Καθώς πλησιάζουμε μέ γοργό ρυθμό πρός τίς ἅγιες ἡμέρες τοῦ Πάσχα, τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος τῶν Παθῶν τοῦ Κυρίου μας, θυμόμαστε ὅλο καί πιό ἔντονα τήν θυσία τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ. Τήν θυσία ὅπου ἄφησε τό ἅγιο Αἷμα Του νά ρεύσει ἀπό τοῦ ζωοποιοῦ Σταυροῦ γιά νά ξεπλύνει ὅλη ἐκείνη τήν βρωμιά πού εἶχε συσωρευτεῖ ἀπό τήν ἁμαρτία στόν κόσμο. Νά ξεπλύνει τόν καθένα μας γιά νά ἐμφανισθοῦμε καθαροί καί λελουσμένοι μπροστά στό φρικτό βῆμα του. Γι’ αὐτό καί ὁ Ἀπόστολος Παῦλος θά μᾶς πεῖ τήν Ε΄ Κυριακή ὅτι: «οὐδὲ δι’ αἵματος τράγων καὶ μόσχων, διὰ δὲ τοῦ ἰδίου αἵματος εἰσῆλθεν ἐφάπαξ εἰς τὰ ῞Αγια, αἰωνίαν λύτρωσιν εὑράμενος.

Εἰ γὰρ τὸ αἷμα ταύρων καὶ τράγων καὶ σποδὸς δαμάλεως ραντίζουσα τοὺς κεκοινωμένους ἁγιάζει πρὸς τὴν τῆς σαρκὸς καθαρότητα» (Πρός Ἑβραίους θ΄ 12-13).

Στήν Παλαιά Διαθήκη ἦταν σέ χρήση ἕνας συμβολισμός. Οἱ ἄνθρωποι πού ἔνιωθαν τό βάρος τῆς ἐνοχῆς νά τούς βασανίζει, ἔφερναν στό ναό ζῶα, ταύρους, τράγους, δαμάλια, καί ὁ Ἱερεύς τά ἔσφαζε στό θυσιαστήριο. Μετά ἔπαιρνε τό αἷμα τους καί ράντιζε αὐτούς πού ἔκαναν τήν θυσία. Τό ράντισμα αὐτό συμβόλιζε τήν ἐξιλέωση πού δέχονταν οἱ ἄνθρωποι μέ τήν θυσία πού τελοῦσαν.

Στήν Καινή Διαθήκη ἔχουμε μία ἄλλη θυσία τελείως διαφορετική ἀπό τήν πρώτη καί ὡς πρός τά ἐξωτερικά γνωρίσματα καί ὡς πρός τά ἀποτελέσματα. Ἡ παλαιά θυσία γινόταν μέ ἄλογα ζῶα. Τώρα σφάγιο εἶναι ὁ Θεάνθρωπος Χριστός. Τά ζῶα ἐκεῖνα ὁδηγοῦνταν στήν σφαγή χωρίς τήν θέλησή τους. Τώρα ἐδῶ ὁ Χριστός μας ἔγινε ἑκούσιο θύμα. Τό θέλησε νά θυσιασθεῖ γιά χάρη μας. Ἡ θυσία ἐκείνη ἦταν σύμβολο καί τύπος. Ἡ θυσία τούτη τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἀληθινή λύτρωση. Τό αἷμα αὐτό εἶναι ἀτίμητο. Τότε οἱ θύτες δηλαδή οἱ Ἱερεῖς, ἔπρεπε πρῶτα νά θυσιάζουν κάποιο ζῶο γιά τόν δικό τους ἐξιλασμό, γιατί ἦταν καί αὐτοί ἁμαρτωλοί. Τώρα ὁ θύτης εἶναι τό ἴδιο τό θύμα, ὁ αἰώνιος Ἀρχιερεύς Χριστός, πού δέν ἔχει ἀνάγκη νά ἐνδιαφερθεῖ γιά τίς ἁμαρτίες του ἐφ’ ὅσον εἶναι ἀναμάρτητος.

Ὅλα αὐτά τονίζουν τήν βαθειά διαφοροποίηση ἀνάμεσα στίς δύο μορφές θυσιῶν καί τήν μεγάλη ἀπόσταση πού τίς χωρίζει, ἐνῶ ταυτόχρονα προβάλλει τήν ὑπεροχή τῆς λογικῆς θυσίας τοῦ Χριστοῦ, πού ἔγινε μία φορά πάνω στό Γολγοθᾶ, καί ἔκτοτε εἶναι στήν διάθεσή μας τά ζωτικά γιά ὅλους μας ἀποτελέσματά της.

Ὅμως ἐμεῖς δέν φαίνεται νά ἔχουμε συνειδητοποιήσει ὅσο πρέπει τήν βαθύτερη οὐσία καί σημασία αὐτῆς τῆς θυσίας τοῦ Χριστοῦ. Συνηθισμένοι ἀπό ὅ, τι ἀπό τά σχολικά ἐγχειρίδια μάθαμε πάνω σ’ αὐτό τό θέμα, μένουμε ἀναπαυμένοι σέ μία χοντροειδή ἀντίληψη γύρω ἀπό τό θέμα αὐτό, ἐνῶ μπροστά μας ἀνοίγεται ἡ ἄβυσσος τῆς θείας ἀγάπης, πού ὑπῆρξε τό κίνητρο αὐτῆς τῆς θυσίας. Ἡ μεγάλη καί ἀνεπανάληπτη θυσία τοῦ Κυρίου μας ἔγινε στήν διάρκεια τοῦ Ἑβραϊκοῦ Πάσχα, πού συμβόλιζε τήν σωτηρία τοῦ Ἑβραϊκοῦ λαοῦ ἀπό τήν δουλεία τῶν Αἰγυπτίων μέ τήν διάβαση τῆς Ἐρυθρᾶς θαλάσσης. Αὐτό σήμαινε πώς ὁ Χριστός θυσιαζόμενος τό Πάσχα ἤθελε νά τονίσει ὅτι τόν θάνατό Του καί ὕστερα τήν Ἀνάστασή του τά ἔβλεπε σάν μία νέα ἔξοδο τῆς ἀνθρωπότητος ἀπό τήν δουλεία τῆς φθορᾶς καί μία διάβαση σωτηριώδη μέσα ἀπό τά ἔλη τῆς ἁμαρτίας. Ἡ θυσία τοῦ Κυρίου ὡς ἀμνοῦ ἀμώμου ἔγινε γιά νά συνιστᾶ μία διαρκῆ παρουσία τοῦ Χριστοῦ ἀνάμεσά μας μέχρις ὅτου ἔλθει ἡ Βασιλεία του καί ἐπικρατήσει σ’ ὅλο τόν κόσμο.

Εἴπαμε πώς ἡ θυσία ἦταν μοναδική καί ἀνεπανάληπτη. Ὡστόσο, ἐμεῖς ἔχουμε ἐντολή νά ἀναπαριστάνουμε αὐτή τήν θυσία κάθε φορά πού κάνουμε θεία Λειτουργία. Αὐτή ἡ ἀναπαράστασις ὅμως δέν ἔχει τήν ἔννοια μιᾶς ἁπλῆς ἀναμνήσεως, πού δέν εἶναι τίποτε περισσότερο ἀπό μία λειτουργία τῆς μνήμης. Ἔχει τήν ἔννοια πώς καλούμαστε νά ζήσουμε κάθε φορά καί πάλι τά γεγονότα ἐκείνης τῆς θυσίας καί νά βιώσουμε τήν παρουσία τοῦ Χριστοῦ. Αὐτή ἡ βίωση πάλι δέν ἔχει καμία σχέση μέ μία φανταστική ἤ μαγική συμμετοχή μας στό θάνατο τοῦ Χριστοῦ. Εἶναι πραγματική συμμετοχή μας στό μυστήριο τῆς ἀγάπης του, συσσωμάτωσή μας στό σῶμα του, συμμόρφωσή μας μέ τήν μέλλουσα δόξα του καί δόξα μας.

Δέν ξέρω ἄν κάθε φορά πού κοινωνοῦμε ἀπό τό Ἅγιο Ποτήριο σκεπτόμαστε πώς ἔτσι μετέχουμε στό θάνατο καί στήν θυσία τοῦ Χριστοῦ, καί πώς ἡ συμμετοχή μας αὐτή γίνεται ὀντολογική καί ὄχι συμβολική αἰτία τῆς σωτηρία μας. Τώρα πιά ζοῦμε στήν περίοδο τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ κι ἔχουμε τό προνόμιο νά εἴμαστε παιδιά του. Ὡστόσο πολλοί ἀπό ἐμᾶς μένουν καί τώρα ἔξω ἀπό τίς εὐεργεσίες τῆς θυσίας τοῦ Χριστοῦ καί στεροῦνται τίς λυτρωτικές συνέπειές του. Γιά πολλούς ἡ θυσία τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἀπομίμηση δουλική παλαιῶν μοτίβων, πού σέ γενικές γραμμές συναντᾶμε σέ ὅλους πάνω-κάτω τούς λαούς. Δέν ἔχουμε ὅμως δίκιο. Ἡ θυσία τοῦ Χριστοῦ δέν εἶναι ἐπινόηση δική μας, οὔτε κάλυψη ψυχολογικῆς ἀνθρώπινης ἀνάγκης. Εἶναι πραγματικότητα μέ διαστάσεις οἰκουμενικές καί μέ συνέπειες ἀληθινά κοσμογονικές. Ὁ ἀπόστολος Παῦλος στό ἀνάγνωσμα τῆς Κυριακῆς μᾶς βεβαίωσε ἀκριβῶς πῶς τό αἷμα τοῦ Χριστοῦ «καθαριεῖ τήν συνείδησιν ἡμῶν ἀπό νεκρῶν ἔργων». Ἡ φράση αὐτή, παρ’ ὅλη τήν λιτότητά της, ξεχύνει ὅλο τό μεγαλεῖο τῆς θυσίας τοῦ Κυρίου μας καί προδίδει τό βαθύτερο νόημά της γιά ὅλους μας.

 Μποροῦμε ἄραγε νά συμμετάσχουμε σ’ αὐτή τήν θυσία σάν εὐεργετούμενοι ; Μακάρι.

Γίνετε συνοδοιπόροι μας στην γνώση και την ενημέρωση. Στείλτε στο [email protected] άρθρα, φωτογραφίες, βίντεο ή κάτι που πιστεύετε ότι αξίζει να μοιραστείτε τόσο με εμάς όσο και με τους αναγνώστες μας.

Πρόσφατα Άρθρα

Οι δύο μεγάλες εορτές

Αρχιμ. Γρηγορίου Κωνσταντίνου, Δρ. Θ. Ιεροκήρυκος Ι Μ Κασσανδρείας Ἡ εορτή της 25ης  Μαρτίου, έχει διπλή σημασία, γιὰ μας τοὺς Έλληνες. Είναι θρησκευτική καὶ εθνική...

Πολυαρχιερατικός Εσπερινός στον εορτάζοντα Μητροπολιτικό Ναό της Λαμίας

Στην καθέδρα της Ηρωοτόκου Ρούμελης, την όμορφη πόλη της Λαμίας και στον ιστορικό Ιερό και πανηγυρίζοντα Μητροπολιτικό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου τελέσθηκε απόψε ο...

Παραμονή της εορτής του Ευαγγελισμού στην Κέρκυρα

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκτάριος, χοροστάτησε στον πανηγυρικό εσπερινό της εορτής του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, και ανέγνωσε την Δ΄...

Πανηγυρικός Εσπερινός και χειροθεσία Πνευματικού στην Παρηγορήτισσα Άρτης

Την Παρασκευή 24 Μαρτίου 2023, το απόγευμα, στον πανηγυρίζοντα εμβληματικό βυζαντινό Ιερό Ναό της Παρηγορήτισσας, στην Άρτα, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Άρτης κ. Καλλίνικος, χοροστάτησε...

Η Δ’ στάση των Χαιρετισμών στη Μονή Αγίου Παντελεήμονος Αχερά

Με κατάνυξη τελέσθηκε το εσπέρας της Παρασκευής, 24 Μαρτίου 2023, ο Μέγας Εσπερινός της Εορτής του Ευαγγελισμού και η Ακολουθία της Δ΄ Στάσεως των...

Οι Δ’ Χαιρετισμοί στο Ιστορικό Ανδρομονάστηρο Μεσσηνίας

Με την παρουσία εκατοντάδων πιστών από την Καλαμάτα, την Μεσσήνη και την ευρύτερη περιοχή των χωριών της Ανδρούσας, τελέσθηκε και φέτος η Δ΄Στάση των...

Ο Εσπερινός του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου και η Δ’ Στάση των Χαιρετισμών στη Ροδιά

Στον Πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Ροδιάς χοροστάτησε του Μεγάλου Εσπερινού και ανέγνωσε την Δ’ Στάση των Χαιρετισμών προς την Υπεραγία Θεοτόκο...

Ο Εσπερινός του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου και η Δ’ Στάση των Χαιρετισμών στην Ι.Μ. Μεσσηνίας

Με κατάνυξη και την παρουσία πλήθους πιστών τελέσθηκε το βράδυ της Παρασκευής ο Μέγας Εσπερινός της Εορτής του Ευαγγελισμού και η Ακολουθία της Δ΄...
video

Γιατί τρώμε ψάρι την 25η Μαρτίου;

Γιατί τρώμε ψάρι την 25η Μαρτίου; Τι εορτάζουμε ως Έθνος και ως Εκκλησία την 25η Μαρτίου κάθε χρόνο; Γιατί τρώμε ψάρι ή μπακαλιάρο με...

Πανηγυρικός Εσπερινός για τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου στον Καθεδρικό Ναό του Σύδνεϋ

Με λαμπρότητα και κατάνυξη τελέστηκε την Παρασκευή, 24 Μαρτίου, ο Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός επί τη εορτή του Ευαγγελισμού της Υπεραγίας Θεοτόκου στον φερώνυμο Ιερό...

Στιγμιότυπα ἀπό τήν Ποιμαντική Ἑβδομάδα τοῦ Μητροπολίτου Καστορίας Καλλινίκου

Κατανυκτικός Ἑσπερινός Γ´ Κυριακῆς Νηστειῶν Τήν Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως 19 Μαρτίου ἔ.ἔ, πραγματοποιήθηκε ὁ Κατανυκτικός Ἑσπερινός, στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου Καστοριᾶς, χοροστατοῦντος τοῦ...

Ανακοίνωση Ιεράς Μητροπόλεως Πρεβέζης

Τίς τελευταῖες ἡμέρες παρατηρεῖται καί πάλι ὑπερδραστηριότητα καί ἰδιαίτερη κινητικότητα τῶν λεγομένων «Χριστιανῶν Μαρτύρων τοῦ Ἰεχωβᾶ». Ὁ Χιλιασμός εἶναι μία ξενόφερτη και ξενοκίνητη ὀργάνωση μέ...

Δημητριάδος Ιγνάτιος: …υπάρχουν νέοι που «πηγαίνουν αντίθετα στο ρεύμα»

Για λίγες ακόμη ημέρες θα είναι αναρτημένη η Έκθεσης Βυζαντινής Ζωγραφικής - Αγιογραφίας των Καθηγητών και Φοιτητών του ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΤΟΥ ΒΟΥΚΟΥΡΕΣΤΙΟΥ, ΤΜΗΜΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗΣ...

«Χαίρε, αρχηγέ νοητής αναπλάσεως» – Δ΄ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ

Αρχιμ. Ειρηναίου Λαφτσή, Πρωτοσυγκέλλου Ιεράς Μητροπόλεως Αλεξανδρουπόλεως Η λέξη ανάπλαση ως έννοια, προσδοκία και ιδανικό καθώς και η επίτευξή της απασχόλησε την ανθρωπότητα από την...

«Χαῖρε, ἡ πύλη τῆς σωτηρίας»

Ὁ προφήτης Ἰεζεκιήλ ἀποτελεῖ τήν πηγή τοῦ συγκεκριμένου χαιρετισμοῦ. Ἐκεῖνος, μέσα ἀπό ἕνα ὅραμά του, χαρακτηρίζει τήν Παναγία, καί μάλιστα τό ἀειπάρθενο αὐτῆς, ὡς...