Την Κυριακή, 27 Ιουλίου 2025, Κυριακή Ζ’ Ματθαίου και εορτή του Αγίου Ενδόξου Μεγαλομάρτυρος Παντελεήμονος του Ιαματικού, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων, κ. Νεκτάριος, λειτούργησε και ομίλησε στην πανηγυρίζουσα ενορία του χωρίου Αγίου Παντελεήμονος Βόρειας Κέρκυρας. Μαζί με το Σεβασμιώτατο, συλλειτούργησαν ο Αρχιερατικός Επίτροπος Βόρειας Κέρκυρας, Πρωτ. Σπυρίδων Προβατάς, ο εξ’ Αγίου Παντελεήμονος καταγόμενος Πρωτ. Δημήτριος Κοσκινάς, ο Πρωτ. Νικόλαος Χονδρογιάννης, καθώς και οι Διάκονοί του, π. Ευσέβιος Πανδής και π. Σπυρίδων Πηγής. Μεταξύ του πυκνού εκκλησιάσματος ήταν και ο Δήμαρχος Βορείου Κέρκυρας, κ. Γεώργιος Μαχειμάρης, η Αντιδήμαρχος Βόρειας Κέρκυρας, κα. Σπυριδούλα Κόκκαλη, ο πρώην Δήμαρχος Βορείου Κέρκυρας, κ. Σπυρίδων Βάρελης καθώς και άλλοι τοπικοί παράγοντες. Επίσης, στη Θεία Λειτουργία έψαλλε άρτια και μελωδικά, η πολυφωνική χορωδία της Αχαράβης υπό τη διεύθυνση της μαέστρου, κας Αγάθης Κοσκινά.
Στην ομιλία του κατά τη Θεία Λειτουργία, ο Σεβασμιώτατος έλαβε αφορμή από το αποστολικό ανάγνωσμα όπου ο Απόστολος Παύλος παραγγέλει, «Σὺ οὖν κακοπάθησον ὡς καλὸς στρατιώτης Χριστοῦ ᾽Ιησοῦ. Οὐδεὶς στρατευόμενος ἐμπλέκεται ταῖς τοῦ βίου πραγματείαις, ἵνα τῷ στρατολογήσαντι ἀρέσῃ·» (Β’ Τιμ. 2, 2). Τα λόγια του Αποστόλου Παύλου προς το μαθητή του Τιμόθεο απηχούν και στη μαρτυρική ζωή του Αγίου Παντελεήμονος που εορτάζει η Αγίας μας Εκκλησία σήμερα, αλλά όχι μόνον. Έχουν εφαρμογή και για τον κάθε έναν πιστόν Χριστιανόν. Ο Απόστολος Παύλος λέγει στον Τιμόθεο να είναι έτοιμος για το μαρτύριο, διότι η ιδιότητα του Χριστιανού είναι συνυφασμένη με την ομολογία και το μαρτύριο. Ο Τιμόθεος ο οποίος έζησε στην εποχή όπου εξαπλούτο η πίστις εις τον Χριστόν δεχόταν την πολεμική από δύο κατευθύνσεις. Πρώτον, από τους Έλληνες ειδωλολάτρες και δεύτερον από τους Ιουδαίους οι οποίοι δεν αποδέχθηκαν το Χριστόν ως Μεσσία – Σωτήρα. Για αυτό, όλοι οι Απόστολοι κατά την διδασκαλία του Ευαγγελίου και την ομολογία τους μαρτύρησαν άπαντες. Όμως, υπενθυμίζει στον Τιμόθεο, εάν είσαι αληθινός στρατιώτης του Χριστού ο οποίος σε επιστράτευσε για να γίνεις κήρυκας της Αναστάσεώς Του και του Ευαγγελίου Του δεν πρέπει να συμβιβάζεσαι με τις κοσμικές πραγματείες οι οποίες θα σου προσφερθούν ως αντιστάθμισμα στη διακονία του Ευαγγελίου. Εκείνος ο οποίος συμβιβάζεται με την κοσμική ζωή δεν είναι μαχητής για την πίστη του Χριστού μας και δεν είναι άξιος της κλήσεως δια της οποίας εκλήθη στο Αποστολικό αξίωμα.
Ο Άγιος Παντελεήμων ο οποίος από τη νεότητά του ξεχώρισε για την αγάπη του και την αφοσίωσή του στο Χριστό, και εκείνος, μέσα σε ένα κλίμα ειδωλολατρίας εργάστηκε για την δόξαν του Θεού. Πρώτον, στον ένα τομέα της ζωής του, στη διακονία της φιλανθρωπίας και του χαρίσματος του οποίου εδόθη από τον Θεόν για να προσφέρει την ίαση και την θεραπεία στους ασθενείς αδελφούς του, αναργύρως. Δηλαδή, όλη η ζωή του ήταν γεμάτη από φιλανθρωπία και αγάπη για τον πλησίον που ταυτόχρονα αυτή η αγάπη και η διακονία αφορούσε πρωτίστως το πρόσωπον του Κυρίου μας Ιησού Χριστού.
Δεύτερον, από την πλευρά του μαρτυρίου του αίματος. Ο Άγιος Παντελεήμων επειδή ακριβώς δεν έκανε εκπτώσεις στα κοσμικά παραγγέλματα των ειδωλολατρών αυτοκρατόρων, οι οποίοι ήθελαν πάση θυσία να εξοβελίσουν από τη ζωή των ανθρώπων τον Χριστό, δια τούτο, οδηγήθηκε στο μαρτύριο του αίματος. Μπορεί μεν προς στιγμήν, οι δήμιοί του να πίστευσαν ότι απαλλάχθηκαν από την παρουσία του Αγίου Παντελεήμονος, ο οποίος με τις προσφορές του και τη διακονία του παρέσυρε τους ανθρώπους στην χριστιανική πίστη, εν τούτοις, το μαρτύριο και ο θαυμαστός βίος του έγιναν η μεγαλύτερη αιτία της διδασκαλίας της παρουσίας του Χριστού στη ζωή των ανθρώπων. Μπορεί μεν να πέρασαν αιώνες από την ημέρα του μαρτυρίου του, όμως, δεν λησμονήθηκε ποτέ ανά τους αιώνες και η παρουσία του παραμένει ζωηρά στη ζωή του σύγχρονου Χριστιανού ο οποίος αποζητά στήριγμα και απαντοχή.
Τρίτον, σήμερα, εμείς οι κληρονόμοι αυτής της μεγάλης πνευματικής κληρονομίας που φέρουμε «το υπέρ παν όνομα», το τετιμημένο όνομα του Χριστιανού και που φυσικά είμαστε οι διάδοχοι και των Αποστόλων και των Μαρτύρων και όλων Απολογητών και Ομολογητών της πίστεώς μας, καλούμαστε σε αυτή τα σύγχρονη εποχή, η οποία έχει παραμορφωθεί και έχει διαστραφεί από την ποικίλη κακία και αμαρτία των ανθρώπων, καλείται ο καθένας μας να ξεκαθαρίσει το τοπίο της πίστεως και της θέσεώς του μέσα στην Εκκλησία και μέσα στην κοινωνία. Σήμερα, οι περισσότεροι εξ ημών μπορεί μεν, να επιθυμούμε την τιμήν του Χριστιανού, η ζωή μας όμως δεν συμβιβάζεται με τις αρχές, το ήθος και τις εντολές του Θεού. Μάλιστα, καθώς ηχούν στα αυτιά μας τα λόγια του Αποστόλου Παύλου, «Οὐδεὶς στρατευόμενος ἐμπλέκεται ταῖς τοῦ βίου πραγματείαις, ἵνα τῷ στρατολογήσαντι ἀρέσῃ», οι εκπτώσεις και οι συμβιβασμοί στη ζωή μας είναι εμφανέστατοι καθώς οι επιταγές των νόμων της πολιτείας αλλά και του κοσμικού κράτους θέλουν να διαμορφώσουν την Εκκλησία του Χριστού μας και την πίστη μας με έναν τρόπο οι οποίος, όχι μόνο αποκλίνει από την ορθή πίστη, αλλά και από τις εντολές του Θεού. Τελευταία, με τα διατάγματα και τις εντολές προκειμένου να συμβιβαστεί ο Χριστιανός με το κατεστημένο αλλά και με το σύστημα το οποίο εγκλωβίζει την ελευθερία του ανθρώπου και παραμερίζει όλες τις ηθικές και Χριστιανικές αξίες, φθάνει ο σύγχρονος άνθρωπος σε αδιέξοδα στη ζωή του. Αισθάνεται να συμπνίγεται από όλην αυτήν την κατάσταση η οποία, βεβαίως, δεν είναι μαρτύριο του αίματος, αλλά καλείται να δώσει μαρτυρία της συνειδήσεως και να μην κάνει τον οποιονδήποτε συμβιβασμό στη ζωή του.
Ομοίως, ο Σεβασμιώτατος έκανε λόγο και για τους εθνικούς συμβιβασμούς οι οποίοι γίνονται σε βάρος της πατρίδος μας και που σχετίζονται και με την Εκκλησία. Εσχάτως, στη Βόρειο Ήπειρο όπου είναι αμιγώς ελληνικά τα χωριά, δια μιας νυκτός, κατεστράφησαν όλες οι σημάνσεις και οι ενδείξεις των χωριών που ήταν στην ελληνική γλώσσα και καθαιρέθηκαν τα πάντα. Ως επιστέγασμα έρχεται το όραμα του ηγέτου της Αλβανίας να πει ότι και η Κέρκυρα και η Ήπειρος και έως τα Γρεβενά είναι Αλβανία. Η Εκκλησία, λοιπόν, πέραν της πνευματικής ευθύνης, σε καιρούς δύσμοιρους αφύπνιζε και το πατριωτικό και εθνικό συναίσθημα. Σήμερα λοιπόν, εμείς, οι κατοικούντες εις την Κέρκυρα δεν μπορούμε να ανεχθούμε τέτοια κηρύγματα από ανθρώπους οι οποίοι είτε εκ Δυσμών, είτε εξ Ανατολών, επιβουλεύονται την πατρίδα μας, τα όσια και τα ιερά μας.
Στο τέλος, ο κ. Νεκτάριος ευχήθηκε στους εορτάζοντες εγκάρδιες πατρικές ευχές.