Η κυβέρνηση επιμένει πως θα πρέπει να βρεθεί η χρυσή τομή, ώστε οι ιερείς να μην θεωρούνται δημόσιοι υπάλληλοι και να ανοίξει ο δρόμος για νέες προσλήψεις. Μάλιστα, κυβερνητικά στελέχη, σε μια προσπάθεια να φέρουν την κοινωνία απέναντι στον απλό κλήρο, προτάσσουν και θα συνεχίσουν να το κάνουν την ανάγκη προσλήψεων στα νοσοκομεία και τα σχολεία.

Επίσης προβάλλουν και το γεγονός ότι το Κράτος εγγυάται για την καταβολή των μισθών.
Οσοι όμως παρακολουθούν τις συνεχείς δηλώσεις των στελεχών της κυβέρνησης, καταλαβαίνουν πως είτε υπάρχει άγνοια, είτε είναι ηθελημένη παραποίηση της πραγματικότητας.

Λένε οι της κυβέρνησης ότι μετά από ένα διάστημα θα μπορεί ο μισθός των ιερέων να προέρχεται από τα κέρδη που θα προκύψουν από την αξιοποίηση της περιουσίας. Είναι σε όλους γνωστό όμως ότι η περιουσία για την οποία γίνεται λόγος είναι αμφισβητούμενη και πως για να αρχίσουν να γίνονται άμεσα επενδύσεις θα πρέπει το πρόβλημα να λυθεί εντός ολίγων μηνών και στο διάστημα αυτό να βρεθούν επενδυτές, οι οποίοι θα προχωρήσουν με ταχύτατους ρυθμούς.

Για να στηθεί όμως μια επένδυση, όπως π.χ φωτοβολταϊκά στην Πεντέλη, ή εξόρυξη μαρμάρου, απαιτείται χρόνος πολύς αλλά και η σύμφωνη γνώμη των τοπικών κοινωνιών αλλά και όλων εκείνων που υπερασπίζονται το περιβάλλον.

Από την άλλη, αν επιχειρηθεί η αξιοποίηση περιοχών στη Βουλιαγμένη, στη Δεινοκράτους κλπ., η όλη προσπάθεια είναι δεδομένο ότι θα προσκρούσει – εκτός των άλλων- και στις δημοτικές υπηρεσίες, οι οποίες έχουν δεσμεύσει τις συγκεκριμένες εκτάσεις.

Αλλά ακόμη και αν όλα αυτά ξεπεραστούν, θα πρέπει η κυβέρνηση και ο Αρχιεπίσκοπος να εξηγήσουν στους ιερείς πώς από αυτές τις επενδύσεις θα προκύψουν κέρδη ύψους 400 εκατομμυρίων ευρώ, ώστε το Κράτος να εισπράξει το 50% και το άλλο 50% να περάσει στο ειδικό ταμείο για την πληρωμή μισθών και συντάξεων.

Κάτι τέτοιο είναι αδύνατο να γίνει, αλλά αυτό που καίει την κυβέρνηση είναι οι προσλήψεις.

Από την πλευρά του ο κ. Ιερώνυμος θα ήταν ευτυχής εαν τη συγκεκριμένη στιγμή προχωρούσε η συμφωνία. Ομως γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα πως, εάν η όποια συμφωνία δεν ψηφιστεί από την πλειοψηφία, θα βγει βαρύτατα τραυματισμένος από τη διαδικασία. Εκτός από τον ίδιο, σοβαρά προβλήματα θα αντιμετωπίσουν και όσοι ιεράρχες τον στήριξαν και τον στηρίζουν στις επιλογές του.

Από όλα όσα συμβαίνουν, κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει το Φανάρι, το οποίο προς το παρόν δέχεται να ενημερώνεται στην έδρα του από τον αρμόδιο υπουργό, αλλά έχει διαμηνύσει πως δεν θα ανεχτεί παρεμβάσεις οι οποίες αλλάζουν το ισχύον καθεστώς σε Κρήτη, Δωδεκάνησα, Νέες Χώρες.

Εκτός της επιστολής Βαρθολομαίου στον Τσίπρα για τις αλλαγές στο Σύνταγμα, υπάρχει και η Εκκλησία της Κρήτης, η οποία λέει όχι στα σχέδια του Μαξίμου και δηλώνει αποφασισμένη να μην υποχωρήσει από τις θέσεις της.

Μέσα σε αυτό το κλίμα ο κ. Ιερώνυμος προσπαθεί να ισορροπήσει, γνωρίζοντας όμως καλύτερα από τον καθένα πως πρέπει να πειστεί η πλειοψηφία της ιεραρχίας για να βγει κερδισμένος. Το επόμενο διάστημα θα κρίνει πολλά για τον ίδιο και τις σχέσεις Εκκλησίας-πολιτείας.

Οι δηλώσεις που προβληματίζουν

Δημήτρης Τζανακόπουλος, κυβερνητικός εκπρόσωπος:

«Η Κυβέρνηση ούτε βιάζεται ούτε πιέζεται. Επιχειρεί να επιλύσει ένα ζήτημα το οποίο παραμένει σε εκκρεμότητα εδώ και 80 περίπου χρόνια και διαθέτει τη σχετική πολιτική βούληση, στο πλαίσιο ενός ειλικρινούς διαλόγου.

Η Εκκλησία οφείλει να κατανοήσει ότι δεν αποτελεί αρμοδιότητά της να αποφασίζει για θέματα τα οποία υπάγονται στην αποκλειστική αρμοδιότητα της πολιτείας, όπως, για παράδειγμα, ποιες ανάγκες υπάρχουν για δημοσίους υπαλλήλους. Η πρόταση συμφωνίας προβλέπει τη νομοθετική κατοχύρωση της μισθοδοσίας των κληρικών, η οποία νομικά και θεσμικά δεν αναγνωρίζεται σήμερα ως ανταπόδοση της Πολιτείας προς την Εκκλησία. Αν αυτό το βήμα, επ’ ωφελεία της Εκκλησίας, η ίδια δεν το επιθυμεί, τότε μάλλον αφήνει την πρωτοβουλία των αποφάσεων αποκλειστικά στην πολιτεία».

Τάσος Κουράκης, βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ:

«Προτείνουμε να καταργηθεί η μισθοδοσία των ιερέων από το κράτος. Είναι προφανές ότι, όταν ζητούμε τον διαχωρισμό κράτους-Εκκλησίας, δε νοείται μισθοδοσία ιερέων οποιασδήποτε θρησκείας ή δόγματος από την Πολιτεία. Θα έλεγα ότι εάν αυτό είναι δύσκολο να γίνει, θα μπορούσαμε να συζητήσουμε μια εναλλακτική πρόταση. Η εναλλακτική πρόταση είναι να επιβληθεί ειδικός φόρος σε όσους πολίτες δηλώνουν κατά την υποβολή της φορολογικής τους δήλωσης ότι είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι και ο οποίος θα αποδίδεται στην εκκλησία. Σε αυτή την περίπτωση οι πολίτες θα πρέπει να είναι απολύτως ενημερωμένοι ότι η δήλωσή τους ότι είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι συνεπάγεται την επιβολή αυτού του φόρου. Πρέπει να σας πω ότι αυτή η λύση δεν είναι καινοφανής, δεν την ανακάλυψε ο ΣΥΡΙΖΑ. Πάρα πολλές αστικές δημοκρατίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης δε μισθοδοτούν τους κληρικούς. Πιο συγκεκριμένα, σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες (Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Ιρλανδία) δεν τους μισθοδοτούν διόλου, έχουν όμως επιβάλει το λεγόμενο «εκκλησιαστικό φόρο», που τον καταβάλλουν οι δεδηλωμένοι πιστοί και τον αποδίδει το κράτος στις αντίστοιχες Εκκλησίες. Πρέπει να σας πω ότι η Αγγλία περιορίζεται αποκλειστικώς και μόνο στο να συντηρεί με κρατική δαπάνη τους ναούς που έχουν χαρακτηριστεί ιστορικά μνημεία. Στη δε Γαλλία όχι μόνον δε μισθοδοτούνται οι κληρικοί, αλλά και η πάσης φύσεως επιχορήγηση προς τις Εκκλησίες απαγορεύεται ρητά από το Σύνταγμα».

Κώστας Γαβρόγλου, υπουργός Παιδείας, για τη συνταγματική κατοχύρωση της μισθοδοσίας:

«Κάτι τέτοιο θα ενισχύσει τους φόβους και την έλλειψη εμπιστοσύνης που έχει ο κόσμος στο δημόσιο» αλλά και πως «Δεν μπορούν όλα να εξασφαλίζονται στο Σύνταγμα».

Νίκος Βούτσης, πρόεδρος της Βουλής, για το «όχι» στη διακομματική επιτροπή:

«Οταν ο διάλογος ολοκληρωθεί και υπάρξει ενδεχόμενο νομοθετικής ρύθμισης, ο αρμόδιος υπουργός και η κυβέρνηση συνολικά θα φέρουν το νέο νομοθετικό πλαίσιο στη Βουλή για συζήτηση. Πιστεύω πως είναι μια εύλογη απάντηση στην ανησυχία και την πρόταση που κάνει η Πρόεδρος της ΔΗΣΥ, καθώς με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο αυτά τα θέματα θα συζητηθούν».

Νίκος Ξυδάκης, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ:

«Το ακανθώδες ζήτημα, στο οποίο χρειάζεται βοήθεια η Εκκλησία, είναι η μισθοδοσία. Είναι κάτι λιγότερο από 200 εκατ. ευρώ και σε αυτό η Πολιτεία θα μπορούσε να συνδράμει με μία εφάπαξ αποζημίωση έναντι των πολλών διαμφισβητούμενων περιουσιακών στοιχείων της Εκκλησίας, που έχουν καταπατηθεί, απαλλοτριωθεί αναγκαστικά. (…) Θα μπορούσαμε να ακολουθήσουμε ευρωπαϊκά παραδείγματα, π.χ. της Γερμανίας, που στηρίζει και τη ρωμαιοκαθολική και την ευαγγελική εκκλησία με μία αποζημίωση έναντι διαμφισβητούμενων περιουσιών», όπως είπε, ενώ θύμισε ότι «στη Γερμανία ισχύει και θρησκευτικός φόρος, όποιος είναι πιστός, το δηλώνει στη φορολογική του δήλωση και πληρώνει κάτι για την εκκλησία στην οποία ανήκει».

Νίκος Φίλης, βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ:

«Είναι θετικό και αναγκαίο να επιχειρείται και να επιτυγχάνεται συμφωνία ανάμεσα στην πολιτεία και την Εκκλησία. Είναι θετικό το ότι οι δύο πλευρές συμφώνησαν να μην είναι δημόσιοι υπάλληλοι οι ιερείς. Δεν κατανοώ, όμως, πώς αυτό θα επιτευχθεί ουσιαστικά όταν το κράτος διατηρεί την υποχρέωσή του να πληρώνει στην Εκκλησία τουλάχιστον 210 εκατομμύρια ετησίως, προκειμένου αυτή να μισθοδοτεί εις τον αιώνα τον άπαντα τους ιερείς», αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρώην υπουργός Παιδείας. «Χρειάζεται πολλή δημόσια συζήτηση και νομική διευκρίνιση και όχι γαλαντομίες εκ μέρους του κράτους. Η εκκλησιαστική περιουσία είναι ένα ακανθώδες ζήτημα και δεν αντιλαμβάνομαι γιατί προωθείται μια ρύθμιση τύπου “περαίωση” υπέρ της Εκκλησίας και μάλιστα προκαταλαμβάνοντας το Κτηματολόγιο, που θα ολοκληρωθεί τα αμέσως επόμενα χρόνια».

Εφημερίδα «Κιβωτός της Ορθοδοξίας»

Γίνετε συνοδοιπόροι μας στην γνώση και την ενημέρωση. Στείλτε στο info@poimin.gr άρθρα, φωτογραφίες, βίντεο ή κάτι που πιστεύετε ότι αξίζει να μοιραστείτε τόσο με εμάς όσο και με τους αναγνώστες μας.