας από τηλεοράσεως, ραδιοφώνου και διαδικτύου.
Τον Θείο Λόγο εκήρυξε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καστορίας κ. Καλλίνικος, ο οποίος χαρακτηριστικά ανέφερε:
«Σήμερα η Εκκλησία μας εορτάζει και πανηγυρίζει με πολλές αιτίες. Σήμερα πανηγυρίζει και εορτάζει την Ανάσταση του Κυρίου, Κυριακή σήμερα εορτάζουμε και διαβάζουμε την παραβολή του καλού Σπορέως με την οποία σηματοδοτείται η έναρξη της πνευματικής εργασίας στην Εκκλησία μας, εορτάζουμε ακόμα τους Πατέρες της Ζ’ Οικουμενικής Συνόδου, τον Άγιο Συμεών το Νέο Θεολόγο και βεβαίως εορτάζει και ο Ποιμενάρχης της Ιεράς ταύτης Μητροπόλεως.
Ο Άγιος Συμεών λέγεται Νέος Θεολόγος. Είναι τρείς οι Θεολόγοι που έχουν την επωνυμία στην Εκκλησία μας, ο Ευαγγελιστής Ιωάννης ο Θεολόγος ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος ο εις εκ των Τριών Ιεραρχών και ο Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος, ο οποίος έζησε πριν ακριβώς 1000 χρόνια μια χιλιετία στα τέλη του δέκατου αρχές ενδέκατου αιώνος στην Κωνσταντινούπολη, καταγόταν από την Παφλαγονία. Βεβαίως η θεολογία της Εκκλησίας μας δεν αλλάζει είναι μία, αλλά οι προκλήσεις και τα ερωτήματα που προκύπτουν διάφορα, οπότε έρχονται οι Πατέρες με βάση την Αγία Γραφή και την εμπειρία τους να απαντήσουν στις νέες προκλήσεις και στα νέα ερωτήματα των ανθρώπων.
Ποιο ήταν το νέο θέμα με το οποίο ασχολείται ο άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος και ονομάστηκε Νέος Θεολόγος;
Ήταν το θέμα της γνωσιολογίας, δηλαδή πώς γνωρίζουμε τον Θεό. Έρχονται οι Πατέρες και μας μιλάνε για τον Θεό ότι είναι τριαδικός, τρία πρόσωπα μία ουσία, μία ενέργεια, ο Χριστός έχει δύο φύσεις, δύο θελήματα, δύο ενέργειες, μία υπόσταση. Πώς το γνωρίζουμε αυτό; Πώς γνωρίζουμε ότι το Άγιο Πνεύμα είναι Θεός; Με ποιο τρόπο το μαθαίνουμε και με ποιο τρόπο το επιβεβαιώσουμε, δηλαδή εμείς οι χριστιανοί που ακούμε το «Πιστεύω» μπορούμε να μείνουμε στο «Πιστεύω» ή έχουμε και τη δυνατότητα να το επιβεβαιώσουμε και να το βιώσουμε το «Πιστεύω», αυτό το οποίο συνεκρότησαν οι επτά Οικουμενικές Σύνοδοι και ακριβώς το θέμα της γνωσιολογίας ελήφθη τελικώς με τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά τον 14Ο μ.Χ. αιώνα, ο οποίος αντέκρουσε τον σχολαστικό και δυτικό μοναχό Βαρλαάμ, ήταν η τελειωτική μάχη με την οποία εκδιώχθηκε από τη μάντρα της Ορθοδόξου Εκκλησίας ο ορθολογισμός και ο σχολαστικισμός, αλλά ήδη οι πρώτες μάχες γίνονταν μετά την επικράτηση των Φράγκων και του Καρόλου του Μέγα στο δυτικό τμήμα της αυτοκρατορίας και με τη σχολαστική θεολογία και ο Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος έδωσε μία τέτοια μάχη με τον Στέφανο Νικομηδείας.
Υποστήριξε την αληθινή και αποτελεσματική μέθοδο γνώσεως του Θεού, γιατί υπάρχει η σχολαστική που προσπαθεί κάποιος με την ευφυία του να σκεφτεί ή να φανταστεί περί του Θεού, ενώ υπάρχει και η ησυχαστική μέθοδος, η οποία δια του Ευαγγελικού κηρύγματος, δια της ταπεινώσεως, προσεύχεται και γνωρίζει κάποιος τον Θεό.
Ολοκληρώνοντας το κήρυγμά του ο κ. Καλλίνικος ανέφερε:
«Έχετε Σεβασμιώτατε Μητροπολίτα Φθιώτιδος κ. Συμεών, το μεγάλο προνόμιο να έχετε το όνομα του Αγίου Συμεών του Νέου Θεολόγου και να διδάσκετε το λαό ή σήμερα ήδη με την παραβολή του καλού σπορέως αρχίζει σε όλες τις Εκκλησίες και στην δική σας η καλλιέργεια του Λόγου του Θεού και έχετε αυτή τη δυνατότητα επειδή όλοι οι Άγιοι και μάλιστα οι Πατέρες είναι και αυτοί Απόστολοι και μαθητές του Χριστού να σπείρετε τον Λόγο του Θεού, του Ευαγγελίου και των Αγίων στο ευλαβές εκκλησίασμα σας και στους ανθρώπους και μάλιστα επειδή έχετε και θύραθεν σοφία και έχετε και πολλά χαρίσματα σας έχει προικίσει ο Θεός, μπορείτε μέσα από τη θεολογία της Εκκλησίας μας και την όχι νέα αλλά την θεολογία Αγίου Συμεών του Νέου Θεολόγου να ποιμαίνετε και να απαντάτε και στα σύγχρονα προβλήματα του λαού. Στη μεγάλη αγωνία των ανθρώπων για ευεξία σωματική να απαντούμε και να απαντάτε με την Θεολογία του Νέου Συμεών για την άσκηση του σώματος και τον εξαγιασμό του σώματος. Στην αγωνία του σύγχρονου ανθρώπου για την ψυχική υγεία και τα ψυχολογικά προβλήματα να απαντάται με τη διδασκαλία του Αγίου Συμεών για την άκακη, την απλή, τη ταπεινή και πραΐα ψυχή, μια ψυχή γεμάτη υγεία δεν χρειάζεται κανένα ψυχολόγο και κανένα ψυχικό φάρμακο και στις προκλήσεις της νέας τεχνολογίας που άλλους τους κάνουν να επαίρονται ως ημίθεοι και άλλους τους φοβίζουν να τους λέτε αυτό που απάντησε στους σχολαστικούς Θεολόγους ο Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος: «τα μηχανήματα είναι επεκτάσεις του χεριού του ανθρώπου, η τεχνική ευφυία όπως την αποκαλεί η εκκλησία μας με τους Ιεράρχες της, τον Άγιο Ναυπάκτου, τον Άγιο Μεσογαίας, δεν είναι τεχνική νοημοσύνη, τεχνική ευφυία, είναι επέκταση και ενδυνάμωση της σκέψης του ανθρώπου και να τους λέμε και να τους λέτε ότι όλα αυτά τα ανθρώπινα χρειάζονται ταπείνωση και φιλανθρωπία και όχι αλαζονεία, γιατί η γνώση του Θεού γίνεται με την ένωση με το Θεό. Η θεραπεία του ανθρώπου γίνεται με την ησυχαστική μέθοδο της Εκκλησίας μας και η υπέρβαση του θανάτου δεν γίνεται με παραμύθια και με ψέματα, αλλά γίνεται με την πραγματική ένωση της Θείας Χάριτος με το σώμα, όχι απλώς με την ψυχή, με το σώμα και με την ψυχή και με το σώμα του ανθρώπου, όπως γίνεται τώρα με τους Αγίους και θα γίνεται κατά την έσχατη και κατά την ανάσταση όλων των ανθρώπων».
Εκ μέρους των Αγίων Αρχιερέων στον εορτάζοντα Μητροπολίτη Φθιώτιδος κ. Συμεών ευχήθηκε και ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς και Φαλήρου κ. Σεραφείμ.
Ο Ποιμενάρχης της Φθιωτικής Εκκλησίας κ. Συμεών αφού ευχαρίστησε με λόγους αδελφικής αγάπης τους Αγίους Αρχιερείς και με ευγνωμοσύνη τους ευχαρίστησε για την τιμητική τους παρουσία στην πόλη της Λαμίας για την εορτή του Οσίου Συμεών του Νέου Θεολόγου, απευθύνθηκε σε όλο το πλήρωμα της τοπικής Εκκλησίας:
«Μπορεί να είναι πολλοί οι λόγοι που μας συνδέουν, αλλά μονάχα ένας αληθινός σύνδεσμος είναι αυτός που μας συνδέει πραγματικά και αυτός ο σύνδεσμος είναι η αγάπη. Γι΄αυτή σας την αγάπη, σας ευχαριστώ και σας ευγνωμονώ και μονάχα αυτό σας ζητώ, την αγάπη σας και μέσα στην δική μου πτωχεία, στην δική μου αμαρτολώτητα και αιωνιότητα, αυτό που μπορώ σας προσφέρω είναι η αγάπη και δεσμεύομαι να σας την προσφέρω μέχρι να κλείσω τα μάτια μου».
Στο Πολυαρχιερατικό Συλλείτουργο μεταξύ των πιστών και των μοναστικών αδελφοτήτων, οι οποίοι κατέκλυσαν τον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό της Λαμίας για να τιμήσουν τον Όσιο Συμεών, αλλά και να ευχηθούν στον Πνευματικό τους Πατέρα, εκπρόσωποι των αρχών και των φορέων του τόπου, με προεξάρχοντα τον Βουλευτή Φθιώτιδος κ. Γεώργιο Κοτρωνιά, τον Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Φθιώτιδος κ. Ηλία Σανίδα, τον Αντιπεριφερειάρχη της Π.Ε. Φωκίδας κ. Γεώργιο Δελμούζο, τους Δημάρχους των Δήμων της Π.Ε. Φθιώτιδος, τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Λαμιέων, καθώς και τους Αξιωματικούς του Στρατού, της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής και εκπροσώπους άλλων φορέων του τόπου.